Toon posts:

Build met RTX 3060

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kaaskop96
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-01-2022
Ha Tweakerpeople,

Ik heb vandaag kort na de launch van de nieuwe rtx 3060 er een kunnen bestellen. Ik wil op basis van deze gpu een nieuwe gaming PC samenstellen. Ik zal voornamelijk Fortnite spelen op een 144hz monitor. Wellicht dat ik in de toekomst upgrade naar een 240hz. Wat ik graag van jullie zou willen weten is wat goede restcomponenten zijn die goed samenwerken met deze rtx 3060, dus een goed gebalanceerde PC in combinatie met de rtx 3060.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb zo rond de 600 euro betaald voor de nieuwe rtx 3060. Het zou fijn zijn als de rest van het systeem (geen randapparatuur zoals monitor, muis, toetsenbord etc: puur hardware) voor zo'n €600 - €1000 kan. Uiterst gefocust op performance (dus geen RGB lightning ed.).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- BenQ Zowie XL2411P
- MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 3x 12G OC

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Case moet groot genoeg zijn om natuurlijk de hardware in te kunnen doen en PC moet voldoende/goed gekoeld worden.

Ga je overklokken?
Niet van plan te overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil van jullie een goede gebalanceerde samenstelling voor optimale performance in combinatie met een RTX 3060 om Fortnite mee te spelen. Ik wil zoveel mogelijk FPS halen. Budget: €600 - €1000 aan componenten die nodig zijn voor een goed samenwerkende PC incl. SSD en eventuele HDD (HDD wss niet nodig, ik installeer alleen het hoognodige dit zijn max 3-5 games).

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, zodat ik deze onderdelen asap kan gaan bestellen :-)

Met vriendelijke groet,
Kaaskop

Beste antwoord (via Kaaskop96 op 27-02-2021 14:00)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Het ligt altijd wat genuanceerder. Tegenwoordig zie je doorgaans hoe hoger je in dezelfde productcategorie (Intel 10000-serie, AMD 3000 serie, intel 11000 serie, AMD 5000 serie, etc) dat hoe hoger het nummer, hoe méér cores er op de CPU zitten. Soms zit er ook verschil (zeker bij Intel) in functionaliteit zoals GPU's (F versies hebben die niet -- zal daar niet op filteren omdat je al een GPU hebt, bij AMD is het juist de "G" serie die er een heeft), en overklokbaarheid (Intel heb je een K nodig, gaat ook over geheugen, bij AMD kan het bij alles).

Zeker als je bij de "3" producten (i3, Ryzen 3) blijft, zit je doorgaans op een punt dat de CPU's uit zichzelf doorgaans op hoge kloksnelheiden "boosten" als er ruimte voor is qua koeling/voeding.

Omdat huidige (!) games wel steeds meer gebruik maken van meer cores, maar dat nog SUPER ver volgen, zie je heel vaak dat mensen een Ryzen 5, of een Core i5 aanraden als het doel enkel en alleen gamen is. Meer geld voor een i7/i9 of een Ryzen 7 of Ryzen 9 is verspilt want je krijgt er méér cores voor: niet noodzakelijk snellere cores.

Dit geld doorgaans binnen dezelfde generatie, maar we zitten op het moment op een plek dat we van generatie aan het wisselen zijn, en om het nog lastiger te maken: er enorme chip tekorten zijn.

Voor nu is de meest snelle één core een Ryzen 5000-serie, en daar zul je dus de Ryzen 5 5600x aangeraden zien worden als processor. Een hele berg functies (overklokken, SMT, PCIe gen4, PCIe lanes ook voor de SSD vanaf de CPU) zie je daar bij voorbij komen. Intel is op de 10e generatie een beetje "omstebeurt" aan het spelen qua snelheid: sommige games winnen zij het, anderen weer AMD, maar ze hebben wat achterstand qua PCIe-lanes en versie (ze zitten nog op PCIe 3), waardoor ik voor >NU< een AMD processor zal aanraden bij een budget van €1000 max: gaan we echter naar prijs/performance kijken voor >NU<, dan wint Intel het, want die houden uitverkoop.

We zitten echter ~30 dagen van Intel's nieuwe generatie aan (nogmaals: koop nóóit een moederbord puur op basis van socket, maar koop het tegelijk met je CPU geld doorgaans tegenwoordig... zolang het maar past! -- probeer het simpel te houden, maar bij nieuwkoop 11th gen, koop een nieuwkoop 500-series moederbord en geen 400-series meer), en dat is een mega verandering. Want wat er dan gaat gebeuren is:

- Nieuwe CPU's zullen nóg sneller zijn: mogelijk past dat in je budget
- Oude CPU's zullen nóg goedkoper zijn: mogelijk krijg je méér voor je geld en is die 10600k die nu aangeraden wordt ineens €110 goedkoper: snel verdiend.
- De concurrent (AMD) gaat de prijzen omlaag gooien (en heeft ineens voorraad...) en is ineens nóg aantrekkelijker

Vandaar ook mijn advies: wacht die 30 dagen af; tot de benchmarks langs zijn gekomen, en koop DAN pas je nieuwe CPU + moederbord. En eigenlijk had ik dat ook voor de grafische kaart gedaan, want tsja... ik schrok toen ik las wát je betaald hebt voor die 3060... dubbel de aanbevolen prijs. En kies dán een van de scenario's: dat KAN alsnog een 10400k zijn ;)

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:49
wat heb je zelf al gevonden ?.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 89,-€ 89,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,-€ 65,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 31,81€ 31,81
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 83,28€ 83,28
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Totaal€ 600,89

opzetje voor jou :)

[Voor 97% gewijzigd door 99ruud99 op 25-02-2021 23:10]

• Kaaskop96
99ruud99 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:09:
wat heb je zelf al gevonden ?.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 89,-€ 89,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,-€ 65,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 31,81€ 31,81
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 83,28€ 83,28
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Totaal€ 600,89

opzetje voor jou :)
Thanks! Zijn er mensen die zeggen van: door net wat meer te spenderen kun je beter *component* upgraden naar *component*?

• 99ruud99
pricewatch: Fractal Design Meshify C heeft net wat meer koeling
je zou een iets sterker bord kunnen pakken zoals z490, en dan ook ram upgraden, of als je bijvoorbeeld wifi nodig hebt
je zou ryzen kunnen pakken als je wilt
je zou iets betere cpu koeler kunnen pakken, voor meer stilte
iets betere voeding pakken zoals msi650w

• Kaaskop96
99ruud99 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:18:
pricewatch: Fractal Design Meshify C heeft net wat meer koeling
je zou een iets sterker bord kunnen pakken zoals z490, en dan ook ram upgraden, of als je bijvoorbeeld wifi nodig hebt
je zou ryzen kunnen pakken als je wilt
je zou iets betere cpu koeler kunnen pakken, voor meer stilte
iets betere voeding pakken zoals msi650w
Ja dat klinkt goed inderdaad. En zou je bijv. niet aanraden om een net wat betere cpu te kopen? Of een die in prijs-kwaliteitverhouding beter is?

• 99ruud99
je kan een i5 10600KF pakken als je wilt overklokken.
als je niet alleen gaat gamen maar ook andere dingen kan je een i7 10700F pakken.

ryzen 5 3600 is vrij duur, maar een alternatief als je amd wilt :)

• Kaaskop96
99ruud99 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 01:09:
je kan een i5 10600KF pakken als je wilt overklokken.
als je niet alleen gaat gamen maar ook andere dingen kan je een i7 10700F pakken.

ryzen 5 3600 is vrij duur, maar een alternatief als je amd wilt :)
Ik zit te denken aan een i5 10600K! Bij Azerty zie ik als minpunt staan: "Deze processor werkt enkel in combinatie met een socket LGA1200 moederbord", denk niet dat dit veel uitmaakt mhm?

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 11:06
@99ruud99 Ik zit zelf naar een vergelijkbare build te kijken en hoe moet ik jou comment rondom i5 vs i7 lezen? Ik speel geen hoge FPS shooters, meestal story driven games, doel is iets als Baldurs gate 3 en/of Kerbal 2 in de komende jaren met af en toe wat OBS werk ernaast, zou je dan i7 nemen?

• 99ruud99
Meestal zal een i5 voldoen als het puur om gamen gaat.

I7 is vooral nuttig als je denkt dat de i5 10600k te weinig cores heeft in de toekomst.

Ps dat "nadeel" is onzin. Elke cpu heeft bepaalde socket. Om dan te zeggen hij heeft die socket nodig is een nadeel....

Kortom: meeste games gaan perfect met i5 10400f en b460 bord. Wil je sneller /oc, pak een 10600k(f) met z490 bord, wil je nog sneller / meer Cores, pak een i7 10700(f).

K= overklokbaar
F= geen igpu, daardoor is hij iets goedkoper, dus als je een gpu hebt kan je hem pakken. Nadeel: als je gpu kapot is heb je geen beeld.

Ryzen cpus hebben meestal ook geen igpu.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Afhankelijk van wát je wilt, is even wachten misschien het beste nu. Ook het soort games wisselt nogal qua CPU. Hoewel bang/bucks momenteel bij Intel ligt, zit functionaliteit/performance nu bij AMD (5600x/5900x). Een IGPU zal ik niet als factor mee laten wegen omdat je al een 3060 hebt, en op een IGPU ga je sowieso niet gamen.

De performance kroon ligt dus momenteel bij AMD (ook al is de marge érg dun), maar Intel komt binnenkort met een nieuwe generatie waar ze:
- Ook wat meer performance halen (als je de lijn laptops doortrekt zullen ze op/gelijkwaardig niveau komen, hoewel ze wat in core aantal terug gaan... wederom: het soort game hangt hier dus ook van af)
- Eindelijk 20 PCIe lanes hebben, zodat een SSD niet meer via de PCH hoeft te gaan, wat bij Intel wel een groot nadeel was in het geval van "aankomende" tech (die nu op consoles zit) zoals DirectStorage (immers, de GPU kan met dedicated lanes op de CPU voor zowel GPU als SSD rechtstreeks zonder tussenkomst CPU communiceren, wat met een bottlenecked PCH niet kan)
- PCIe 4.0 hebben.

De vergelijking is dan dus niet alleen wat beter te maken (een B550 + Ryzen 5600x zal ik nu aanraden voor het budget...); de prijzen gaan waarschijnlijk ook wat doen.

En omdat we het niet over 2-3 maanden hebben, maar over maximaal een maand naar verwachting, tevens wat betreft voorraad (had nu niet voor €600 een 3060 gekocht, de MSRP is ~€350... volgende maand koop je mogelijk een 6800 of een 3070 voor die €600...), zou ik zeggen:

Wacht even.

Gaat het om ALLEEN fortnite, géén streaming, en nooit andere games, ook niet over 3 jaar? Tsja... dan zal een 10400F non-K of zelfs een simpele Ryzen 3600 ruim voldoende zijn. Het spel is niet bepaald CPU-zwaar...

"nadeel" een bepaald socket zal ik niet mee laten wegen:

- Intel schakelt eigenlijk elke generatie naar een nieuwe socket, en zelfs als ze het doen (zoals nu met de Intel 500 serie): de oude generatie die ineens compatible mist, zal wat features missen (mijn gok: PCIe 4.0 SSD voor Z490 itt Z590, immers, CPU lanes naar M.2).
- AMD heeft lang op hetzelfde socket gezeten en zelfs een antiek B450 bordje (en met veel moeite sommige first gen X370 bordjes...) zullen de Ryzen 5000-serie kunnen draaien, hoewel je nu logischerwijs B550/X570 koopt: het is echter de laatste generatie: tenzij het heel gek loopt zal Ryzen 6000 op een nieuw socket zitten ivm DDR5 (en mogelijk PCIe 5)
- Vanzelfsprekend geld ook dit wéér voor Intel.

Momenteel zou ik zeggen dat het aanschaffen van een moederbord met het blik op ooit de CPU upgraden niet bepaald een slimme investering is 8)7 -- bij beide kampen! -- ik zal vanzelfsprekend ook geen 'last gen' bordje kopen. Gelukkig zitten zowel Intel als AMD op "hun" 500-series nu!

[Voor 28% gewijzigd door Umbrah op 26-02-2021 11:32]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Intel 11th gen is nog steeds LGA1200. Dat er een bord met chipset Z590 komt, zegt niets over de socket @Umbrah

https://cdn.videocardz.com/1/2021/02/Intel-Core-i7-11700K-2.jpg

Hoeveel bewijs wil je nog hebben

[Voor 43% gewijzigd door Hackus op 27-02-2021 11:04]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Hackus schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:35:
Intel 11th gen is nog steeds LGA1200. Dat er een bord met chipset Z590 komt, zegt niets over de socket @Umbrah
Eensch. Hoewel je al Z590 kan kopen. Er ís echter nog geen 11th gen (nog éven wachten), dus "officieel" weten we nog niet genoeg. Wat we echter al genoeg weten is hoe zaken als PCIe zijn aangesloten. Dat is voor mij een van de redenen om juist Z490 niet aan te raden momenteel. We weten namelijk al van bijvoorbeeld bordjes als https://rog.asus.com/moth...s-xiii-extreme-model/spec dat er M.2 slots zijn die alleen werken als er een 11th gen CPU is geïnstalleerd: feitelijk omdat we eigenlijk al weten dat deze CPU's dedicated lanes hebben vanuit de CPU, die niet op 10th gen of lager aanwezig zijn (in tegenstelling tot lanes vanaf de chipset). Doorgaans een groot voordeel.

Met die kennis, plus het feit dat de prijs van alle kanten gaat vliegen (10th gen is al in uitverkoop, die gaat mogelijk ook vanuit de winkels in uitverkoop, en AMD zal mogelijk ook wat doen, zeker omdat ook TSMC leveringen weer beter worden), zal ik momenteel gewoon niet aanraden om iets aan te schaffen.

En zeker geen 400-series moederbord ;)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
@Umbrah Z590 is niet interessant voor TS. Hij wil niet overklokken en XMP geheugen oc werkt ook op B560.

De 5xx borden zijn wel weer een stuk duurder. Een Z490 is ook dit jaar nog een prima keuze.

• Kaaskop96
@Umbrah Dus jij raadt aan om dus te wachten op de 11e generatie? Wanneer verwacht jij dat die zullen komen. Momenteel heb ik eigenlijk geen goede PC in de tussentijd, dus ik wil niet nog bijv. 5 maanden wachten snap je. Concreet: stel ik zou nog lang moeten wachten welk moederboard en cpu raad je dan nu aan?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Eind Maart zullen de Intel 11th gen CPU's uitkomen. Ik zal ook dan de knoop doorhakken, de manier waarop ik het nu zie, en dan wat verder kijken dan alleen naar Fortnite, heb je de volgende opties:

- Zen3: B550 + 5600x (ik gok betere leverbaarheid + pricedrop)
- Intel-10: Z490 + 10400 (Z ivm geheugensnelheden, anders zit je op 2933MHz max uit m'n hoofd... of 2666)
- Intel-11: B560 + "11400" (11th gen slikt ook in de B-serie sneller geheugen).

@Hackus -- Klopt. LGA1200. En om het nog leuker te maken: een 11th gen zal op een 400-series bordje kunnen, maar:

- zal 4 lanes voor de SSD moeten missen, en dus alles via de PCH moeten leveren (voor DirectStorage een big deal)
- zal PCIe Gen4 moeten missen (voor huidige games geen punt, maar voor DirectStorage een big deal)

En om het nog even leuker te maken, wat betreft Intel en socket namen, en waarom mijn advies eigenlijk altijd is: "kies de chipset generatie die bij je CPU generatie past": Wikipedia: LGA 1151

LGA1151 ging "als socket" lang mee. Van 6th gen tot en met 9th gen. Maar reken er maar op dat je Z170 bord vervangen mocht worden door Z270 of zelfs 300-series als je naar 8th gen wou, of 9th gen: Alleen 6th gen en 7th gen hebben met BIOS compatibiliteith op dezelfde borden gepast (en 7th gen was geen garantie + een hoop USB gemis). Ik geloof je uiteraard dat 11th gen op LGA1200 gaat. Dat is ook exact wat ik zeg. Ik wéét dat 10th gen op LGA1200 zit. Zal ik 11th gen op een 10th gen moederbord adviseren? Nee. Ondanks dat de bios zegt: het kan. Niet zozeer vanwege PCIe 4.0, maar meer vanwege het feit dat 11th gen desktop CPU's gewoon meer PCIe lanes hebben, waar op een 10th gen moederbord (400 series dus) gewoon niks naar toe gaat.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Umbrah Daar heb ik het niet over. het ging om de socket (LGA1200) !

11700K kost nu E469,- ;)

[Voor 52% gewijzigd door Hackus op 27-02-2021 13:19]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kaaskop96
Ik heb nog héél veel te leren. @Umbrah ook snap ik de cpu's niet helemaal. Is een bijv. 10400 beter dan een 10600 voor gaming? Zou je hier kort wat over kunnen uitleggen. Ik heb e.e.a. op Google gezocht maar toch begrijp ik het nog niet zo. En dan die K/F-versies nog etc. wat volgens mij betekent of ze overklokbaar zijn of een iGPU hebben.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kaaskop96 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:37:
Ik heb nog héél veel te leren. @Umbrah ook snap ik de cpu's niet helemaal. Is een bijv. 10400 beter dan een 10600 voor gaming? Zou je hier kort wat over kunnen uitleggen. Ik heb e.e.a. op Google gezocht maar toch begrijp ik het nog niet zo. En dan die K/F-versies nog etc. wat volgens mij betekent of ze overklokbaar zijn of een iGPU hebben.
qua prijs prestatie.

K is overclockbaar en elke F versie heeft geen iGPU.
icm je RTX3060, heb je geen krachtige CPU nodig

pricewatch: Intel Core i5-10400F Boxed E136,-
pricewatch: Intel Core i5-10500 Boxed E198,-
pricewatch: Intel Core i5-10600KF Boxed E198,-

[Voor 29% gewijzigd door Hackus op 27-02-2021 13:43]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
Kaaskop96 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:37:
Hoger is over het algemeen sneller, maar de prijs/snelheid-verhouding is meestal wat minder. Als iets bijvoorbeeld 30% sneller is, maar 80% meer kost, dan is het geen geweldige deal ;)

The devil is in the details.

• Kaaskop96
Got it, thanks!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het ligt altijd wat genuanceerder. Tegenwoordig zie je doorgaans hoe hoger je in dezelfde productcategorie (Intel 10000-serie, AMD 3000 serie, intel 11000 serie, AMD 5000 serie, etc) dat hoe hoger het nummer, hoe méér cores er op de CPU zitten. Soms zit er ook verschil (zeker bij Intel) in functionaliteit zoals GPU's (F versies hebben die niet -- zal daar niet op filteren omdat je al een GPU hebt, bij AMD is het juist de "G" serie die er een heeft), en overklokbaarheid (Intel heb je een K nodig, gaat ook over geheugen, bij AMD kan het bij alles).

Zeker als je bij de "3" producten (i3, Ryzen 3) blijft, zit je doorgaans op een punt dat de CPU's uit zichzelf doorgaans op hoge kloksnelheiden "boosten" als er ruimte voor is qua koeling/voeding.

Omdat huidige (!) games wel steeds meer gebruik maken van meer cores, maar dat nog SUPER ver volgen, zie je heel vaak dat mensen een Ryzen 5, of een Core i5 aanraden als het doel enkel en alleen gamen is. Meer geld voor een i7/i9 of een Ryzen 7 of Ryzen 9 is verspilt want je krijgt er méér cores voor: niet noodzakelijk snellere cores.

Dit geld doorgaans binnen dezelfde generatie, maar we zitten op het moment op een plek dat we van generatie aan het wisselen zijn, en om het nog lastiger te maken: er enorme chip tekorten zijn.

Voor nu is de meest snelle één core een Ryzen 5000-serie, en daar zul je dus de Ryzen 5 5600x aangeraden zien worden als processor. Een hele berg functies (overklokken, SMT, PCIe gen4, PCIe lanes ook voor de SSD vanaf de CPU) zie je daar bij voorbij komen. Intel is op de 10e generatie een beetje "omstebeurt" aan het spelen qua snelheid: sommige games winnen zij het, anderen weer AMD, maar ze hebben wat achterstand qua PCIe-lanes en versie (ze zitten nog op PCIe 3), waardoor ik voor >NU< een AMD processor zal aanraden bij een budget van €1000 max: gaan we echter naar prijs/performance kijken voor >NU<, dan wint Intel het, want die houden uitverkoop.

We zitten echter ~30 dagen van Intel's nieuwe generatie aan (nogmaals: koop nóóit een moederbord puur op basis van socket, maar koop het tegelijk met je CPU geld doorgaans tegenwoordig... zolang het maar past! -- probeer het simpel te houden, maar bij nieuwkoop 11th gen, koop een nieuwkoop 500-series moederbord en geen 400-series meer), en dat is een mega verandering. Want wat er dan gaat gebeuren is:

- Nieuwe CPU's zullen nóg sneller zijn: mogelijk past dat in je budget
- Oude CPU's zullen nóg goedkoper zijn: mogelijk krijg je méér voor je geld en is die 10600k die nu aangeraden wordt ineens €110 goedkoper: snel verdiend.
- De concurrent (AMD) gaat de prijzen omlaag gooien (en heeft ineens voorraad...) en is ineens nóg aantrekkelijker

Vandaar ook mijn advies: wacht die 30 dagen af; tot de benchmarks langs zijn gekomen, en koop DAN pas je nieuwe CPU + moederbord. En eigenlijk had ik dat ook voor de grafische kaart gedaan, want tsja... ik schrok toen ik las wát je betaald hebt voor die 3060... dubbel de aanbevolen prijs. En kies dán een van de scenario's: dat KAN alsnog een 10400k zijn ;)

• Kaaskop96
Hackus schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:39:
[...]

icm je RTX3060, heb je geen krachtige CPU nodig
Kun je dat wat toelichten. Ik heb namaelijk gehoord dat bepaalde onderdelen van Fortnite dus best wel processor intensief zijn.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Kaaskop96 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:52:
[...]

Kun je dat wat toelichten. Ik heb namaelijk gehoord dat bepaalde onderdelen van Fortnite dus best wel processor intensief zijn.
Hij bedoelde GPU denk ik. Je hebt een GPU, dus je hebt er geen in je CPU nodig. Dus een F zal volstaan ;)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kaaskop96 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:52:
[...]

In welke vorm ?
2-core
4-core
meer ?

144Hz 1080p neem ik aan dat je dat bedoelt met 144Hz. RTX3060 is vergelijkbaar met RX5700XT

• Kaaskop96
Heb €569 betaald voor die GPU. Ik weet dat het veel is, maar alsnog waren ze allemaal zo uitverkocht. Ik denk dat het dus lastig is om een GPU te vinden tegenwoordig en ik wilde niet in onzekerheid moeten wachten vandaar dat ik er dus voor heb gekozen om maar direct te bestellen. Moet ook zeggen ben ook zeker geen expert. Maar liever een GPU en overbetalen dan vervolgens nog maanden moeten wachten omdat ik geen goede kaart kan krijgen.

Trouwens @Umbrah super bedankt voor je inhoudelijke en beknopte top antwoorden! Ik ga nog een maandje afwachten, ook omdat ik mijn RTX 3060 nog moet binnenkrijgen en dit kan nog wel een paar weken duren.

En de rest natuurlijk ook bedankt voor jullie meedenken!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee