Toon posts:

WHEA_UNCORRCeTABLE_ERROR voor de 2e keer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-03 22:38
Mijn vraag
Dag Tweakers, Ik loop al enige tijd tegen problemen aan met blue screens.
Ik heb zojuist de 2e WHEA_UNCORRCeTABLE_ERROR gehad.
Beide keren heb ik deze gehad tijdens het kijken van een youtube filmpje, het filmpje wou niet verder laden(internet werkte) alles daarvoor was nog wel afspeelbaar. als ik hem laat proberen te laden heb ik dus deze BSOD voor de 2e keer in ongeveer 2 maand.
Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 426,04€ 426,04
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 206,78€ 206,78
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 1.321,93€ 1.321,93
1Interne harde schijvenToshiba DT01ACA100, 1TB€ 37,-€ 37,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 36,29€ 36,29
1Interne harde schijvenWD WD5000AVCS, 500GB€ 60,65€ 60,65
1BehuizingenCooler Master MasterBox E500L Blauw (window)€ 50,10€ 50,10
1MonitorenBenQ RL2755HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG 43UD79-B Zwart€ 899,01€ 899,01
1MonitorenLG UltraGear 34GN850-B€ 899,-€ 899,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A€ 94,90€ 94,90
1VentilatorenGamdias AEOLUS M1-1205R, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 192,18€ 192,18
1VoedingenCorsair RM850x (2018) Zwart€ 144,29€ 144,29
1Solid state drivesAdata XPG SX8100 512GB€ 104,27€ 104,27
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 206,80€ 206,80
1OverclockingThermal Grizzly Kryonaut Extreme - 2G€ 15,-€ 15,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.263,23

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ram test via windows memory diagnostic. zowel ram als cpu reseated.
Tempraturen zijn goed. Heb geen overclocks, wel MSI Aferburner erop voor custom fan curve(temps zijn prima)

Ik weet zo niet meer wat ik kan doen. alles 'lijkt' prima te zijn, prime95 20min zonder problemen, windows memory diagnostic zonder problemen, videokaart stress test via heaven en superposition zonder problemen.

[Voor 10% gewijzigd door Fusi0nking op 26-02-2021 18:27]

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ligt aan ramsnelheid icm met de geheugencontroller / infinity fabric in de processor.

Je kunt eens kijken of er een BIOS update voor je moederbord is, RAM snelheid verlagen naar 3200MT/s, of voltages tweaken via Ryzen DRAM Calculator.

WHEA uncorrectble errors tasten trouwens je besturingssysteem aan dus het moet opgelost.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Je lijstje klopt niet helemaal, er staan allemaal overbodige zaken in als een DSi enzo. Als ik even in je history kijk heb je al eens eerder geheugen-issues gehad met deze build, en heb je toen ook een ander BIOS geflasht. Is het ongeveer rond die tijd begonnen? Dan zou ik aanraden om terug te flashen naar wat het eerst was, in de wat nieuwere versies zit wat nieuwere AMD-firmware vooral voor de Ryzen 5xxx die jij niet hebt, en als het goed is heb je daardoor dus ook geen of nauwelijks voordeel aan een nieuwere versie. Tegelijkertijd zijn WHEA-errors wel een dingetje bij sommige builds met die nieuwere versies. Het een en ander kan wellicht getriggerd worden door slecht geheugen of een issue ergens anders. Windows Memory Diagnostic is niet iets waar ik persoonlijk heel veel vertrouwen in heb (en schijnt ook niet al je geheugen te testen) dus ik zou met memtest86(++) eens een fatsoenlijke test draaien om te zien wat daar uit komt. Ook kan je kijken of het losser zetten van bepaalde timings/frequenties gerelateerd aan je RAM de boel stabieler maakt.

• Fusi0nking
bierschuit schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:32:
Ligt aan ramsnelheid icm met de geheugencontroller / infinity fabric in de processor.

Je kunt eens kijken of er een BIOS update voor je moederbord is, RAM snelheid verlagen naar 3200MT/s, of voltages tweaken via Ryzen DRAM Calculator.

WHEA uncorrectble errors tasten trouwens je besturingssysteem aan dus het moet opgelost.
Nieuwste bios staat erop.
Ram snelheid(3600) gaat niet samen met de 3900x? heb ik namenlijk nog niet eerder gehoord

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Fusi0nking https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-9-3900x
Tot 3200MT/s (Mhz) ondersteuning, daarboven is het een overklok.

Ik neem trouwens aan dat je geheugen ook op de supported list staat van jouw moederbord?

• Fusi0nking
DataGhost schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:34:
Je lijstje klopt niet helemaal, er staan allemaal overbodige zaken in als een DSi enzo. Als ik even in je history kijk heb je al eens eerder geheugen-issues gehad met deze build, en heb je toen ook een ander BIOS geflasht. Is het ongeveer rond die tijd begonnen? Dan zou ik aanraden om terug te flashen naar wat het eerst was, in de wat nieuwere versies zit wat nieuwere AMD-firmware vooral voor de Ryzen 5xxx die jij niet hebt, en als het goed is heb je daardoor dus ook geen of nauwelijks voordeel aan een nieuwere versie. Tegelijkertijd zijn WHEA-errors wel een dingetje bij sommige builds met die nieuwere versies. Het een en ander kan wellicht getriggerd worden door slecht geheugen of een issue ergens anders. Windows Memory Diagnostic is niet iets waar ik persoonlijk heel veel vertrouwen in heb (en schijnt ook niet al je geheugen te testen) dus ik zou met memtest86(++) eens een fatsoenlijke test draaien om te zien wat daar uit komt. Ook kan je kijken of het losser zetten van bepaalde timings/frequenties gerelateerd aan je RAM de boel stabieler maakt.
Heb de onnodige dingen eruit gehaald.
Ik zal memtest is draaien.
In april vorige jaar heb ik inderdaad problemen ervaren met bsod als dat is wat je bedoeld ik heb toen van de leverancier nieuw ram(deze ripjaw) en een nieuw moederbord ontvangen(de x570) 3900x is mee genomen.
EDIT ook inderdaad recent nog met een solid dram lichtje die uit ging bij het reseaten van de ram(ook niet meer aangeweest) de 1e WHEA bsod had ik ook al voordat ik de bios had geupdate.

[Voor 6% gewijzigd door Fusi0nking op 26-02-2021 18:42]

• Fusi0nking
bierschuit schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:39:
@Fusi0nking https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-9-3900x
Tot 3200MT/s (Mhz) ondersteuning, daarboven is het een overklok.

Ik neem trouwens aan dat je geheugen ook op de supported list staat van jouw moederbord?
Dank, dit wist ik niet! Ik zal er even naar kijken.
En dit ram zou prima moeten werken met dit moederbord.

[Voor 6% gewijzigd door Fusi0nking op 26-02-2021 18:45]

• Fusi0nking
@bierschuit @DataGhost memtest draait.
Heel raar dit, beide keren gebeurd wanneer een youtube filmpje maar bleef bufferen en niet door ging.

• Fusi0nking
@bierschuit @DataGhost
Memtest is bezig met zijn laatste pass(4e), zonder enige errors tot nu toe.
Als er niks lijkt te zijn met het ram, wat zou nog de oorzaak kunnen zijn? Enige wat ik kan bedenken is processor maar aangezien die prime95 zonder problemen draait(het zelfde geld voor games) zou ik het toch een beetje bijzonder vinden...
Ik zit hier al langer mee en heb zo goed als alles wel gedaan wat ik zou kunnen doen.
Iemand nog tips of ideeën? Alles is geupdate, zo goed als de hele pc opnieuw gebouwd. Heb deze WHEA alleen nog maar ervaren tijdens het gebruik van youtube zoals eerder beschreven (video blijft bufferen uiteindelijk de WHEA bsod) (eerste keer was in Brave, 2e in Edge)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee