Toon posts:

Puntbelasting staal koker of UNP...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RR81
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-03-2021
Goedemorgen,

Hoe bereken ik de maximale punt belasting van staal?
Ik zoek de maximale punt belasting van
UNP 100 in vergelijking met een koker 100x80x4.
Afstand van lasnaad is 100cm. Draagkracht tabel UNP is wel
Gevonden. Dit gaat uit van een mooie verdeling.

Aanhechting / las schijnt sterker te zijn dan het staal zelf.
En wat is hierbij dus sterker UNP 100 of koker 100x80x4?

Er moet met 2 man aangehangen kunnen worden (laten we zeggen max.180
Kg.)
Daarbij is de plaat waar het aangelast wordt 10mm wgm staal. Zonder buiging.

Iemand advies?

BVD

Beste antwoord (via RR81 op 26-02-2021 19:27)

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Als ik uitga van een inklemming als constraint aan de ene kant van de balk en de puntlast aan het vrije einde van de balk dan kom ik met de balken zoals je aangeeft op de volgende resultaten:

Moment op de inklemming is ±1800N x 1000mm = 1800000Nmm
Dan kan je door het dit moment te delen door het weerstandsmoment van het gekozen profiel de volgende spanningen uitrekenen.

UNP80 geeft een spanning van ±68N/mm² (doorbuiging ±2,8mm) VERTICALE oriëntatie.
UNP100 geeft een spanning van ±48N/mm² (doorbuiging ±1,5mm) VERTICALE oriëntatie.
Koker 100x80x4 geeft een spanning van ±54N/mm² (doorbuiging ±2mm) HORIZONTALE oriëntatie.
Koker 100x80x4 geeft een spanning van ±47N/mm² (doorbuiging ±1,5mm) VERTICALE oriëntatie.

UNP80 heb ik er even bij gedaan voor het idee.

Qua spanningen is dit allemaal niet spannend. Je kan met staal naar ±235N/mm² maar dan hou je geen rekening met veiligheidsfactoren.
De maximale doorbuiging is denk ik meer iets om over na te denken. Maar dat hang van je toepassing af.
Houdt ook rekening met de oriëntatie van het profiel.
Het eigen gewicht van de balk speelt ook nog iets mee natuurlijk. Dat is hier vrij weinig, dus die is in het bovenstaande sommetje niet meegeteld.

Plaatje voor de duidelijkheid:

[Voor 6% gewijzigd door Paling1 op 26-02-2021 13:53]

Alle reacties

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:24
RR81 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:36:

Aanhechting / las schijnt sterker te zijn dan het staal zelf.
Niet als ik hem las hoor :+ Verder is het voor mij niet echt duidelijk wat je wil. Is het een overspanning of steekt je profiel ergens uit? Verder bestaat 'zonder buiging' niet want dan moet je balk oneindig stijf zijn.

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-04 19:44
UNP is doorgaans sterker (en goedkoper). Stalen kokers worden gelast en hebben interne spanningen.
Koker is doorgaans ca. 1,5x duurder dan UNP (per kilo). Koker is vaak makkelijker te verwerken en dingen aan te lassen etc.
De sterkte van de las hangt nogal af van wat factoren, dat deze het sterkst is zou ik niet zo maar van uitgaan. integendeel zelfs, meestal het zwake punt. Om over vermoeiing maar niet te spreken...

Kun je wat vertellen over de toepassing? liefst met een maatschets. 180kg moet geen probleem zijn maar hangt nogal van de oplegging af.

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-04 16:32
Ikke_niet schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:27:
UNP is doorgaans sterker (en goedkoper). Stalen kokers worden gelast en hebben interne spanningen.
Koker is doorgaans ca. 1,5x duurder dan UNP (per kilo). Koker is vaak makkelijker te verwerken en dingen aan te lassen etc.
De sterkte van de las hangt nogal af van wat factoren, dat deze het sterkst is zou ik niet zo maar van uitgaan. integendeel zelfs, meestal het zwake punt. Om over vermoeiing maar niet te spreken...

Kun je wat vertellen over de toepassing? liefst met een maatschets. 180kg moet geen probleem zijn maar hangt nogal van de oplegging af.
Dat een UNP sterker is, is geen correcte aanname. Hangt namelijk helemaal af van hoe het profiel belast wordt. Een UNP kan gaan kippen (is een instabiliteitsmechanisme), een koker niet bijvoorbeeld.

Dat een las niet per sé sterker is, klopt. Het materiaal is tenminste net zo sterk, maar de uitvoering van de las bepaalt hoe sterk de verbinding uiteindelijk is. Constructief doorlassen, enkel- of dubbelzijdige hoeklassen, dikkere of minder dikke lassen, etc. etc. heeft allemaal invloed.

@TS: moet je hier niet gewoon een constructeur naar laten kijken? Zodat het goed gebeurt. Als je al niet weet hoe je van een gelijkmatig verdeelde toelaatbare belasting naar een puntbelasting komt, vraag ik me af of je de rest van de aandachtspunten wel in het snotje hebt. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het feit dat er straks doden vallen :+

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Als ik uitga van een inklemming als constraint aan de ene kant van de balk en de puntlast aan het vrije einde van de balk dan kom ik met de balken zoals je aangeeft op de volgende resultaten:

Moment op de inklemming is ±1800N x 1000mm = 1800000Nmm
Dan kan je door het dit moment te delen door het weerstandsmoment van het gekozen profiel de volgende spanningen uitrekenen.

UNP80 geeft een spanning van ±68N/mm² (doorbuiging ±2,8mm) VERTICALE oriëntatie.
UNP100 geeft een spanning van ±48N/mm² (doorbuiging ±1,5mm) VERTICALE oriëntatie.
Koker 100x80x4 geeft een spanning van ±54N/mm² (doorbuiging ±2mm) HORIZONTALE oriëntatie.
Koker 100x80x4 geeft een spanning van ±47N/mm² (doorbuiging ±1,5mm) VERTICALE oriëntatie.

UNP80 heb ik er even bij gedaan voor het idee.

Qua spanningen is dit allemaal niet spannend. Je kan met staal naar ±235N/mm² maar dan hou je geen rekening met veiligheidsfactoren.
De maximale doorbuiging is denk ik meer iets om over na te denken. Maar dat hang van je toepassing af.
Houdt ook rekening met de oriëntatie van het profiel.
Het eigen gewicht van de balk speelt ook nog iets mee natuurlijk. Dat is hier vrij weinig, dus die is in het bovenstaande sommetje niet meegeteld.

Plaatje voor de duidelijkheid:

[Voor 6% gewijzigd door Paling1 op 26-02-2021 13:53]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee