• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-03 10:30
In 2017 heb ik een PV systeem laten installeren. Deze zou ik graag willen uitbreiden vanwege aanschaf elektrische auto.

Huidige situatie
- 18 panelen Csun 275wp. Totaal 4950wp
- 18 SolarEdge Power Optimizers P300
- SolarEdge Inverter SE7K (3-phase). Zou volgens installateur tot 9450wp moeten kunnen

Voorstel en offerte nieuwe situatie
- 12 panelen Canadian Solar 315wp Monokristallijn Fullblack
- 12 SolarEdge Power Optimizers P401
- Clickfit Evo montagesysteem
- Montage en aansluiting op huidige omvormer
- € 3.051,17 exclusief BTW

Wat vinden jullie van de offerte?
Wat betreft de BTW, kan ik deze gewoon terugvorderen? Is immers al 3 jaar geleden dat ik de btw van het vorige systeem heb teruggevorderd.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:45
Komen alle panelen in dezelfde richting/helling?
Welke dan?
Liefst nog een situatie tekening erbij.

Btw zou je gewoon moeten kunnen terugvorderen ja.

SE7K kan meer dan 9450 Wp indien de panelen niet allemaal perfect richting zuid liggen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• lochtejans
Alle panelen komen in dezelfde richting/hellingshoek van 35 graden. De oriëntatie is 167,166 graden. Afgelopen jaren heb ik gemiddeld 5500 kwh opgewekt.

Bijgaand ook nog een luchtfoto. Mogelijk dat er nog 1 extra paneel geplaats kan worden op de plek van de afvoer (luchtventilatie badkamer).

• busscherski
Oké, dan ligt het maximum inderdaad heel dicht bij 9450 Wp.
Die optimisers mogen inderdaad samen in een string.
Technisch allemaal prima voor elkaar.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• lochtejans
Bedankt voor je reactie.
Prijstechnisch ook prima of zou hier nog wat te behalen zijn?

• busscherski
De prijs lijkt me ook prima.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:24
lochtejans schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:28:
Wat betreft de BTW, kan ik deze gewoon terugvorderen? Is immers al 3 jaar geleden dat ik de btw van het vorige systeem heb teruggevorderd.
Daar zou ik al ik jou was maar eens de belastingdienst over bellen. Je zit nu (waarschijnlijk) automatisch in de KOR. Je zult je eerst moet afmelden (en dat duurt even). Factuur moet ook na die datum liggen.
Betekent dan wel dat je elk jaar btw aangifte moet doen (en dus moet afdragen) over de opgewekte stroom van je HELE set (dus niet alleen van je uitbreiding).
Btw aftrek kan dus wel eens gaan tegenvallen.

[Voor 4% gewijzigd door jobr op 26-02-2021 18:53]

• lochtejans
jobr schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:52:
[...]

Daar zou ik al ik jou was maar eens de belastingdienst over bellen. Je zit nu (waarschijnlijk) automatisch in de KOR. Je zult je eerst moet afmelden (en dat duurt even). Factuur moet ook na die datum liggen.
Betekent dan wel dat je elk jaar btw aangifte moet doen (en dus moet afdragen) over de opgewekte stroom van je HELE set (dus niet alleen van je uitbreiding).
Btw aftrek kan dus wel eens gaan tegenvallen.
Ja daar twijfel ik ook over. Wellicht een oplossing dat m'n vriendin de btw gaat terug vorderen. Factuur zonnepanelen en energiecontract op haar naam zetten.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:24
lochtejans schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:06:
Ja daar twijfel ik ook over. Wellicht een oplossing dat m'n vriendin de btw gaat terug vorderen. Factuur zonnepanelen en energiecontract op haar naam zetten.
Betekent ook dat jij in feite geen stroom producent meer bent (en dus geen ondernemer), immers geen energiecontract meer. Heel misschien moet je dan een (klein) deel van de teruggekregen btw terugbetalen. Weet niet zeker of daar 5 jaar voor staat.

Bel dus de belastingdienst. Ze zijn behulpzaam.

[Voor 5% gewijzigd door jobr op 26-02-2021 20:11]

• lochtejans
Ga ik doen. Bedankt voor het meedenken.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:50

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

lochtejans schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:06:
[...]

Klopt, de voorwaarden zijn in jouw situatie: de energierekening èn de factuur van de nieuwe installatie moeten op naam van je vriendin staan. Ik heb vorig jaar zo'n actie moeten uithalen voor mijn nieuwe installatie. Door de bestaande installatie wordt op de teruggave van de nieuwe installatie wèl een bedrag(je) in mindering gebracht.

[Voor 10% gewijzigd door Jan Workum op 26-02-2021 20:27]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee