Toon posts:

PC start 1 seconde op als ik stroomkabel van videokaart aand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dojus42
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-01 15:29
Hallo. Eerste topic hier, gelijk een vraag.

Ik had deze week dus last van een pc die op willekeurige momenten afsloot, tijdens een game maar ook gwn als die alleen op bureablad stond. Toen ik het zijpaneel losmaakte, startte de pc gelijk op. Ik heb toen gelijk de temperatuur van de componenten gecheckt, allemaal onder het maximum. Nou had ik hetzelfde probleem vandaag, dus ben ik er weer naar gaan kijken. Wat bleek nou, ik kon de pc opstarten als ik de stroomkabel van de videokaart aandrukte. Maar alles ging aan voor een seconde, en niet meer. Een andere stekker werkte ook niet, zelfde geval.

Dit is mijn setup:
I5 8400
16GB RAM
GTX 1060 6GB
Gigabyte Z370P moederbord
Sharkoon 550 w voeding
2x 250GB Kingston SSD

Alle reacties

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
Als de PC opstart doordat je het zijpaneel losmaakt dan vermoed ik dat er iets contact maakt met de behuizing wat dat niet zou moeten doen.
Heb je het systeem pas in elkaar gezet, dan kan het zijn dat je de afstandhouders van het mobo bent vergeten, maar het kan ook zijn dat er een schroefje is losgeraakt en sluiting maakt ergens in het systeem.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26

DataGhost

iPL dev

Warrig verhaal. Bedoel je met "opstarten" eigenlijk "herstarten terwijl de pc al aan stond", of daadwerkelijk "de pc stond uit en ging plots aan"? Wat is "onder het maximum", is dat 1% eronder, 50% eronder, of was het bevroren? Welke stekkers bedoel je precies in elk geval, die van 230V die in het stopcontact gaat, kabels vanuit je voeding of de kabel die tussen je videokaart en je scherm zit? Wat staat er in je event log allemaal qua gekke reboots en eventuele bluescreens die je niet te zien hebt gekregen? Heb je de PC zelf gebouwd, of wie heeft dat gedaan?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
Sharkoon heeft meerdere 550w voedingen, van slecht tot iets minder slecht. Wat is het exacte type van de voeding?

• Dojus42
De voeding was een Cooler master MWE bronze 550, geen Sharkoon. Mijn fout.

Het systeem is bijna drie jaar geleden in elkaar gezet, nooit problemen gehad, afgezien van een gecrashte SSD (maar dat maakt hier niks uit denk ik).

De stekker die ik bedoel is de stekker die tussen het voedingsblok en de grafische kaart zelf loopt, de zespins PCI-E aansluiting.

Het systeem ging opeens over op afsluiten, dus wel met het scherm van afsluiten en het rondje. Toen heb ik hem niet meer aan gekregen. Als ik het stekkertje in de grafische kaart stop, dan gaat de computer voor een seconde aan, maar stopt er daarna weer mee.

Verder probeerde hij ook uit het niets (ik raakte niks aan) op te starten, maar hij viel weer uit na een seconde. Het begint voor mij op een kortsluitning te lijken.

Logboeken of temperaturen kan ik nu niet bekijken, het systeem start niet op.

Morgen ga ik eens in de videokaart eruit halen en opstarten met de ingebouwde videokaart, eens kijken of dat werkt.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26

DataGhost

iPL dev

Klinkt bijna alsof de aan/uitknop gaar is en af en toe contact maakt wanneer dat niet moet of juist niet wanneer dat wel moet. De kast bewegen door er tegenaan te tikken, een zijpaneel los te halen of voedingsstekkers los te halen terwijl er nog stroom op staat (waarom? normale klussers zorgen dat er geen 230V meer op staat als ze bezig zijn) kan er dan voor zorgen dat iets beweegt zodat de computer denkt dat je op een knop gedrukt hebt. Als je systeem echt crasht of ergens kortsluiting plaatsvindt, sluit die niet netjes af met "Shutting down...". Probeer de stekkertjes van de power- en de resetknoppen eens los te halen en dan te kijken of het probleem blijft? Dan kan je eventueel de computer starten (als die uitstond) door voorzichtig met een schroevendraaier of iets anders geleidends tegen de pinnetjes waar de powerknop op aangesloten was te drukken, zonder dat je andere dingen raakt.

• Dojus42
De computer aanzetten met schroevendraaier heeft gewerkt! Ik ga nu het kabeltje en het aan/uitknopje vervangen, hopelijk is het probleem nu op.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee