Toon posts:

Ook een build met RTX 3060

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• omashu
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-06-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
100% gaming

Wat mag het systeem gaan kosten?
In de tabel onderaan mijn post heb ik wat redelijke spulletjes gevonden. Kost zo'n 500-600 euro. Dat klinkt een goede prijs. Maar heel graag mij vertellen als je iets ziet wat veel goedkoper kan!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De GPU, HDD en SSD uit onderstaande tabel zijn al in bezit.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als het gamed ben ik happy. Geen WIFI nodig, zeker geen RGB of andere glimmende dingetjes

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil graag bij "de merken" blijven. Als het bekend is, is het goed genoeg voor mij

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zoek een no nonsense kwaliteit build, geen "rgb gamer" gedoe

Ga je overklokken?
Volgens mij is de GPU al OC, verder heb ik er weinig verstand van

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een build samengesteld na kort onderzoek. Bij mijn vorige build was ik veel meer gericht op de details maar ik heb gemerkt dat ik uiteindelijk totaal niks heb gemerkt van mijn "kwaliteit onderdelen". Wat ik zoek zijn budget kwaliteit spullen. Kunnen jullie een kijkje nemen naar de build hieronder?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 136,15€ 136,15
1MoederbordenASRock B560 Pro4€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 3060 Ti Twin Edge€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 36,29€ 36,29
1BehuizingenFractal Design Define S€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 82,26€ 82,26
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 81,24€ 81,24
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 114,99€ 114,99
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 1TB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 715,83

[Voor 64% gewijzigd door omashu op 27-02-2021 03:07]

Beste antwoord (via omashu op 08-03-2021 21:06)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:52
omashu schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:58:
Ik twijfel nog over de Intel Core i5-10400F Boxed en ASRock B460 Pro4. Moet je dan niet een betere cooler kopen? Ik denk al in al dat de prijs belangrijker is voor mij dan een paar fps hier en daar. Ik heb me geprobeerd te verdiepen in CPU + MB + RAM combinaties maar snap er niet veel van. Als die Intel combinatie goedkoper is voor weinig verschil dan doe ik dat wel. Die Ryzen wordt al gauw 300 euro.
Bij gamen op 1440p zijn de Intel i5-10400(F) en de AMD Ryzen 5 3600 gekijkwaardig qua prestatie, maar AMD is flink wat tientjes duurder.

Bedenk dan
  • Geheugensnelheid verschil is procentenwerk in de hoeveelheid fps - de videokaart is de bepalende factor, de CPU is dienend.
  • Intel heeft bij Core i5 processors de geheugensnelheid beperkt tot 2666 MHz. Op een moederbord met een B460 chip heeft hogere snelheid geheugen geen zin. Neem bv. Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16 - dat heeft een lage latency (CAS16)
  • Intel heeft overklok moederborden met de Z490 chipset, deze zijn in het algemeen duurder en hebben eigenlijk alleen zin bij duurdere processoren die je kan overklokken (zoals de Intel Core i5-10600K), maar veel gaming winst gaat dat je niet brengen. Op deze moederborden kun je met een i5-10400 wel sneller geheugen plaatsen, maar veel fps winst gaat het niet opleveren
  • Voor 79 euro koop je een prima SSD - Samsung 870 QVO 1TB
  • Ryzen accepteert hogere geheugensnelhied, en is overklokbaar - maar veel meer fps t.o.v. de i5-10400 gaat het niet opleveren i.c.m. een RTX 3060 Ti
  • Als je de CPU niet gaat overklokken is de standaard (boxed) koeler afdoende. Een simpele CPU koeler van een paar tientjes kan je systeem wat stiller maken, maar is niet perse nodig (bv be quiet! Pure Rock Slim)
  • Het ASRock B460M Pro4 wat @99ruud99 aanraadt heeft de micro ATX form factor, je kan een iets kleinere kast overwegen - zoals de Fractal Design Meshify C Mini

[Voor 26% gewijzigd door martyw op 26-02-2021 23:57]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:02
als je gewoon de items in je wenslijst zet...

• 99ruud99
Wat is reden dat je ryzen boven intel kiest?
pricewatch: Intel Core i5-10400F Boxed en pricewatch: ASRock B460M Pro4 zouden een alternatief zijn. (pricewatch: MSI Z490-A PRO als je wat meer kracht wilt, maar dan vergelijk je met b550 ). Mocht je toch nog willen ovreklokken: pricewatch: Intel Core i5-10600KF Boxed
je hebt nog geen case gepakt- wil je de fd define s? want wat je nu doet is puur duur maken.
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4W is 10 euro goedkoper voor niet veel lagere snelheid
pricewatch: MSI MPG A650GF is goedkoper voor beter
Welke HDD heb je? mogelijk kan je beter een SSD voor 100 euro bijkopen (1 tb) en de HDD weglaten.

[Voor 36% gewijzigd door 99ruud99 op 26-02-2021 00:25]

• omashu
Bedankt voor je antwoorden ruud.
  • AMD Ryzen 5 3600 voor zijn reputatie, en de verhalen die ik gelezen had dat het een uitblinker is voor performance/prijs. Slechte onderbouwing van me dus. Ik zie dat die intel cpu een stuk goedkoper is. Heb ze ook voorbij zien komen in pcpartpicker.com builds. Ik ben benieuwd of die Ryzen beter is en of de stijging in prijs het waard is. Dat moet ik nog onderzoeken.
  • Moederbord kracht? Ik las dat het niet veel uit maakte tenzij je overclocked spullen hebt. Nu is mijn GPU overclocked dus ik weet niet of dat betekent dat ik inderdaad wat meer aandacht moet besteden aan de MB. Ik ga er naar kijken.
  • Ik twijfel over overclocken CPU. Vroeger had ik een i5 4670k maar nooit overgelocked. Vond het eng. Nu minder, ik zou het zo doen, maar ik dacht altijd dat er nare gevolgen achter konden zitten. Had genoeg performance dus ik waagde het maar niet. Misschien tijd voor een attitude-adjustment.
  • Over de Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4W, ik had gelezen dat DDR4-3733 CL17 aangeraden is voor de AMD Ryzen 5 3600 en dat RAM van DDR4-3600 CL16, 3600 MHz met CL16 een zogenamde "sweet spot" is. Dus ik ging even zoeken. De 3733 stickjes zijn een stuk duurder dan de 3600 stickjes. Daarnaast las ik dat het de price/performance increase niet waard is en dat 3600 veel beter is. 3200 krijg ik dan weer een naar gevoel van. Maar wederom weet ik er niet zo veel van af. Ik ga morgen dit beter onderzoeken.
  • Die PSU, perfect dank je.
  • Ik heb een WD 1.0TB caviar blue, 7200 rpm, 64mb cache. Archeologische vondst? Misschien maar een SSD kopen dan. Alhoewel ik steeds lees dat SSD alleen belangrijk is voor laden en hele specifieke situaties in games die niet vaak voorkomen. Als die situaties dan voorkomen dan plaatst ik de game gewoon op mijn 250gb ssd die ik al heb (OS gaat natuurlijk gelijk ook op ssd)
  • Over de case, aan de ene kant zoek ik echt een budget case, aan de andere kant vertrouw ik al die goedkope cases niet. Je zegt dat Fractal S duur is? Ik zoek een no-nonsense minimalistische case gebouwd voor werking niet uiterlijk. Heb je een aanrader? Het liefste met factory fans bijgeleverd er in, is dat ook weer geregeld

[Voor 10% gewijzigd door omashu op 26-02-2021 01:15]

• 99ruud99
toen ze onder 150 euro waren waren de ryzen 5 3600 inderdaad goede prijs/kwaliteit.

op zich is b460 genoeg, maar als je 3200c16 wilt meot je z490 pakken. (anders pak je 2666c13, even hoge true latency) .

Ik zou zelf ook niet zo hard overklokken, met een 10400F doe je dat ook niet. XMP profiel (anders werken je ramsticks niet op 3600) is ook overklokken...

3200c16 is snel en nog niet te duur. Ik zou liever het prijsverschil in een SSD steken, desnoods 500 mb als je 1 tb te duur vindt.

Die HDD is inderdaad eentje uit het lawaai tijdperk. Als je beetje hodut van stilte is dit het onderdeel waar ik in zou investeren.
Voor je gevoel voelt een HDD-> SSD upgrade als evenveel verschil als een i3 -> i7 upgrade.
Het scheelt inderdaad NIET in FPS, maar wel in vloeiendheid van rest van je pc. (alles laadt sneller, start sneller op etc)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

• omashu
Ik twijfel nog over de Intel Core i5-10400F Boxed en ASRock B460 Pro4. Moet je dan niet een betere cooler kopen? Ik denk al in al dat de prijs belangrijker is voor mij dan een paar fps hier en daar. Ik heb me geprobeerd te verdiepen in CPU + MB + RAM combinaties maar snap er niet veel van. Als die Intel combinatie goedkoper is voor weinig verschil dan doe ik dat wel. Die Ryzen wordt al gauw 300 euro.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:52
omashu schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:58:
Bij gamen op 1440p zijn de Intel i5-10400(F) en de AMD Ryzen 5 3600 gekijkwaardig qua prestatie, maar AMD is flink wat tientjes duurder.

Bedenk dan
  • Geheugensnelheid verschil is procentenwerk in de hoeveelheid fps - de videokaart is de bepalende factor, de CPU is dienend.
  • Intel heeft bij Core i5 processors de geheugensnelheid beperkt tot 2666 MHz. Op een moederbord met een B460 chip heeft hogere snelheid geheugen geen zin. Neem bv. Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16 - dat heeft een lage latency (CAS16)
  • Intel heeft overklok moederborden met de Z490 chipset, deze zijn in het algemeen duurder en hebben eigenlijk alleen zin bij duurdere processoren die je kan overklokken (zoals de Intel Core i5-10600K), maar veel gaming winst gaat dat je niet brengen. Op deze moederborden kun je met een i5-10400 wel sneller geheugen plaatsen, maar veel fps winst gaat het niet opleveren
  • Voor 79 euro koop je een prima SSD - Samsung 870 QVO 1TB
  • Ryzen accepteert hogere geheugensnelhied, en is overklokbaar - maar veel meer fps t.o.v. de i5-10400 gaat het niet opleveren i.c.m. een RTX 3060 Ti
  • Als je de CPU niet gaat overklokken is de standaard (boxed) koeler afdoende. Een simpele CPU koeler van een paar tientjes kan je systeem wat stiller maken, maar is niet perse nodig (bv be quiet! Pure Rock Slim)
  • Het ASRock B460M Pro4 wat @99ruud99 aanraadt heeft de micro ATX form factor, je kan een iets kleinere kast overwegen - zoals de Fractal Design Meshify C Mini

[Voor 26% gewijzigd door martyw op 26-02-2021 23:57]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee