Goedemiddag allemaal,
Ik heb niet zo lang geleden mijn pc een upgrade gegeven door wat onderdelen te vervangen zoals moederbord, CPU, CPU koeler, geheugen en M.2 schijf. En later ook de psu omdat ik last kreeg van abrupte shutdowns. De ATX kast, GPU en 2 oude HD's blijf ik gebruiken.
Sinds het gebruik van de nieuwe onderdelen heb ik last van het automatisch opstarten EN afsluiten van de pc. De gebeurt geheel random, zowel 's nachts als overdag, ze zijn qua tijdstip niet te herleiden naar een bepaalde task. Er zijn momenten dat er een paar dagen niks aan de hand is, vervolgens gebeurt het weer een paar keer.
Ik heb diverse dingen gedaan om te kijken waar het probleem ligt:
- Schone Windows 10 installatie op de nieuwe M.2, ook met de oude HD's losgekoppeld
- Bios, chipset, gpu en overige drivers geupdatet. Ook Windows updates
- Snel opstarten en energieschema aangepast
- Userbenchmark uitgevoerd (zie onder)
- Logboeken teruggekeken (zie onder)
*Edit: - SMART check gedaan (zie onder)
*Edit2: Memtest86 uitgevoerd, geen problemen gevonden
Userbenchmark
https://www.userbenchmark.com/UserRun/40303532
Ik wilde zien hoe de onderdelen onder belasting presteerden. Wat me opvalt zijn de CPU en het geheugen. Deze presteren 'Way below expectations' is dat normaal?
Qua temperaturen zag ik tijdens de benchmark niks bijzonders. De GPU zat op max 60°C en de CPU op max 80°C.
Logboek
In het logboek kom ik wel wat dingen tegen:
Kritiek
Fout
Waarschuwing
SMART
Dit is mijn systeem:
Ik heb ben niet helemaal computer n00b maar met dit probleem heb ik wel wat hulp nodig
Zijn er dingen die ik nog kan testen? Zien jullie vreemde dingen in de gegevens hierboven? Ik zag wel wat meldingen in de logboeken over 'disk' en 'I/O fout volume C:'. Kan het zijn dat de (nieuwe) M.2 disk (Kingston A2000) al kapot is? Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen 
*Edit: SMART toegevoegd. Ik zie hier geen vreemde dingen
Ik heb niet zo lang geleden mijn pc een upgrade gegeven door wat onderdelen te vervangen zoals moederbord, CPU, CPU koeler, geheugen en M.2 schijf. En later ook de psu omdat ik last kreeg van abrupte shutdowns. De ATX kast, GPU en 2 oude HD's blijf ik gebruiken.
Sinds het gebruik van de nieuwe onderdelen heb ik last van het automatisch opstarten EN afsluiten van de pc. De gebeurt geheel random, zowel 's nachts als overdag, ze zijn qua tijdstip niet te herleiden naar een bepaalde task. Er zijn momenten dat er een paar dagen niks aan de hand is, vervolgens gebeurt het weer een paar keer.
Ik heb diverse dingen gedaan om te kijken waar het probleem ligt:
- Schone Windows 10 installatie op de nieuwe M.2, ook met de oude HD's losgekoppeld
- Bios, chipset, gpu en overige drivers geupdatet. Ook Windows updates
- Snel opstarten en energieschema aangepast
- Userbenchmark uitgevoerd (zie onder)
- Logboeken teruggekeken (zie onder)
*Edit: - SMART check gedaan (zie onder)
*Edit2: Memtest86 uitgevoerd, geen problemen gevonden
Userbenchmark
https://www.userbenchmark.com/UserRun/40303532
Ik wilde zien hoe de onderdelen onder belasting presteerden. Wat me opvalt zijn de CPU en het geheugen. Deze presteren 'Way below expectations' is dat normaal?
Qua temperaturen zag ik tijdens de benchmark niks bijzonders. De GPU zat op max 60°C en de CPU op max 80°C.
Logboek
In het logboek kom ik wel wat dingen tegen:
Kritiek
Fout
Waarschuwing
SMART
Dit is mijn systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 3900XT Boxed | € 489,- | € 489,- |
1 | Moederborden | MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi | € 184,90 | € 184,90 |
1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD, 1TB | € 55,35 | € 55,35 |
1 | Behuizingen | Cooler Master CM 690 III Closed | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,95 | € 50,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16 | € 308,94 | € 308,94 |
1 | Optische drives | Samsung SH-224DB | € 37,39 | € 37,39 |
1 | Voedingen | MSI MPG A650GF | € 103,38 | € 103,38 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 105,90 | € 105,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 840 EVO 250GB | € 114,99 | € 114,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.450,80 |
Ik heb ben niet helemaal computer n00b maar met dit probleem heb ik wel wat hulp nodig

*Edit: SMART toegevoegd. Ik zie hier geen vreemde dingen
[Voor 10% gewijzigd door cdl op 27-02-2021 12:14]
Dat zeg ik!