Beste Tweakers,
Of ik zoek rare dingen, of ik kan niet zoeken of ik zoek in een niche.. graag jullie hulp.
Situatie:
Tot ca. 1000 euro (zit iets speling in, baas betaalt stukje mee
).
Potentiele kanshebbers
De combi van (W)QHD met 30"-34" en aRGB is blijkbaar iets minder standaard (meeste kiezen waarschijnlijk dan voor 4K, gok ik) (wel oude testen gevonden zoals de aRGB/27" test uit 2017).
Schermen die aan mijn eisen voldoen: lijstje pricewatch (oplopende prijs v L naar R)
Punten/bevindingen per scherm:
PD3200Q (geen aRGB)
Mijn vragen:
PS2: hopelijk heeft andere foto-liefhebber ook nog wat aan dit draadje (daarom even wat extra tijd er in gestoken ikv kennis delen (en de oudere Tweaker beetje helpen
)...)
Of ik zoek rare dingen, of ik kan niet zoeken of ik zoek in een niche.. graag jullie hulp.
Situatie:
- Mijn scherm"leven": Office/Citrix werk (80%) (fijn thuiswerken
) + in de avond foto-edit zaken (ca 20%).
- Momenteel 1 hoofdscherm ( HP2475w ) en klein (geleend) scherm er naast, maar ik wil meer ruimte (bijv. Citrix sessie + video-bel sessie op beetje normaal formaat naast elkaar) en wil mijn nek sparen
- Mijn computer: moederbord ASRock Z370 Gaming K6 (specs) + i7-8700K + 32Gb. Monitoren gaan via onboard video, heb dus geen losse videokaart.
- Monitor 30"-34": 30"is voldoende, maar als een groter formaat een beter scherm oplevert voor "paar euro" extra....
- IPS paneel
- Resolutie: (W)QHD, geen 4K (iets met 40-er en ogen
, ik gebruik ook wat oudere software en wil gedoe met scaling voorkomen). Scherpte/resolutie van mijn huidige monintor (ca 94dpi) is voor mij prima. Handige info
- plat (niet curved): gebouwen op een foto 'recht' zetten op curved zie ik niet zitten, tevens maak ik me ook wat zorgen over reflecties
- adobe RGB weergave: ivm prints (bij vaklab) (beschik over callibratie tool), P3 is niet relevant, ik wil dus meer dan alleen sRGB. Voor liefhebber: nuttige info.
- Scherm komt aan VESA100-muur arm (dus voet - mooi of lelijk - gaat meteen naar de opslag of naar V&A...)
Tot ca. 1000 euro (zit iets speling in, baas betaalt stukje mee

Potentiele kanshebbers
De combi van (W)QHD met 30"-34" en aRGB is blijkbaar iets minder standaard (meeste kiezen waarschijnlijk dan voor 4K, gok ik) (wel oude testen gevonden zoals de aRGB/27" test uit 2017).
Schermen die aan mijn eisen voldoen: lijstje pricewatch (oplopende prijs v L naar R)
Punten/bevindingen per scherm:
- Philips Brilliance 328P6AUBREB/00: blijkbaar issues met uniformiteit (you get what you pay for) en in sRGB kan brightness niet worden aangepast (bron).
- Acer Predator XB323UGP: kan in sRGB kan brightness worden aangepast + identiek paneel als de Asus PG329q, maar blijkbaar iets betere bouwkwaliteit (bron) (bouwkwaliteit wordt ook hier genoemd), kleurtemperatuur uniformiteit redelijk (bron)
- Asus PG329q: in sRGB kan brightness niet worden aangepast + overdrive op 60Hz is afdoende aanpasbaar (bron), uniformiteit: tja (bron), die achterkant: mwauh (maar zie ik niet...).
- MSI Creator PS321QR: nog weinig over te vinden (te vers?), meest handige bronnen: YT en deze meneer. Beeld en uniformiteit lijken redelijk OK, dikke plus: gehele scherm in te stellen via de pc (ipv gek*t met menu), afschermkap is leuke bonus (mogelijk niet standaard meegeleverd?).
- Dell UltraSharp UP3017A: erg vers, nog geen review kunnen vinden (?). Zijn voorganger werd goed ontvangen, maar stevige prijs, 60Hz, iets andere resolutie
PD3200Q (geen aRGB)
Mijn vragen:
- De tijd dat ik van elke knop en setting de betekenis wist, is over (iets met werk, kinderen, burgerbaas, etc). Veel zaken in schermen richten zich op gaming, maar wat zijn voor mijn gebruik (foto-deel) nou echt relevante zaken?
- Scherm sluit ik voorlopig gewoon aan op on-board video. Waar ga ik op dit moment - voor mijn (foto)gebruik - last van krijgen (welke beperkingen)?
- Wat krijg ik extra als ik tzt wél losse videokaart erbij zet (als de videokaarten weer normaler beschikbaar komen)? (ik ben het spoor rond AMD FreeSync Nvidia’s G-SYNC echt bijster
)
- Heb ik een scherm gemist die beter is dan lijstje hiervoor?
- Ik neig naar een keuze tussen de Acer (ca 750 euro, matig verkrijgbaar...) en de MSI (900 euro (of 800 via Spanje
, 3 jaar garantie versus 2? jaar v Acer...).
Wat is jullie advies?
PS2: hopelijk heeft andere foto-liefhebber ook nog wat aan dit draadje (daarom even wat extra tijd er in gestoken ikv kennis delen (en de oudere Tweaker beetje helpen