Toon posts:

Spanning weg op hele groep

Pagina: 1
Acties:

• matthijs.koster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:50
Vanmorgen is de adapter van de laptop doorgebrand. De aardlek klapte er hierdoor uit.
Adapter uit het stopcontact gehaald en aardlek weer ingeschakeld, maar nu heb ik nog steeds geen stroom op de hele groep. A1, A2 en A3 liggen eruit.

Wat nu? Waar zou het probleem kunnen zitten?

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09
De zekering van de netbeheerder die er ook is uitgeklapt. Daardoor zou je dan 1 van de drie fases missen, dit komt exact overeen met je probleem. Kun je vrij makkelijk nameten met een duspel of multimeter, wel alleen doen als je weet waar je mee bezig bent.

Heeft je netbeheerder nog smeltpatronen zitten of al automaten gemonteerd? In het tweede geval kun je die zelf weer inzetten. Mocht je nog smeltpatronen hebben dan zal de netbeheerder (of een installateur met zegelrecht) dit voor je moeten doen. Even de netbeheerder bellen dus.

[Voor 46% gewijzigd door lithoijen op 26-02-2021 11:39]

• matthijs.koster
Ah thanks! Lager zit inderdaad nog een automaat. Daar was een van de drie schakelaars ook om. Die teruggezet en alles draait weer.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09
Top, fijn dat alles weer werkt!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-03 19:01
kom ik een aardlek schakelaar tekort of ben ik gewoon scheel aan het kijken ?

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:28
@miciel je bedoelt voor de C en kookgroepen? Lijkt me dat daar ook een ALS voor nodig is. Ik zie m ook niet 8)7

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:02
Bo0bz schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 07:06:
@miciel je bedoelt voor de C en kookgroepen? Lijkt me dat daar ook een ALS voor nodig is. Ik zie m ook niet 8)7
Als de circuit impedantie laag genoeg is hoeft er voor een kookplaat in principe geen aardlek.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
Even los van die kansloze kookgroep (uitgaande van 25A hoofdautomaten) ben ik wel benieuwd wat er op C1 en C2 zit aangesloten daar dit geen aardlekschakelaar behoeft.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-03 17:26
lithoijen schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:34:
De zekering van de netbeheerder die er ook is uitgeklapt. Daardoor zou je dan 1 van de drie fases missen, dit komt exact overeen met je probleem. Kun je vrij makkelijk nameten met een duspel of multimeter, wel alleen doen als je weet waar je mee bezig bent.

Heeft je netbeheerder nog smeltpatronen zitten of al automaten gemonteerd? In het tweede geval kun je die zelf weer inzetten. Mocht je nog smeltpatronen hebben dan zal de netbeheerder (of een installateur met zegelrecht) dit voor je moeten doen. Even de netbeheerder bellen dus.
Een duspOl, serieus? Weinig particulieren hebben een fatsoenlijke Fluke, laat staan een duspol.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Jim423 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:01:
Even los van die kansloze kookgroep (uitgaande van 25A hoofdautomaten) ben ik wel benieuwd wat er op C1 en C2 zit aangesloten daar dit geen aardlekschakelaar behoeft.
Inductie kookplaat heeft 2 nodig.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:13
Jazco2nd schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Inductie kookplaat heeft 2 nodig.
Hij vraagt naar C1 en C2, die zitten naast de groep van de kookplaat.

De kookgroep is kansloos omdat iemand bedacht heeft een toestel van ~7400W (~32A) aan te sluiten achter één hoofdzekering van 25A, terwijl het prima mogelijk is om dit vermogen te verdelen over 2 fasen / hoofdzekeringen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Anoniem: 1441478
  • Registratie: Augustus 2020
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:10:
[...]

Hij vraagt naar C1 en C2, die zitten naast de groep van de kookplaat.

De kookgroep is kansloos omdat iemand bedacht heeft een toestel van ~7400W (~32A) aan te sluiten achter één hoofdzekering van 25A, terwijl het prima mogelijk is om dit vermogen te verdelen over 2 fasen / hoofdzekeringen.
Hoort de kookgroep niet een bruggetje te hebben zodat ze gelijktijdig uitslaan? Dit is afkeur toch?

• Xander
Anoniem: 1441478 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Hoort de kookgroep niet een bruggetje te hebben zodat ze gelijktijdig uitslaan? Dit is afkeur toch?
Op de kookgroep zit een bruggetje.

Deze is overigens niet zodat ze gelijktijdig uitslaan, maar zodat je hem met één handeling kunt uitschakelen.

• Anoniem: 1441478
  • Registratie: Augustus 2020
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Op de kookgroep zit een bruggetje.

Deze is overigens niet zodat ze gelijktijdig uitslaan, maar zodat je hem met één handeling kunt uitschakelen.
Oh, ik verwachtte een zwarte bruggetje 8)7 maar zie hem nu ook. Ik heb altijd gedacht dat de kookgroep helemaal uit moest als 1 van de 2 kortsluiting maakt.

Semi offtopic: Maar die bruggetje is dus niet verplicht? Want Hager heeft zulke bruggetjes namelijk niet.

• Jim423
Ze moeten gekoppeld zijn, dat kan door een brug of door een pen door de hendels. Hager heeft dat laatste.
Het is geen verplichting dat beide trippen. Dan zou het ook onmogelijk worden om zoiets met smeltveiligheden te beveiligen namelijk.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Skyrunner schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:04:
[...]
Een duspOl, serieus? Weinig particulieren hebben een fatsoenlijke Fluke, laat staan een duspol.
Ik heb geen idee hoeveel particuleren over degelijk elektrisch meetgereedschap beschikken, maar ik verwacht inderdaad dat iemand die dat heeft, hier geen dergelijke vraag moet stellen. :)

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-03 17:26
indigo79 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:54:
[...]

Ik heb geen idee hoeveel particuleren over degelijk elektrisch meetgereedschap beschikken, maar ik verwacht inderdaad dat iemand die dat heeft, hier geen dergelijke vraag moet stellen. :)
Dat was mijn idee ook een beetje ;-)

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Xander
Anoniem: 1441478 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:19:
Semi offtopic: Maar die bruggetje is dus niet verplicht? Want Hager heeft zulke bruggetjes namelijk niet.
Het moet verplicht in 1 handeling uit te schakelen zijn. Dat hoeft niet verplicht met een bruggetje.

Hager heeft gewoon een kookgroep automaat: https://www.hager.nl/prod...ckbusbar/mks599/31511.htm

• matthijs.koster
Jim423 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 09:01:
Excuus, alle reacties op dit topic even gemist.

Op C1 zit de droger en op C2 zit de stoomoven. Het lijkt mij dat daar een aardlek op zou moeten zitten, of is dat niet verplicht?

Het betreft een nieuwbouwwoning van nu bijna 2 jaar. Dus ik ga er vanuit dat dit allemaal wel conform wet- en regelgeving goed is opgeleverd. Mijn kennis van deze materie is echt 0,0 dus ik vaar volledig op de mening en kennis van anderen :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
Niet verplicht in dit geval volgens mij. Is het slim daar verschillen de meningen over... ook was er dus nog plek voor een derde aardlekschakelaar (38 euro).

Echter is de faseverdeling ook niet echt slim, je zet een kookgroep (tot 32A) samen met een oven (10A?) en een droger (10A?) samen achter een 25A hoofdzekering. Dat had een krachtgroep moeten zijn (immers heb je 3-fase dus krachtstroom, een kookgroep/fornuisgroep is voor een 1-fase kast) en een oven gebruik je toch ook tijdens het koken...

• Xander
matthijs.koster schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:51:
[...]

Excuus, alle reacties op dit topic even gemist.

Op C1 zit de droger en op C2 zit de stoomoven. Het lijkt mij dat daar een aardlek op zou moeten zitten, of is dat niet verplicht?
Als de contactdoos van de wasdroger en oven herkenbaar zijn als contactdoos voor die specifieke toestellen, hoeven ze niet per sé door een aardlekschakelaar beveiligd te zijn.

Ik vind dit voor in een woning wel een hele slechte besparing. Ga aan de gemiddelde bewoner maar eens uitleggen dat het dus absoluut niet is toegestaan om het strijkijzer aan te sluiten op de contactdoos voor de droger. Deze groepen willen ook nog wel eens misbruikt worden als men de zolder indeelt en daar (slaap)kamers realiseert...

De kookgroep in een 3x25A installatie is niet handig. Ook nog eens de stoomoven op diezelfde fase aansluiten, terwijl die ongetwijfeld vaak tegelijkertijd met de kookplaat wordt gebruikt, is gewoon dom.

Maar ja, toch weer €75 besparing voor de installateur. :+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee