Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG23
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-03 20:39
Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of er iemand meer concrete informatie heeft over het verschil tussen de gewone MSI GTX 3080 Gaming Trio en de MSI GTX 3080 Gaming X Trio.

De vergelijking geeft een core clock van 1755 MHz boost vs 1815 MHz boost.

Wat moet ik me hier praktisch bij voorstellen? Zijn deze twee kaarten erg verschillend na tunen met MSI Afterburner?

Via google vind ik vooral vergelijkingen tussen 3080 kaarten met de Gaming X variant, dus ben benieuwd hoe andere merken het doen vs de 'gewone'.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-02 11:26
De ene kaart is vanuit de fabriek overgeklokt. De ander niet. Meer verschil zit er niet in. Echter worden niet X varianten een stuk minder geleverd.

Veel verschil na overklokken zal er waarschijnlijk niet zijn en zal echt per chip verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG23
Dus qua hardware zijn ze indentiek en je betaalt voor een software overclock die je zelf kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internaut
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-05 10:41
De X trio heeft ook nog een actieve fan terwijl de non X versie dit niet heeft.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1603572;1603570/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-02 11:26
TVG23 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:50:
Dus qua hardware zijn ze indentiek en je betaalt voor een software overclock die je zelf kan doen?
In principe wel. Het kan zijn dat de betere bin chips in de X worden gestopt en de andere niet. MAaar dat is grotendeels speculatie.

Mijn advies. Ga voor de X variant want die wordt een stuk beter geleverd, echter is dit wel een super populaire kaart dus mocht je nog niet ergens in de rij staan, dan wens ik je veel succes met het zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TVG23 Kies de goedkoopste van de twee. Zorg wel dat je een fatsoenlijke voeding hebt, want je moet deze kaarten met meer PCIe kabels voeden. (X liefst met 3, verbruikt het meest)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:34
TVG23 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:50:
Ja. Daarom verkopen ze bijna al die kaarten ala de X-versie, het kost hen één druk op de knop voor een stuk meer winst op hetzelfde product in deze markt.

Ik zou zeggen: kies degene die het snelst geleverd wordt en beperk je niet tot een msi kaart. Of ben bereid een jaar te wachten.

[ Voor 15% gewijzigd door Grotbewoner op 27-02-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG23
Bedankt iedereen voor de insights! Ik sta al in de wachtrij voor de gewone versie, dus ga dit zo houden...

Wel beetje bezorgd over wat ik hoor over de temp throttling, maar dat lijkt bij een aantal 3080 varianten een probleem te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 14:57
Het probleem van het throttlen ligt vooral in het slechte koelen van het VRAM. Als VRAM boven de 105 komt gaan de kaarten dit throttlen. In het slechtste geval warmt je VRAM de GPU op.

Als je een kaart hebt met deze problemen kan je dit oplossen door thermal pads en/of extra heatsink op de back plate zetten. Maar daar riskeer je bij een aantal merken wel je garantie te verliezen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Pagina: 1