Toon posts:

PC sluit/start automatisch

Pagina: 1
Acties:

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 11:26
Goedemiddag allemaal,

Ik heb niet zo lang geleden mijn pc een upgrade gegeven door wat onderdelen te vervangen zoals moederbord, CPU, CPU koeler, geheugen en M.2 schijf. En later ook de psu omdat ik last kreeg van abrupte shutdowns. De ATX kast, GPU en 2 oude HD's blijf ik gebruiken.

Sinds het gebruik van de nieuwe onderdelen heb ik last van het automatisch opstarten EN afsluiten van de pc. De gebeurt geheel random, zowel 's nachts als overdag, ze zijn qua tijdstip niet te herleiden naar een bepaalde task. Er zijn momenten dat er een paar dagen niks aan de hand is, vervolgens gebeurt het weer een paar keer.

Ik heb diverse dingen gedaan om te kijken waar het probleem ligt:
- Schone Windows 10 installatie op de nieuwe M.2, ook met de oude HD's losgekoppeld
- Bios, chipset, gpu en overige drivers geupdatet. Ook Windows updates
- Snel opstarten en energieschema aangepast
- Userbenchmark uitgevoerd (zie onder)
- Logboeken teruggekeken (zie onder)
*Edit: - SMART check gedaan (zie onder)
*Edit2: Memtest86 uitgevoerd, geen problemen gevonden

Userbenchmark
https://www.userbenchmark.com/UserRun/40303532
Ik wilde zien hoe de onderdelen onder belasting presteerden. Wat me opvalt zijn de CPU en het geheugen. Deze presteren 'Way below expectations' is dat normaal?
Qua temperaturen zag ik tijdens de benchmark niks bijzonders. De GPU zat op max 60°C en de CPU op max 80°C.

Logboek
In het logboek kom ik wel wat dingen tegen:

Kritiek

Fout

Waarschuwing

SMART

Dit is mijn systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900XT Boxed€ 489,-€ 489,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Edge WiFi€ 184,90€ 184,90
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 55,35€ 55,35
1BehuizingenCooler Master CM 690 III Closed€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 308,94€ 308,94
1Optische drivesSamsung SH-224DB€ 37,39€ 37,39
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 103,38€ 103,38
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 114,99€ 114,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.450,80

Ik heb ben niet helemaal computer n00b maar met dit probleem heb ik wel wat hulp nodig ;) Zijn er dingen die ik nog kan testen? Zien jullie vreemde dingen in de gegevens hierboven? Ik zag wel wat meldingen in de logboeken over 'disk' en 'I/O fout volume C:'. Kan het zijn dat de (nieuwe) M.2 disk (Kingston A2000) al kapot is? Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen :)

*Edit: SMART toegevoegd. Ik zie hier geen vreemde dingen

[Voor 10% gewijzigd door cdl op 27-02-2021 12:14]

Dat zeg ik!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:06
Welke versie geheugen heb je precies? Ik bedoel het versienummer op het Corsair Vengeance geheugen wat staat op de sticker. Sommige versies werken niet stabiel met Ryzen en dit kan het probleem zijn. Door de shutdowns / restarts raakt vervolgens het bestandssysteem beschadigd.

Kijk ook of je de laatste firmware hebt voor de A2000

[Voor 13% gewijzigd door Djarune op 27-02-2021 09:19]

• cdl
Dit zijn geheugenreepjes. Kan ik ergens lezen welke versies niet goed met Ryzen werken? Mentest86 gaf geen problemen.

De Kingston SSD manager geeft aan dat de laatste firmware aanwezig is

[Voor 8% gewijzigd door cdl op 27-02-2021 12:14]

Dat zeg ik!

• ijscobar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 16:59

ijscobar

eclecticus

Op de QVL van MSI staat deze als supported, wat me wel opvalt is dat het geheugen niet de DOCP snelheid draait van 3200MHz maar op 2133MHz.

Dit is wat MS zegt over over DCOM event 10016, heb dit zelf ooit gehad bij een systeem dat een upgrade van W7 naar W10 kreeg, uiteindelijk na een schone installatie van W10 was dit opgelost.

• cdl
In de bios stond XMP niet aan, hierdoor dus 2133Mhz. XMP nu wel aan en het geheugen draait nu netjes op 3200Mhz. Wat me wel opvalt is dat het geheugen wel ondersteund wordt, maar versie 5.49. Als ik de vorige post van Djarune lees, dan kan hier wellicht een probleem zitten want mijn geheugen is versie 4.49

Dat zeg ik!

• cdl
Hierbij weer een update, maar zeker ook een reminder om altijd met de makkelijkste oplossingen te beginnen, dat is mijn les geweest ;) Afgelopen maandag heb ik de stekkertjes van de power button afgekoppeld en vervolgens de reset button op deze pins aangesloten. De pc draait als een zonnetje. De power button of bekabeling daarvan is niet helemaal goed meer. Gelijk een mooi excuus om een nieuwe case te kopen 8)

[Voor 8% gewijzigd door cdl op 11-03-2021 09:40]

Dat zeg ik!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee