Toon posts:

Excel: Kopie van werkblad met selectie kolommen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• yourisk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-08-2022
Hi, Ik heb een productenlijst (tabel) in Excel met veel kolommen. Om bepaalde informatie van de producten te importeren naar woocommerce wil ik een extra werkblad (in het zelfde bestand) hebben met alleen maar bepaalde kolommen uit het werkblad zodat ik die als CSV kan opslaan. De data in het extra werkblad dient mee te veranderen indien ik wijzigingen aanbreng in het moeder werkblad.Tevens zou het mooi zijn dat in het geval van het toevoegen van producten deze ook automatisch in het andere werkblad terecht komen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Microsoft office professional 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben wel bekend met de optie om simpelweg de "=" formule te gebruiken. Zodat ik voor iedere cel een referentiecel toeken. Maar was benieuwd of er een handigere manier is? Er zijn een aantal veelvoorkomende import acties waarbij vaak maar 2 of 3 kolommen nodig zijn. En in de toekomst misschien meer variaties. Dus het mooiste zou zijn om een gespiegelde werkblad waarbij ik kan bepalen welke kolommen zichtbaar zijn en soms ook de volgorde van de kolommen

Beste antwoord (via yourisk op 08-03-2021 18:34)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:49

g0tanks

Moderator CSA
yourisk schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:19:
Ik heb lopen knoeien met draaitabellen. En alhoewel het waarschijnlijk moet lukken daarmee zat ik te stoeien met het feit dat hij de data (hetgeen om puur tekst gaat gezien er geen berekeningen aan te pas hoeven te komen) niet in aparte kolommen neerzet.
Wat ik nog had moeten vermelden is dat je ook de layout van de draaitabel moet aanpassen. Ik doe dat standaard dus daar denk ik niet meer aan. Waarschijnlijk kreeg je iets als hieronder in het midden. Als je in in de Design-tab de report layout naar tabular aanpast, de (sub)totalen uitzet en een simpele opmaak kiest krijg je iets zoals helemaal rechts.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Je zou iets met INDEX en MATCH kunnen doen zodat automatisch de goede kolommen worden opgezocht aan de hand van de kolomnamen die je invult op het extra werkblad. Is wel even puzzelen als je Excel-kennis nog niet zo ver reikt.

Een draaitabel maken met de relevante kolommen zou ook nog kunnen, maar dan kan je het niet direct als csv opslaan vanwege de opmaak.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• yourisk
g0tanks schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:37:
Je zou iets met INDEX en MATCH kunnen doen zodat automatisch de goede kolommen worden opgezocht aan de hand van de kolomnamen die je invult op het extra werkblad. Is wel even puzzelen als je Excel-kennis nog niet zo ver reikt.

Een draaitabel maken met de relevante kolommen zou ook nog kunnen, maar dan kan je het niet direct als csv opslaan vanwege de opmaak.
Ok top dank je! _/-\o_ _/-\o_ Ga ik proberen. Index en match had ik niet aan gedacht. Heb wel wat ervaring van vroeger met Vlookup en dat soort zaken dus moet ik uit komen. (vergeet alleen snel :D)
Draaitabel klinkt inderdaad ook wel als een interessante optie. Had ik ook nog niet aan gedacht. Opslaan als csv niet perse nodig. ctrl-a copy/paste ook prima! Gebruik voor de CSV vaak Libreoffice gezien die beter omspringt met UTF-8 die nodig is voor mijn import plugin.

• yourisk
Ik heb lopen knoeien met draaitabellen. En alhoewel het waarschijnlijk moet lukken daarmee zat ik te stoeien met het feit dat hij de data (hetgeen om puur tekst gaat gezien er geen berekeningen aan te pas hoeven te komen) niet in aparte kolommen neerzet. Meer waarschijnlijk mijn onkunde of gebrek aan geduld maar ben door toch nog wat langer door te zoeken met verschillend woordgebruik op internet een hele fijne methode tegengekomen waar ik nog niet van gehoord had.
Door gebruik van het maken van een connectie met de tabel in een andere sheet. Dacht dat het misschien handig zou zijn om het hier te delen mochten meer mensen hetzelfde doel willen bereiken:

https://stackoverflow.com...e-in-a-separate-worksheet

Gaat om 'answer 2'. Maakt een kopie van je tabel in een ander werkblad waar je vervolgens kolommen kunt verwijderen en zelfs kolomnamen kunt aanpassen (heb ik nodig voor de woocommerce import) maar waarbij de data update zodra je dit in de bron aanpast.
Heel veel dank in ieder geval voor de goede suggesties die ongetwijfeld ook het doel dienen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
yourisk schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:19:
Ik heb lopen knoeien met draaitabellen. En alhoewel het waarschijnlijk moet lukken daarmee zat ik te stoeien met het feit dat hij de data (hetgeen om puur tekst gaat gezien er geen berekeningen aan te pas hoeven te komen) niet in aparte kolommen neerzet.
Wat ik nog had moeten vermelden is dat je ook de layout van de draaitabel moet aanpassen. Ik doe dat standaard dus daar denk ik niet meer aan. Waarschijnlijk kreeg je iets als hieronder in het midden. Als je in in de Design-tab de report layout naar tabular aanpast, de (sub)totalen uitzet en een simpele opmaak kiest krijg je iets zoals helemaal rechts.

• yourisk
Ow super! Ja, ik wist wel dat dit mogelijk moest zijn maar kon het niet 123 vinden. Inderdaad was dat waar ik tegenaan liep. Top! Grote kans dat dit dan toch een betere optie is en ik hiervoor ga. Heel erg bedankt en alvast een hele fijne avond gewenst! Groet, Joris
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee