• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-05 16:56
Ik zoek panelen voor ons te bouwen bijgebouw, HSB, ik zou mogelijk al in mei de panelen kunnen plaatsen

We hebben op dit moment op ons huis liggen:
- 4x300 Benq full black, Solar Edge se1500-m omvormer met één 4-kanaals optimizer, Easyroof indaksysteem, portrait
- 10x300 Benq full black, Growatt 3000mtl-s omvormer, landscape

Het bijgebouw komt rechts van onze woning - gebouwd begin 2020 - te staan, op de plek waar je nu onze stacaravan ziet staan. Die is inmiddels weg.
Het bijgebouw krijgt sandwich golf dakplaten waarop de zonnepanelen direct geschroefd kunnen worden, en de bedoeling is om het (zadel)dak van ong 42 graden aan de zuidoost kan volledig te bedekken met zonnepanelen.
Dat betekent dat dat dakvlak +/- 3,5x12,2m moet worden, zie sketchup schets.
Dit dak heeft geen enkele schaduw.

Ik wil de installatie zelf aanschaffen - bijv. via Solarbouwmarkt - en installeren, behalve de meterkast aansluiting (electricien).

Verder
- We hebben een 3x25A aansluiting
- we hebben een L/W warmtepomp, dus voor verwarming een verbruik van zo'n 4500-5000 per jaar (systeem draait sinds juni 2020)
- De huidige twee installaties zitten op eigen groepen in de meterkast van het huis. Het bijgebouw krijgt een eigen schakelkast.
- In de nabije toekomst zal ik een EV kopen, mogelijk nog dit jaar. Die komt rechts voor het bijgebouw te staan, dus daar rechts bij de haag (of op het bijgebouw) komt een laadaansluiting.
- mogelijk leg ik in de toekomst nog eens (max) een stuk of 10 panelen op het andere dakvlak (past niet meer op)

Vragen
- wat is normaliter de ruimte tussen zonnepanelen op een railsysteem. Dit i.v.m. de maten van het dak. M.a.w. hoe groot wordt mijn installatie precies en hoe groot moet ik het dakvlak maken. Ik denk zelf dat ik ong 1cm tussenruimte moet aanhouden?
- moet ik i.v.m. loadbalancing/EV laden of andere vereisten deze nieuwe set ook rechtstreeks aansluiten op de meterkast van het huis, of kan dat in het bijgebouw?
- kan ik de laadpaal in het huisje aansluiten of beter ook rechtstreeks naar de meterkast?
- kan ik werken met 1 grote omvormer (24x350kWp) of kan ik beter 2 kleinere omvormers nemen?
- 1 of 3 fase omvormer?

Ik heb verder niet echt voorkeur voor bepaalde panelen. Omvormer eventueel van Growatt omdat ik dan iig twee installaties op 1 plek kan monitoren. Maar omdat je tegenwoordig op allerlei manieren kunt uitlezen is dat niet perse een vereiste.
Full black is mooi maar hoeft ook niet perse (wij zien die zijde van het huisje helemaal nooit)
Panelen liever niet van 1,77m want ik heb al moeite om binnen de gewenste maten van het huisje het dakvlak groot genoeg te krijgen voor 2x portrait panelen, aan de andere kant is 350Wp toch wel lekker (zonde dat ik op het huis 14x300 heb liggen ... ;( )

Bijv.:
- 2x Growatt 4200tl-xe https://www.solar-bouwmarkt.nl/min-4200tl-xe.html
- 24x First Choice Solar FCSP345FB-120N158 345WP https://www.solar-bouwmarkt.nl/345wp-full-black.html
- Clickfit EVO staaldak
plus toebehoren zit ik aan zo'n 6000 euro, dat past in het budget. Misschien een iets kleinere omvormer ook? De omvormers op ons huis zijn redelijk overbemeten, vooral die SE...

Zijn er betere opties?

[Voor 3% gewijzigd door Stefke op 26-02-2021 21:17]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:03
Je kunt het dak met de panelen erop iets langer maken met een kleinere dakhelling en het dak ertegenover iets korter en steiler, dan heb je meer ruimte voor je panelen.
Je kunt eventueel ook 2 panelen laten vervallen en ze op een 3 fasen omvormer aansluiten, maar 2x12 gaat prima op 2 omvormers. Als je tegen een heel klein beetje aftoppen kunt zou ik 2x een 3300TL-X-1 kiezen, gaat prima en die extra tracker op een XE kost alleen maar geld.

Verder een prima idee, maar sluit de omvomers wel op allebei een andere fase aan.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Stefke
Ja, ik overweeg een ongelijke dakhoek, maar ik weet nog niet of ik dat mooi vind. Het gebouw wordt al ongelijk dus wellicht dat dat ook wel kan.
Het rechtse dak heeft overigens een overhang (dat rechtste vlakje), dus aan die zijde hebben we dan plek voor bijv. kruiwagen, hout, groot gereedschap (bijv. onze bouwsteiger die we niet wegdoen) etc. Daar is de hoogte nu ook een beetje kritiek (onderzijde dak 1,7m) Ik moet er nog een beetje mee spelen maar het ontwerp wat ik nu heb liggen is ook vergunningsvrij en dat moet zo blijven (maar dat heeft met de dakhoek niks te maken).
Dan past deze wellicht ook nog wel: https://www.solar-bouwmarkt.nl/360-wp-full-black.html

Ik heb op zich niks tegen aftoppen. De andere twee installaties halen vrijwel nooit de maximale waarden (de Growatt komt in de zomer als het warm is krap aan 2500-2600w, in het voorjaar wel eens rond de 2800, met héél af en toe een piek van 3000 tijdens wisselende wolken. De solaredge is nog nooit boven de 1000 gekomen.)
Ik vermoed zelf dat deze panelen, omdat ze niet pal op zuid liggen, ook nooit aan hun maximale opbrengst komen. 2x 3300 is misschien wat veel aftopping?
edit: als ik 2,5/3 (Growatt) * 8,4 kom ik op 7 uit als max voor deze installatie in de zomer.

XE ->X: bedankt voor de tip, ik had dit nog helemaal niet gezien (en ben ook niet bekend met dit soort technische details). Zal te maken hebben met dat alle panelen toch allemaal exact hetzelfde zien en er geen schaduw is?

IK zou dan geneigd zijn met 3600 wel uit te kunnen, maar daar is dan geen X-versie van zo te zien. Nou ja, die paar tientjes maakt dan niet zo veel uit.
edit: uitverkocht https://blijmetzonnepanel...owatt-min-3600tl-x-3600w/

Moeten die omvormers dan ook op een andere fase als de omvormers van het huis?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:18
Ik heb Sunnydesign er niet bij gepakt maar voor 24 x 350 Wp heb je denk ik de volgende opties:
- 2 x enkelfase van +/- 3300 W (dan heb je geen ruimte voor uitbreiding op het andere dak), lijkt net iets goedkoper dan een 7 kW 3 fase omvormer.
- 1 x 3 fase 7 kW en dan liefst een omvormer en panelen die tot 1100 V DC kunnen hebben. Dan kunnen ze allemaal in 1 string.
Het nieuwe model van Growatt is geschikt tot 1100 V DC en wordt op dit moment geintroduceerd.
Eventueel zou je de 3 fase omvormer dan ook wat groter kunnen kiezen, bijvoorbeeld alvast 9 kW. Dan kan het andere dak later ook vol.
Overigens, als je dit jaar al een EV wilt kopen zou ik sowieso beide kanten vol leggen. Makkelijk met btw terugvragen.

Ik weet niet zoveel van load balancing maar volgens mij moet je dan de stroom meten die door de meter gaat. Indien de 25A afname bereikt wordt moet de autolader een seintje krijgen. (bij 25A teruglevering niet)
Correct me if I`m wrong maar ik denk niet dat je de PV en de autolader een eigen kabel moet geven naar de meterkast. Dat kan volgens mij prima met een onderverdeler in de schuur.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
Stefke schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:56:
- wat is normaliter de ruimte tussen zonnepanelen op een railsysteem. Dit i.v.m. de maten van het dak. M.a.w. hoe groot wordt mijn installatie precies en hoe groot moet ik het dakvlak maken. Ik denk zelf dat ik ong 1cm tussenruimte moet aanhouden?
- moet ik i.v.m. loadbalancing/EV laden of andere vereisten deze nieuwe set ook rechtstreeks aansluiten op de meterkast van het huis, of kan dat in het bijgebouw?
- kan ik de laadpaal in het huisje aansluiten of beter ook rechtstreeks naar de meterkast?
- kan ik werken met 1 grote omvormer (24x350kWp) of kan ik beter 2 kleinere omvormers nemen?
- 1 of 3 fase omvormer?
Als je gebruikt maakt van Clickfit EVO dan is de ruimte tussen de panelen 12mm, het maakt niet uit of dit voor staaldak, golfplaatdak of pannendak is, ze gebruiken allemaal dezelfde klem.

Zoals @busscherski al noemde, kun je inderdaad een PV verdeler gebruiken in het bijgebouw. Ik heb dit zelf in de garage gedaan waar 12 panelen met een Growatt op aangesloten zitten samen met de 32A EV lader voor de Fiat 500e.

Ik heb er zelf geen load balancer op zitten, meestal laadt ik de auto ergens in de middag zonder wasmachines, waterkokers, vaatwasmachines e.d die aan staan., dus heb er eigenlijk zelden last van dat de schakelaar uit vliegt.

1 Grote omvormer kan, maar aangezien je de andere omvormers er al hebt liggen weet ik niet of dit handig is? Daarnaast heb je een beperkt aantal strings beschikbaar dus dat zou je moeten uitrekenen of dat past. De Growatt MOD-X heeft inderdaad 1100v input dus daar kun je aardig wat panelen op kwijt per string.
Je kunt de monitoring van alle Growatts ook combineren in zo'n shinelink kastje met een RF-stick in elke Growatt, dat is wellicht handig als je voor de enkelfases gaat.

Als het enkel om de 24x350wp panelen gaat, zou ik sowieso de driefase pakken. Houdt er wel rekening mee dat je met alle panelen samen richting het max van je aansluiting gaat. 3x25A mag je voeden met 11.040w

[Voor 10% gewijzigd door HSA.Solar op 27-02-2021 02:43]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• busscherski
@HSA.Solar
Als het enkel om de 24x350wp panelen gaat, zou ik sowieso de driefase pakken. Houdt er wel rekening mee dat je met alle panelen samen richting het max van je aansluiting gaat. 3x25A mag je voeden met 11.040w
Indien de interne bedrading van de meterkast geschikt is voor een stroom van 50A per fase is die limiet denk ik 3 x 25 A x 230 V = 17 kW

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Stefke
Electricien gebeld. Die geeft ook aan dat ik het beste een 3F omvormer kan gebruiken (maar hij is geen zonnepanelen expert). De andere twee omvormers zitten nu op 2 fasen als het goed is, maar die kunnen eventueel op 1 fase
6mm2 kabel van het huis naar het bijgebouw zou voldoende moeten zijn. Er liggen 3 lege mantelbuizen die kant op, dus ik kan nog voldoende doen (netwerk moet er ook heen natuurlijk)

Hij gaf ook aan dat ik wellicht teveel ga terugleveren, maar dat valt volgens mij wel mee

Even een plaatje gemaakt (ook voor mezelf):

Ik ken ons verbruik nog niet, ons huis is nieuw, we hebben nog niet eerder een Wp en een inductieplaat gehad.
Onze WP zou alleen voor verwarming al zo'n 4 a 4,5k (4000-4500kWh bedoel ik dus) moeten verbruiken. Hij zorgt ook voor warm water (volgens fabrikant ong. 1k en koelt in de zomer (ik denk niet dat dat binnen die 4 a 4,5 valt), dus ik denk zelf een verbruik van zo'n 5 misschien wel 6Kw. Dan koken erbij (2 ovens en inductieplaat) en eigen verbruik (was voorheen altijd zo'n 2 a 3k per jaar, maar nu ook alleen ledverlichting).
Ik denk dat ons stroomverbruik al snel richting de 8k per jaar gaat.
Met 1+2,5+7,5 aan maximale opbrengst van de panelen zal de opbrengst schat ik zon 10 a 10,5 zijn, dus leveren we max zo'n 2 a 2,5 terug.
Met een EV (en overdag laden) kunnen we de teruglevering makkelijk tot 0 reduceren. Als ik die auto niet dit jaar koop, dan volgend jaar wel.
Als we dan dit jaar teveel terugleveren is dat denk ik goedkoper dan dat we dit jaar 8k verbruiken en maar max een 3,5 a 4k opwekken?

@HSA.Solar hoe zit dat met die strings? Hoe bereken ik dat?

@busscherski
Eventueel zou je de 3 fase omvormer dan ook wat groter kunnen kiezen, bijvoorbeeld alvast 9 kW. Dan kan het andere dak later ook vol.
Dat is de andere dakzijde van het bijgebouw, dat ligt op NO (en dus niet erg optimaal en 180gr t.ov. de 24xset) Ik denk dat het om die reden al een eigen omvormer moet worden? Ik zit dan met ochtend/middag opbrengst

Het zou dan de MOD 5000TL3-X worden, die heeft 7500Wp als ik me niet vergis
https://www.pvo-int.com/w...-MOD-3000-9000TL3-X-1.pdf

BTW vind ik een lastig verhaal, ik ben al ondernemer/ZZPers, ik meen dat ik dan niet meer BTW kan terugvragen (of ik zou een apart BTW nr voor de panelen moeten aanvragen?)

Ik denk vooralsnog dat de algehele conclusie is dat:
- 24 panelen wel in het verbruik past (zeker met EV straks)
- 3 fase omvormer
- alles kan op 1 string met een Growatt MOD omvormer

[Voor 6% gewijzigd door Stefke op 27-02-2021 11:17]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan het ook meteen opslaan.
Deze 3-fase omvormer heeft ook 3 mppt ingangen.

https://www.photovoltaik4all.de/speicher/lg-ess-home-10
(geen ervaring mee, mij nog te duur)

Heb je enige logging van die huidige growatt?
Hoe gaat die met schaduw om?

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Stefke
Opslaan is iets voor de toekomst, als het betaalbaar wordt dan kan er wellicht in het bijgebouw een accusysteem komen.
Ik heb logging via de Growatt site.

Growatt 3000mtl-s met 10x300Wp is voor zover ik weet één string, heeft geen schaduwvorming. D.w.z. alleen 's middags in het voor en najaar, als de zon achter de bomen gaat, dan gaat eerst de onderste rij (4 panelen, bovenste rij is 6 panelen) in de schaduw. In de zomer gaat de zon over de bomen heen.
Ik zie nu dat die omvormer wel 2 trackers heeft. Volgens mij zit alles op 1 string, Had ik die op 2 strings kunnen zetten of zo? Hoe werkt dat?
Is geinstalleerd door een zonnepanelen leverancier die inmiddels niet meer actief is, en die volgens mij zich niet om dit soort details druk maakte ben ik inmiddels wel achter. Ik heb er onvoldoende tijd in kunnen steken, heb het hele huis nagenoeg zelf gebouwd, dus ik ging op zijn advies af. Om meerdere redenen had ik niet met hem in zee moeten gaan.

Moet zeggen dat het me laatst opviel dat die set toch nog best veel opbrengst had ondanks dat de onderste rij takkenschaduw had. Die set reageert sowieso veel beter dan de solaredge set, hij start al op als de zon nog achter het huis staat. De SE set begint dan ook net (maar oke, die ligt vrij vlak op 27gr)

Vanwaar je vraag m.b.t. schaduw?

edit: volgens mij heeft die 3000mtl-s een dubbele aansluiting, dus de onderste rij had volgens mij op een aparte string kunnen zitten? :( (maar ik ben een leek). Nu achteraf doen is niet te doen, de kosten zullen niet opwegen tegen de baten. Ook de kabel trekken zal bijna niet kunnen, dan moet er een dubbele set door één buis.

[Voor 15% gewijzigd door Stefke op 27-02-2021 11:35]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
Stefke schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:26:
Opslaan is iets voor de toekomst, als het betaalbaar wordt dan kan er wellicht in het bijgebouw een accusysteem komen.
Ik heb logging via de Growatt site.

Growatt 3000mtl-s met 10x300Wp is voor zover ik weet één string, heeft geen schaduwvorming. D.w.z. alleen 's middags in het voor en najaar, als de zon achter de bomen gaat, dan gaat eerst de onderste rij (4 panelen, bovenste rij is 6 panelen) in de schaduw. In de zomer gaat de zon over de bomen heen.
Ik zie nu dat die omvormer wel 2 trackers heeft. Volgens mij zit alles op 1 string, Had ik die op 2 strings kunnen zetten of zo? Hoe werkt dat?
Is geinstalleerd door een zonnepanelen leverancier die inmiddels niet meer actief is, en die volgens mij zich niet om dit soort details druk maakte ben ik inmiddels wel achter. Ik heb er onvoldoende tijd in kunnen steken, heb het hele huis nagenoeg zelf gebouwd, dus ik ging op zijn advies af. Om meerdere redenen had ik niet met hem in zee moeten gaan.

Moet zeggen dat het me laatst opviel dat die set toch nog best veel opbrengst had ondanks dat de onderste rij takkenschaduw had. Die set reageert sowieso veel beter dan de solaredge set, hij start al op als de zon nog achter het huis staat. De SE set begint dan ook net (maar oke, die ligt vrij vlak op 27gr)

Vanwaar je vraag m.b.t. schaduw?
[Afbeelding]

edit: volgens mij heeft die 3000mtl-s een dubbele aansluiting, dus de onderste rij had volgens mij op een aparte string kunnen zitten? :( (maar ik ben een leek). Nu achteraf doen is niet te doen, de kosten zullen niet opwegen tegen de baten. Ook de kabel trekken zal bijna niet kunnen, dan moet er een dubbele set door één buis.
In één string is prima. Daarom gaat hij al vroeg aan.

Je geeft heel veel info maar wat wil je nu precies. Je hebt 3 fase en nu al 2 sets liggen. Dus dan heb je 1 fase over nog of je kan voor een 3 fase oplossing gaan.
3.0 bestaande
3.0 + solaredge bestaande
3.6 nieuw

Of een 8.0 nieuw

[Voor 18% gewijzigd door lothar op 27-02-2021 12:05]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Growatt staat (stond?) niet bekend als uitblinker wat betreft schaduwmanagement (zoek eens op shadefix SMA voor uitleg)

Ik was benieuwd of je rechte lijnen naar beneden had in je logging, vanwege de "dakkapel" schaduw
Dat betekent dat wanneer 1 paneel schaduw krijgt, alles in elkaar zakt.

2x 5 lijkt me ook niet zo gunstig (=lager rendement van de omvormer, ideaal is 10 a 11 panelen van 360 Vmpp)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Stefke
@lothar othar Oke mooi, hoef ik me daar niet druk om te maken

Nee, die dakkapel geeft vrijwel geen schaduw. Alleen nu misschien in de winter als de zon nog laag staat en net voor het huis komt, dus bij het allereerste opstarten is er misschien een beetje schaduw links van de dakkapel, in de zomer op het allerlaatst wanneer de zon ook al helemaal van opzij instraalt dan rechts een hoekje.
Ik heb in sketchup gesimuleerd, voor het leggen. Als ik nu in de logging kijk is er 'smorgens een heel klein hobbeltje in een verder mooie parabool (tot de zon achter de bomen gaat)

[Voor 4% gewijzigd door Stefke op 27-02-2021 12:11]

• Stefke
lothar schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Je geeft heel veel info maar wat wil je nu precies. Je hebt 3 fase en nu al 2 sets liggen. Dus dan heb je 1 fase over nog of je kan voor een 3 fase oplossing gaan.
3.0 bestaande
3.0 + solaredge bestaande
3.6 nieuw
Ja sorry, ik probeer maar zoveel mogelijk info te geven om compleet te zijn. Ik kan de ins-en outs niet van al deze systemen, dus alle wat ik denk dat relevant is. Ik heb de indruk dat je nu denkt dat ik die twee huidige systemen misschien wil vervangen?

Wat ik wil is;
- huidige systemen behouden
- 24 zonnepanelen erbij plaatsen op een bijgebouw
dus totaal 38 zonnepanelen

Ik meen dat de conclusie is dat dat kan, maar met een 3fase omvormer

[Voor 4% gewijzigd door Stefke op 27-02-2021 12:56]

• busscherski
Dat is de andere dakzijde van het bijgebouw, dat ligt op NO (en dus niet erg optimaal en 180gr t.ov. de 24xset) Ik denk dat het om die reden al een eigen omvormer moet worden? Ik zit dan met ochtend/middag opbrengst
Bijna alle 3 fase omvormers bedoeld voor huizen hebben 2 mppt's. Daar kun je dus 2 strings op aansluiten. Indien die 24 panelen in 1 string passen (bij de nieuwe serie van Growatt bijvoorbeeld) kun je die dus aansluiten op de ene mppt en de andere string op de andere mppt.
Dan benut je de omvormer en netaansluiting optimaal.
Het zou dan de MOD 5000TL3-X worden, die heeft 7500Wp als ik me niet vergis
Voor 24*350 Wp=8400 Wp richting zuidoost zou ik in Nederland een omvormer kiezen van minstens 80% van het aantal Wp. Dus indien de Growatt 10% extra kan leveren voldoet het 6 kW model (dat dan eigenlijk 6.6 kW is). Maar het 7 kW model zal niet zoveel duurder zijn.

• HSA.Solar
busscherski schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 03:31:
@HSA.Solar

[...]

Indien de interne bedrading van de meterkast geschikt is voor een stroom van 50A per fase is die limiet denk ik 3 x 25 A x 230 V = 17 kW
Klopt inderdaad, maar het wordt doorgaans afgezekerd op een 3x16A
Stefke schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:33:
@HSA.Solar hoe zit dat met die strings? Hoe bereken ik dat?

BTW vind ik een lastig verhaal, ik ben al ondernemer/ZZPers, ik meen dat ik dan niet meer BTW kan terugvragen (of ik zou een apart BTW nr voor de panelen moeten aanvragen?)

Ik denk vooralsnog dat de algehele conclusie is dat:
- 24 panelen wel in het verbruik past (zeker met EV straks)
- 3 fase omvormer
- alles kan op 1 string met een Growatt MOD omvormer
Je zou de BTW kunnen terug vragen op naam van bv je vrouw/partner. Wellicht kan het zakelijk ook als je de stroom thuis voor zakelijke doeleinden gebruikt, fiscaal weet ik daar echter het fijne niet van.

De MOD kan 1100v aan, wat eigenlijk inhoud dat je de max voltage van de paneel even moet nazoeken, meestal ligt dit ergens rond de 40v, waarna je dat aantal x het aantal panelen doet = max voltage, tot 1100v.

[Voor 59% gewijzigd door HSA.Solar op 27-02-2021 13:26]

• busscherski
HSA.Solar schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:20:
[...]

Klopt inderdaad, maar het wordt doorgaans afgezekerd op een 3x16A
Ja dat klopt, max 3x16A per omvormer als je aan selectiviteit wilt voldoen.
Maar dan wel meerdere omvormers.

@HSA.Solar
De MOD kan 1100v aan, wat eigenlijk inhoud dat je de max voltage van de paneel even moet nazoeken, meestal ligt dit ergens rond de 40v, waarna je dat aantal x het aantal panelen doet = max voltage, tot 1100v
12 panelen uit het Sunnydesign screenshot van @lothar halen worst case max 545 V. Dus 24 panelen 1090 V. Kan dus nog gewoon binnen de specs. Maar wel opletten dat de panelen het aan kunnen.

[Voor 41% gewijzigd door busscherski op 27-02-2021 13:29]

• HSA.Solar
Klopt inderdaad, de meeste panelen van 350wp hebben een string vermogen van 1500v dus dat zou geen probleem moeten zijn.

[Voor 76% gewijzigd door HSA.Solar op 27-02-2021 13:32]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik wil geen spelbreker zijn, maar je wilt de auto opladen met loadbalancing?
Dat betekent dat je het liefst op alle 3 de fases evenveel terugleverd, om ongelijkheid in de fases zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik zou een SMA 10.0 ophangen en zowel de 24 nieuwe panelen als de 10 oude panelen op dezelfde omvormer aansluiten.
Zo lever je over de hele dag gebalanceerd terug over de 3-fases. (naar die SE met 4 paneeltjes kijk ik niet)

2x 12 poly string op mppt 1
1x 10 op mppt 2

[Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2021 16:41]

• busscherski
@AUijtdehaag
De load balancing is er voor de momenten dat de PV weinig opbrengt.
Heeft dus weinig te maken met PV.

• Stefke
HSA.Solar schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:20:
[...]
De MOD kan 1100v aan, wat eigenlijk inhoud dat je de max voltage van de paneel even moet nazoeken, meestal ligt dit ergens rond de 40v, waarna je dat aantal x het aantal panelen doet = max voltage, tot 1100v.
Deze dan, qua maat net iets gunstiger en 375Wp en maar 129 eur/st
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-375-wp-perc.html
Voltage at maximum power: 34,6
Open circuit Voltage: 41,1
Maximun system voltage Dc1500v

Moet ruim kunnen dus op zo'n Growatt? (24x34,6=830, of moet ik de OCV nemen)

• busscherski
Voc plus ongeveer 10%

24 * 41.1 V * 1.1 = 1085 V. Moet kunnen maar voor de zekerheid even invoeren in Sunnydesign.

• busscherski
De 10% klopt bijna, voor dit paneel en het Nederlandse klimaat is het 9.5%. Dus dan is het Max DC voltage 1080 V. (dat kan een SMA niet aan maar de nieuwe Growatt wel, een SMA kan dan juist weer 2 strings parallel op 1 input)

• Stefke
Ik heb een poging gedaan

edit: ah, ik had nog op 2 string zitten (dat kwam uit de autoconfig en is niet aangepast nadat ik de 8kw 3f omvormer had toegevoegd

edit: als ik de 6Kw variant toevoeg gaat het wel, maar dan splitst ie automatisch in 14+5 panelen.

Maar als dit technisch kan dan denk ik dat ik maar eens ga kijken waar ik die Growatt kan krijgen icm deze panelen, tnx voor de hulp so far

[Voor 34% gewijzigd door Stefke op 27-02-2021 21:21]

• busscherski
Ja nu heb je het als 12+12 aangesloten en dat is ook prima.
Het voordeel van een string van 24 is dat je nog een andere input over hebt waar je weer andere zonnepanelen op zou kunnen aansluiten.

• Stefke
Zou dat kunnen met die eventuele 10 panelen aan de andere kant? Die liggen dan 180 graden de andere kant op op 40 graden, dus min of meer een oost-west opstelling (ZO-NW dan)

Zal dat eens proberen in SD, maar of het dan op die Growatt ook kan?

edit: t kan (24+10) als ik de 24 naar 22 verlaag, dan zit ik net onder de 1000 (van de STP8.0-3AV-40 omvormer) maar met de Growatt zou ik dus zelfs 24+ later nog 10 panelen aan de andere kant kunnen leggen zonder een extra omvormer. Dat is prettig, ik zal iig de kabelleiding alvast aanleggen.

[Voor 37% gewijzigd door Stefke op 27-02-2021 21:33]

• Stefke
HSA.Solar schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 02:23:
[...]

Als je gebruikt maakt van Clickfit EVO dan is de ruimte tussen de panelen 12mm, het maakt niet uit of dit voor staaldak, golfplaatdak of pannendak is, ze gebruiken allemaal dezelfde klem.
Weet je toevallig ook hoe hoog de panelen boven het dakvlak liggen bij Clickfit staaldak?

• busscherski
Stefke schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:23:
Zou dat kunnen met die eventuele 10 panelen aan de andere kant? Die liggen dan 180 graden de andere kant op op 40 graden, dus min of meer een oost-west opstelling (ZO-NW dan)

Zal dat eens proberen in SD, maar of het dan op die Growatt ook kan?

edit: t kan (24+10) als ik de 24 naar 22 verlaag, dan zit ik net onder de 1000 (van de STP8.0-3AV-40 omvormer) maar met de Growatt zou ik dus zelfs 24+ later nog 10 panelen aan de andere kant kunnen leggen zonder een extra omvormer. Dat is prettig, ik zal iig de kabelleiding alvast aanleggen.
Ja dat bedoel ik. Ik verwacht dat het prijsverschil tussen de 8 kW Growatt en het 10 kW model niet veel is, dus als de kans op uitbreiding groot is zou je ook meteen voor het grotere model kunnen gaan. Hoeft echter niet, veel opbrengst scheelt het niet.

• Stefke
Maar volgens Sunnydesign komt het met de 8Kw versie al uit (behalve dan dat hun omvormer niet 1100 haalt). Heb ik voor die twee richtingen opstelling (ZO-NW) dan wel een groter model nodig?

[Voor 47% gewijzigd door Stefke op 27-02-2021 21:42]

• busscherski
Ja klopt, je laatste screenshot laat een energierendementsfactor van 99.2% zien.
Dat betekend dat je 0.8% van de jaaropbrengst aftopt vergeleken met een grotere omvormer. Dat is 85 kWh / jaar. Als je tegen aftoppen kunt is het niet echt de investering in een grotere omvormer waard.

• HSA.Solar
Stefke schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:33:
[...]

Weet je toevallig ook hoe hoog de panelen boven het dakvlak liggen bij Clickfit staaldak?
Exact weet ik het niet, dat zou ik morgen even moeten nameten. Ik gok een cm of 2.. misschien iets minder.
De versie voor optimizers is hoger, die is een cm of 4

Prijs verschil tussen de MOD 7000 en 8000 is zo'n 30-40 euro, verschil tussen de 8k en 10k een euro of 50.

[Voor 12% gewijzigd door HSA.Solar op 27-02-2021 21:54]

• AUijtdehaag
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:20:
Ja nu heb je het als 12+12 aangesloten en dat is ook prima.
Het voordeel van een string van 24 is dat je nog een andere input over hebt waar je weer andere zonnepanelen op zou kunnen aansluiten.
@Stefke
De Sma kan 20 A aan op ingang 1 dus polystring aansluiten. 2x12
Zit je ook niet met 1000 volt op je dak..

En heb je alsnog een ingang over.
AUijtdehaag in "Zonnepanelen advies"

[Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2021 08:24]

• AUijtdehaag
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:02:
@AUijtdehaag
De load balancing is er voor de momenten dat de PV weinig opbrengt.
Heeft dus weinig te maken met PV.
https://snapshot.raintank...6UE4pDEKDFd0V7jpx?orgId=2

Als ik hier nog 3680 watt (11 kW laden) bij optel op fase 3, dan gaat het toch fout?
Meer dan 25A kom ik dan op uit. 27A piek
Zelfs met PV, maar geen 3-fase omvormer.
Meeste wordt teruggeleverd op fase 1 en 2 door 2x 1-fase omvormers op zuid. Fase 3 is pv noordkant.

(Niet helemaal eerlijk want ik heb wel load balancing van mijn heater, die dat verbruik veroorzaakt, maar gaat om het principe dat het wel degelijk met PV te maken heeft en hoe je het verdeelt over de fases)

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2021 07:41]

• busscherski
@AUijtdehaag
Op momenten dat de zon niet schijnt belast de 11 kW lader de hoofdzekering meer dan wanneer de zon wel schijnt.

De auto moet altijd kunnen worden geladen. Ik weet niet of load balancing noodzakelijk is maar het lijkt me niet verkeerd om te hebben.

PV beter over de fasen verdelen door de panelen van de 3 kW Growatt ook aan te sluiten op een 3 fase omvormer lijkt me niet nodig. De zon staat niet tegelijk haaks op beide daken.
Dan zou ik het geld liever besteden aan de meterkast intern geschikt te maken voor 63A. Want TS kan als de zon schijnt ruim 25A van het net pakken plus krap 25 A van PV. Vermoedelijk heeft hij nog 40 A aardlekschakelaars.

• Stefke
Die 10 oude panelen krijg ik niet aangesloten op de omvormer in de schuur, dat wordt een veel te lastig traject. Daarbij hou ik liever die aansluiting vrij om in de toekomst nog wat uit te breiden (maar goed, een extra omvormer in de toekomst kan natuurlijk ook als het nodig is)

Ik zal navragen hoe het met de meterkast zit

Loadbalancing (ik heb er geen kennis van) lijkt mij ook niet noodzakelijk, maar het lijkt mij een manier om (meer) automatisch te laden op geschikte momenten, zeker als in de toekomst auto's ook als opslag en zo gebruikt gaan worden i.c.m. marktwerking van prijzen, weer, netbelasting (thuis)
Maar nogmaals, ik heb er de ballen verstand van. Wil wel graag enigzins ergens rekening mee houden als dat nu mogelijk is (bijv. sowieso dikke aders leggen i.p.v. kabels die nu misschien net voldoende zijn)

[Voor 43% gewijzigd door Stefke op 28-02-2021 11:38]

• busscherski
Een lader met load balancing zorgt ervoor dat op momenten met veel electra verbruik het laadvermogen teruggeschroefd wordt.
Vooral handig als je wilt laden op momenten dat je ook veel andere zware verbruikers aan hebt staan.
Het enige dat je daar voor hoeft voor te bereiden is een UTP kabel naar je lader.

• HSA.Solar
Mijn EV charger heeft geen load balance erbij en heb eigenlijk geen problemen, tenzij ik de wasmachine, vaatwasmachine, koffie en waterkoker tegelijk aanzet.

Gelukkig duurt het laden maar 3 uurtjes (7 kw charger op een kleine 24kw accu pakket) dus meestal doe ik dat avonds om 23:00 ergens zodat die morgens weer klaar staat.

[Voor 3% gewijzigd door HSA.Solar op 28-02-2021 16:49]

• Stefke
HSA.Solar schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:53:
[...]

Exact weet ik het niet, dat zou ik morgen even moeten nameten. Ik gok een cm of 2.. misschien iets minder.
Zou je dit nog eens na willen meten? 2cm lijkt me erg krap, zo'n rail incl. de bevestiging is toch wel hoger dan dat? (Dus hoe hoog de panelen boven het hoogste punt van het dak bij een golf/damwand)

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:17
Die BTW terugvragen is een lastige. Wegens aangepaste regelgeving moet je het totaal WP van je panelen gebruiken voor de berekeningen. Omdat ik al een 4 KWP had, was het voor mij duurder om de BTW terug te vragen voor de extra 2.3 KWP dan het lekker te laten zitten. Ik heb ze wel zelf geplaatst, dus dan gaat het ook om een kleiner bedrag.

• Stefke
Hoe was het duurder?

Het is voor mij sowieso een beetje onduidelijk hoe dit nou precies zit. Ik ben al ZZPer, dus ik heb een BTW nr. Ik werk volledig van thuis uit, maar ik meen dat ik zelf nu sowieso de btw niet terug kan vragen. Ik ben ook aan het kijken of het tuinhuis waar een kantoortje in komt met ingang en toilet deels zakelijk aftrekbaar is

De panelen op het huis zijn indak, vallen sowieso buiten de BTW regeling.

Ik denk dat ik de BTW kan terugvragen, maar dan moet ik denk ik ook de BTW van de stroomrekening gaan afdragen?

Ik zou op deze installatie BTW kunnen terugvragen, grofweg 1000 euro. Maar vervolgens moet ik over een bedrag van de teruggeleverde stroom BTW gaan afdragen. Hoe zit dat als er niet meer gesaldeerd wordt? Dan betaal ik BTW over alle opgewekte stroom, 10.000kwh per jaar, dat is minimaal 100 euro. Dus na 10 jaar begin ik meer BTW af te dragen dan ik terug heb kunnen vragen.

https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer
https://ondernemersplein....9n%20eenmanszaak%20hebben.
De btw van de stroom die u levert aan uw energieleverancier en van de stroom die u zelf gebruikt, draagt u af aan de Belastingdienst. Die btw moet u zelf berekenen. Zolang u btw-aangifte doet voor uw eenmanszaak, moet u dat ook doen voor de stroom die u levert en zelf gebruikt.
zinnig verhaal? Ik denk dat ik t maar zo laat.

[Voor 23% gewijzigd door Stefke op 01-03-2021 16:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• HSA.Solar
De keuze hierin is inderdaad of je hem als ondernemer / ZZP aankoopt, of als particulier met de KOR regeling, daarmee heb je maar 1x een aangifte voor de zonnepanelen omdat ze rekenen met een vaste prijs als forfait.

Tabel: forfait voor zonnepanelen die op het dak liggen of staan
Opwekvermogen in Wattpiek Forfait (omzetbelasting)

1 - 1000 € 20
1001 - 2000 € 40
2001 - 3000 € 60
3001 - 4000 € 80
4001 - 5000 € 100
5001 - 6000 € 120
6001 - 7000 € 140
7001 - 8000 € 160
8001 - 9000 € 180
9001 - 10000 € 200

Die forfait trek je af van de BTW die je betaald hebt, het verschil krijg je terug. Dat is althans als particulier.. zakelijk is het een ander verhaal.

[Voor 12% gewijzigd door HSA.Solar op 01-03-2021 16:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• HSA.Solar
Stefke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:24:
[...]

Zou je dit nog eens na willen meten? 2cm lijkt me erg krap, zo'n rail incl. de bevestiging is toch wel hoger dan dat? (Dus hoe hoog de panelen boven het hoogste punt van het dak bij een golf/damwand)
Hierbij aantal foto's van de profielen voor staaldak/damwand, zit inderdaad rond de 2cm.

Voor golfplaat daken kun je de speciale 'klemmen' gebruik voor golven van 177/51. Werkt overigens enkel als de panelen in landscape komen omdat het rails op de klem komt te liggen. Deze is in hoogte verstelbaar, beide foto's hieronder:

En hier nog eentje van het klemmetje op de damwand steeldeck rails.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:17
HSA.Solar schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:57:
De keuze hierin is inderdaad of je hem als ondernemer / ZZP aankoopt, of als particulier met de KOR regeling, daarmee heb je maar 1x een aangifte voor de zonnepanelen omdat ze rekenen met een vaste prijs als forfait.

Tabel: forfait voor zonnepanelen die op het dak liggen of staan
Opwekvermogen in Wattpiek Forfait (omzetbelasting)

1 - 1000 € 20
1001 - 2000 € 40
2001 - 3000 € 60
3001 - 4000 € 80
4001 - 5000 € 100
5001 - 6000 € 120
6001 - 7000 € 140
7001 - 8000 € 160
8001 - 9000 € 180
9001 - 10000 € 200

Die forfait trek je af van de BTW die je betaald hebt, het verschil krijg je terug. Dat is althans als particulier.. zakelijk is het een ander verhaal.
Ik kwam uit op een forfait van 140 euro. Deze ga je dan voor 3 jaar betalen(verrekenen). Maar ik heb minder dan dat bedrag aan BTW betaald. Dus kan je het beter laten zitten.

• Stefke
HSA.Solar schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:11:
[...]

Hierbij aantal foto's van de profielen voor staaldak/damwand, zit inderdaad rond de 2cm.
Top, tnx. Ik denk dat het uiteindelijk toch damwand platen worden, dat ziet er denk ik toch wat strakker uit dan golfplaat en ze zijn beter verkrijgbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HSA.Solar
Ze zijn beide wel verkrijgbaar hoor, de damwand profielen zijn echter een stuk goedkoper omdat je verder geen rails nodig hebt.

Tweetal voorbeelden;

• Stefke
Ik bedoel dat de sandwich panelen voor het dak in trapezium/damwand) beter verkrijgbaar zijn als golf. Mooi als dan het montagesysteem ook voordeliger is.
Geen rail? Er moet toch een positieonafhankelijk iets zijn waar je de klemmen op vastmaakt?

Ik heb gezien dat solar-bouwmarkt.nl complete Clickfit evo sets verkoopt voor een prima prijs (en ongetwijfeld anderen ook wel)

• HSA.Solar
De rails zijn vrij breed en past eigenlijk altijd wel op de maten die we in NL hebben, voor landscape plaatsen zijn er de kleinere rails die in de derde foto staan. Die dingen zijn iets van 10 cm lang, de klemmen klik je er op.

[Voor 44% gewijzigd door HSA.Solar op 01-03-2021 23:42]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Stefke schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:50:
Hoe was het duurder?

Het is voor mij sowieso een beetje onduidelijk hoe dit nou precies zit. Ik ben al ZZPer, dus ik heb een BTW nr. Ik werk volledig van thuis uit, maar ik meen dat ik zelf nu sowieso de btw niet terug kan vragen. Ik ben ook aan het kijken of het tuinhuis waar een kantoortje in komt met ingang en toilet deels zakelijk aftrekbaar is

De panelen op het huis zijn indak, vallen sowieso buiten de BTW regeling.

Ik denk dat ik de BTW kan terugvragen, maar dan moet ik denk ik ook de BTW van de stroomrekening gaan afdragen?

Ik zou op deze installatie BTW kunnen terugvragen, grofweg 1000 euro. Maar vervolgens moet ik over een bedrag van de teruggeleverde stroom BTW gaan afdragen. Hoe zit dat als er niet meer gesaldeerd wordt? Dan betaal ik BTW over alle opgewekte stroom, 10.000kwh per jaar, dat is minimaal 100 euro. Dus na 10 jaar begin ik meer BTW af te dragen dan ik terug heb kunnen vragen.

https://ondernemersplein....9n%20eenmanszaak%20hebben.

[...]

zinnig verhaal? Ik denk dat ik t maar zo laat.
Wat grappig dat je dit zo opsomt.
Dat is precies de reden dat ik ook geen btw ondernemer en toekomstige melk koe wilde worden.
Ik kon de btw terugvragen van de 1e set (zat nog subsidie op) en van de 2e set op noord.
Niet gedaan.

Er staat/stond duidelijk op de website dat je de keuze hebt om de btw terug te vragen en dat het niet verplicht is.
Ze zullen het wel in de toekomst zo weten te verdraaien dat iedereen met panelen btw plichtig is.

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2021 02:48]

• Stefke
Nou ja, als je de zakelijke voordeeltjes wil hebben moet je ook de "nadelen" hebben (omzet maken en daar BTW over afdragen). Uiteindelijk betekent het feit dat je meer BTW afdraagt dan terugvraagt dat je investering iets oplevert...
Maar jammer is het wel, op deze set is t toch 1000 euro

@HSA.Solar ah, dus je schroeft deze stukjes rail op 2 "topjes" van je damwand op elke naad waar je panelen komen?

[Voor 37% gewijzigd door Stefke op 02-03-2021 07:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HSA.Solar
Stefke schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:45:

@HSA.Solar ah, dus je schroeft deze stukjes rail op 2 "topjes" van je damwand op elke naad waar je panelen komen?
[Afbeelding]
Correct, gaan 4 zelftappende schroeven in. De EPDM laag onder het rail, en van de schroef maken het meteen waterdicht.

[Voor 7% gewijzigd door HSA.Solar op 02-03-2021 14:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefke
Het plan verandert mogelijk een beetje.... Enige tijd geleden bij buurman aangegeven dat we deze zonnepanelen (en bijgebouw) gaan plaatsen, en gevraagd of ze nog van plan waren om bomen te planten (nee)
Afgelopen weekend onze plannen laten zien, en ze vonden het een leuk plan. Nu staat ie vandaag rechts van ons bijgebouw 3 boompjes te planten.... :| ;(

Het lijkt erop dat deze boompjes, afhankelijk van hoe groot ze worden, vooral de achterste helft van het gebouw vanaf 8u tot een uur of 9 in de ochtend schaduw gaan geven :'( van november tot maart. Daarbuiten gaat de zon er overheen
Ik moet er bij zeggen dat een stukje verderop grote bomen staan die vermoedelijk in de winter sowieso voor de zon staan wanneer deze in de vroege ochtend laag staat.

Ik kan niet goed inschatten of het rendabel is om hier iets mee te doen, qua splitsen van de panelen. Dat zou dan vnl. zijn de voorste 12 en de achterste 12 zijn (dus niet boven- en onderrij)
Uitgaande van de Growatt MOD omvormer zou ik dan twee strings kunnen leggen? Maar is dat nadeliger
voor andere situaties?
Die 10 panelen die eventueel op het andere dakvlak komen te liggen op noordoost hebben dermate veel schaduw van het huis (later in de middag) dat ik me uberhaupt afvraag of dat wel rendabel is en ik de tweede string van die Growatt daar niet voor nodig ga hebben.
Dit moment in het jaar en voor 9u is natuurlijk niet de meeste opbrengstrijke periode, aan de andere kant stopt deze set vroeg in de middag met opbrengst geven dus wil zo veel mogelijk meenemen.

Zie simulatie van Sketchup van dit moment (begin maart 9:15) (exacte positie boompjes moet ik nog nagaan, de hoogte in SU is nu 6m wat ze op dit moment niet zijn, (ik denk 5m))

Edit: het zijn boompjes die in principe niet hoger groeien dan 6m en witte bloemen geven. Met die hoogte valt het mee dan wordt het niet "erger" dan nu

[Voor 17% gewijzigd door Stefke op 05-03-2021 10:05]

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 02:41:
[...]

Wat grappig dat je dit zo opsomt.
Dat is precies de reden dat ik ook geen btw ondernemer en toekomstige melk koe wilde worden.
Ik kon de btw terugvragen van de 1e set (zat nog subsidie op) en van de 2e set op noord.
Niet gedaan.

Er staat/stond duidelijk op de website dat je de keuze hebt om de btw terug te vragen en dat het niet verplicht is.
Ze zullen het wel in de toekomst zo weten te verdraaien dat iedereen met panelen btw plichtig is.
Warempel! Dat had ik nog niet verzonnen :X

Oftewel als je nu geen BTW terug vraagt dan sta je ook niet geregistreerd en hopelijk hoef je dan ook geen BTW over toekomstige leveranciers te betalen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
Die boompjes staan wel heel ver weg, en dan nog alleen schaduw in het begin van de ochtend. Niets aan de hand.

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
the noise schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:30:
[...]

Oftewel als je nu geen BTW terug vraagt dan sta je ook niet geregistreerd en hopelijk hoef je dan ook geen BTW over toekomstige leveranciers te betalen?
Ter info voor zzpérs .. zoals ik zelf 8)7

https://www.zonnepanelen-...articuliere-zonnepanelen/

[Voor 14% gewijzigd door frissie op 11-03-2021 22:35]

• the noise
Dank je.
Ik ben geïnformeerd over de mogelijkheid van een 'stille maatschap' en heb dit in werking gezet.
Idee is dat je dan toch éénmalig de KOR kunt toepassen zonder effect op de bestaande bedrijven.
Spijtig genoeg moet ik bij Greenchoice een naamswijziging doorvoeren waardoor de slimme meter wat eerder in beeld komt dan de wens is.
(Ik had gehoopt t/m 2023 fijn een achteruit draaiende schijf te hebben, maar na 20 minuten discussie met Greenchoice via de telefoon komt dat niet goed..)

• Stefke
Ik heb nog even een prijs opgevraagd bij een bedrijf dat Sunpower panelen levert, maar zonder installatie is dat €11.500 tegen €5.200 voor een set van solar-bouwmarkt (met specs zoals hierboven beschreven, dus 24x375Wp gelijk aan de Sunpowerofferte). Solar-bouwmarkt vraagt €1700 euro voor installatie, ik ga uit van een vergelijkbaar bedrag voor de Sunpower installatie

Nu is sunpower "niet te vergelijken" (zeker niet volgens de vertegenwoordiger) maar er is toch geen enkele businesscase die dit rechtvaardigt?

De garanties die Sunpower geeft (25 jaar) en het feit dat Sunpower veel langer meer opbrengst zou geven (en dat ook garandeert) zijn verleidelijk, maar Sunpower MOET m.i. die opbrengst op de lange termijn wel genereren om uberhaupt rendabel(er) te zijn.

Als mijn "goedkope" set in zeg 7 jaar is terugverdient, dan is Sunpower pas na het dubbele terugverdiend, want de goedekope set levert ook gewoon maximale opbrengst in de eerste 10 jaar (technische problemen daargelaten), en alles daarna is gewoon maximale opbrengst en ik zou na 15 jaar de hele set kunnen vervangen voor nieuw en dan nog goedkoper uit zijn.
Ik ga er vanuit dat Sunpower de eerste 10 jaar (15?) een verwaarloosbaar voordeel levert.

En wie zegt dat Sunpower over 10, 15 of 25 jaar nog bestaat (ivm garanties)? En stel dat ik over 10 of 15 jaar moet verhuizen, dan heb ik duur betaald voor de langetermijnopbrengst van Sunpower en maak ik er geen gebruik van.

Iemand hier gedachten bij?

[Voor 4% gewijzigd door Stefke op 24-03-2021 09:52]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02:00
Stefke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:30:
Ik heb nog even een prijs opgevraagd bij een bedrijf dat Sunpower panelen levert, maar zonder installatie is dat €11.500 tegen €5.200 voor een set van solar-bouwmarkt (met specs zoals hierboven beschreven, dus 24x375Wp gelijk aan de Sunpowerofferte). Solar-bouwmarkt vraagt €1700 euro voor installatie, ik ga uit van een vergelijkbaar bedrag voor de Sunpower installatie

Nu is sunpower "niet te vergelijken" (zeker niet volgens de vertegenwoordiger) maar er is toch geen enkele businesscase die dit rechtvaardigt?

De garanties die Sunpower geeft (25 jaar) en het feit dat Sunpower veel langer meer opbrengst zou geven (en dat ook garandeert) zijn verleidelijk, maar Sunpower MOET m.i. die opbrengst op de lange termijn wel genereren om uberhaupt rendabel(er) te zijn.

Als mijn "goedkope" set in zeg 7 jaar is terugverdient, dan is Sunpower pas na het dubbele terugverdiend, want de goedekope set levert ook gewoon maximale opbrengst in de eerste 10 jaar (technische problemen daargelaten), en alles daarna is gewoon maximale opbrengst en ik zou na 15 jaar de hele set kunnen vervangen voor nieuw en dan nog goedkoper uit zijn.
Ik ga er vanuit dat Sunpower de eerste 10 jaar (15?) een verwaarloosbaar voordeel levert.

En wie zegt dat Sunpower over 10, 15 of 25 jaar nog bestaat (ivm garanties)? En stel dat ik over 10 of 15 jaar moet verhuizen, dan heb ik duur betaald voor de langetermijnopbrengst van Sunpower en maak ik er geen gebruik van.

Iemand hier gedachten bij?
Het is dubbel.

Een dakpan heeft geen TVT, maar je wilt ook weer niet dat je die elke 7-15j moet vervangen.

Sunpower is gewoon duurder en kwaliteit stuk hoger dan gemiddeld, maar heeft nog steeds een fatsoenlijk rendement bij hogere prijs. Nadeel bij Sunpower is dat ze financieel niet zo’n goede cijfers hebben.

Daarnaast is bijvoorbeeld LG veel groter én die hebben ook vergelijkbare panelen en efficiëntie per cel. (Nog steeds prijzig, maar goedkoper dan Sunpower)

LG beloofd bijvoorbeeld weer 90.1% vermogen na 25j op de laatste generatie met óók 25j garantie.

Ik zou zelf geen panelen willen hebben die eigenlijk na 7-15j weer vervangen zouden moeten worden. Doe het dan gelijk de eerste keer goed.

Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur kan je ook een andere beslissing nemen.

*edit*
Zoek de balans tussen TVT en kwaliteit/levensduur

Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Stefke
Nou het is niet dat ik panelen wil hebben met zo'n korte duur, volgens mij mag je bij de meeste panelen wel uitgaan van een levensduur van 20-25jaar waarbij de opbrengst na 15 jaar natuurlijk in begint te zakken afhankelijk van merk/type/etc, als je panelen neemt van gewoon een goed redelijk bekend merk (ik ben er niet in thuis, LG, Benq, Longi etc), geen chinese onbekende rommel.
Ze leveren dan minder op dan Sunpower, maar ik start al met een positief saldo van 5 a 6000 euro prijsverschil

En er van uitgaande dat er geen panelen kapot gaan, dus gewoon helemaal 0% leveren. Dat kan natuurlijk al na enkele jaren gebeuren als je pech hebt, dan vervang je 1 of 2 panelen.
Sunpower zou een zeer uitgebreide garantie met vervanging hebben bij problemen dus dat risico is er dan de eerste 10-15 jaar niet.

Ik ga er vanuit dat de installatie van Solar-bouwmarkt ook gewoon 20+ jaar opbrengst genereert al zal het in de laatste jaren dan misschien minder zijn dan SP

Ik bedoel meer dat Sunpower zo duur is, dat ik niet veel duurder/goedkoper uit ben als na 10-15 jaar de hele installatie met de goedkopere panelen vervangen zou moeten worden. De kans dat dat nodig is lijkt me niet reeel. Als dat wel zo is heb ik weer opnieuw maximaal rendement en ben ik niet veel slechter af dan nu SP te nemen, want dan is het 11.500 tegen 2x 6500 (als die prijzen niet al te veel stijgen natuurlijk)
Ik acht zelf de kans groter dat ik niet 2x 6500 moet uitgeven

En ja, SP zal op lange termijn terugverdiend worden maar zoals je al aangeeft hebben ze (blijkbaar) niet de beste financiele positie dus wat is de 25 jaar garantie van dat bedrijf dan waard.

En dan is er nog natuurlijk de optie van budget, ik heb vanaf de start rekening gehouden met een bedrag van +/-7000 euro. Iets meer kan natuurlijk wel, maar daar zit Sunpower zeer ruimschoots boven, ik wil op dit moment gewoon niet zoveel geld uitgeven en ik denk dat het voordeel van SP te ver in de toekomst zit.

Deze bedoel je dan?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/355wp-full-black-cello.html
25 jaar garantie, meerprijs +/- 2000 euro, maar wel iets minder Wp dan de Longi 375 die ik nu op t oog heb. Zal t nog eens overwegen

https://cdn.webshopapp.co...gi-solar-mono-black-f.pdf
85% na 20 jaar...is die 5% minder opbrengst 2000 euro nu waard? Of 10% tegen SP (uitgaande dat SP 95% na 25 jaar garandeert)
Het gaat om 100-150 euro per jaar meer of minder stroomopbrengst als ik me niet vergis

[Voor 11% gewijzigd door Stefke op 24-03-2021 13:28]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02:00
Stefke schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:21:

Deze bedoel je dan?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/355wp-full-black-cello.html
25 jaar garantie, meerprijs +/- 2000 euro, maar wel iets minder Wp dan de Longi 375 die ik nu op t oog heb. Zal t nog eens overwegen

https://cdn.webshopapp.co...gi-solar-mono-black-f.pdf
85% na 20 jaar...is die 5% minder opbrengst 2000 euro nu waard? Of 10% tegen SP (uitgaande dat SP 95% na 25 jaar garandeert)
Het gaat om 100-150 euro per jaar meer of minder stroomopbrengst als ik me niet vergis
De Longi 375 zijn fysiek een stuk groter en hebben meer oppervlakte voor die 375wp.

De Lg 355 black zijn “slechts” 101.6 x1.70m. Dan is er ook nog de niet-full black LG Neon 360-365-370wp panelen, die vaak iets goedkoper per wp zijn.

Zelf zou ik op een schuin dak altijd full black kiezen i.v.m. waarde woning.

Het is eigenlijk net als met een auto, daar koopt ook niet iedereen een Dacia (of een Ferrari).

Zelf ben ik van van goede merkpanelen + simpele string omvormer. Want je wilt niet dat na x jaar een paneel stuk gaat en je niet een passend alternatief ertussen kan steken (ander formaat/kleur, cellen of zelfs wattpiek).

[Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 24-03-2021 14:07]

Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-05 15:26

Gerco-M

mijn tornado res.

Volgens mij geef je zelf het antwoord al, want die Sunpower panelen zijn zeer moeilijk financieel te verantwoorden, en zeker als je nu een bepaald budget in gedachten hebt.

Ik vind het ook zeer moeilijk beredeneren wat de situatie zou zijn over 15 - 25 jaar want dan zijn er weer betere panelen, en je wilt toch nu je huidige setje over een beperkt aantal jaren al terugverdiend hebben. Dan heb je dat geld er weer snel uit, heb je er daarna een leuk aantal jaar rendement van, en dan kan je na 15 jaar nog alle kanten op met extra rendement, of geheel nieuwe betere set met nog hoger rendement.

Ik heb ook zeker de prachtige hoog rendement 25 jaar panelen van LG overwogen voor mijn ZO kant. Zou erg mooi geweest zijn. Nu heb ik Trina 330 Wp full-black panelen die 97% net zo mooi en goed zijn, en voor hetzelfde geld ook 19 panelen erbij op mijn NW kant. Met netto dus veel meer jaar opbrengst! En binnen 6-7 jaar alles terug verdiend.
Het was voor mij een simpel economisch rekensommetje, want ik ben minder goed in de toekomst voorspellen wat de situatie zal zijn over 20 jaar... 8)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Stefke
Stef87 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:05:
[...]

De Longi 375 zijn fysiek een stuk groter en hebben meer oppervlakte voor die 375wp.

De Lg 355 black zijn “slechts” 101.6 x1.70m. Dan is er ook nog de niet-full black LG Neon 360-365-370wp panelen, die vaak iets goedkoper per wp zijn.

Zelf zou ik op een schuin dak altijd full black kiezen i.v.m. waarde woning.

Het is eigenlijk net als met een auto, daar koopt ook niet iedereen een Dacia (of een Ferrari).

Zelf ben ik van van goede merkpanelen + simpele string omvormer. Want je wilt niet dat na x jaar een paneel stuk gaat en je niet een passend alternatief ertussen kan steken (ander formaat/kleur, cellen of zelfs wattpiek).
Ja, maar t gaat hier om een bijgebouw, waarvan de zonnepanelen vanaf eigen terrein in ieder geval niet zichtbaar zijn. En ik vind zwart ook wel mooier (die liggen op t huis), maar niet tegen elke prijs.
Het dak is afgemeten op de iets grotere panelen, dus als ik Lg 355 (of in ieder geval kleinere panelen) zou gebruiken zou ik een klein deel van het dak onbenut laten (en dat komt dan neer op) 24x20Wp=180Wp, ook verwaarloosbaar moet ik zeggen)

Anyway, de vraag was met name over Sunpower 8,5kWp € 11.500 tegen "ander merk" 8,5kWp € 5.500. Ik kan binnen de range "ander merk" nog kijken naar iets duurdere (maar zwarte) panelen of panelen met meer rendement op lange termijn. Maar dan is de Lg355 denk ik ook al een mindere keuze als financieel rendement het belangrijkst is.

Maar moet wel zeggen dat ik de opgegeven opbrengst op lange termijn ook nog helemaal niet mee had genomen in mijn keuze.

Kan nog eens browsen naar andere panelen, maar op een gegeven moment valt de beslissing, dat is in elk geval dan niet Sunpower, tnx

• Stefke
Laatste poging om de beste keus te maken

Ik ga voor
- 24x Longi Solar LR4 375 WP Perc LR4-60HPH-375M https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-375-wp-perc.html
- omvormer Growatt MOD5000TL3-X of MOD6000TL3-X
- panelendak systeem
- installatie door solar bouwmarkt

24 panelen is max 9000Wp opbrengst. Aangezien het dak op zuidoost staat en 45 graden verwacht ik een maximale opbrengst van 90% (vermoedelijk nog iets minder), dus dan kom ik op max 8100, ws. nog iets minder afh. van temperatuur en teruglopende opbrengst, laat ik zeggen 7800-8100Wp

MOD5000TL3-X max 7500Wp. Ik mis dan 300-500Wp piekvermogen
MOD6000TL3-X max 9000Wp, meerprijs €140

De 5000 zal aan het begin en het eind iets meer opbrengen dan de 6000 door vroeger starten en later stoppen als ik het correct heb?

De panelen liggen 's morgensvroeg (nu bijv. tot na 8:30) deels in de schaduw van een rij eiken 50m verderop, dus het vroege starten van de "krappe" 5000 wordt daardoor denk ik teniet gedaan.
's middags geen schaduw.

Ik kan dit besluit alleen maar op gevoel nemen. Mijn gevoel zegt de 6000 en niet aftoppen, maar ik heb geen gevoel bij het betere starten/stoppen van de 5000

Iemand nog een laatste mening?

[Voor 11% gewijzigd door Stefke op 01-04-2021 08:36]

• busscherski
De 5 kW versie in ieder geval niet.

Voer het maar even in in Sunnydesign.

• busscherski
Lager dan 0.8x9 kWp zou ik niet gaan. Dus minstens 7.2 kW omvormer.

• Stefke
Helemaal niet aan gedacht, en in eerste instantie dacht ik dat t ook niet ging werken omdat de Growatt niet in Sunnydesign staat. Maar ik zag dat je de max output van een omvormer kunt aanpassen, dus ik heb nu een 10Kw SMA omvormer gebruikt in beide situaties en die beperkt naar 7,2 reps 9kw, en dan is het verschil uiteindelijk verwaarloosbaar (d.w.z. met 7,2kw bespaar ik 90 euro op 20 jaar looptijd) en de kosten zo goed mogelijk opgevoerd in beide situaties

7,2kw (Growatt 5000)
Vermeden stroomkosten in het eerste jaar (ca.) 584 EUR
Totale besparing na 20 jaar 17.457 EUR
Vermeden stroomkosten na 20 jaar (ca.) 15.495 EUR
Verwachte aflossingsperiode 7
CO₂-reductie na 20 jaar 85 t

9kw (Growatt 6000)
Vermeden stroomkosten in het eerste jaar (ca.) 584 EUR
Totale besparing na 20 jaar 17.457 EUR
Vermeden stroomkosten na 20 jaar (ca.) 15.495 EUR
Verwachte aflossingsperiode 7
CO₂-reductie na 20 jaar 85 t

Dus de 5000 levert uiteindelijk hetzelfde op

Ook nog vergeleken tussen 1 string van 24 of 2x 12, en 1 string levert over 20 jaar nog 20 euro extra op, maar ik kan de boompjes die de buurman geplaatst heeft niet in het systeem zetten (die leveren vroeg wat schaduw, zie boven). Ik denk dat twee strings daar nog net wat mee kan winnen

[Voor 12% gewijzigd door Stefke op 01-04-2021 11:54]

• busscherski
Een 5 kW Growatt moet je als 5 of 5.5 kW invoeren in Sunnydesign.
Verder doe je het goed.

• Stefke
Een growatt 5000 heeft een max van 7,5kwp of lees ik het alsnog verkeerd?

[Voor 39% gewijzigd door Stefke op 01-04-2021 13:04]

• busscherski
En ook max 5 of 5.5 kW

• Stefke
Sorry, no comprende no more

Welk model moet ik nou hebben bij deze 9kWp 24 panelen, uitgaande dat ze rond de 8max kWp genereren.

Ik las uit de specs de eerste regel, max 7,5kwp en kwam op het mod 5000 model. Moet ik een veel grotere hebben?

[Voor 18% gewijzigd door Stefke op 01-04-2021 13:44]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:03
Joh, koop gewoon een growatt 6k, daar kun je je geen bult aan vallen

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Stefke
Hmm oke, moet ik het zo lezen dat de Growatt 5000 aangesloten mag worden op 7,5kWp panelen, maar dat hij dan gaat aftoppen op 5000kWp?

is dat correct?

Dan moet ik toch een Growatt 7000 of misschien zelfs 8000 hebben? Een beetje aftoppen is niet erg, maar van (potentieel) 8 naar 6 lijkt me erg veel (daarbij zou de 5000 te klein zijn voor 9000Wp panelen)

(Ik moet zeggen dat ik het al vreemd vond dat een model met naam 5000 wel 7500 zou opwekken...)

Oke, nog eens berekend tussen een 6kWp en 8kWp omvormer, dan is het verschil over 20 jaar 400 euro in de totale besparing van zo'n 17.000 euro in het voordeel van de 8kWp versie, wat op zich ook redelijke verwaarloosbaar lijkt.
Zal nog eens informeren naar de 7 en 8kWp Growatt prijzen, maar het lijkt allemaal een beetje om het even te zijn.

[Voor 47% gewijzigd door Stefke op 01-04-2021 14:40]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:06
the noise schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:30:
[...]

Als je nog geen panelen hebt heb je die keuze eigenlijk niet meer, bij regelmatig terugleveren (aangesloten zijn op het net) ben je nu al verplicht om aangifte te doen. de kor aanvragen is nog steeds optioneel.
Maar maak je niet druk zonnepanelen zijn nogal goed zichtbaar op satalietbeelden, als er een vorm van belasting op komt weten ze je echt wel te vinden ;)

• the noise
twain4me schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:36:
[...]

Als je nog geen panelen hebt heb je die keuze eigenlijk niet meer, bij regelmatig terugleveren (aangesloten zijn op het net) ben je nu al verplicht om aangifte te doen. de kor aanvragen is nog steeds optioneel.
Maar maak je niet druk zonnepanelen zijn nogal goed zichtbaar op satalietbeelden, als er een vorm van belasting op komt weten ze je echt wel te vinden ;)
Ik heb me laten adviseren en ben uitgekomen op een zogenaamde stille maatschap. Daar éénmalig dit in afhandelen en klaar.

• Stefke
Ik zie nu ook dat Solar bouwmarkt de Growatt TL3-S heeft aangeboden, niet de TL3-X ondanks dat ik dat wel gevraagd heb. Dat is sowieso niet de goede omvormer... :| En de aangeboden 6000 TL3-S is niet eens geschikt - als ik het goed begrijp - om aan meer dan 6,3kWp te hangen (max input PV 6300Wp) dus kan niet op mijn 24x375Wp, nog afgezien van het feit dat ik dan ook meer dan 1000V koppel....
Ik had gehoopt dat dit soort dingen toch door de specialist opgemerkt zou worden...

Maar goed, foutje kan gemaakt worden, goed dat ik het nu zie.

Even zodat ik het goed begrijp, ALS ik NIET wil aftoppen, dan zou ik dus minimaal de MOD8000TL3-X moeten hebben (of eigenlijk zelfs de 9000)

[Voor 22% gewijzigd door Stefke op 01-04-2021 17:51]

• busscherski
Stefke schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:49:
Een growatt 5000 heeft een max van 7,5kwp of lees ik het alsnog verkeerd?

Die max 7.5 kWp is een advies (zou je op kunnen volgen in geval je een oostwest opstelling hebt, dus een deel van de panelen richting oost en een ander deel west)

Een 5 kW omvormer kan maximaal 5 kW omzetten. Het zou kunnen dat de nieuwe Growatts 10% extra kunnen maar dat weet ik niet zeker.
Dus in Sunnydesign de omvormer begrenzen op 5 kW (of 5.5 kW als je van een gokje houdt of zeker weet dat die 10% extra ook langdurig beschikbaar is).

Kun je dan even op detailed view klikken en een screenshot delen? Zeker niet kiezen voor de 5 kW variant, 6 kW zou ik ook niet doen tenzij dat in werkelijkheid een 6.6 kW omvormer is.

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:42
@Stefke als je de panelen in Sunnydesign invoert, en filtert op 3 fase omvormers, krijg je als automatisch configuratievoorstel de 8 kW omvormer. Op mijn locatie zou die een jaarlijkse energieopbrengst van 8.364 kWh hebben, en de 6 kW omvormer 8.096 kWh.
Dat opbrengstverschil zou je kunnen afzetten tegen het prijsverschil tussen een 6 en 8 kW omvormer.

Wat ik nog was vergeten is de 10 kW omvormer, begrenst tot 9 kW: die zou 8.378 kWh opleveren, en is dus niet interessant t.o.v. een 8 kW.

[Voor 16% gewijzigd door antidote op 01-04-2021 18:19]

• Stefke
3x de cijfers, een 10kW omvormer (voor t gemak), maar begrensd op 6, 7 en 8kW

t scheelt allemaal niet zoveel.

Ik heb mezelf op het verkeerde been gezet door te kijken naar de maximaal aansluitbare PV waarde, dus ik kwam voor mijn ong. 8kWp op een Growatt 5000 uit. Maar dat is dus verkeerd, ik zou misschien een 6000 kunnen nemen, maar met een 7000 top ik nog steeds waarschijnlijk zo'n 1kW af, maar volgens de berekening scheelt dat hooguit 200kWh op jaarbasis.

Ook de investeringscijfers geven maar weinig verschil, over 20 jaar geeft een 7kW 400 euro meer rendement, een 8kW nog eens 200.

Ik weet alleen niet wat die MOD7000 kost, omdat Solarbouwmarkt ten eerste de 5000 en 6000 heeft geoffreerd (omdat ik er naar vroeg), maar ook nog de verkeerde versie TL3-S in plaats van TL3-X. Ik bel ze morgen wel even, dan gaat t wat sneller.
Ik ga er vanuit dat het een MOD7000TL3-X wordt

Ik heb de bestelling al gestuurd, maar dat is dus nu met de verkeerde omvormer.

Bedankt voor de hulp

[Voor 20% gewijzigd door Stefke op 01-04-2021 19:03]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Stefke
Inmiddels zijn de zonnepanelen geinstalleerd
- Growatt 7000 TL3-X omvormer
- 24x375 Longi Solar LR4 Perc zwart

Systeem draait fantastisch! Zelfs op een bewolkte dag als vandaag start het systeem al om 5:20u en levert al rond 7:30 1kW, en hij draait door tot een half uur voor zonsondergang (zon staat dan bijna 180 gr de andere kant). Ik had niet verwacht dat ie zó goed zou presteren. Mijn andere 2 systemen zijn dan al lang gestopt (en starten véél later)...
De maximale piekvermogen is 7,8kW (niet 7) en dat is precies wat ie zo ongeveer haalt op een onbewolkte dag dus hij top precies net wel net niet af.

Ik heb al een dagopbrengst van 68kWh gehad (over 3 systemen) 8) Bedankt voor de adviezen _/-\o_

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee