Toon posts:

[UniFi] IoT devices in eigen IOT netwerk

Pagina: 1
Acties:

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:41
Hallo Tweakers,

Situatie
Bij (her)inrichting van mijn netwerk loop ik tegen een klein probleem aan, als volgt. Ik krijg het niet voor elkaar om de bedraadde IOT clients in mijn netwerk te forceren in het IOT netwerk.
  • USG 3P
  • US-16-150W
  • UAP-AC-LR
Achter de US hangen nog een aantal unmanaged switches.

Voor de splitsing van IoT en reguliere devices maak ik gebruik van twee netwerken met een aantal firewall rules. Voor het gemak ik heb tot nu toe de firewall rules maar even gedisabled.
  • "IOT" met VLAN 107 en subnet 192.168.107.0/24. DHCP range loopt van 100-254
  • "LAN" met subnet 192.168.1.0/24 en DHCP range van 6-254
Daarnaast is er een WiFi naam met Netwerk_IOT met het IOT als netwerk. Als ik draadloze clients met het Netwerk_IOT verbind, krijgen zij netjes een IP uit de DHCP range van het IOT netwerk met VLAN 107.

Probleem
Ik heb verschillende clients (Hue Bridge, Xbox, Sonos, Samsung TV) een fixed IP gegeven, met als netwerk IOT. Als ik ssh in de USG bevestigt deze de fixed ip's voor de genoemde clients.
In de "insights" tab:

Echter, zelfs na herhaaldelijk herstarten van alle netwerk devices, controller en clients krijgen zij telkens hun oude IP adres terug. Daarnaast komen ze niet in het goede netwerk:
In de "clients" tab:

Mijn gevoel zegt dat het iets met de lease tijd voor de oude IP adressen te maken heeft, maar ik kan geen IP lease renew forceren voor alle clients.

Daarnaast vraag ik me af of het niet gewoon mogelijk is om clients aan een 'network' te koppelen en dat netwerk met DHCP de client te laten voorzien van een IP adres?

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-03 15:11
Op switch niveau moet je de port waar het device opzit wel in het goede vlan zetten. Stomme unifi :-)

U+

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:41
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:12:
Op switch niveau moet je de port waar het device opzit wel in het goede vlan zetten. Stomme unifi :-)
Thanks, dit lukte inderdaad wel met clients die direct op de US zijn aangesloten, maar sommige clients bevinden zich nog achter een 2e, unmanaged switch. Als ik op de poort van de US een Netwerk assign, dan geldt deze voor alles achter die poort, inclusief clients die aangesloten zijn op de 2e unmanaged switch, toch?

• Urza-
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-03 15:25
Ja dat klopt

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 18:15

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

RadiQal schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Thanks, dit lukte inderdaad wel met clients die direct op de US zijn aangesloten, maar sommige clients bevinden zich nog achter een 2e, unmanaged switch. Als ik op de poort van de US een Netwerk assign, dan geldt deze voor alles achter die poort, inclusief clients die aangesloten zijn op de 2e unmanaged switch, toch?
Alle clients aan de unmanaged switch zullen default in native vlan zitten en kunnen dus niet individueel in een ander vlan, alles of niks.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee