Ik denk dat men in Wonen & Verbouwen eerder aan kan geven of iets asbest is of niet dan in Audio en HiFi. Dat het om een oude radio gaat lijkt mij bijzaak: AUD > WVB
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Geen antwoord op je vraag, maar asbest is toch alleen schadelijk voor je gezondheid als er vezels vrijkomen? Zover ik weet gebeurt dat alleen wanneer je er in gaat zagen/boren/breken.
Bedankt! Dat wist ik dus niet.FeaR schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:23:
Ik denk dat men in Wonen & Verbouwen eerder aan kan geven of iets asbest is of niet dan in Audio en HiFi. Dat het om een oude radio gaat lijkt mij bijzaak: AUD > WVB
Inderdaad, maar het is niet meer heel en er lijken kleine haartjes vanaf te komen.LA-384 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:29:
Geen antwoord op je vraag, maar asbest is toch alleen schadelijk voor je gezondheid als er vezels vrijkomen? Zover ik weet gebeurt dat alleen wanneer je er in gaat zagen/boren/breken.
De lange haren zijn in ieder geval van mijn huisdieren...

Grundig heeft radio's gemaakt met een soort van karton met asbest erin.
Zonder typenummer van de radio is het lastig na te gaan of dat hier ook het geval is.
Desalniettemin vooralsnog niet gaan zitten prutsen aan het karton (zolang er geen vezels vrijkomen is er ook geen risico) en mocht je het toch niet vertrouwen dan kun je het behandelen met (verdunde) blanke lak (op terpetinebasis) zodat er geen vezels meer losraken,
Zonder typenummer van de radio is het lastig na te gaan of dat hier ook het geval is.
Desalniettemin vooralsnog niet gaan zitten prutsen aan het karton (zolang er geen vezels vrijkomen is er ook geen risico) en mocht je het toch niet vertrouwen dan kun je het behandelen met (verdunde) blanke lak (op terpetinebasis) zodat er geen vezels meer losraken,
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
In België kan je een staaltje opsturen naar een labo, kost je 40-50€ maar dan heb je zekerheid.
Is er zoiets niet in NL?
Is er zoiets niet in NL?
De Nederbelg !
Zeker wel, ook in NL heb je zulke aanbieders. Inderdaad gewoon een stukje opsturen naar zo'n lab, dat is de enige manier om het zeker te weten.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Die witte vezels en het vierkantjespatroon wat er in is geperst doet mij IIG wel denken aan een asbestplaat in het ouderlijk huis.
Off-topic:
Overigens komen dit soort oude stereo radiomeubels weer 'in de mode'.
Er zijn verzamelaars voor, mocht je van plan zijn dit apparaat naar de milieustraat te brengen.
Overigens komen dit soort oude stereo radiomeubels weer 'in de mode'.
Er zijn verzamelaars voor, mocht je van plan zijn dit apparaat naar de milieustraat te brengen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Door een lab laten beoordelen is de enige zekere methode. Wat een indicatie zou kunnen geven is kijken of een vezel brand. Asbest is vuurvast en zal niet branden. Let wel niet gaan lopen knippen of scheuren dat kan vezels doen vrijkomen. Ook niet heel je kastje aansteken, is wat zonde 

Pagina: 1