Toon posts:

Van Raam Easy Rider 3wieler ombouwen doortrapper->vrijloop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paulus3-3
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Graag wil ik jullie de vraag stellen of er iemand is die informatie beschikbaar heeft om een Van Raam Easy Rider 3wieler 1 versnelling doortrapper om te bouwen is naar een 1 versnelling vrijloper, dit in verband dat de pedalen nu blijven mee draaien.

Mijn buurman heeft er lang voor gespaard om deze tweedehands te kopen
maar omdat de pedalen mee blijven draaien is er geen plezier aan te beleven,
en heeft me zodoende gevraagd of ik er eens naar wil kijken.
Technisch ben ik redelijk onderlegd en gereedschap heb ik maar de info
over een dergelijk object ontbreekt me helaas.

Alle reacties

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:09
Volgens de configurator van van Raam zelf is het mogelijk:

Misschien eens contact met ze opnemen om te vragen of ze je hiermee kunnen helpen?
Met een handleiding of eventueel dat ze hem voor je kunnen ombouwen.

Of misschien zit er een van Raam dealer in de buurt die je kan helpen.

[Voor 13% gewijzigd door Rensjuh op 26-02-2021 14:37]

PV Output

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat wordt inderdaad de naaf verwisselen. Het nadeel is dan wel dat je niet meer trappend achteruit kunt (dus moet je afstappen om achteruit te gaan of met je voeten kunnen duwen)

• Paulus3-3
  • Niet online
Contact met van Raam is er geweest, daarvan het advies gekregen om contact met de dealer op te nemen, dealer gecontacteerd, prijzen overstijgen de aanschafprijs van de fiets, zodoende is de vraag bij mij gekomen.

niet achteruit kunnen is geen probleem, Daar heb ik al een voorziening voor bedacht met een kleine hulpmotor en een accu.

nu is er gewoon niet op te fietsen omdat iedere keer als je even je voeten stil wilt houden je een flinke klap op je enkels/benen te verwerken krijgt omdat de trappers met kracht doorduwen,
Dat heb ik zelf als gezonde 38er al als zeer onprettig ervaren,
Ik zal er zo even wat foto,s van knippen, het is in ieder geval een sturmey archer naaf.

• Paulus3-3
  • Niet online

• Paulus3-3
  • Niet online
pagani schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:39:
Dat wordt inderdaad de naaf verwisselen. Het nadeel is dan wel dat je niet meer trappend achteruit kunt (dus moet je afstappen om achteruit te gaan of met je voeten kunnen duwen)
Dit heeft me aan het denken gezet, en ik ben net eens even gaan vergelijken met de 3 versnellingsnaaf van een sturmey archer,
Ik zie wel mogenlijkheden, dank je wel voor de tip

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-03 14:17
Volgens mij kan je kan je dat vaste tandwiel op die Sturmey archer naaf gewoon vervangen door een freewheel sprocket... is een standaard schroefdraad.
https://hollandbikeshop.c...wheel/freewheel-19-tands/

De rem blijft ook gewoon werken dan, alleen even kijken hoeveel tanden je nodig hebt. En je hebt wel wat speciaal gereedschap nodig om het te wisselen, maar lijkt me als je met die naaf bij de eerste de beste fietsenmaker binnen stapt je wel klaar bent voor 2 á 3 tientjes.

• Paulus3-3
  • Niet online
Beste Guusz, Dank je wel voor het meedenken,
Zo een tandwiel heb ik in 22 tands ondertussen in bestelling staan,
dat is de helft van de oplossing. dank je wel, Super tip!
-------

Helaas is bij de erin zittende naaf het tandwiel van 28 tands en 22tands door middel van een bus aan elkaar gelast, en dus 1 geheel.
De schroefdraad om het vrijlooptandwiel te bevestigen is gelukkig aanwezig.
Ik zal straks als ik in de gelegenheid ben hier foto,s van knippen
____
Een passend 28 tands tandwiel waar een fietsketting op past en
wat ruimte genoeg heeft om de bevestigingsgaten te boren heb
ik helaas nog niet gevonden.

[Voor 6% gewijzigd door Paulus3-3 op 01-03-2021 09:37. Reden: typfouten]

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-03 14:17
Aha... ik dacht dat het grote tandwiel alleen met die boutjes aan de spaakflens vast zat... maar lijkt me dat het wel sterk genoeg is als je die bus door zaagt en het tandwiel alleen met de boutjes vast zet. Hopelijk hebben die gaten wel een goede passing zodat het wel netjes centreert

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:37

AlexanderB

7800 rpm

Lekkere handige constructie zo. Ben benieuwd naar de extra foto's.

Je kan trouwens ook goed zien waar ze voorzien hebben voor de 'upgrades', het differentieel heeft ook een schroefdraad voor een vrijloop, en er zitten montagepunten op het frame voor de schijfremmen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee