Toon posts:

27" fotobewerking scherm uhd of 4k?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 11:17

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
27 inch scherm waarmee ik video en fotobewerking kan doen. Zal niet gaan calibreren met een spin maar enige kleurechtheid gewenst.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? 250-350, 400 euro als t echt een meerwaarde heeft.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Uit reviews kwamen de AOC's en philips goed uit de testen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Gaming is niet een echte factor.
Kleur , rustig voor de ogen veel fotobewerking.
Srgb 100% of meer.

Twijfel of ik voor 4k moet gaan of toch een uhd moet nemen.
Veel gelezen tegen argument voor 4k is te kleine icons in application's. En dat je minstens een 32inch moet hebben om langdurig 4k te kijken.

Philips 276E8VJSB schijnt een fantasties scherm te zijn, niet in hoogte verstelbaar en voet is niet moedersmooiste maar prijskwaliteit 4k scherm is top.

Andere is Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar) uhd vesa stand, strak en degelijk gebouwd.

AOC U2790PQU Titanium, Zwart 4k en zijn broertje uhd Q2790PQU ook gezien als kleuren toppers met goed fabrieks calibratie.

Dus
vraag 1 is 4k of toch uhd? Is resolutie op "2k" zetten als default niet een optie?
Schakelt dan een fotoapplicatie over naar 4k of moet je dit op voorhand doen?
Vraag 2 is gebrek aan hoogte instelbaarheid een probleem met zo'n groot scherm?
Vraag 3 zijn er nog andere schermen die mijn aandacht verdienen?
Is non bluelight technologie voor avond licht nu handig of niet? Lijkt me niet goed dat de White Balance veranderd door schakelen naar avond stand.

Bedankt voor wat advies.

[Voor 6% gewijzigd door copykat op 26-02-2021 07:48]

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Alle reacties

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 13:38
1) 4K is UHD is 4K UHD is 3840x2160 (voor monitors dan toch). En ja je kunt in Windows de tekstschaal op 200% zetten terwijl je foto's dan nog steeds in 4K weergegeven worden. De resolutie op FHD=1920x1080 zetten zou ik niet doen, want dan worden je foto's ook in 1920x1080 weergegeven.

2) Om langdurig te werken wil je naar je scherm kijken onder een ergonomische hoek. Hoogte instelbaarheid helpt daarbij, of dat nu een groot of klein scherm is staat daar in mijn ogen los van. Met een niet verstelbare voet, moet je met allerlei willekeurige voorwerpen (bv boeken deed ik meestal) het scherm van hoogte veranderen. De 276E8VJSB heeft ook geen VESA mount dus ooit veranderen naar een andere voet zit er ook niet in, zou voor mij als scherm om (lang) te werken een no go zijn maar een enorm goede sRGB accuracy zou voor mijn werkzaamheden ook bijkomstig zijn.

3) Non bluelight technologie is zogezegd beter voor je ogen, maar het verandert de kleuren dus voor fotobewerking moet je die uitschakelen. Ik veronderstel nu wel dat elk scherm die dit heeft, het ook wel uit te schakelen is. Mij lijkt het een beetje overbodig omdat Windows dit eigenlijk al met elk scherm kan en dan heb je zeker controle of dit aan of uit staat.

De AOC's hebben wat minder goede sRGB accuracy, maar ook niet vreselijk. Lijkt de keuze vooral te vallen tussen heel goede sRGB accuracy of ergonomie.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 11:17

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Je hebt 3840x2160 (4K) en 2560x1440 (Quad HD).
De vesa stands hebben ook mijn voorkeur.
Zou een 27 inch quad hd niet voldoende zijn als het een goede sRGB accuracy heeft en vesa zo.
Ik probeer te bedenken of 4k nu een key feature is of juist een handicap met 27 inch en fotobewerking.

Ok update:
laatste beste keus in de lijst:
ASUS PB278QV 2K sRGB color gamut
nette prijs en goede reviews.
VESA , osd knoppen zichtbaar.
kabels naar beneden gericht en geen powerblock aka adapter.
DVI HDMI Display port mini display.
4 usb ports.

[Voor 30% gewijzigd door copykat op 28-02-2021 14:11]

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee