Toon posts:

Switch met firewall

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nepkenny
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-03 20:20
Mijn vraag
Klopt het dat er tegenwoordig in een switch een firewall zit?

Het is mij even niet meer duidelijk maar volgens mij zijn losse routers bijna niet meer te koop.

De situatie:
Ziggo modem wil ik in bridge modus gaan zetten. Daar achter heb ik 2 poe en nog een aantal netwerk poorten nodig.

Op de poe poorten komen unifi WiFi 6 lite ap

Gevonden switchen:

Netgear GS308P
Netgear ProSafe GS108PE

De vraag betreft hoe zit dit met de beveiliging “firewall” of mis ik in deze een logica/component?

Alvast bedankt

Alle reacties

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:13
Je hebt een router nodig om nat enz af te handelen voor zover ik weet.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
Losse routers zijn zeker te koop, vaak wel met geïntegreerde services zoals een firewall, NAT, DHCP en DNS.
In jouw setup kan een USG prima werken: pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

Dan krijg je:

[Coax]->[Modem]->[USG]->[Switch]-> alle andere apparatuur

Nu is die USG wel erg oud, en is het beter om iets anders te nemen (het is dan ook maar een voorbeeld). De vraag is echter wat je nou wil bereiken? Wil je slechts iets met je WiFi, dan kan je ook gewoon die switch aan je ziggo modem hangen en dan daar al je AP's in prikken, hoef je je modem niet voor in bridge te zetten.

[Voor 30% gewijzigd door johnkeates op 26-02-2021 22:50]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De vraag is eigenlijk waarom je de Ziggo router in bridge wilt zetten.
Is meestal tamelijk nutteloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Als TS met vlan aan de slag wil is tamelijk onmogelijk met een modem van Ziggo.

Als er problemen zijn wil Ziggo het modem wel is resetten met als gevolg aangepaste wifi instellingen kwijt, port forward leeg, static ip list leeg. Heerlijk kun je weer alles instellen. Toch wel handig dat het nog in bridge kan en zelf een beetje aan de knoppen kunt draaien.

@nepkenny losse routers zijn volop te koop?
https://tweakers.net/modems-en-routers/vergelijken/

[Voor 43% gewijzigd door RobbyTown op 27-02-2021 01:12]

Mijn blog - T.net nostalgie - Tweak uptime

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RobbyTown schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 01:08:
Als TS met vlan aan de slag wil is tamelijk onmogelijk met een modem van Ziggo.

@nepkenny losse routers zijn volop te koop?
https://tweakers.net/modems-en-routers/vergelijken/
Dan komt de volgende vraag: Waarom wil @nepkenny met VLAN's aan de slag?

We kunnen hier met een aantal mensen beslist wat redenen gaan verzinnen om dat te willen maar zolang de TS zélf niet goed weet wát het 'Bridgen' van z'n Ziggo 'Modem' exact gaat inhouden dan denk ik dat dat zelfde aantal mensen er ook voor gaat passen als de TS met andere 'netwerk technische' vragen komt opdagen.

ZIggo zal dan daarna sowieso z'n handen af gaan trekken van ALLES wat er áchter dat DOCSIS modemdeel hangt, vrees ik ;)

In een L2 Switch zit géén Firewall, in een L3 Router zit géén Switch!! Zit er in een Router dan mischien stiekem een Firewall .... Nogmaals: Néé >:)

[Voor 6% gewijzigd door Will_M op 27-02-2021 03:42]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Will_M schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 01:15:
[...]

Dan komt de volgende vraag: Waarom wil @nepkenny met VLAN's aan de slag?

We kunnen hier met een aantal mensen beslist wat redenen aan gaan verzinnen om dat te willen maar zolang de TS zélf niet goed weet wát het 'Bridgen' van z'n Ziggo 'Modem' exact gaat inhouden dan denk ik dat dat zelfde aantal mensen er ook voor gaat passen als de TS met andere 'netwerk technische' vragen komt opdagen.

ZIggo zal dan daarna sowieso z'n handen af gaan trekken van ALLES wat er áchter dat DOCSIS modem hangt, vrees ik ;)
Geen idee als TS met vlan aan de slag wil, het zou mogelijkheid kunnen zijn (er zijn nog tal van mogelijkheden mogelijk dat kan alleen TS vertellen). Maar er word al meteen geroepen dat het tamelijk nutteloos is... Waarom is het nutteloos?

Al laat je het modem in router mode staan alles wat daarna komt doen ze ook niets mee 'is niet van hun'.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RobbyTown schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 01:23:
[...]

Geen idee als TS met vlan aan de slag wil, het zou mogelijkheid kunnen zijn (er zijn nog tal van mogelijkheden mogelijk dat kan alleen TS vertellen). Maar er word al meteen geroepen dat het tamelijk nutteloos is... Waarom is het nutteloos?

Al laat je het modem in router mode staan alles wat daarna komt doen ze ook niets mee 'is niet van hun'.
Omdat je een 'Switch' alléén op L2 niveau kunt laten babbelen en je vanuit dat L2 device dus maar één L3 Gateway hebt..... In het geval van de TS: Z'n Ziggo Router welke vervolgens niets van VLAN's snapt.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Will_M schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 01:27:
[...]

Omdat je een 'Switch' alléén op L2 niveau kunt laten babbelen en je vanuit dat L2 device dus maar één L3 Gateway hebt..... In het geval van de TS: Z'n Ziggo Router welke vervolgens niets van VLAN's snapt.
Klopt helemaal.

Maar de startpost+titel is misschien ook wat onduidelijk, aangezien TS denkt er bijna geen router meer te koop zijn. Aanbod zat. En volgens gaat het over een switch met firewall.

Ik heb het volgende jaren zo gehad:
Ziggo bridge -> eigen router met vlan ondersteuning (R7000 tomato firmware) -> PoE switch met vlan ondersteuning (HP 2530) -> APs met vlan ondersteuning

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RobbyTown schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 01:49:
[...]

Klopt helemaal.

Maar de startpost+titel is misschien ook wat onduidelijk, aangezien TS denkt er bijna geen router meer te koop zijn. Aanbod zat. En volgens gaat het over een switch met firewall.

Ik heb het volgende jaren zo gehad:
Ziggo bridge -> eigen router met vlan ondersteuning (R7000 tomato firmware) -> PoE switch met vlan ondersteuning (HP 2530) -> APs met vlan ondersteuning
Als de TS gewoon een simpele L2 PoE+ (802.3AF/AT) switch in z'n huidige netwerk hangt dan worden de AP's gewoon van stroom voorzien én heeft 'ie geen deepdive OSI-Model aangaande L2/L3 nodig ;)

Laag 4 t/m 7 én de rest erboven kunnen dan ook wachten qua FIREWALL....

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Laten we even wachten totdat TS z’n scenario heeft toegelicht. Aangezien hij het over een switch met ingebouwde firewall heeft en vervolgens over een losse router, verwacht ik dat de bridge niet nodig is en TS gewoon de weg kwijt is in alle termen.

• nepkenny
Super bedankt allemaal! Ik denk dat ik zelf iets te ingewikkeld dacht.

Ik ga inderdaad geen ingewikkelde netwerkaanpassingen doen. En de bridge modus is dus niet nodig.

Hoe ik de situatie nu voor me zie na jullie reacties:

Ziggo modem (WiFi uit) (router functies gebruiken)
Poe switch Netgear ProSafe GS108PE
2x unifi lite WiFi 6
En nog een paar andere apparaten bekabeld

En dan blijft het netwerk hetzelfde alleen loopt het WiFi over de unifi lite ap

Super bedankt allemaal!

Als ik toch nog iets over het hoofd zie of tips zijn altijd welkom!

• Ben(V)
  • Nu online
@RobbyTown
Ik zei dat het over het meestal tamelijk nutteloos is, omdat er op forums al dit te pas en te onpas geroepen wordt dat een Ziggo modem in Bridge gezet moet worden zonder enige onderbouwing waarom.
En zonder te weten wat TS precies wil bereiken is het een beetje zinloos om redenen te gaan opsommen waarom je eventueel hem in Bridgemode moet zetten.
Dan komt er een discussie op gang die niets meer met deze post te maken heeft.

@nepkenny
Je oorspronkelijke vraag ging over een firewall.
Ook hier is de vraag weer wat wil je bereiken met een firewall.
Standaard heeft een Ziggo modem een wat zij noemen een firewall aan boord maar wat dat ding doet is nergens beschreven.
Een echte firewall moet zelf configureren met regels die dingen blokkeren of juist toelaten en dat kun je bij die Ziggo helemaal niet.

En als tip iets over de wifi.
Zorg ervoor dat je die accesspoints en ook de wifi van je Ziggo exact gelijk configureert.
Dus alle SSID's, wachtwoorden en security settings gelijk.
En zet ze allemaal op een verschillend kanaal (zowel de 2,4Ghz als de 5Ghz ), want dezelfde kanalen storen ze elkaar.
En zet ze niet op auto dat klinkt goed maar kan dramatisch slecht uitpakken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• nepkenny
Bij bol.com las ik dat de switches een firewall hadden. Maar er is meer nodig dan alleen een firewall ook de router opties die ik even uit het zich verloor.

Je laatste tip alle ssid’s gelijk maken, waarom zou ik de WiFi5 van het ziggo modem niet volledig uitschakelen?

En overstappen op de 2 unifi wifi6 ap (in een mesh opstelling?

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:07

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Persoonlijk zou ik de wifi van de ziggo inderdaad uitschakelen. Die doet niet mee in de mesh van unifi en dat kan in mijn ervaring onbetrouwbare prestaties van je wifi veroorzaken.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

• Ben(V)
  • Nu online
unifil heeft helemaal geen mesh dus waarom je dan een prima wifi point zou uitschakelen is mij niet duidelijk.
Als je aan 2 wifi points voldonde heb zou ik zeggen koop maar een unfi, dat scheelt weer geld.

Ik gebruik hier voor wifi de Ziggo Connectbox en een EAP225 van t-plink en daarmee dek ik het hele huis met drie verdiepingen.

En onbetrouwbaarheid komt enkel door verkeerde instellingen.

Als je ook de Ziggo wifi gebruikt kun je die niet instellen met de unifi app en moet je dat zelf gelijk trekken aan de unifi setting, dat is het enige verschil.

En switches met firewall vind je alleen in professionele uitvoeringen die een beetje duur zijn voor thuisgebruik.

[Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 27-02-2021 13:05]

• nepkenny
Ik heb dus wel problemen met ziggo connectbox en het WiFi. Verbindingen die regelmatig wegvallen. En videobellen met haperingen en slechte kwaliteit.

@Ben(V) jij geeft aan dat unifi geen mesh heeft. Als ik mij inderdaad verder inlees is mesh ook een niet gewenst “vertragend” systeem.

Ik ga de 2 ap bedraad aansluiten. En het gaat er vooral om dat alle apparaten het beste WiFi signaal oppakken.

Allemaal super bedankt!

De switch die ik nu heb gekocht is de unifi Fully Managed Netwerkswitch - 8 poorten - 60W geworden

• Ben(V)
  • Nu online
Wifi kwaliteit is afhankelijk van plaatsing en nauwelijks van welke apparatuur.

En bedenk dat de grootste invloed van je devices komt, want die hebben nu eenmaal geen fatsoenlijke antennes over het algemeen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee