Ervaringen verwarmen met off-grid gas of olie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
2050 is nog ver weg, maar ooit gaat het komen. Of ik dan nog in dit huis woon, kan ik natuurlijk niet zeggen. Feit is wel, dat tegen die tijd het gas eraf lijkt te gaan. Tijd om eens rustig te kijken naar alternatieven.

Ooit stond hier een olietank in de tuin (voor onze tijd), dat blijft altijd nog een alternatief. Liever heb ik dan zelf een gastank in de tuin, maar ik verwacht dat ook die gasprijs flink zal stijgen. Ipv goede dingen goedkoper maken, maken ze gewoon alles lekker duurder. Een beetje zoals elektrische autos: ze zijn niet betalen, ook niet in de 2e hands markt, maar als we de rest zo extreem veel duurder maken, stappen de mensen vanzelf over (of haken af).

Tenzij de stroomprijs enorm gaat kelderen, heb ik weinig haalbare alternatieven.

Ik ben benieuwd naar ervaringen hier omtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Weet je ongeveer wat je per jaar aan gas verstookt? Hoe groot is je huis? etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:48
Ik snap niet zo goed wat je wilt bereiken met dit topic :9 Je ziet olie als een mogelijk alternatief voor de aardgasaansluiting maar wil liever bij gas blijven. Tegelijkertijd geef je aan dat je denkt dat aardgas duurder wordt en dus eigenlijk niet echt een optie is.

Wil je echt volledig off-grid werken zul je denk ik niet om elektra heen kunnen. Zonnepanelen in combinatie met accu's is tegen die tijd denk ik gemeengoed. Dan ben je echt off-grid omdat je niet meer een x per x maanden een tanker moet laten komen om je olie/gas tank te vullen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:34
Het gaat allebei, bij onze buren (BE/DUI) gebeurd het nog volop.
Of je dit in de toekomst nog moet willen (of betaalbaar zal zijn) denk ik van niet.

Maar wat is exact je vraag? welke alternatieven er zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:27:
Weet je ongeveer wat je per jaar aan gas verstookt? Hoe groot is je huis? etc.
Dat zou ik even in een jaaroverzicht moeten opduikelen. Vloeroppervlak is 94 m2, inhoud 384 m3.
Bo0bz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:31:
Ik snap niet zo goed wat je wilt bereiken met dit topic :9 Je ziet olie als een mogelijk alternatief voor de aardgasaansluiting maar wil liever bij gas blijven. Tegelijkertijd geef je aan dat je denkt dat aardgas duurder wordt en dus eigenlijk niet echt een optie is.

Wil je echt volledig off-grid werken zul je denk ik niet om elektra heen kunnen. Zonnepanelen in combinatie met accu's is tegen die tijd denk ik gemeengoed. Dan ben je echt off-grid omdat je niet meer een x per x maanden een tanker moet laten komen om je olie/gas tank te vullen.
Het doel is gewoon kijken naar ervaringen van diverse andere mogelijkheden.

Ik denk dat wij teveel energie verbruiken, zeker in de winter, om met zonnepanelen en accu's af te kunnen.

Off-grid is op zich geen heilig doel, maar op moment dat er geen gas meer het huis binnenkomt, zal er op een andere manier iets moeten komen. Wanneer ik zou kiezen voor een gastank in de tuin, dan hoeft er in huis niet veel te veranderen.
SjorsC schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:35:
Het gaat allebei, bij onze buren (BE/DUI) gebeurd het nog volop.
Of je dit in de toekomst nog moet willen (of betaalbaar zal zijn) denk ik van niet.

Maar wat is exact je vraag? welke alternatieven er zijn?
Ik weet dat ze in Duitsland flink aan het gas aangesloten worden, om van die hele oude oliezooi af te komen om hun klimaatdoelen te halen. Ik zal zeker een keer uitzoeken wat de prijzen daar zijn wanneer ze langs huis komen, de grens is hier niet heel ver vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@PageFault te veel verbruik? Ben benieuwd wat je dan verbruikt maar dat ga je opzoeken lees ik. Het blijft kijken in een glazen bol want de technieken zijn over 30 jaar weer anders/beter/goedkoper. Who knows :-)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Bo0bz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:05:
@PageFault te veel verbruik? Ben benieuwd wat je dan verbruikt maar dat ga je opzoeken lees ik. Het blijft kijken in een glazen bol want de technieken zijn over 30 jaar weer anders/beter/goedkoper. Who knows :-)
Ik heb een vrouw met dure hobby ;)

Maar ik heb energielabel F, door het dak te isoleren kan ik er misschien nog E van maken, maar dan houdt het echt op. Ja 1 enkele zonnepaneel levert je dan D op, maar daar ga je niet minder van stoken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@PageFault heb je zonnebank buizen als verlichting? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:34
PageFault schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:54:

Het doel is gewoon kijken naar ervaringen van diverse andere mogelijkheden.

Ik denk dat wij teveel energie verbruiken, zeker in de winter, om met zonnepanelen en accu's af te kunnen.

Off-grid is op zich geen heilig doel, maar op moment dat er geen gas meer het huis binnenkomt, zal er op een andere manier iets moeten komen. Wanneer ik zou kiezen voor een gastank in de tuin, dan hoeft er in huis niet veel te veranderen.
het doel voor 2050 is om van het aardgas af te gaan.
Je ziet nu al enkele initiatieven opkomen met biogas of waterstof.
Ik denk, zeker voor de oude binnensteden, dat dit een goed alternatief gaat worden in de toekomst.

Echter kun je je de vraag stellen of waterstof een goede energiedrager is om alle woningen te gaan voorzien. Over de complete energieketen is het rendement namelijk erg laag (voordeel is dat je gemakkelijker kan opslaan).

Verder kun je ook denken aan aardwarmte/restwarmte of wat ze de komende 30 (oke 29) jaar nog gaan bedenken.
Daarnaast krijgt de gemiddelde woning in dit tijdspad ook nog wel een "grote" verbouwing te verduren waar de nodige maatregelen in getroffen kunnen worden.
Al kom je al een eind door de huidige radiatoren te vervangen voor en LT-variant en te isoleren voor zover als mogelijk (voor de meeste woningen in Nederland is isoleren gewoon een optie, op enkele uitzonderingen na)
Ik weet dat ze in Duitsland flink aan het gas aangesloten worden, om van die hele oude oliezooi af te komen om hun klimaatdoelen te halen. Ik zal zeker een keer uitzoeken wat de prijzen daar zijn wanneer ze langs huis komen, de grens is hier niet heel ver vandaan.
In dat geval zou ik zeggen: welkom in 2021 :P
Denk ook niet dat je er tegenwoordig nog een vergunning voor krijgt als er een gasnet voor je deur ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
PageFault schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:54:
Dat zou ik even in een jaaroverzicht moeten opduikelen. Vloeroppervlak is 94 m2, inhoud 384 m3.
Hoeveel kuub gas lijkt me eigenlijk de meest belangrijke informatie. Label zegt eigenlijk niks. Een rijtjeshuis label F stookt vaak minder dan een vrijstaande villa label A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 22:17
In de titel gebruik je het woord "off-grid", vervolgens ga je het over goedkoper hebben. Dat vind ik een hele vreemde combinatie.

Afgezien van een afgelegen hut met eigen hout voorziening, is voor een normale woning in de bebouwde kom off-grid nooit voordeliger dan een electra aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:35
Ik woon net over de grens en stook op olie.
Je bent afhankelijk van de olieprijs
In de afgelopen 10j is de oliepreis op zijn hoogst €0.85/L geweest en geheel 2020 €0.35/L
Afgelopen 5j lag deze gemiddeld op €0.55/0.60L
Dit is wel bij een jaarlijke inkoop van 3000L.
1l olie staat gelijk aan 1m3 qua verbruik.
Je kan dus rustig zeggen dat op olie stoken voor mij goedkoper is.

Maar of dit te toekomst is? Ik zou er ver van weg blijven
Pagina: 1