Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 807253

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel aan het oriënteren omdat ik wil gaan beginnen met een thuisstudie bij bijvoorbeeld NTI, LOI of een andere onderwijsinstelling en ik vind dit nogal een lastige keuze.

Er bestaan al aardig wat topics over opleidingen van commerciële onderwijsinstellingen maar niet specifiek voor deze richting. Ik hoor verschillende verhalen bij elke opleiding dus leek het mij logisch om een aparte topic voor deze richting te maken.

Mijn blik viel vooral op deze opleiding. Momenteel heb ik enkele jaren werkervaring op het gebied van software ontwikkeling en dus denk ik dat de eerste periodes van deze of soort gelijke opleiding mij vrij gemakkelijk af gaat.

Ik vraag mij vooral af of er mensen zijn die een opleiding in de zelfde richting gevolgd hebben op een commerciële onderwijsinstelling en hun ervaring willen delen. Vooral over de inhoud van de opleiding en de communicatie tussen docent en student. Handige tips zijn ook altijd welkom! ;)

Ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:46
Je geeft aan al een paar jaar werkervaring te hebben met het ontwikkelen van software. Mijn eerste vraag is dan, waarom wil je een opleiding doen? Wat mis je qua kennis of doe je het voor het papiertje? Ik ken genoeg devs die de opleiding niet af hebben gemaakt en meteen aan de bak zijn gegaan / er zonder opleiding ingerold zijn.

Ik heb zelf een opleiding software engineering afgerond en het was niets wat je niet ook thuis zonder docenten kon leren (op de stages na). Het lijkt me handiger om nog even erbij te zetten wat je wilt leren / wat je verwachtingen zijn. En wat je precies hebt qua werk ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 17:26
Het viel me op dat de studie maar 3 jaar is voor een bachelor, normaal is dat 4 jaar. Eigenlijk zou je het alleen korter kunnen maken door meer uren te maken, bijvoorbeeld in de zomervakantie door te gaan of door vrijstelling. Als je nog door gaat met werken dan zou het zo maar kunnen dat je er 6 jaar over doet ipv 3.

Bij deze opleiding: https://www.novi.nl/software-development zeggen ze vrijstelling te geven als je al relevante werkervaring hebt dus wellicht is dat een interessante om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markd81
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-09-2024
Mijn ervaring bij dat soort clubs is als volgt: De LOI, NTI en al die andere schimmige online opleiders zijn van de NCOI. Een HBO-diploma halen via die lui is niet alleen duur, maar ook heel frustrerend. Je wordt begeleid door onderbetaalde en overwerkte docenten die in hun eigen, vaak onbetaalde tijd op jouw vragen moeten reageren. Als je het treft krijg je respons en als je het niet treft niet. De lesstof is ruk en is geen enkele commitment van de opleidingsinstantie. Jij dokt, zij vangen en daar is alles mee gezegd. Zie artikel hierover

Je kunt misschien beter voor een deeltijd opleiding gaan aan een normale HBO-instelling. Goedkoper, waardevoller voor werkgevers en beter vol te houden omdat je automatisch doorgaat met de volgende semesters e.d.
Als je echt te ver woont en afstandsonderwijs moet volgen dan zou ik als ik jou was eens kijken naar de Open Universiteit. Daar heb ik de beste ervaringen mee.

Overigens heb ik alle drie de paden bewandeld. Begonnen met de LOI toen het nog zelfstandig was. Het was voor mij niet vol te houden door een totaal gebrek aan interactie. Mijn werkgever toentertijd deed er ook heel schamper over. Mijn nicht is HR manager en die beaamt ook dat van die opleider het diploma niet erg wordt gewaardeerd. Wel deeltijd op een normale HBO-instelling.
De HBO op de Haagse Hogeschool was een hel. Veel interactie met medestudenten, maar het werken in groepen was dodelijk vermoeiend en heel frustrerend. Collega's van mij hebben over dat laatste punt juist hele goeie ervaring wat kan betekenen dat mijn lichting gewoon om te huilen was.
De Open Universiteit ben ik gaan doen nadat ik met de Haagse was gestopt en dat beviel me heel goed. Kundige docenten, lekker in je eigen tempo werken met hele uitdagende lesstof en een flinke gemeenschap gemotiveerde studeren die je onder andere via dischord spreekt. Ik studeer er nog steeds alleen ben ik me aan het omscholen tot niet it-er en dus doe ik geen Informatica meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
markd81 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:59:
De Open Universiteit ben ik gaan doen nadat ik met de Haagse was gestopt en dat beviel me heel goed. Kundige docenten, lekker in je eigen tempo werken met hele uitdagende lesstof en een flinke gemeenschap gemotiveerde studeren die je onder andere via dischord spreekt. Ik studeer er nog steeds alleen ben ik me aan het omscholen tot niet it-er en dus doe ik geen Informatica meer.
Dit kan ik helemaal beamen. Ik ben zelf bezig met de master software engineering van de OU en ik ben ook heel tevreden over de kwaliteit. De OU krijgt ook consistent goede beoordelingen: OU 16e jaar op rij in top 3 Keuzegids Universiteiten 2021.

Er zitten wel een paar vakken tussen waar je met andere mensen moet samenwerken, maar gelukkig is dat wel op zo'n manier opgezet dat je het prima naast je werk kan doen. En daarbij zijn eigenlijk al je mede studenten gemotiveerde professionals, de groepsdynamiek wel een stuk beter dan ik gewend was het het HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 17:26
Jij dokt, zij vangen en daar is alles mee gezegd. Zie artikel hierover
Interessant artikel. Wat een schurken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 807253

Topicstarter
Sorry voor de late reactie!
BSOD baby schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 01:08:
Je geeft aan al een paar jaar werkervaring te hebben met het ontwikkelen van software. Mijn eerste vraag is dan, waarom wil je een opleiding doen? Wat mis je qua kennis of doe je het voor het papiertje? Ik ken genoeg devs die de opleiding niet af hebben gemaakt en meteen aan de bak zijn gegaan / er zonder opleiding ingerold zijn.

Ik heb zelf een opleiding software engineering afgerond en het was niets wat je niet ook thuis zonder docenten kon leren (op de stages na). Het lijkt me handiger om nog even erbij te zetten wat je wilt leren / wat je verwachtingen zijn. En wat je precies hebt qua werk ervaring.
Bedankt voor je reactie! Ik ben van plan een HBO te halen voornamelijk voor het papiertje. Desalniettemin geloof ik wel dat er natuurlijk genoeg te leren valt op onderwerpen waar ik wellicht nog niet in aanraking mee ben gekomen of niet zo'n brede kennis over heb. Ik heb momenteel ongeveer 2,5 jaar werkervaring (incl. 10 maanden stage) en maak voornamelijk hybride applicaties. Technologieën waar ik dagelijks mee werk zijn o.a. Capacitor, Vue.js en Node.js i.c.m. GraphQL. Hierbij komen ook databases kijken zoals DynamoDB of MySQL.
retoohs schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:24:
Het viel me op dat de studie maar 3 jaar is voor een bachelor, normaal is dat 4 jaar. Eigenlijk zou je het alleen korter kunnen maken door meer uren te maken, bijvoorbeeld in de zomervakantie door te gaan of door vrijstelling. Als je nog door gaat met werken dan zou het zo maar kunnen dat je er 6 jaar over doet ipv 3.

Bij deze opleiding: https://www.novi.nl/software-development zeggen ze vrijstelling te geven als je al relevante werkervaring hebt dus wellicht is dat een interessante om naar te kijken.
Klopt, ik dacht dat het meer soort marketing truc was. Ik denk namelijk dat je er uiteindelijk alsnog 4 jaar over zou doen. Ik heb de NOVI opleiding ook voorbij zien komen en dat zag er goed uit! De prijs van de opleiding werkt mij alleen behoorlijk tegen.
Mijn ervaring bij dat soort clubs is als volgt: De LOI, NTI en al die andere schimmige online opleiders zijn van de NCOI. Een HBO-diploma halen via die lui is niet alleen duur, maar ook heel frustrerend. Je wordt begeleid door onderbetaalde en overwerkte docenten die in hun eigen, vaak onbetaalde tijd op jouw vragen moeten reageren. Als je het treft krijg je respons en als je het niet treft niet. De lesstof is ruk en is geen enkele commitment van de opleidingsinstantie. Jij dokt, zij vangen en daar is alles mee gezegd. Zie artikel hierover

Je kunt misschien beter voor een deeltijd opleiding gaan aan een normale HBO-instelling. Goedkoper, waardevoller voor werkgevers en beter vol te houden omdat je automatisch doorgaat met de volgende semesters e.d.
Als je echt te ver woont en afstandsonderwijs moet volgen dan zou ik als ik jou was eens kijken naar de Open Universiteit. Daar heb ik de beste ervaringen mee.

Overigens heb ik alle drie de paden bewandeld. Begonnen met de LOI toen het nog zelfstandig was. Het was voor mij niet vol te houden door een totaal gebrek aan interactie. Mijn werkgever toentertijd deed er ook heel schamper over. Mijn nicht is HR manager en die beaamt ook dat van die opleider het diploma niet erg wordt gewaardeerd. Wel deeltijd op een normale HBO-instelling.
De HBO op de Haagse Hogeschool was een hel. Veel interactie met medestudenten, maar het werken in groepen was dodelijk vermoeiend en heel frustrerend. Collega's van mij hebben over dat laatste punt juist hele goeie ervaring wat kan betekenen dat mijn lichting gewoon om te huilen was.
toon volledige bericht
Bedankt voor het delen van je verhaal! Ik had nog nooit eerder van de Open Universiteit gehoord. Zoals ik het lees is deze opleiding ook volledig thuis te volgen, toch? Op enkele colleges na. Als ik zo de studiegids door lees lijkt deze opleiding wel iets voor mij. :)

Het kan zijn dat ik later nog wat vragen stel, als ik mij er wat verder in de school/opleiding verdiept heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markd81
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-09-2024
Anoniem: 807253 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:06:

Bedankt voor het delen van je verhaal! Ik had nog nooit eerder van de Open Universiteit gehoord. Zoals ik het lees is deze opleiding ook volledig thuis te volgen, toch? Op enkele colleges na. Als ik zo de studiegids door lees lijkt deze opleiding wel iets voor mij. :)

Het kan zijn dat ik later nog wat vragen stel, als ik mij er wat verder in de school/opleiding verdiept heb.
Ja, de Open Universiteit is volledig thuis. Er zijn wel eens studiedagen die je op locatie kunt volgen, maar ook die zijn nu natuurlijk online. Ik hoor het wel als je vragen hebt. Dan kan hier of in een pb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
Er is van de week een uitzending op Radar geweest over het NCOI (en de andere merken daarbinnen, LOI en NTI) en die waren verre van positief. Ik vind dat ze een volkomen onethische manier van werken hebben. Ik overweeg (al jaren overigens) zelf ook voor een master te gaan, en zou dan veel eerder voor iets als OU gaan.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-05 11:14
Ik kan de Open Universiteit ook aanraden. :) Zelf was ik begonnen met de premaster software engineering waar ik veel over object georiënteerd programmeren heb geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ikzelf volg de bachelor informatica aan de Open Universiteit, volgend jaar hopelijk klaar.

Ik ben er zeer tevreden over, al heb ik wel een paar puntjes die beter kunnen (ik vind het een beetje licht op de wiskunde en zwaar op de programmeervakken), maar behalve dat een uitstekende opleiding.
Kundige docenten, een goede en behulpzame studentencommunity (vooral via discord) en ook enige flexibiliteit (al zou dit hier en daar wel beter kunnen).
Ik heb gemerkt dat ze bij de OU graag met je meedenken.

Het studeren is thuis en afhankelijk van de examinatie van het vak is het een opdracht en/of een tentamen. Sommige tentamens zijn op locatie, anderen kan je thuis doen (wel met proctorio).

Indien je al ervaring of een eerdere opleiding hebt, dan kan je vrijstellingen krijgen voor bepaalde vakken of de vrije ruimte. Moet ik wel opmerken dat vrijstelling op basis van ervaring wel heel moeilijk is.

Nb. Dit is op basis van mijn ervaring met de bachelor, over de master kan ik niet oordelen.

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 09-03-2021 10:23 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skillaz1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-04 13:43
Anoniem: 807253 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:06:
Klopt, ik dacht dat het meer soort marketing truc was. Ik denk namelijk dat je er uiteindelijk alsnog 4 jaar over zou doen. Ik heb de NOVI opleiding ook voorbij zien komen en dat zag er goed uit! De prijs van de opleiding werkt mij alleen behoorlijk tegen.
Ik heb net een account gemaakt speciaal om hier op te reageren, maar ik wil je waarschuwen. Ik heb laatst een student bijles gegeven die een bootcamp volgt bij NOVI.

Van wat zij mij heeft verteld is het heel erg slecht (geregeld). Veel van de docenten zijn onbekwaam en kunnen slecht les geven. Ze gaan heel snel door de stof heen en komen er later niet meer op terug. Daarnaast als je veel vragen stelt worden ze geïrriteerd en zelfs boos op je. Ze zijn ook vaak niet bereikbaar buiten lesuren, dus als je hulp nodig hebt of vragen dan heb je pech.

Maar dit is natuurlijk maar ervaring van een persoon dus doe er mee wat je wilt. Ze heeft ook de bootcamp gevolgd in plaats van de volledige 4 jaar opleiding, maar dezelfde docenten van de bootcamp geven waarschijnlijk ook les in de reguliere opleiding.

Het zou zonde zijn om zoveel (5500!) geld te betalen voor een opleiding waar je weinig aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGB-hero
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 20:55
Zelf juist positief over NOVI.
Inmiddels een jaar bezig en voldoende begeleiding en mogelijkheid tot vrijstelling indien je al zaken (aantoonbaar) beheerst.

Niet het idee dat er een kwaliteit verschil zit tussen NOVI en bijvoorbeeld Hogeschool Rotterdam in deeltijd.
Pagina: 1