Toon posts:

SSD real-world performance testen voor review - tips gevraag

Pagina: 1
Acties:

• freakinlaser
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-03 14:44
(Mods, ik weet niet zeker of dit de juiste plek is voor dit topic)

Ik wil binnenkort een review gaan schrijven van de pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)

Nu zou ik graag ook willen weten wat de "real-life" performance verbetering in games is. (als ik dit artikel op Techspot bekijk zijn de verschillen minimaal: https://www.techspot.com/...orage-speed-game-loading/ )
Heeft er iemand tips over hoe dit het beste te testen?

Ik zou graag willen vergelijken tussen mijn
pricewatch: Intel 660p 2TB
pricewatch: Sandisk SSD Plus (TLC) 2TB
En de WD Black 850
Met als doel: "wat levert een high-end PCIe4.0 SSD nu echt op aan performance ten opzichte van een goedkope QLC NVME danwel een goedkope TLC SATA SSD"

Dus ik ben op zoek naar tips om games op 2 verschillende schijven op te slaan binnen 1 windows installatie.
Het alternatief is om dezelfde test te draaien, dan (bijvoorbeeld) via STEAM de game te moven naar een andere schijf, en de test te herhalen.

Concreet heb ik de volgende vragen:
- Weet er iemand een hanidge manier om meerdere identieke game installs (op verschillende drives) te hebben binnen 1 windows installatie?
- Heeft er nog iemand tips voor goede games om te vergelijken?

Mijn plan is nu als volgt:
- Eerst benchmarks draaien op alle 3 de schijven (zeker stellen dat alle performances gehaald worden
- Dan vergelijkende tests met games
- Dan nog wat thermische tests (game + SSD belasting + CPU belasting, kijken of er throttling optreedt met heatsink)
- Mogelijk nog een vergelijk van de "game mode" van de WD 850
- Dan nog wat (beperkte) consistency testen

Dit wordt mijn eerste review, dus alle tips zijn welkom!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Een beetje game is 100 GB, verplaatsen tussen SSD's zou dus zo'n 50 seconden moeten duren aangezien die dingen zo'n 2 GB/s kunnen lezen en schrijven. Laat het bij 500 MB/s dan krap 4 minuten kosten. Ik zou dus niet specifiek naar games gaan zoeken die meerdere keren geïnstalleerd kunnen worden.

Goede games om mee te testen: games die veel data moeten laden voor één level of voor het opstarten, zoals MSFS 2020.

[Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 26-02-2021 16:09]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• freakinlaser
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-03 14:44
Bedankt voor je reactie, misschien moet ik dat dan maar gewoon doen.

MSFS 2020 heb ik niet, ik zal nog wel eens verder kijken. Ik vrees alleen met grote vreze dat een spel vinden waar het verschil daadwerkelijk te meten zal zijn, nog een uitdaging wordt.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:08

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
Ook dat is natuurlijk een nuttige conclusie. ;)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee