Ubuntu beginner - proprietary graphics driver?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
Mijn vraag
Ik heb na mijn installatie een tutorial gekeken met tips over wat je moet doen na een fresh ubuntu install en daarin werd genoemd dat het zeer aan te raden is om een proprietary graphics driver te installeren/gebruiken. Echter, is het tabblad additional drivers bij mij leeg (zie screenshot). En heb ik ook apart via de terminal het eea geprobeerd, maar tevergeefs.

Nu vraag ik mij af, is het te danken aan AMD/Ubuntu ivm de (redelijk) nieuwe chip die ik heb (ryzen 4800u).
Of doe ik hier iets verkeerd als beginner?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lenovo Yoga Slim 7 met Ryzen 7 4800u
Operating System: Ubuntu 20.04.2 LTS
Kernel: Linux 5.8.0-44-generic
Architecture: x86-64

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb dit artikel gevonden wat praat over a last minute change to the AMDGPU DRM driver makes the Renoir graphics no longer treated as experimental
Een github met wat info specifiek over dit onderwerp maar daar staat dat alles zou moeten werken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NALrZwIe08ddOipgQiCEltf6Yl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Mf82tkHW4MGayczSdAKJNnR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InrDcmMSZ3l7hRm-J5j1Tkno-Qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dwYeqrF20pYymID4YWH9Mjga.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:19
Dat advies over een proprietary graphics driver is niet relevant wanneer je een AMD (i)GPU gebruikt. AMD maakt goede open-source drivers die in de Linux kernel verwerkt worden. In principe zou alles met de kernel die jij gebruikt moeten werken, aangezien daar een stabiele versie van de AMD drivers voor jouw Ryzen in zit. Als je tegen een probleem aanloopt waarvan je vermoedt dat het met de graphics driver samenhangt, kan je een nieuwere kernel proberen.

Het tabblad additional drivers is leeg, omdat er voor jou geen relevante closed-source drivers zijn. Wanneer je een Nvidia gpu zou hebben, dan zou je via dat tabblad de drivers kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 11:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom denk je een extra driver nodig te hebben? Heb he problemen? Werkt er uets niet? Dat zijn akkefietjes die je alleen nodig hebt met hardware die niet door Linux ondersteund wordt, zoals veel nVidia GPUs.

De GPUs van AMD, zoals ook in jou Ryzen zit, dien het juist goed qua Linux ondersteuning. Vrijwel alles voor goede werking zit in de kernel en andere vrij beschikbare componenten (Mesa) die vrijwel elke Linux distributie standaard meeleverd. Geeft een uitstekende out-of-the-box ervaring en bespaart je juist de werkzaamheden rondom dingen als drivers.
M.a.w. volgens mij ben je al.klaar. ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
Thanks! Nee het werkt allemaal prima, maar er werd gezegd dat er een performance boost zou kunnen zijn dus toen ben ik het even gaan proberen uiteraard :-)

Maar thanks! Ik kan nu lekker verder met Linux'en hehe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-07 15:30
Wellicht ter leering ende vermaeck hier nog Linus Torvalds aan het woord:
YouTube: Linus Torvalds - Nvidia F_ck You!

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 17:52
_eXistenZ_ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:15:
Dat is hier toch helemaal niet van toepassing? TS Heeft een AMD (i)GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 22:19
_eXistenZ_ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:15:
Die video mag ik niet eens kijken, tenzij ik mijn leeftijd verifieer, met creditcard en mijn naam, of een ID uploaden naar Google. Dacht het niet. |:(
Pagina: 1