Na ruim 4 jaar trouwe dienst te hebben gedaan werd mijn huidige fractal design define r5 toch wat te klein te zijn geworden voor mijn toekomstige uitbreidingsplannen. Op dit moment heb ik er het volgende in de define r5 draaien:
  1. 7x stuks western digital red 6 TB schijven.
  2. 2x stuks crucial mx 300 500GB ssd schijven.
  3. 1x stuks samsung 820 pro 250 GB ssd schijven.
wat is hier het doel
Nu heb ik zelf net 24 uur de nieuwe define 7 xl in huis. Ben ik nieuwsgierig wat andere bezitters van de pc kast vinden. En kan men hier niet alleen de voor en nadelen bespreken maar ook de problemen die men tegenkomt bij deze pc kast.

Ik ben tot nu toe behoorlijk gecharmeerd over de vernieuwingen die Fractal heeft aangebracht in de define 7 serie. Het klik systeem om de zijpanelen, bovenkant en voorkant van de kast los en weer vast te maken voelen goed stevig aan. En de methode is simpel uit te voeren. De kast is lekker ruim meer ruimte boven het moederbord. Hierdoor minder gepriegel om de casefans aan de bovenkant te monteren. Of uberhaupt de stroom connector van je processor fan aan te sluiten op het moederbord. Door de grotere inkepingen is het een makkie om de atx stroomkabel voor het moederbord erdoor heen weg te werken.

Ik ben alleen teleurgesteld over de harddisk rack. Fractals nieuwe methode om de harddisk brackets in de rack vast te klemmen vind ik nogal een gedoe. Of eigenlijk gezegd een heel gepriegel. Dan vond ik het klik systeem van de harddisk brackets in de define r6 velen malen beter. Waarom ze daarvan af zijn gestapt begrijp ik helemaal niet.

Even dacht ik dat is nogal een klus om de harddisk rack plaat naar achteren te schuiven om optimaal gebruik te kunnen maken van de hele hardisk rack met 14 harddisk posities. Want je moet de gehele bovenkant van de kast er af halen. Daarna de gehele voorkant. Dan aan de bovenkant 1 schroef los draaien. Daarna aan de voorkant 3 kleine schroefjes verwijderen. En als laatste een klein schroefje helemaal op de onderkant aan de rechter zijkant. Dan kun je eindelijk de harddisk plate naar achter schuiven en dan alles weer vast schroeven. De gehele klus ondanks dat dit als een heel gedoe klinkt binnen is binnen 8 a 10 min geklaard. Gelukkig staat het allemaal met duidelijke plaatjes aangeveven in de bijgeleverde handleiding. Anders was ik nu nog mee bezig geweest. 8)7

Wat me weer tegenviel is dat er nog 2 metalen plaatsje tegen de harddisk plate waren gemonteerd om 2 harddisks rechtop tegen de plate te monteren. Deze platen moesten eraf geschroefd worden om de hele harddisk rack te kunnen gebruiken. Maar om dit te doen moet je achter de harddisk plate de plastic afdekplaat eerst verwijdefen om bij de schroeven te kunnen komen. De plastic afdekplaat is via een klik systeem met plastic pinnen eraf te krijgen maar het ging wel lastig vooral uit angst om het niet stuk te maken.

[Voor 40% gewijzigd door victor1701 op 26-02-2021 18:37]

Nou heb ik de kast gister wel thuisbezorgd gekregen met dank aan de goede service van alternate.nl. Maar de kast wordt geleverd met maar 6 harddisk brackets. Ik denk bestel een paar bij zijn ze overal niet op voorraad. 😡

Nu heb ik via ebay 2 setjes van ieder 2 stuks aan brackets in amerika besteld. Nu moet ik bijna 2 weken wachten voordat ik kan bouwen. 😫

[Voor 34% gewijzigd door victor1701 op 26-02-2021 18:49]

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-03 11:55

seriousjin

Let's get seriously serious..

victor1701 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:14:
Na ruim 4 jaar trouwe dienst te hebben gedaan werd mijn huidige fractal design define r5 toch wat te klein te zijn geworden voor mijn toekomstige uitbreidingsplannen. Op dit moment heb ik er het volgende in de define r5 draaien:
  1. 7x stuks western digital red 6 TB schijven.
  2. 2x stuks crucial mx 300 500GB ssd schijven.
  3. 1x stuks samsung 820 pro 250 GB ssd schijven.
Ha! Een mede data-hoarder :) . Heb zelf de r5 ook (Met +/- 20tb aan data, kan dus altijd erger O-) ). Ben ook enorm tevreden met de kast, te mooi om te vervangen :D . Heb sinds mn nieuwe build in december ook een fractal voeding, bevalt ook goed!

"You may be big, but I am serious!"

seriousjin schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:28:
[...]

Ha! Een mede data-hoarder :) . Heb zelf de r5 ook (Met +/- 20tb aan data, kan dus altijd erger O-) ). Ben ook enorm tevreden met de kast, te mooi om te vervangen :D . Heb sinds mn nieuwe build in december ook een fractal voeding, bevalt ook goed!
Ik ben benieuwd hoe jij je kast hebt ingedeeld. En wat vind jij van het nieuwe schijven rack. Ik had nogal moeite om de hardeschijven erin te plaatsen. Vooral om de brackets waar een pinnetje aan zit kreeg ik maar moeilijk in geklikt acterin het schijven rack.

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-03 11:55

seriousjin

Let's get seriously serious..

victor1701 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:07:
[...]
Ik ben benieuwd hoe jij je kast hebt ingedeeld. En wat vind jij van het nieuwe schijven rack. Ik had nogal moeite om de hardeschijven erin te plaatsen. Vooral om de brackets waar een pinnetje aan zit kreeg ik maar moeilijk in geklikt acterin het schijven rack.
Ik heb dus nog een R5! :)

Qua indeling:

[Voor 11% gewijzigd door seriousjin op 10-09-2022 18:41]

"You may be big, but I am serious!"

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee