Acties:
  • +1 Henk 'm!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-05 10:14
Na ruim 4 jaar trouwe dienst te hebben gedaan werd mijn huidige fractal design define r5 toch wat te klein te zijn geworden voor mijn toekomstige uitbreidingsplannen. Op dit moment heb ik er het volgende in de define r5 draaien:
  1. 6x stuks western digital red 6 TB schijven.
  2. 2x stuks crucial mx 300 500GB ssd schijven.
  3. 1x stuks samsung 820 pro 250 GB ssd schijven.
wat is hier het doel
Nu heb ik zelf net 24 uur de nieuwe define 7 xl in huis. Ben ik nieuwsgierig wat andere bezitters van de pc kast vinden. En kan men hier niet alleen de voor en nadelen bespreken maar ook de problemen die men tegenkomt bij deze pc kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7D4YGeFv5rzSL_lNiZh99umiV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYJdhUUljcDu3tWyA0yBkfId.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• victor1701
Ik ben tot nu toe behoorlijk gecharmeerd over de vernieuwingen die Fractal heeft aangebracht in de define 7 serie. Het klik systeem om de zijpanelen, bovenkant en voorkant van de kast los en weer vast te maken voelen goed stevig aan. En de methode is simpel uit te voeren. De kast is lekker ruim meer ruimte boven het moederbord. Hierdoor minder gepriegel om de casefans aan de bovenkant te monteren. Of uberhaupt de stroom connector van je processor fan aan te sluiten op het moederbord. Door de grotere inkepingen is het een makkie om de atx stroomkabel voor het moederbord erdoor heen weg te werken.

Ik ben alleen teleurgesteld over de harddisk rack. Fractals nieuwe methode om de harddisk brackets in de rack vast te klemmen vind ik nogal een gedoe. Of eigenlijk gezegd een heel gepriegel. Dan vond ik het klik systeem van de harddisk brackets in de define r6 velen malen beter. Waarom ze daarvan af zijn gestapt begrijp ik helemaal niet.

Even dacht ik dat is nogal een klus om de harddisk rack plaat naar achteren te schuiven om optimaal gebruik te kunnen maken van de hele hardisk rack met 14 harddisk posities. Want je moet de gehele bovenkant van de kast er af halen. Daarna de gehele voorkant. Dan aan de bovenkant 1 schroef los draaien. Daarna aan de voorkant 3 kleine schroefjes verwijderen. En als laatste een klein schroefje helemaal op de onderkant aan de rechter zijkant. Dan kun je eindelijk de harddisk plate naar achter schuiven en dan alles weer vast schroeven. De gehele klus ondanks dat dit als een heel gedoe klinkt binnen is binnen 8 a 10 min geklaard. Gelukkig staat het allemaal met duidelijke plaatjes aangeveven in de bijgeleverde handleiding. Anders was ik nu nog mee bezig geweest. 8)7

Wat me weer tegenviel is dat er nog 2 metalen plaatsje tegen de harddisk plate waren gemonteerd om 2 harddisks rechtop tegen de plate te monteren. Deze platen moesten eraf geschroefd worden om de hele harddisk rack te kunnen gebruiken. Maar om dit te doen moet je achter de harddisk plate de plastic afdekplaat eerst verwijdefen om bij de schroeven te kunnen komen. De plastic afdekplaat is via een klik systeem met plastic pinnen eraf te krijgen maar het ging wel lastig vooral uit angst om het niet stuk te maken.

[ Voor 40% gewijzigd door victor1701 op 26-02-2021 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• victor1701
Nou heb ik de kast gister wel thuisbezorgd gekregen met dank aan de goede service van alternate.nl. Maar de kast wordt geleverd met maar 6 harddisk brackets. Ik denk bestel een paar bij zijn ze overal niet op voorraad. 😡

Nu heb ik via ebay 2 setjes van ieder 2 stuks aan brackets in amerika besteld. Nu moet ik bijna 2 weken wachten voordat ik kan bouwen. 😫

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9NG1iepYDvWjuhD-KXbuKc5T9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rI1ct0FDP1KI9gGkPqwLzFYo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door victor1701 op 26-02-2021 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-04 12:45

seriousjin

Let's get seriously serious..

victor1701 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:14:
Na ruim 4 jaar trouwe dienst te hebben gedaan werd mijn huidige fractal design define r5 toch wat te klein te zijn geworden voor mijn toekomstige uitbreidingsplannen. Op dit moment heb ik er het volgende in de define r5 draaien:
  1. 7x stuks western digital red 6 TB schijven.
  2. 2x stuks crucial mx 300 500GB ssd schijven.
  3. 1x stuks samsung 820 pro 250 GB ssd schijven.
Ha! Een mede data-hoarder :) . Heb zelf de r5 ook (Met +/- 20tb aan data, kan dus altijd erger O-) ). Ben ook enorm tevreden met de kast, te mooi om te vervangen :D . Heb sinds mn nieuwe build in december ook een fractal voeding, bevalt ook goed!

"You may be big, but I am serious!"

• victor1701
seriousjin schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:28:
[...]

Ha! Een mede data-hoarder :) . Heb zelf de r5 ook (Met +/- 20tb aan data, kan dus altijd erger O-) ). Ben ook enorm tevreden met de kast, te mooi om te vervangen :D . Heb sinds mn nieuwe build in december ook een fractal voeding, bevalt ook goed!
Ik ben benieuwd hoe jij je kast hebt ingedeeld. En wat vind jij van het nieuwe schijven rack. Ik had nogal moeite om de hardeschijven erin te plaatsen. Vooral om de brackets waar een pinnetje aan zit kreeg ik maar moeilijk in geklikt acterin het schijven rack.

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-04 12:45

seriousjin

Let's get seriously serious..

victor1701 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:07:
[...]
Ik ben benieuwd hoe jij je kast hebt ingedeeld. En wat vind jij van het nieuwe schijven rack. Ik had nogal moeite om de hardeschijven erin te plaatsen. Vooral om de brackets waar een pinnetje aan zit kreeg ik maar moeilijk in geklikt acterin het schijven rack.
Ik heb dus nog een R5! :)

Qua indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKFmxhRm9C_tdMi0hYyu4bD6DsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meKsVzwAjcblXsoLBPXmJWlw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door seriousjin op 10-09-2022 18:41 ]

"You may be big, but I am serious!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Ik heb mijn define 7 xl weer eens geupdated.
Heb er nu 8x western digital red schijven in zitten. Met nog eens 5x crucial ssd disks. Ventilators vervangen voor 6x fractal design dynamic x2 gp 140 mm pwm modellen voor goede airflow.

En als laatste moederbord,geheugen en cpu vervangen voor een intel i7 9700k met noctua NH-D15s koeler en Asrock z390 pro 4 moederbord.

De cpu en moederbord tweede hands op de kop getikt de noctua koeler gloednieuw aangeschaft.

Om de fractal design case koelers goed te kunnen bedienen heb ik een thermaltake commander fp fan hub aangeschaft. En gebruik ik Argus monitor software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Zo zag mijn 7xl er eerst uit in 2021 met asrock h170m moederbord en intel i7 7700k cpu en scythe mugen ninja 4 koeler. Zoals je kunt zien veel ruimte om de grote scythe ninja 4 koelblok heen. Zelfs met 2 grote 140 mm fractal design dynsmic x2 gp fans aan de bovenkant gemonteerd. Erg fijn geen gepriegel meer om dingen aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2wbqhUXokyxFuCDMuRmzAz4810=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfZ8XEYUbWXkre4pnYWRI7E9.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen zal ik een foto tonen hoe het er nu uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
@seriousjin

Het is een tijdje geleden maar hier is mijn define 7 xl kast.
Mijn pc heeft nu:
  • Asrock z390 pro 4 (omdat het als een van de zuinigste moederborden uit de hardware.info test uit de bus kwam)
  • Intel i7 9700k cpu
  • 2x Crucial 32GB 2666 mHz geheugen
  • Noctua NH-D15S koeler (Heel erg blij mee is erg stil en koelt heel erg goed)( Ondanks dat het een gigantische koelblok is oogt ie klein in de kast)
  • LSi Megaraid 2960-8i sas raid 5 controller
  • 8x stuks western digital red plus 14 TB schijven
  • 5x stuks crucial mx500 500 GB ssd
  • LG bluy ray brander
  • 6x stuks Fractal design dynamic x2 GP 14 PWM case fans
  • Thermaltake commander fp 10 poort 4 pin fan hub
Op mijn wish list staat eigenlijk mijn huidige intel i7 9700k cpu om te ruilen voor een intel i9 9900k cpu. En nog een 150 mm Noctua fan te monteren op de Noctua NH-D15S omdat de i9 nog wat warmer kan worden bij zwaar gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc9CKzJD0EODZXR5EUlCnJbsOus=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j459IBzoE9bLUV35niU25bXQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEn3okjADx1130Wmg4bFHcnkw58=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xUI4UbgPIMrOm5n9r5GlbRPt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDuqiCbdJfeMukW5qsDzI3WH5DA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fCgCkrqpSlvf2Hbpe9uOCcJH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Ik ben niet helemaal tevreden over mijn huidige airflow setup in mijn define 7 xl kast.

Ik vermoedt dat het beter kan. Door een betere verdeling van de case fans in de kast.
Nu gebruik ik 6x 140 mm fractal define dynamic x2 xp 140 mm pwm fans. 3x stuks voor de intake van airflow aan de voorkant van de kast. En 3x stuks voor de outake van airflow. waarvan 1 aan de achterkant en 2 stuks aan de bovenkant.

Huidige setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edSAe0JrARpZCBKT7C15SA7_LiA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UiekKKAJvDy7roRoSuIsBSrb.jpg?f=user_large

Ik ga de odd cage met bluy ray brander verwijderen. Voor een betere airflow in mijn kast en meer ruimte voor mijn harddisks. Ik zou dan aan de voorkant de fans iets beter kunnen spreiden zoals hieronder in optie 1.

OPTIE 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOamKa-OhjhYa0QC88LcKDqQX0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yIoTdUsXiXtPMsic1MYRztKZ.jpg?f=user_large

Of ik zou een outtake fan aan de bovenkant kunnen verplaatsen naar de onderkant. Hierdoor heb ik 4 fans voor de intake en 2 voor de outkae van airflow. Deze optie kwam bij mij in beeld omdat ik ergens gelezen had dat hierdoor meer lucht druk komt te staan op de outtake fans en dus een betere outkae van airflow zou krijgen.Of dit klopt weet ik niet.

OPTIE 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9FC9FFioKUFvq0RMuwiY4Gs7wg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/adxo1Lz8Gfo7JXYtlHjpfTrP.jpg?f=user_large

Ik zou ook nog eens nog een extra 140 mm ventilator kunnen aanschaffen. En als intake fan kunnen monteren. Hierdoor zou ik totaal 7 fans hebben 4 voor intake van airflow en 3 voor outake. Maar persoonlijk vind ik dit wel veel fans voor mijn pc kast.

OPTIE 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YklJQFjiiIVN5Y8K-lSMyTBbRwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/89M13Hl266xg1pgRqFEpCBQ3.jpg?f=user_large

Ik neig om voor optie 2 te gaan. En dat eens een tijdje uit te proberen. Nog een fan aan te schaffen en te plaatsen vind ik teveel. Aangezien ik geen gamer ben en geen stroom en hitte producerende grafische kaart in mijn kast heb zitten. Maar wel weer vaak zware video coderingen doe. Dus goede airflow voor mijn cpu is wel weer belangrijk.

Laat mij weten wat jullie er van vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:53
Waarom ben je niet tevreden met je huidige airflow, is er een onderdeel dat echt te warm wordt?

Hier een test met de Define 7 en veel verschillende fan setups, dat kan je alvast een idee geven van de mogelijke effecten (de XL is natuurlijk weer wat groter met mogelijk andere resultaten, maar het zal geen wereld van verschil zijn vermoed ik):
https://hardware-helden.d...as-optimale-lueftersetup/

Als het de gpu is die je verder wil laten koelen zonder teveel impact op de cpu-temperatuur, dan kun je waarschijnlijk het beste een fan onderin plaatsen.
Mijn ervaring is overigens dat de Fractal Design fan's niet heel veel druk genreren. Heb in mijn Define 7 alle fan's vervangen door Noctua 140mm fan's en die weten bij minder toeren en geluid meer lucht te verplaatsen (maar is een prijzige grap met een groot aantal fan's).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Abbadon schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:36:
Waarom ben je niet tevreden met je huidige airflow, is er een onderdeel dat echt te warm wordt?
Nee ik ben niet ontevreden. Het is meer dat ik aan het kijken ben of ik de airflow kan verbeteren door middel van het anders positioneren van mijn huidige fans in mijn pc kast. En hierdoor zouden de fans misschien iets minder hard hoeven te draaien als mijn cpu op 100% staat.
Hier een test met de Define 7 en veel verschillende fan setups, dat kan je alvast een idee geven van de mogelijke effecten (de XL is natuurlijk weer wat groter met mogelijk andere resultaten, maar het zal geen wereld van verschil zijn vermoed ik):
https://hardware-helden.d...as-optimale-lueftersetup/
Wat goed mijn dank voor de link. Ik heb al een indruk gekregen dat ik al een redelijke goede positie heb gegeven aan mijn huidige fans. Misschien zou ik er nog 1 graad koeler kunnen krijgen als ik 3 fans voor voorkant als intake instel plus nog eentje op de bodem als intake. En 2x stuks als out take.

Ik heb geen gpu kaart in mijn kast hangen. Maar wel een hele grote harddisk rack aan de voorkant van mijn pc kast dat als obstakel gezien kan worden voor mijn 3 fans aan de voorkant.
Mijn ervaring is overigens dat de Fractal Design fan's niet heel veel druk genreren. Heb in mijn Define 7 alle fan's vervangen door Noctua 140mm fan's en die weten bij minder toeren en geluid meer lucht te verplaatsen (maar is een prijzige grap met een groot aantal fan's).
Ik ben nieuwsgierig welke type Noctua fans jij gebruikt? Ik heb de huidige standaard fans die bij de kast zaten (max 1000 rpm) vervangen voor 4 pins pwm (max 1700 rpm) fans van fractal design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:53
Heb NF-A14 (PWM) Chromax fan's. Standaard draaien ze op 600rpm, heb de fan-controller zo ingesteld dat ze maximaal 1.050rpm mogen pieken (ze kunnen 1.500rpm maar dat maakt met 7 stuks mij te veel geluid).

Ze koelen een 16-core cpu en een 350W gpu. Heb met de plaatsing van fan's en radiator gespeeld (rad ook bovenin geprobeerd. Een fan van boven naar de bodem verplaatst) maar onderstaande setup bleek voor mij het beste te werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcmPI436kH1YpcT7UkASZylRVZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dGDZToK9tczX1oB0Y3Va9srA.jpg?f=user_large

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1