Toon posts:

Random internet disconnects met Zyxel VMG T50 in brug modus

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Matjan93
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-07-2022
Hi Tweakers,

Vandaag is mijn abonnement bij Online.nl ingegaan. Ik heb van hun de modem/router combi, Zyxel8825-T50, ontvangen.

Ik heb dit apparaat direct in de brug modus gezet. WiFi uit, DHCP uit, Firewall uit etc.

Vervolgens heb ik mijn eigen router, een TP-Link Archer AX10, erachter geplaatst. De bedoeling is dat deze alles afhandeld en dat de Zyxel slechts fungeert als modem.

Na veel geklooi heb ik de internetverbinding werkend gekregen. De TP-link heeft nu de volgende instellingen:

WAN Connection: Dynamic IP
MAC Address: Gekloond van de laptop waarmee ik de router in brug modus heb gezet. Wanneer ik het MAC address van de router laat staan, levert de Zyxel geen WAN IP aan.

Echter valt de internet verbinding op willekeurige momenten weg. Wanneer ik de router vervolgens uit en opnieuw aan zet, werkt internet weer.

Soms gebeurt het na 5 minuten, soms na een uur. 8)7 8)7 8)7

Heeft een van jullie enig idee wat de oorzaak ervan is, en hoe ik het op kan lossen?

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-03 20:30
en als je het mac adres niet cloond ?

het zou kunnen dat je modem zelf ook nog info terugkoppeld naar de provider met het identiek zelfde mac adres , wat dan een duplicaat mac opleverd in hun arp tabels, waardoor een van de 2 wegvalt
(misschien wild gedacht ... in belgie gebeurd de terugkoppeling van de modem op een ander ip adres, wat ook een ander mac adres heeft, voor klant totaal onbekend)

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:41

ricardo246

Life's what you make it!

Waarom zou je het Mac adres klonen btw?
In welke poort heb je de ethernet kabel gestoken? de blauwe (WAN) of de gele (LAN)?
Ik gok de blauwe, waarbij veel settings van je TP link weer aangepast worden.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Matjan93
ijske schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:04:
en als je het mac adres niet cloond ?

het zou kunnen dat je modem zelf ook nog info terugkoppeld naar de provider met het identiek zelfde mac adres , wat dan een duplicaat mac opleverd in hun arp tabels, waardoor een van de 2 wegvalt
(misschien wild gedacht ... in belgie gebeurd de terugkoppeling van de modem op een ander ip adres, wat ook een ander mac adres heeft, voor klant totaal onbekend)
Bedankt voor je reactie!

Als ik het mac adres niet cloond dan krijgt mijn router geen internet verbinding. Ik vermoed dat het Zyxel modem het mac adres van mijn laptop opslaat en vasthoudt. Zodra ik het mac adres voor mijn router gebruikt, dan krijgt het een WAN IP en daarmee internet verbinding.

Ik heb geen idee wat het modem doet met terugkoppeling naar de ISP. Ik ben ook niet bijzonder tech savy dus dat wil niet alles zeggen.

Heb je nog andere ideeën?

• Matjan93
ricardo246 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:18:
Waarom zou je het Mac adres klonen btw?
In welke poort heb je de ethernet kabel gestoken? de blauwe (WAN) of de gele (LAN)?
Ik gok de blauwe, waarbij veel settings van je TP link weer aangepast worden.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb het MAC adres gekloond omdat de Zyxel modem het mac adres van mijn laptop ergens op lijkt te slaan. Wanneer ik het mac adres van de router gebruik, krijgt het geen WAN IP of internet verbinding. Wanneer ik het MAC adres kloon, gebeurt dit wel. (Alleen valt de verbinding na een tijd weg)

Ik heb een ethernet kabel van LAN1 poort in het modem naar WAN poort in de router.

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik weet niet of je dit al hebt uitgezocht, maar ik zou even zeker checken of het een probleem tussen je router en je modem is, of dat het probleem tussen je router en jou pc(?) /netwerk ligt.
Probeer bijvoorbeeld je publieke ip eens via 4g te pingen wanneer je internet wegvalt (wel ff icmp reply aanzetten op je router).
Hebben alle apparaten er last van?

• Matjan93
g1n0 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 03:45:
Ik weet niet of je dit al hebt uitgezocht, maar ik zou even zeker checken of het een probleem tussen je router en je modem is, of dat het probleem tussen je router en jou pc(?) /netwerk ligt.
Probeer bijvoorbeeld je publieke ip eens via 4g te pingen wanneer je internet wegvalt (wel ff icmp reply aanzetten op je router).
Hebben alle apparaten er last van?
Bedankt voor je reactie!

Ik heb wel reeds vastgesteld dat het probleem zit tussen de router en modem. Op enig moment verliest de router de connectie met het modem met als gevolg geen internet.

Zodra de router verbinding verliest, heeft inderdaad niets op het netwerk nog een internet connectie.

Heb je nog andere ideeën?

• g1n0
  • Niet online
Oke, je gaf al aan dat je je laptop ook eens direct achter de modem hebt gehangen (vandaar de mac-clone), had je hierbij ook het probleem? Of blijft de verbinding dan wel constant werken?

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:22
Ik volg deze topic.

Zou je daar dan de volgende keer gewoon de bookmark knop voor willen gebruiken?

[Voor 70% gewijzigd door rens-br op 01-03-2021 08:16]

• Matjan93
@g1n0

Nee, op mijn laptop is de verbinding nooit weggevallen. Ik heb gisteren en vandaag gewoon gebruik gemaakt van de Zyxel omdat ik werk te doen had. Daarbij geen drops geconstateerd, ik heb het logboek van de Zyxel nagekeken en daar staan ook geen meldingen voor wat betreft connection drops op.

Één ding dat me echter is opgevallen, is dat de WAN interface op Zyxel een VLAN tag op 802.1q heeft, welke ik niet in mijn eigen router opgegeven heb. Denk je dat het daar iets mee te maken zou kunnen hebben?

[Voor 7% gewijzigd door Matjan93 op 28-02-2021 22:26]

• g1n0
  • Niet online
Matjan93 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:25:
@g1n0

Één ding dat me echter is opgevallen, is dat de WAN interface op Zyxel een VLAN tag op 802.1q heeft, welke ik niet in mijn eigen router opgegeven heb. Denk je dat het daar iets mee te maken zou kunnen hebben?
Kan je negeren, je krijgt waarschijnlijk 2 VLAN-tags (INET,IPTV) binnen vanaf je provider. Als je hier een fout in gemaakt zou hebben, zou je helemaal geen connectie moeten hebben. Je hebt zeker geen IPTV?

Ik zou nog even je eigen router blijven monitoren en bij een uitval proberen naar je default gateway te pingen. Check op zo een moment ook goed de logging en stuur indien mogelijk wat screenshots van je configuraties.

• Probook8979
Matjan93 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:25:
@g1n0

Nee, op mijn laptop is de verbinding nooit weggevallen. Ik heb gisteren en vandaag gewoon gebruik gemaakt van de Zyxel omdat ik werk te doen had. Daarbij geen drops geconstateerd, ik heb het logboek van de Zyxel nagekeken en daar staan ook geen meldingen voor wat betreft connection drops op.

Wat zijn de resultaten van de afgelopen dagen/weken?

• Probook8979
Heb je een update voor mij?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matjan93
Hi Aygul,

Ik heb jouw bericht niet gezien tot vandaag. Ik heb sinds mijn laatste bericht geaccepteerd dat het niet ging werken. Echter sprak ik vandaag iemand die zei dat het probleem waarschijnlijk lag doordat ik niet het MAC address van mijn router gebruikte, maar het kloonde van mijn laptop.

Hij zei me het mac address van mijn router op de Zyxel modem te whitelisten. Daarna zou het moeten werken. En dat is inderdaad het geval.

Het is anderhalf jaar later, maar wellicht heb je er desondanks nog wat aan.

• Probook8979
Matjan93 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:01:
[...]

Hi Aygul,

Ik heb jouw bericht niet gezien tot vandaag. Ik heb sinds mijn laatste bericht geaccepteerd dat het niet ging werken. Echter sprak ik vandaag iemand die zei dat het probleem waarschijnlijk lag doordat ik niet het MAC address van mijn router gebruikte, maar het kloonde van mijn laptop.

Hij zei me het mac address van mijn router op de Zyxel modem te whitelisten. Daarna zou het moeten werken. En dat is inderdaad het geval.

Het is anderhalf jaar later, maar wellicht heb je er desondanks nog wat aan.
Thanks voor je bericht!

Is het niet zo dat je 2 NAT's hebt eigenlijk?
Bij Ziggo, kun je namelijk het bridge uit laten voeren door de servicedesk. Dan is het ook écht volledig uitgeschakeld waarbij je maar 1 NAT hebt met de router die je vervolgens achter hangt.

Hoe zit het bij Online.nl?

Bij Tmobile, kun je namelijk niet "Bridge-Modes" laten uitvoeren, simpelweg omdat zij het niet ondersteunen.
Ik wil namelijk een 2de router achter plaatsen, alleen weet ik niet in welke order / hoe ik dat moet doen...
Heb namelijk ook een Zyxel VMG T50.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
Clonen van dat mac adres is in ieder geval geen goed idee.
Een router die aan beide kanten van de routering een gelijk macadres ziet kon wel eens helemaal van slag raken.
Die Zxyel heeft gewoon een leasetijd die moet verstrijken voor hij weer een ander macadres accepteert.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee