Toon posts:

macbook pro wordt niet meer opgeladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jodie01
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-02 16:55
Het gaat om een MacBook Pro late 2013, 15" 2.3 GHz, 16 GB ram Model A1398
De lader is heeft een model nummer A1424 (een magsafe 2 lader van 85W)

Sinds kort laat de macbook niet meer op. De lader vertoont geen breuken overigens.
Ik heb een andere lader geprobeerd en ook diverse stopcontacten maar dat biedt geen oplossing

Ik heb online gezocht wat de oorzaak hiervan kan zijn maar voor alsnog geen oplossing:

MacBook battery health, deze is "normal" en qua cycli is deze nog ver onder de 1000 (dat zou een kantelpunt voor de batterij zijn)

Use the right power adapter, ik gebruik de orginele die tot voor kort dus geen problemen gaf en een andere lader gaf ook geen oplossing

Reset the System Management Controller, gaat in mijn geval om een model late 2013 without T2 security chip and a nonremovable battery echter het doorlopen van de beschreven stappen hiervoor geeft geen oplossing

Inspect your adapter and charging port, niets raar te zien en voor de zekerheid schoongemaakt maar ook dat bood geen oplossing.

Enige idee wat ik nog kan proberen zodat mijn Macbook wer geladen kan worden? _/-\o_

Beste antwoord (via Jodie01 op 01-03-2021 08:40)

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03 15:49

rvanpruissen

rePear.it

Samengevat zijn er een paar dingen die je zelf kunt doen:
1. PRAM reset (Google)
2. SMC reset (Google)
3. Schoonmaken van je MagSafe lader en connector op je MacBook
4. Een andere lader proberen.

Als dit allemaal niet werkt, moet het vrijwel zeker gerepareerd worden. Omdat je accu geen problemen lijkt te hebben verder, is dit in dat geval waarschijnlijk een logic board reparatie (=soldeerwerk).

Vaak worden dit soort klachten veroorzaakt door gebruik van een namaaklader. Houd daar rekening mee als hij gerepareerd is, zodat je niet binnen een paar weken weer hetzelfde probleem hebt.

Alle reacties

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03:57
Het makkelijkste lijkt me toch om even een Apple Store of erkende reperateur op te zoeken. Zij kunnen prima een diagnose stellen. Kun je altijd zelf nog bepalen of je dit wil laten repareren.

En als je een beetje handig bent kun je het na de diagnose nog zelf nog knutselen.

Je MacBook is al bijna 8 jaar oud he ;-)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jodie01 Gokje op batterij van E70,- is ook mogelijkheid (10 min werk)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JHNGLT
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-03 16:07
Brand er ook geen groen of rood lampje op de connector? en voelt die connector ook niet warm na een tijdje?

• Jodie01
JHNGLT schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:19:
Brand er ook geen groen of rood lampje op de connector? en voelt die connector ook niet warm na een tijdje?
Er brand inderdaad geen lampje op de connector.
Bjorn19 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:08:
Het makkelijkste lijkt me toch om even een Apple Store of erkende reperateur op te zoeken. Zij kunnen prima een diagnose stellen. Kun je altijd zelf nog bepalen of je dit wil laten repareren.

En als je een beetje handig bent kun je het na de diagnose nog zelf nog knutselen.

Je MacBook is al bijna 8 jaar oud he ;-)
Ik weet dat de Mac al wat ouder is, echter hij voldoet nog prima aan mijn eisen. Ik zoek een manier om uit te zoeken wat nu exact stuk is en vervangen moet worden. Is het de power-port of de batterij of....? Er er manier om dat zelf vast te stellen? Wegbrengen kan altijd nog....

[Voor 31% gewijzigd door Jodie01 op 26-02-2021 21:07]

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Batterij vervangen van de 13” MBP 2010 van mijn oom was een eitje. Hij begon ook te stinken, net een soort zweetlucht of zo. De 15” MBP 2011 van mijn moeder is binnenkort ook aan de beurt, want ik ruik precies hetzelfde. Wel apart dat een accu zo kan stinken, ik rook het aan het toetsenbord.

Deze heeft een aantal jaren geleden al een nieuwe accu gekregen bij Amac, maar ik moest er wel voor betalen. Hij was 2x weggeweest wegens de bekende videokaart-problemen en de 2e keer adviseerden ze mij om een nieuwe accu te laten plaatsen.

[Voor 45% gewijzigd door syltheboy op 26-02-2021 21:23]

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-02 15:16
Jodie01 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:57:
Het gaat om een MacBook Pro late 2013, 15" 2.3 GHz, 16 GB ram Model A1398
De lader is heeft een model nummer A1424 (een magsafe 2 lader van 85W)

Sinds kort laat de macbook niet meer op. De lader vertoont geen breuken overigens.
Ik heb een andere lader geprobeerd en ook diverse stopcontacten maar dat biedt geen oplossing

Ik heb online gezocht wat de oorzaak hiervan kan zijn maar voor alsnog geen oplossing:

MacBook battery health, deze is "normal" en qua cycli is deze nog ver onder de 1000 (dat zou een kantelpunt voor de batterij zijn)

Use the right power adapter, ik gebruik de orginele die tot voor kort dus geen problemen gaf en een andere lader gaf ook geen oplossing

Reset the System Management Controller, gaat in mijn geval om een model late 2013 without T2 security chip and a nonremovable battery echter het doorlopen van de beschreven stappen hiervoor geeft geen oplossing

Inspect your adapter and charging port, niets raar te zien en voor de zekerheid schoongemaakt maar ook dat bood geen oplossing.

Enige idee wat ik nog kan proberen zodat mijn Macbook wer geladen kan worden? _/-\o_
Heb je toevallig een replica magsafe lader gebruikt? niet goed gelezen natuurlijk.

Vertoont de MacBook ook maar enige vorm van leven? Geluid, licht, beeld, ventilator die begint met draaien oid?

[Voor 5% gewijzigd door w4v3g0d op 26-02-2021 21:44]

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:47
@Jodie01
dit betekent meestal dat de veertjes in de connector wat lam worden en geen contact meer maken.
je kunt ook nog proberen de connector anderom aan te sluiten, soms werkt het dan wel.

als het met een andere voeding ook niet werkt is de connector op de MBpro waarschijnlijk de schuldige. dat wordt dan (laten)repareren met soldeerwerk

als je een nieuwe voeding koopt, neem dan wel een apple magsafe. een china voeding heeft meestal slechte veertjes en werkt slechts een korte tijd (ik heb dit zelf ook gehad met m'n MBPro early 2011 waar de accu ook nie meer opgeladen werd).

vervangen van de acculijkt mij in eerste instantie niet noodzakelijk. met coconut battery kun je de health van de battery controleren.

[Voor 20% gewijzigd door peter-rm op 27-02-2021 01:07. Reden: aanvulling]

• Jodie01
w4v3g0d schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:21:
[...]

Vertoont de MacBook ook maar enige vorm van leven? Geluid, licht, beeld, ventilator die begint met draaien oid?
De batterij staat nog op zo’n 50%, alles werkt nog behalve dat hij niet wordt opgeladen en als de MacBook op de stroom is aangesloten, verbruikt deze toch de power van de batterij.
peter-rm schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 01:02:
@Jodie01
dit betekent meestal dat de veertjes in de connector wat lam worden en geen contact meer maken.
je kunt ook nog proberen de connector anderom aan te sluiten, soms werkt het dan wel.

als het met een andere voeding ook niet werkt is de connector op de MBpro waarschijnlijk de schuldige. dat wordt dan (laten)repareren met soldeerwerk....
Andersom aansluiten ook geprobeerd maakte helaas geen verschil. Ik vermoed ook dat het probleem in de MacBook zit, kan zelf niet solderen dus ik kan nu wat gerichter prijzen vragen voor de reparatiekosten

Dank alle voor alle reacties en het meedenken! Hoopte stiekem op een andere oplossing maar het is wat het is

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-02 15:16
Jodie01 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:31:
[...]

De batterij staat nog op zo’n 50%, alles werkt nog behalve dat hij niet wordt opgeladen en als de MacBook op de stroom is aangesloten, verbruikt deze toch de power van de batterij.

[...]

Andersom aansluiten ook geprobeerd maakte helaas geen verschil. Ik vermoed ook dat het probleem in de MacBook zit, kan zelf niet solderen dus ik kan nu wat gerichter prijzen vragen voor de reparatiekosten

Dank alle voor alle reacties en het meedenken! Hoopte stiekem op een andere oplossing maar het is wat het is
Mocht je hulp nodig hebben dan mag je mij altijd een DM sturen!

Ik kan diagnose & eventuele reparatie faciliteren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Samengevat zijn er een paar dingen die je zelf kunt doen:
1. PRAM reset (Google)
2. SMC reset (Google)
3. Schoonmaken van je MagSafe lader en connector op je MacBook
4. Een andere lader proberen.

Als dit allemaal niet werkt, moet het vrijwel zeker gerepareerd worden. Omdat je accu geen problemen lijkt te hebben verder, is dit in dat geval waarschijnlijk een logic board reparatie (=soldeerwerk).

Vaak worden dit soort klachten veroorzaakt door gebruik van een namaaklader. Houd daar rekening mee als hij gerepareerd is, zodat je niet binnen een paar weken weer hetzelfde probleem hebt.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:15

SpoekGTi

AMEX vragen? DM!

Volgens mij is de MagSafe kant van de laptop een los io boardje, yep https://nl.ifixit.com/Sto...DC-In-Board/IF117-024?o=1

Is weinig aan te solderen

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

SpoekGTi schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:35:
Volgens mij is de MagSafe kant van de laptop een los io boardje, yep https://nl.ifixit.com/Sto...DC-In-Board/IF117-024?o=1

Is weinig aan te solderen
Klopt, alleen zijn die vrijwel nooit kapot.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee