Toon posts:

Penetrante geur in huis

Pagina: 1
Acties:
  • 23.905 views

Onderwerpen

• Dagmar27
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-05-2022
Wij wonen sinds 2002 in een hoekwoning met stadsverwarming.

Nu hebben we vanaf voorjaar 2020 met de regelmaat van de klok een penetrante lucht in huis.
Niet op vaste tijden: de ene keer 's middags (ver voor het koken van de avondmaaltijd), de andere keer 's avonds (ná het avondeten) en gister van 15.00 uur tot vanmorgen 02.00 uur. En niet een lichte geur: je krijgt er o.m. koppijn van en gaat er van kokhalzen.
De geur is vaak in de voorzijde van de woning: entree, wc, keuken (=b.g.), badkamer, slaapkamer voorzijde (1ste etage). Heel soms ook in de woonkamer (=achterzijde b.g.) en op zolder aan de voorzijde waar het witgoed staat op de voorzolder en computerapparatuur op het kantoor.

Wij gaven de buurtjes de schuld, de buurtjes ons; omdat de geur zich laat omschrijven als sterk geurende Oosterse specerijen die je vaak ruikt als je Oosters kookt. Maar ja, die vlieger gaat niet op als één van de twee (=buren) niet thuis is; en wij werken allemaal (soms thuis, soms op locatie).

We* ventileren dagelijks.
We* houden het huis goed schoon.
We hebben geen huisdieren.
We hebben geen thuiswonende kinderen.
We* hebben geen lekkages: alles gecheckt.
Wij* hebben de kruipruimte geïnspecteerd; droog en schoon.
Nieuwe warmtewisselaar (december 2019).
We*=de buurtjes en wij.

Waar kan die lucht vandaan komen?
Zou het wellicht de stadsverwarmings-biomassacentrale kunnen zijn?

Alle info is van harte welkom, als dit bijdraagt tot de oplossing van die smerige, penetrante lucht.

Alvast bedankt,
Dagmar27

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-03 20:15
Dagmar27 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:05:
Zou het wellicht de stadsverwarmings-biomassacentrale kunnen zijn?
Eerste wat me te binnen schiet: Fijnstof sensor knutselen (bijv met een ESP8266 eraan) of er gewoon een kopen. Als je daarin een piek ziet met het tegelijkertijd waarnemen van de geur dan weet je wat meer.

Al denk ik niet dat dat je oorzaak is. Heb je niet stiekem ergens een gaslek? Geur is een raar ding en kan je op een gegeven moment verkeerd gaan 'inschatten'. Er zijn bedrijven die dat prima op kunnen sporen.

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:39
Duidelijk is dat zowel jullie als de buren het ervaren, ook al buiten geroken en onderzoek gedaan?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:52

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

leecher schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:09:
[...]

Eerste wat me te binnen schiet: Fijnstof sensor knutselen (bijv met een ESP8266 eraan) of er gewoon een kopen. Als je daarin een piek ziet met het tegelijkertijd waarnemen van de geur dan weet je wat meer.

Al denk ik niet dat dat je oorzaak is. Heb je niet stiekem ergens een gaslek? Geur is een raar ding en kan je op een gegeven moment verkeerd gaan 'inschatten'. Er zijn bedrijven die dat prima op kunnen sporen.
Aangezien ze op stadsverwarming zijn aangesloten denk ik dat de hele wijk gasloos is. Dus dat zal het niet zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:15
Als het ook bij de buren is. En niet altijd aanwezig.

Welke windrichting staat er dan en welke bedrijven zitten er in de omgeving.

In omgeving Rotterdam kan je dan Dcmr een berichtje sturen voor stank overlast

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02 07:48
Je zou de plaatselijke brandweer kazerne eens kunnen bellen (NIET het spoednummer dus) als de geur er hangt. Als ze niets/weinig te doen hebben willen ze soms wel eens langskomen om iets te meten/checken. Mogelijk kunnen ze een richting aangeven waar het vandaan komt of wat het is. Paar doosjes Merci als ze weggaan en je weet mogelijk meer. :)

Met corona is natuurlijk wel meer voorzichtigheid geboden maar wie weet komen ze wel langs...

[Voor 12% gewijzigd door xh3adshotx op 26-02-2021 09:15]

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:20
Standeman schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:10:
[...]

Aangezien ze op stadsverwarming zijn aangesloten denk ik dat de hele wijk gasloos is. Dus dat zal het niet zijn.
Verkeerde aanname, ik heb jaren een woning gehad met stadsverwarming waarbij ik wel op gas kookte.
Dus inderdaad indien van toepassing daar nader aandacht aan besteden.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:25

Saven

Administrator

Je hebt het over oosterse specerijen... Lijkt mij gewoon dat er een restaurant (of fanatieke exotische buurvrouw) in de buurt zit die de afzuiging aan heeft staan, en de wind die jullie kant op staat.

Ooit vlak bij een restaurant gewoond waar ik de ramen ook amper kon opendoen op de slaapkamer :') :r Het zal je niet verbazen dat ik toen zo snel mogelijk weer ben verhuisd

[Voor 5% gewijzigd door Saven op 26-02-2021 09:25]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je alle sifons gecontroleerd op stankafsluiting?

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:11
Zit de riool beluchting goed in elkaar?
Komt er ergens een afvoer putje droog te staan?

Hebben jullie misschien een ventilatiesysteem dat lucht naar binnen haalt?
En zit hier in de buurt iets dat de geur veroorzaakt zoals de rioolbeluchting of iets dat ligt te rotten in de dakgoot?

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-03 21:55

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Wat helpt is als je een adres geeft. Als je met privacy zit, dan zou ik iets een random aantal huisnummers verder geven. Als de situatie maar (zo goed als) 1:1 vergelijkbaar is. Dus zelfde omgeving. Eventueel met de Members-Only tag.

Als je er al 18 jaar woont en nu pas problemen hebt, dan moet er iets veranderd zijn in de situatie. Omdat je specifiek voorjaar 2020 aankaart, zou ik er toch naar neigen dat het iets met COVID te maken heeft. Het zou zomaar kunnen dat iemand die nu vaker thuis (misschien ben je zelf wel vaker thuis en valt het nu pas op?) het veroorzaakt.

[Voor 50% gewijzigd door Point.Flare op 26-02-2021 09:35]

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:51
Nieuwe warmtewisselaar voor de luchtcirculatie met wellicht een condensafvoer?
Als die afvoer direct naar het riool loopt en droog komt te staan dan krijg je dus lucht vanuit het riool in de warmtewisselaar en van tijd tot tijd in de luchtcirculatie.

Heb het in een nieuwbouwhuis gehad en heeft ruim een half jaar geduurd voordat ik er achter was waardoor het kwam, totdat ik tussen neus en lippen door hoorde dat er een afvoer zat. (Ding zat zover ingebouwd dat dat niet te zien was).

Zou niet verklaren waarom de buren ook iets ruiken, tenzij bij hun hetzelfde aan de hand is.

[Voor 8% gewijzigd door Morelleth op 26-02-2021 10:06]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Dagmar27
leecher schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:09:
[...]

Gaslak 100% niet: woon in een gasloze wijk en de woning heeft dientengevolge geen gasleiding(en).

• Dagmar27
xh3adshotx schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:14:
Je zou de plaatselijke brandweer kazerne eens kunnen bellen (NIET het spoednummer dus) als de geur er hangt. Als ze niets/weinig te doen hebben willen ze soms wel eens langskomen om iets te meten/checken. Mogelijk kunnen ze een richting aangeven waar het vandaan komt of wat het is. Paar doosjes Merci als ze weggaan en je weet mogelijk meer. :)

Met corona is natuurlijk wel meer voorzichtigheid geboden maar wie weet komen ze wel langs...
Hebben we dus al geprobeerd, maar de collega's van één van ons komen niet ........
Beleid van de Gemeente en Veiligheidregio.

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:12
Riolering lijkt me toch wel sterk aangezien de lucht omschreven wordt als sterk geurende specerijen. Bedoel je kunt dat niet lekker vinden ruiken, maar het ruikt niet naar kak.
Geen voedselverwerker ergens in de buurt? als de wind verkeerd staat vanaf bijvoorbeeld een kippenslachterij kan je dat in de hele wijk ruiken. Woon nu in de buurt van een worstenmaker, dat ruikt gelukkig vooral lekker maar kan je een paar honderd meter soms ruiken.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Saven schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:24:
Je hebt het over oosterse specerijen... Lijkt mij gewoon dat er (...) fanatieke exotische buurvrouw ...
Gezien de specifieke lucht is dit ook mijn eerste gedachte. Paar huizen verder bij mij ook. En dat is soms urenlang.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:36
Is het geen kat die af en toe langskomt om te sproeien?
Tegen dat probleem lopen wij momenteel aan.

Het kelderraam staat hier altijd open, en blijkbaar is die plek populair bij een buurtkat.
Ik herkende de geur wel als kattenurine, mijn vriendin vond het stinken maar kon het niet plaatsen. Wellicht dat mensen het verwarren met oosterse kruiden? :+

Als je het ruikt, ruik je het dan buiten ook overal of op een specifieke plek?

• Dagmar27
Swenno schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:10:
Als het ook bij de buren is. En niet altijd aanwezig.

Welke windrichting staat er dan en welke bedrijven zitten er in de omgeving.

In omgeving Rotterdam kan je dan Dcmr een berichtje sturen voor stank overlast
Windrichting is vaak noord/noordoost.
En de biomassacentrale staat t.o.v. onze woningen noord/noordoost, op 3 km afstand.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:41

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Dagmar27 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:25:
[...]

En de biomassacentrale staat t.o.v. onze woningen noord/noordoost, op 3 km afstand.
Dan heb je daar een mooie potentiële kandidaat te pakken.

Mogelijk is men per begin 2020 overgestapt op een andere verbrandingsmix.

Heb je een buurtapp? Zo ja...gooi het daar eens in de groep. En leg de tijdstippen vast, verifieer die met de buren.

Hebben veel mensen in de wijk last dan kan je "met zijn allen" stappen ondernemen. Is het de centrale en hebben ze een andere mix misschien dat ze daar wat aan kunnen veranderen.

Verbranding van groen etc. kan al snel voor een weeïge geur zorgen....

[Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 26-02-2021 10:29]

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-03 20:42
Dagmar27 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:25:
[...]

oef. ik hoop van harte dat die centrale niet de oorzaak is anders ga je het nog lastig krijgen.

• Dagmar27
Point.Flare schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:32:
Wat helpt is als je een adres geeft. Als je met privacy zit, dan zou ik iets een random aantal huisnummers verder geven. Als de situatie maar (zo goed als) 1:1 vergelijkbaar is. Dus zelfde omgeving. Eventueel met de Members-Only tag.

Als je er al 18 jaar woont en nu pas problemen hebt, dan moet er iets veranderd zijn in de situatie. Omdat je specifiek voorjaar 2020 aankaart, zou ik er toch naar neigen dat het iets met COVID te maken heeft. Het zou zomaar kunnen dat iemand die nu vaker thuis (misschien ben je zelf wel vaker thuis en valt het nu pas op?) het veroorzaakt.
Wow, nu u het zegt; er is op zo'n 50 meter afstand (noord/noordoost) een appartementencomplex opgeleverd.
En ja, natuurlijk is iedereen meer thuis: daarom gaven wij de buren de "schuld" en zij ons.
Goddank hebben we er om kunnen lachen, om elkaar de "schuld" geven.
Enfin, zoeken nog effe verder.

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-03 14:36

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Wij gaven de buurtjes de schuld, de buurtjes ons; omdat de geur zich laat omschrijven als sterk geurende Oosterse specerijen die je vaak ruikt als je Oosters kookt. Maar ja, die vlieger gaat niet op als één van de twee (=buren) niet thuis is; en wij werken allemaal (soms thuis, soms op locatie).

Alvast bedankt,
Dagmar27
Misschien een Surinaams gezin in de buurt? Of een Surinaams afhaal restaurant? Dat kan ook zeer sterk ruiken. Niet zo sterk dat ik er persoonlijk hoofdpijn van zou kunnen krijgen, maar ruikt ook Oosters.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Dagmar27
Roenie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:20:
[...]
Gezien de specifieke lucht is dit ook mijn eerste gedachte. Paar huizen verder bij mij ook. En dat is soms urenlang.
Daarom gaven wij de buren de schuld en zij ons.
Vervolgrns 2 "potentiële kandidaten" effe gecheckt.
Maar uiteindelijk uit kunnen sluiten omdat de stank er was toen er 1 op vakantie was en de ander aan het werk in de zorg.

En het typische is dat tijdens de tropisch warme dagen geen stank was.
Vorige week met de sneeuw en kou wel stank maar niet zo sterk als gister en vannacht.
(vannacht was de stank zo sterk dat de binnenkant van de toiletpot bezichtigd moest worden)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:09

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ergens een vochtprobleem? Ik herinner me dat we ooit in mijn ouderlijk huis een probleem hadden met vocht in de isolatie op zolder, en dat gaf een penetrante salamigeur :+

Android developer & dürüm-liefhebber

• Dagmar27
AdrenalineFreak schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:26:
Zit de riool beluchting goed in elkaar?
Komt er ergens een afvoer putje droog te staan?

Hebben jullie misschien een ventilatiesysteem dat lucht naar binnen haalt?
En zit hier in de buurt iets dat de geur veroorzaakt zoals de rioolbeluchting of iets dat ligt te rotten in de dakgoot?
Riool beluchting is eind 2020 gecontroleerd.
Dakgoten zijn in 2020 in april en november gereinigd en eergisteren (2021): geveegd, uitgeschrobt en -gespoeld en dus brandschoon.
Afvoer putjes worden al vanaf de constatering (=voorjaar 2020) dagelijks gecontroleerd en zonodig gespoeld.

Maar i.i.g. fijn dat daar evt.een probleem zou kunnen liggen, zoals wij ook al hadden bedacht (en dus gecheckt).

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-03 09:41
Panzer_V schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:27:
[...]

Dan heb je daar een mooie potentiële kandidaat te pakken.

Mogelijk is men per begin 2020 overgestapt op een andere verbrandingsmix.

Heb je een buurtapp? Zo ja...gooi het daar eens in de groep. En leg de tijdstippen vast, verifieer die met de buren.

Hebben veel mensen in de wijk last dan kan je "met zijn allen" stappen ondernemen. Is het de centrale en hebben ze een andere mix misschien dat ze daar wat aan kunnen veranderen.

Verbranding van groen etc. kan al snel voor een weeïge geur zorgen....
Toch juist niet? Als de windrichting N/NO is en de centrale ook vanuit hen gezien N/NO staat, dan gaat de wind altijd van hen weg. Het zou pas een probleem zijn als de wind N/NO was en de centrale Z/ZW stond, of zie ik dat verkeerd?

&

• Dagmar27
Mavamaarten schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:41:
Ergens een vochtprobleem? Ik herinner me dat we ooit in mijn ouderlijk huis een probleem hadden met vocht in de isolatie op zolder, en dat gaf een penetrante salamigeur :+
Al laten checken (door vaklieden met rekening) en heel veel zelf gecheckt: droog, geen vochtprobleem.

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18
Wanneer de geur voor komt, heb je dan wel eens een rondje buiten gelopen. Is het alleen plaatselijk rond jullie huizen of ruik je het ook een stuk verder op?
En hebben andere bewoners er in de wijk ook last van?
(twee keer "ja" --> dan zet ik mijn geld op een externe oorzaak)

In het verleden heb ik ook een projectje bij een biogas centrale mogen doen. Daar zat ook een proces (ik dacht het drogen van de uitgewerkte bio massa) wat ook een verschrikkelijke stank gaf. Wanneer je dan op de verkeerde plek stond, hield je het ook geen minuut vol.....

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• Dagmar27
GOskMet schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:10:
Duidelijk is dat zowel jullie als de buren het ervaren, ook al buiten geroken en onderzoek gedaan?
Yep, en op de buurt facebookpagina stonden/staan ook klachten van anderen (soms wel 100 meter verderop met een heel andere ligging).

Wij en veel anderen hebben controles laten doen door verhuurder Stadsverwarmingunit (niets gevonden, wel voorrijkosten in rekening gebracht), vaklieden (niets gevonden, wel voorrijkosten in rekening gebracht) en zelf heel veel gecheckt (veelal niets gevonden en degenen die wel wat vonden hebben direct reparaties uit -laten- voeren).

En toen werd het tropisch warm en verdween de penetrante lucht helemaal.
Om nu dus regelmatig weer op te duiken, helaas.

• Dagmar27
ydderf schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:51:
Wanneer de geur voor komt, heb je dan wel eens een rondje buiten gelopen. Is het alleen plaatselijk rond jullie huizen of ruik je het ook een stuk verder op?
En hebben andere bewoners er in de wijk ook last van?
(twee keer "ja" --> dan zet ik mijn geld op een externe oorzaak)

In het verleden heb ik ook een projectje bij een biogas centrale mogen doen. Daar zat ook een proces (ik dacht het drogen van de uitgewerkte bio massa) wat ook een verschrikkelijke stank gaf. Wanneer je dan op de verkeerde plek stond, hield je het ook geen minuut vol.....
2x ja.
BioWarmteCentrale de Purmer, geopend in 2015, voorziet Stadsverwarming haar klanten voor 80% van groene warmte. Daarmee zijn zij het meest duurzame warmtebedrijf van Nederland (aldus het promo-praatje).

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Weltschmerz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:43:
[...]
Toch juist niet? Als de windrichting N/NO is en de centrale ook vanuit hen gezien N/NO staat, dan gaat de wind altijd van hen weg. Het zou pas een probleem zijn als de wind N/NO was en de centrale Z/ZW stond, of zie ik dat verkeerd?
De windrichting geeft aan waar de wind vandaan komt. Als dat dezelfde richting is als waar die centrale staat dan komt die lucht dus naar je toe.
Dagmar27 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:55:
[...]2x ja.
BioWarmteCentrale de Purmer, geopend in 2015, voorziet Stadsverwarming haar klanten voor 80% van groene warmte. Daarmee zijn zij het meest duurzame warmtebedrijf van Nederland (aldus het promo-praatje).
Als die centrale de oorzaak is, dan is de stank de prijs voor een 'groenere' maatschappij ;)

[Voor 29% gewijzigd door Roenie op 26-02-2021 10:59]

• Dagmar27
Beste mensen,

Ben er even niet om u te antwoorden (werken hè) maar alvast heel hartelijk bedankt voor het meedenken.

Dagmar

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04-03 15:40
Dagmar27 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:51:
[...]

Yep, en op de buurt facebookpagina stonden/staan ook klachten van anderen (soms wel 100 meter verderop met een heel andere ligging).

Wij en veel anderen hebben controles laten doen door verhuurder Stadsverwarmingunit (niets gevonden, wel voorrijkosten in rekening gebracht), vaklieden (niets gevonden, wel voorrijkosten in rekening gebracht) en zelf heel veel gecheckt (veelal niets gevonden en degenen die wel wat vonden hebben direct reparaties uit -laten- voeren).

En toen werd het tropisch warm en verdween de penetrante lucht helemaal.
Om nu dus regelmatig weer op te duiken, helaas.
Nou dan is in mijn ogen de veroorzaker gevonden. De biocentrale. In de hele buurt ervaren ze last en in de zomer (warm dus geen verwarming nodig) is het weg... Tijd voor een buurt gesprek en daarna met de centrale.

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03 19:06
Ik ken dat hoekje waar die biocentrale staat (zelf in 1444 gewoond) en ik ken ook de lucht en af entoe de damp die van die centrale afkomt. Helemaal als die houtsnippers beginnen te broeien. Een zoete weeïge lucht die in het begin niet heel storend is maar na verloop van tijd toch begint te werken en zorgt voor hoofdpijn en misselijkheid.

Hou voor je zelf eens de windrichting bij. Ik kan mij goed voorstellen dat de lucht bijvoorbeeld nu erg extreem is, na een periode van flinke vorst in eens naar bijna zomers weer is een uitstekende actor om het broeiproces te versnellen en daarmee de bijbehorende dampen en geuroverlast.

Loop een paar in de omgeving van die centrale en kijk of je de geur van het broeien kunt matchen met de geur in huis

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Uit eigen ervaring:
• nieuwe afzuigkapdoorvoer van de buren lekt in de spouwmuur (stank in hele huis via vertrekken grenzend aan die spouwmuur)
• terpentine/oplosmiddelen door buurtbewoner (merkbaar in toilet)
• Rendac (kadaververwerking) bij noorden wind (merkbaar in gebied van enige km2)
• rotte eieren lucht van bedrijf op kms afstand dat ongeluk had met chemische middelen

Uit zo'n lijst valt op dat wat van buiten komt echt duidelijk te onderscheiden is, omdat het buiten beter merkbaar is dan binnen en afhankelijk is van de windrichting.

Ik zou me dus richten op bronnen die fysiek in contact staan met je huis: spouwmuren, riool, leidingen

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-03 09:41
Roenie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:55:
[...]
De windrichting geeft aan waar de wind vandaan komt. Als dat dezelfde richting is als waar die centrale staat dan komt die lucht dus naar je toe.

[...]
Weer wat geleerd. Is ook veel logischer nu ik erover nadenk. Thanks!

&

• Dagmar27
Rukapul schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:01:
Uit eigen ervaring:
• nieuwe afzuigkapdoorvoer van de buren lekt in de spouwmuur (stank in hele huis via vertrekken grenzend aan die spouwmuur)
• terpentine/oplosmiddelen door buurtbewoner (merkbaar in toilet)
• Rendac (kadaververwerking) bij noorden wind (merkbaar in gebied van enige km2)
• rotte eieren lucht van bedrijf op kms afstand dat ongeluk had met chemische middelen

Uit zo'n lijst valt op dat wat van buiten komt echt duidelijk te onderscheiden is, omdat het buiten beter merkbaar is dan binnen en afhankelijk is van de windrichting.

Ik zou me dus richten op bronnen die fysiek in contact staan met je huis: spouwmuren, riool, leidingen
Ad: nieuwe afzuigkapdoorvoer van de buren lekt in de spouwmuur (stank in hele huis via vertrekken grenzend aan die spouwmuur): die zit er al ruim 15 jaar terwijl de klachten er pas sinds voorjaar 2020 zijn.
Ad: terpentine/oplosmiddelen door buurtbewoner (merkbaar in toilet); zou kunnen, maar 's nachts lijkt het me sterk
Ad: Rendac (kadaververwerking) bij noorden wind (merkbaar in gebied van enige km2); Rendac ligt zo'n 100 km ten zuidoosten van mijn woonplaats.
Ad: rotte eieren lucht van bedrijf op kms afstand dat ongeluk had met chemische middelen: de dichtsbijzijnde echte chemiscge industrie ligt zo'n 12 tot 15 km ten zuidwesten van mijn woonplaats.

En v.w.b. lekkages, riool, afvoeren e.d.; daar zijn al heel veel vaklieden (bij ons en de buren) voor geweest (incl.verhuurder stadsverwarmingsunit) die níets hebben kunnen constateren (maar wel een rekening m.b.t. voorrijkosten presenteerden).

Neen, ik ga eens aan de wandel (mits voor 21.00 uur 's avonds) richting Warmtecentrale, zoals hier is voorgesteld door de forumgebruiker die in 1444 heeft gewoond.

• Dagmar27
gumtree schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:11:
Ik ken dat hoekje waar die biocentrale staat (zelf in 1444 gewoond) en ik ken ook de lucht en af entoe de damp die van die centrale afkomt. Helemaal als die houtsnippers beginnen te broeien. Een zoete weeïge lucht die in het begin niet heel storend is maar na verloop van tijd toch begint te werken en zorgt voor hoofdpijn en misselijkheid.

Hou voor je zelf eens de windrichting bij. Ik kan mij goed voorstellen dat de lucht bijvoorbeeld nu erg extreem is, na een periode van flinke vorst in eens naar bijna zomers weer is een uitstekende actor om het broeiproces te versnellen en daarmee de bijbehorende dampen en geuroverlast.

Loop een paar in de omgeving van die centrale en kijk of je de geur van het broeien kunt matchen met de geur in huis
Wow, mooie wandeling (rekening houdend met de avondklok) die wellicht wat oplevert.
Dank u wel voor de tip!!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat zou ook het eerste zijn waar ik aan denk :) Nou ja, in ieder geval heb je dat dan al uitgesloten.

Misschien buren van verder weg, of overburen als je denkt aan kookgeuren? Kookgeuren lijken me eigenlijk ook niet zo iritant. Ruik je het buiten?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het zou toch zomaar grondwater kunnen zijn. Is het zand in de kruipruimte echt droog of een klein beetje vochtig?
Wij hebben het hier ook, door de hoge waterstand ruik je dan het grondwater een beetje. Die lucht zal her en der wat anders zijn afhankelijk van wat er in de grond zit, bij ons lijkt het af en toe een wat weeige wietlucht :+
En als het dan een tijdje niet geregend heeft of tropisch warm is, ruik je het niet meer. En in het voorjaar komt het weer terug, om ook weer te verdwijnen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dagmar27
The Eagle schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:32:
Het zou toch zomaar grondwater kunnen zijn. Is het zand in de kruipruimte echt droog of een klein beetje vochtig?
Wij hebben het hier ook, door de hoge waterstand ruik je dan het grondwater een beetje. Die lucht zal her en der wat anders zijn afhankelijk van wat er in de grond zit, bij ons lijkt het af en toe een wat weeige wietlucht :+
En als het dan een tijdje niet geregend heeft of tropisch warm is, ruik je het niet meer. En in het voorjaar komt het weer terug, om ook weer te verdwijnen.
Dan zou het sowieso al veel langer moeten spelen.
De kruipruimte is droog (gisteravond mijn wederhelft nog de kruipruimte "ingejaagd" om het te controleren).
I.i.g. lijkt de geur niet op een grondwaterlucht c.q. putlucht (want dat probleem speelt hier in het centrum).

• Dagmar27
Marzman schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:30:
[...]
Dat zou ook het eerste zijn waar ik aan denk :) Nou ja, in ieder geval heb je dat dan al uitgesloten.

Misschien buren van verder weg, of overburen als je denkt aan kookgeuren? Kookgeuren lijken me eigenlijk ook niet zo iritant. Ruik je het buiten?
Ja je kunt het buiten ruiken maar dan niet zo penetrant als binnen.
Kookgeuren zijn niet zo langdurig penetrant ín een andere woning als waar gekookt wordt maar uit onderzoek bleek dat noch in onze straat noch in de straat achter ons noch in de appartementen aan de overkant (ca.50 m afstand) er kookluchten uit een woning kwamen. Herhaaldelijk, samen met mijn buur, op onderzoek geweest. 0,0% veroorzaker gevonden.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:25

Saven

Administrator

ElectricHead schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:32:
[...]

Misschien een Surinaams gezin in de buurt? Of een Surinaams afhaal restaurant? Dat kan ook zeer sterk ruiken. Niet zo sterk dat ik er persoonlijk hoofdpijn van zou kunnen krijgen, maar ruikt ook Oosters.
Ha, ga dat maar eens dagelijks ervaren, dan denk je er wel anders over :P
Dagmar27 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Daarom gaven wij de buren de schuld en zij ons.
Vervolgrns 2 "potentiële kandidaten" effe gecheckt.
Maar uiteindelijk uit kunnen sluiten omdat de stank er was toen er 1 op vakantie was en de ander aan het werk in de zorg.

En het typische is dat tijdens de tropisch warme dagen geen stank was.
Vorige week met de sneeuw en kou wel stank maar niet zo sterk als gister en vannacht.
(vannacht was de stank zo sterk dat de binnenkant van de toiletpot bezichtigd moest worden)
Niet dat we ons nu moeten blindstaren op de kookkunsten van iemand, maar die lucht kan ook best van 100 meter verderop komen, en niet van je directe buurman of buurvrouw.

Wat de rest ook al aangeeft; check eens bij andere buren wat zij ervaren.

• Dagmar27
Saven schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:03:
[...]

Ha, ga dat maar eens dagelijks ervaren, dan denk je er wel anders over :P

[...]

Niet dat we ons nu moeten blindstaren op de kookkunsten van iemand, maar die lucht kan ook best van 100 meter verderop komen, en niet van je directe buurman of buurvrouw.

Wat de rest ook al aangeeft; check eens bij andere buren wat zij ervaren.
Kookgeuren zijn niet zo langdurig penetrant ín een andere woning als waar gekookt wordt maar uit onderzoek bleek dat noch in onze straat noch in de straat achter ons noch in de appartementen aan de overkant (ca.50 m afstand) er kookluchten uit een woning kwamen.
Herhaaldelijk, samen met mijn buur, op onderzoek geweest in een gebied van 200 m links/rechts/voor/achter onze woningen; 0,0% veroorzaker gevonden.
En ja, ook op de buurt facebookpagina wordt over stank geklaagd; deze straat maar ook fiks wat andere straten in deze wijk. De wijk kent 2.196 woningen, en is oppervlakte van 87 hectare, waarvan 81 hectare land en 6 hectare water, groot.

• Dagmar27
Sorry mensen, ben weer aan het werk.
Bedankt voor jullie input so far.

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:03
Heb je mechanische ventilatie in je huis? staat die toevallig op die momenten aan op de hoogste stand?

Staat er daarnaast water in de kruipruimte? of heeft er kort geleden water in de kruipruimte gestaan.

[Voor 5% gewijzigd door degrashopper op 26-02-2021 13:24]

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-03 21:55

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Dagmar27 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:09:
[...]

Kookgeuren zijn niet zo langdurig penetrant ín een andere woning als waar gekookt wordt maar uit onderzoek bleek dat noch in onze straat noch in de straat achter ons noch in de appartementen aan de overkant (ca.50 m afstand) er kookluchten uit een woning kwamen.
Herhaaldelijk, samen met mijn buur, op onderzoek geweest in een gebied van 200 m links/rechts/voor/achter onze woningen; 0,0% veroorzaker gevonden.
En ja, ook op de buurt facebookpagina wordt over stank geklaagd; deze straat maar ook fiks wat andere straten in deze wijk. De wijk kent 2.196 woningen, en is oppervlakte van 87 hectare, waarvan 81 hectare land en 6 hectare water, groot.
https://docplayer.nl/5629...tecentrale-purmerend.html
Dit is het geuronderzoek van de Purmer. Nu kom ik ook berichtgeving tegen over nieuwe extra centrales in Purmerend...

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-02 07:44
korte vraag aan de TS .....

heb je er meer of minder last van na een heftige regen periode?

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

• Dagmar27
BJBoes schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:36:
korte vraag aan de TS .....

heb je er meer of minder last van na een heftige regen periode?
Ik kan niet zeggen dat ik na heftige regen meer of minder last heb.
Vorig voorjaar (2020) was best droog en exact toen startte de geuroverlast.

• Dagmar27
degrashopper schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:24:
Heb je mechanische ventilatie in je huis? staat die toevallig op die momenten aan op de hoogste stand?

Staat er daarnaast water in de kruipruimte? of heeft er kort geleden water in de kruipruimte gestaan.
Mechanische ventilatie staat al jaar en dag op dezelfde stand.
Mechanische ventilatie-unit in 2015 vervangen.
Mechanische ventilatie wordt jaarlijks gecontroleerd en onderhouden door vaklieden.
Afzuigkap voert af naar buiten; 2017 vervangen incl.aansluiting.
Wordt, net als mechanische ventilatie, jaarlijks gecontroleerd en onderhouden door vaklieden.
En ja, roosters worden iedere 2 maanden ontvet en gereinigd incl.bereikbare binnenruimte afzuigkap.
De kruipruimte is droog en is al minimaal 15 jaar droog (gisteravond voor het laatst gecontroleerd).

• Dagmar27
Point.Flare schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:25:
[...]

https://docplayer.nl/5629...tecentrale-purmerend.html
Dit is het geuronderzoek van de Purmer. Nu kom ik ook berichtgeving tegen over nieuwe extra centrales in Purmerend...
Klopt, die extra bio warmte centrale is bedoeld voor omliggende gemeentes in de Metropoolregio.
Hoop alleen dat die niet extra stank gaan geven, want ik vrees met grote vrezen dat de bio warmte centrale de oorzaak kán zijn....

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:11

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Handige website om windrichting te zien: https://www.windy.com/

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:03
Staat hij op de stand automatisch?
Als je mechanische ventilatie op automatisch staat gaat hij zelf harder en zachter.

Het kan zijn dat als hij op de hoogste stand draait lucht uit de kruipruimte aangezogen wordt via de meterkast en of je wc op de begane grond als de constructie van de wc pot aan de onderkant open is en een open verbinding heeft met de ruimte erachter langs de afvoer.

Was bij mij namelijk het probleem.

[Voor 19% gewijzigd door degrashopper op 26-02-2021 14:13]

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-03 12:56
Dagmar27 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:18:
[...]

Hebben we dus al geprobeerd, maar de collega's van één van ons komen niet ........
Beleid van de Gemeente en Veiligheidregio.
Voor een gas/vreemde lucht mag je gewoon een niet spoedmelding maken bij de veiligheidsregio.
Wij deden als vrijwilligers hier op het dorp ook weleens metingen zonder spoed.

Canon EOS RP - Canon EOS R6 MarkII - RF 24-105 F4L - RF 70-200 F4L - RF 50mm F1.8 - RF 600mm F11 - Samyang 14MM F2.8 - Samyang 85mm F1.4

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:58

Punkrocker

Mostly harmless

bakkie1985 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:01:
[...]

Voor een gas/vreemde lucht mag je gewoon een niet spoedmelding maken bij de veiligheidsregio.
Dat is de ellende met stank die niet constant is. Zal je zien dat ze net komen meten als het eventjes niet stinkt...
Zoals klagen over houtrook. Ambtenaar komt overdag meten maar kachels staan 's avonds pas aan...

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Dagmar27
degrashopper schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:59:
Staat hij op de stand automatisch?
Als je mechanische ventilatie op automatisch staat gaat hij zelf harder en zachter.

Het kan zijn dat als hij op de hoogste stand draait lucht uit de kruipruimte aangezogen wordt via de meterkast en of je wc op de begane grond als de constructie van de wc pot aan de onderkant open is en een open verbinding heeft met de ruimte erachter langs de afvoer.

Was bij mij namelijk het probleem.
Neen, ik kan desgewenst dat ding harder (zelfs maar 10 minuten) zetten maar dat doe ik nooit (ben voorstander van natuurlijke ventiakatie oftewel ramen open).
De hoogste stand is hier een no go.
Type mechanische ventilatie: CVE-S OPTIMA i.c.m. draadloze 3 standen RFT-schakelaar.

En mijn wc op de bg is niet aan de onderkant open en/of heeft een open verbinding met de ruimte erachter langs de afvoer.

• Dagmar27
bakkie1985 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:01:
[...]

Sorry, maar het is geen spoedmelding geweest.
Het én simpelweg collegiaal overleg geweest (tussen brandweermensen van de Veiligheidsregio).
Als beroeps weet je echt wel wanneer er sprake is van spoed.
Dan weet je dondersgoed hoe druk het soms kan zijn bij de Brandweer.
En hoe er dan (terecht)gemopperd wordt op nodeloze (spoed)meldingen.

Vervolgens is er navraag gedaan via de Gemeente (door een leek die netjes het probleem heeft aangekaart).
Antwoord: Stank is persoonlijk en daar dorn wij niets aan.

• BJBoes
aan de TS

reden waarom ik vraag of je last hebt net na hevige regenval is overigens omdat de gemeente purmerend driftig bezig is gasvrij te worden. ze maken naast biomassa ook gebruik van WKO installaties

t zou maar zo is kunnen dat de opslag onder de grond inmiddels effect heeft op dat wat omhoog gestuwd word uit de grond bij hoog/capillair grondwater! Dat zou je met name net na een periode met veel regenval goed moeten kunnen merken

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

• Dagmar27
BJBoes schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:28:
aan de TS

reden waarom ik vraag of je last hebt net na hevige regenval is overigens omdat de gemeente purmerend driftig bezig is gasvrij te worden. ze maken naast biomassa ook gebruik van WKO installaties

t zou maar zo is kunnen dat de opslag onder de grond inmiddels effect heeft op dat wat omhoog gestuwd word uit de grond bij hoog/capillair grondwater! Dat zou je met name net na een periode met veel regenval goed moeten kunnen merken
Wat u schrijft klopt v.w.b. de wijken die nog "aan het gas" zitten/zaten of nieuwbouw.

Deze wijk is gasvrij gebouwd en inmiddels zo'n 30 jaar oud.
Zonder onderhoud aan de sv-leidingen o.i.d., dat wel.

Maar het is echt niet zo dat het hier meer of minder stinkt na hevige regenval:
*het is ook nooit op dezelfde dag of hetzelfde tijdstip
*het is vanaf maart 2020 aan de gang: De lente telde in totaal twaalf vorstdagen (minimumtemperatuur onder 0,0 °C), het normale aantal. De lente was zeer droog met gemiddeld over het land 77 millimeter neerslag tegen een langjarig gemiddelde van 172 millimeter. Maart was al vrij droog met gemiddeld 51 millimeter tegen 68 millimeter.De hoeveelheid neerslag in de zomer 2020 was met gemiddeld over het land 224 mm vrijwel gelijk aan het langjarige gemiddelde van 225 mm. De herfst van 2020 verliep met een temperatuur van 11,8 graden 1,2 graad warmer dan normaal. Daarmee is het de op 3 na warmste herfst ooit gemeten. Het seizoen verliep met 375 zonuren tegen 320 normaal relatief zonnig. De herfst van 2020 eindigt op een 13e plek qua droogte, er viel 229 mm neerslag tegen 246 normaal.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-03 09:11

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Ook geen verband met bijvoorbeeld het gebruik van de wasmachine/vaatwasser?
Is er begin 2020/eind22019 onderhoud geweest aan riool hemelwater afvoer? Of een defect aan het riool.
Dat er toch iets mis is met het riool en lekker warm water het riool in stroom waardoor het extra gaat dampen op die momenten.

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• BJBoes
fairgame ik denk met je mee en probeer een verklaring te zoeken.

voor als nog lijkt het vrij onverklaarbaar en in huizen van mensen aangrenzend en in de buurt van jezelf het erger te ruiken dan daar buiten als ik je goed begrijp!

De reden dat ik dus naar de grond kijk en dat als oorzaak aanwijs is omdat dat is wat jullie direct met elkaar gemeen hebben! Dat en dus het warmtenet zelf kwablijkelijk. t lijkt dus voor de hand dat het in 1 van de 2 gezocht moet worden!

Er zijn verhalen in de VS bekend waarbij mensen Kilometers verder op problemen hebben met boringen/opslag in de grond elders. denk bijvoorbeeld aan het boren naar schaligas ( fracking ) wat gelukkig in nederland verboden is! Maar er zijn ook gevallen bekend van warmte koude opslag die door druk op de onderlaag elders omhoog komt met 'lucht' Ik zou er dus niet gek van staan te kijken als het iets dergelijks is!

Ook is nederland bezig met het opslaan van uitstoot in de grond om de klimaat doelen van 2050 te halen! Gezien je ook gezondheids klachten hebt bij de lucht en je meld dat je over je nek gaat lijkt het mij niet wenselijk dat de situatie zo blijft! Ik zou de gemeente dringend verzoeken onderzoek te doen naar de luchtkwaliteit in jullie buurt! en met name in jullie huizen.

• Dagmar27
MrMonkE schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:43:
Ook geen verband met bijvoorbeeld het gebruik van de wasmachine/vaatwasser?
Is er begin 2020/eind22019 onderhoud geweest aan riool hemelwater afvoer? Of een defect aan het riool.
Dat er toch iets mis is met het riool en lekker warm water het riool in stroom waardoor het extra gaat dampen op die momenten.
Niks van dit alles.
Ik vrees met grote vrezen dat, zoals hier al velen hebben geopperd, dat de bio warmte centrale de grote stinkerd is.

• Dagmar27
BJBoes schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:54:
fairgame ik denk met je mee en probeer een verklaring te zoeken.

voor als nog lijkt het vrij onverklaarbaar en in huizen van mensen aangrenzend en in de buurt van jezelf het erger te ruiken dan daar buiten als ik je goed begrijp!

De reden dat ik dus naar de grond kijk en dat als oorzaak aanwijs is omdat dat is wat jullie direct met elkaar gemeen hebben! Dat en dus het warmtenet zelf kwablijkelijk. t lijkt dus voor de hand dat het in 1 van de 2 gezocht moet worden!

Er zijn verhalen in de VS bekend waarbij mensen Kilometers verder op problemen hebben met boringen/opslag in de grond elders. denk bijvoorbeeld aan het boren naar schaligas ( fracking ) wat gelukkig in nederland verboden is! Maar er zijn ook gevallen bekend van warmte koude opslag die door druk op de onderlaag elders omhoog komt met 'lucht' Ik zou er dus niet gek van staan te kijken als het iets dergelijks is!

Ook is nederland bezig met het opslaan van uitstoot in de grond om de klimaat doelen van 2050 te halen! Gezien je ook gezondheids klachten hebt bij de lucht en je meld dat je over je nek gaat lijkt het mij niet wenselijk dat de situatie zo blijft! Ik zou de gemeente dringend verzoeken onderzoek te doen naar de luchtkwaliteit in jullie buurt! en met name in jullie huizen.
Dank u wel voor uw meedenken.
Ik vrees met grote vrezen dat, zoals hier al velen hebben geopperd, dat de bio warmte centrale de grote stinkerd is.
Ik ga maandag (tsja, Gemeente is dicht) toch opnieuw naar de Gemeente en er gaat er 1 naar de Veiligheidsregio om spijkers met koppen te slaan.
Want stank is één maar om pillen te slikken tegen de koppijn en/of de binnenkant van de toiletpot 's nachts t.g.v. de stank te gaan inspecteren is toch echt wat anders.

Dank jullie allemaal voor de wijze raad, meedenken en tips!!

• BJBoes
hmm daarnaast is in 2020 besloten dat er bij jullie nog een 2de biomoassa centrale bij komt wat ik las dus........ succes

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:40
Hier in de buurt ook een kleine biomassacentrale (+-4km) en je kunt die zo nu en dan best wel ruiken.
Gelukkig geen hoofdpijn en dergelijke.
Na wat zoekwerk blijkt er bij ons vooral vaste mest verbrand te worden.
Dus ik ben toch wel benieuwd als het bij jou nu uiteindelijk toch die centrale is.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-03 17:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Een sterk ruikende oosterse eetlucht om te kokhalzen....Het eerste waar ik aan moest denken was een hele sterke geroosterde of zelfs verbrande komijngeur al dan niet i.c.m. verbrand korianderzaad.
Komt bijna overeen met een hele sterke, penetrante, ouwe vaatdoekgeur; soms lijk je stront/rioollucht erin te herkennen, maar dat is het dan ook weer niet.
Ik heb eens een kennis gehad die dezelfde beschrijving had, en bij hem was in de afgesloten kruipruimte een rottend lijk van een of ander dier geconstateerd, dit in combinatie met een gaatje in de afvoerpijp zorgde het ervoor dat de geur via de rioolbuizen naar binnenkwam, maar niet tot bij de buren.

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• Dagmar27
BJBoes schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:56:
hmm daarnaast is in 2020 besloten dat er bij jullie nog een 2de biomoassa centrale bij komt wat ik las dus........ succes
Klopt, en dat is opmerkelijk, want de Sociaal Economische Raad (SER) kwam eerder met het advies om subsidieregelingen voor biomassacentrales die warmte opwekken af te bouwen. De verwachting is dat de centrales nog zeker tot 2035 op hout zullen draaien. 

Oh f*ck, dan is er natuurlijk wel het risico dat we nog 15 jaar met stank te ksmpen kunnen hebben als die door de biomassacentrale(s) wordt veroorzaakt.

Bedankt voor het meedenken en uw support.

• Rukapul
  • Nu online
Dagmar27 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:42:
[...]

Klopt, en dat is opmerkelijk, want de Sociaal Economische Raad (SER) kwam eerder met het advies om subsidieregelingen voor biomassacentrales die warmte opwekken af te bouwen. De verwachting is dat de centrales nog zeker tot 2035 op hout zullen draaien. 

Oh f*ck, dan is er natuurlijk wel het risico dat we nog 15 jaar met stank te ksmpen kunnen hebben als die door de biomassacentrale(s) wordt veroorzaakt.

Bedankt voor het meedenken en uw support.
In welke richting staat de centrale? Wat is bij jullie de dominante windrichting (meeste delen van NL Zuid west? Wat is de afstand?

Pak ook de provinciale vergunningen erbij.
Grote kans dat de provincie ook verantwoordelijk is voor handhaving van eventuele normen.

Zoals gezegd woon ik ca 3km ten zuiden van de grootste kadaververwerker van Nederland. Persoonlijk vind ik die lucht absoluut misselijkmakend. Thuis ruik ik het buitenshuis max een handvol dagen per jaar, maar in de woonwijk ertussen al aanzienlijk vaker. De omgeving ten noorden ervan is naar mijn mening volstrekt onbewoonbaar zo ranzig :r Toch mogen dit soort industriële vervuilers uitbreiden. Soms worden er dan wat maatregelen aangekondigd zoals investeringen in luchttreinigers (zonder resultaatgarantie).

Moraal van het verhaal: als dit niet incidenteel blijkt, verhuis dan gewoon.

• Rukapul
  • Nu online
Deathchant schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:14:
Een sterk ruikende oosterse eetlucht om te kokhalzen....
Dat heb ik dus maandenlang mogen ervaren van de buren die hun kooklucht in de spouw loosden wat er in mijn woonkamer, slaapkamer en zolder uitkwam :r
Ik heb eens een kennis gehad die dezelfde beschrijving had, en bij hem was in de afgesloten kruipruimte een rottend lijk van een of ander dier geconstateerd, dit in combinatie met een gaatje in de afvoerpijp zorgde het ervoor dat de geur via de rioolbuizen naar binnenkwam, maar niet tot bij de buren.
Afgelopen december hadden we ook een penetrante stank op zolder. We dachten evt aan de lijm van de spouwmuurisolatie van de buren. 2 weken geleden vond ik achter een knieschot de waarschijnlijker oorzaak: een flink dood exemplaar van de zwarte rat :+

Anoniem: 567735

Steenmarters komen en gaan ook vaak, en ze slepen vaak hun buit over grote afstanden en markeren hun plekjes behoorlijk goed. Je hoeft ze niet te horen 's nachts, want ze komen niet als er leefgeluiden in huis zijn en als je slaapt, nou ja dan slaap je. Sowieso schijnen ze soms weken niet op bepaalde plekken te komen en dan opeens zijn ze er weer.

Bij mij zijn ze met dank aan pur, kuikengaas en gootborstel weer verder getrokken, je kunt bij de gemeente even vragen of ze veel voorkomen in je omgeving.

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 26-02-2021 19:32]

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 21:27

omdat de geur zich laat omschrijven als sterk geurende Oosterse specerijen die je vaak ruikt als je Oosters kookt.
Dagmar27 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Als het niet die centrale blijkt te zijn, kan je ook nog kijken of er ergens een dier/veevoederfabriek staat. De geur die van zo'n fabriek komt lijkt ook heel erg op wat je omschrijft en kan je soms al van ver ruiken.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• Dagmar27
yodeluxe schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:03:
[...]

[...]

Als het niet die centrale blijkt te zijn, kan je ook nog kijken of er ergens een dier/veevoederfabriek staat. De geur die van zo'n fabriek komt lijkt ook heel erg op wat je omschrijft en kan je soms al van ver ruiken.
De dichtsbijzijnde dier-/veevoederfabriek staat in Oostzaan maar ik zal het wel als mogelijke oorzaak noteren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dagmar27
Beste reageerders,

Allemaal heel hartelijk dank voor het meedenken.
Wij gaan er mee aan de slag.
Wellicht komen we hier nog terug om de afloop te melden maar gezien het feit "dat ambtelijke molens heel langzaam draaien" én de gemeente groot-aandeelhouder is van de Stadsverwarming (en dus de bio-massa centrale) kan dat nog wel behootlijk lang op zich lsten wachten.

Stay safe and keep up the good work.
Thanks.
🤗

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Dagmar27
Beste allemaal,
Ik zou jullie evt.een up-date geven.
Nu, dat kan ik.
De grootste veroorzaker van de stank blijken tóch mijn buren te zijn (die eerst bloedserieus beweerden ook overlast te hebben): inmiddels is het ca.5 van de 7 dagen in de week raak.
En nee, ze doen er precies niets aan:te duur, te omslachtig etc.
Ook de suggestie om dan i.i.g. ramen gesloten te houden tijdens het koken werd weggehoond.
Net als het verzoek om de afzuiger te voorzien van nieuwe filters en grondig te reinigen.
Goddank gaan ze heel binnenkort verhuizen.
Fingers crossed dat de nieuwe buren i.g.g. de afzuiger onderhouden en/of vervangen.

O en het stankprobleem van de Stadsverwarming wordt wél opgepakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:39
Dagmar27 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:35:
Beste allemaal,
Ik zou jullie evt.een up-date geven.
Nu, dat kan ik.
De grootste veroorzaker van de stank blijken tóch mijn buren te zijn (die eerst bloedserieus beweerden ook overlast te hebben): inmiddels is het ca.5 van de 7 dagen in de week raak.
En nee, ze doen er precies niets aan:te duur, te omslachtig etc.
Ook de suggestie om dan i.i.g. ramen gesloten te houden tijdens het koken werd weggehoond.
Net als het verzoek om de afzuiger te voorzien van nieuwe filters en grondig te reinigen.
Goddank gaan ze heel binnenkort verhuizen.
Fingers crossed dat de nieuwe buren i.g.g. de afzuiger onderhouden en/of vervangen.

O en het stankprobleem van de Stadsverwarming wordt wél opgepakt.
Heb dit topic sideways wat gevolgd. Hoe ben je er nu achter gekomen dat zij het toch waren?

En hoe gaat dat verder met de geur van de biomassacentrale, wordt er nu onderzoek opgestart om te kijken hoe en wat?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Dagmar27
[quote]The Executer schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:44:
[...]

"Hoe ben je er nu achter gekomen dat zij het toch waren?"
We hadden altijd een goede burenrelatie (dachten we), maar opeens (neen, geen bonje o.i.d.) was dit over en uit. Tot overmaat van ramp kreeg ik een ongeluk en was ik wat meer thuis en hoorde meer dan mij lief was (geroddel). Ik kreeg verdorie de schuld van de stank; ben toen toch eens wat gerichter gaan zoeken.
En voilá: het blijkt dus echt de buurvrouw te zijn.
Daar kwam ik in maart achter, heb nog een maand het aangekeken en toen gevraagd of ze de overlast konden beperken.
Nou neen dus.
Maar het eind is in zicht: ze gaan verhuizen.

"En hoe gaat dat verder met de geur van de biomassacentrale, wordt er nu onderzoek opgestart om te kijken hoe en wat?"
Hier zijn de biomassacentrales trending topic tot aan de Raad van State toe.
Vanuit div.wijken zijn er klachten; uit bericht van de exploitant blijkt dat zij onderzoeken wat de stankoverlast veroorzaakt.

• Dagmar27
Beste mensen,

Het probleem van de penetrante stank is met het vertrek van onze (nu dus voormalige) buren opeens 98% verminderd.
Fingers crossed dat het zo blijft.

De resterende 2% is echt een andere (ook een vervelende) stank en wsch afkomstig van de vermaledijde bio-massacentrale.

Hartelijk dank voor het meedenken allemaal.

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-03 16:20
erg fijn om te horen dat het grotendeels is opgelost :)

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-03 18:18
Wellicht kan een IR/warmte camera wel helpen o, te zien waar er warme lucht wordt afgevoerd naar buiten. We hebben hier in de omgeving regelmatig rooklucht, die soms behoorlijk heftig is. Aangezien we veel/regelmatig ramen open hebben blijft het ook lang in huis hangen, vooral als je de ramen dicht moet doen om erger te voorkomen.

Vaak kan je bij rooklucht wel ,er het blote oog zien waar het vandaan komt maar soms ook niet. Als er weinig wind staat hebben we vaak het meeste last.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:31

Sharky

Skamn Dippy!

Dagmar27 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:45:
Beste mensen,

Het probleem van de penetrante stank is met het vertrek van onze (nu dus voormalige) buren opeens 98% verminderd.
En niet een lichte geur: je krijgt er o.m. koppijn van en gaat er van kokhalzen.
Ik hoop niet het ooit zo ver met mij komt dat ik met mijn acties de buren laat kokhalzen en hoofdpijn laat krijgen. Allemachtig. Mooi dat het is opgelost.

This too shall pass

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

salvis titulis et honoribus

Gefeliciteerd @Dagmar27 (y) *O*
Eindelijk weer woongenot.

niet diegene die weinig heeft, maar degeen die meer wil hebben is arm.

• BeerenburgCola
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-01 15:17
Is was het geen wiet/marijuana lucht? Van een of andere gast die keihard zit te blowen bij je in de buurt ?
Ik had een paar jaar geleden een buurman als die blowde op zijn balkon, waaide het soms mijn keuken binnen.
Soms ook 's middags.
(Sommige mensen denken aan kruiden stank ipv wiet).

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dagmar27 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:45:
Beste mensen,

Fingers crossed dat het zo blijft.

De resterende 2% is echt een andere (ook een vervelende) stank en wsch afkomstig van de vermaledijde bio-massacentrale.

Hartelijk dank voor het meedenken allemaal.
Nu ben ik wel nog benieuwd wát het nou precies was bij de buren dat de stank veroorzaakte.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-12-2022

Amphiebietje

In de blubber

BeerenburgCola schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:38:
Is was het geen wiet/marijuana lucht? Van een of andere gast die keihard zit te blowen bij je in de buurt ?
Ik had een paar jaar geleden een buurman als die blowde op zijn balkon, waaide het soms mijn keuken binnen.
Soms ook 's middags.
(Sommige mensen denken aan kruiden stank ipv wiet).
Problemen met het riool kunnen ook vreemde geuren opleveren.

Als er straks weer mensen in dat huis wonen en het begint weer, dan ligt het waarschijnlijk niet aan de buren zelf (of je moet heel veel pech hebben).

• Dagmar27
Amphiebietje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:59:
[...]

Problemen met het riool kunnen ook vreemde geuren opleveren.

Als er straks weer mensen in dat huis wonen en het begint weer, dan ligt het waarschijnlijk niet aan de buren zelf (of je moet heel veel pech hebben).
Er wonen inmiddels 3 weken andere mensen.
Tot nu toe gaat het goed.
Fingers crossed.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-03 00:10
Misschien is er iets mis met de afzuiging van de keuken van dat huis en blaast die de spouw in ipv naar buiten.

Let op: Al mijn reacties zijn relatief!

• Dagmar27
SmurfLink schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:00:
[...]

Nu ben ik wel nog benieuwd wát het nou precies was bij de buren dat de stank veroorzaakte.
Hier wordt e.e.a. gesuggereerd.
Ik weet het niet, ik denk van alles maar kan het niet bewijzen.
De oude buren bleken i.d.d. weer te roken; wat laat ik in het midden.
I.i.g. hebben de nieuwe bewoners een nieuw afzuigkanaal gelegd naar buiten (=voorbij de spouwmuur).
En toevallig hadden de nieuwe bewoners gisteren een "rioolbelastend" feestje zonder stank(overlast).

I.i.g. de stank is 98% verminderd en ik hoop dat het zo blijft.

• Brooke0110
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-02 06:21
Ik denk ook dat het komt door de verwarming. Probeer contact op te nemen met de huismanager.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:51

Crazy-

Best life ever

Brooke0110 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 06:58:
Ik denk ook dat het komt door de verwarming. Probeer contact op te nemen met de huismanager.
Topic van 2 jaar oud ophalen? De lucht zal wel geklaard zijn ondertussen 😅

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Oude topics laten we met rust, ik doe hem op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee