verscheidene hostingvraagjes

Pagina: 1
Acties:

• RIP-airco
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-11-2024
ok, even kort uitleggen!!

Ik ben sinds kort bezig aan een uitgebreide website voor een vrij grote onderneming!! Deze firma genereert momenteel 15 gieg aan verkeer per maand, en dit met 40.000 hits/maand!!!

NU gaan we heel het boeltje naar een nieuw aan te kopen webserver, en die wordt dan gecolocated op level 3 in België.

Heel de site komt nu in php, en alle variabelen worden opgeslagen in een mysql database!!!

Hiervoor hadden we een Dell rackserver in gedachten:
P3 1 Ghz
512 MB ECC SDram
3* ultra-3 SCSI 20 gieg in RAID
----------------------

NU mijn vraagjes:

1) voldoet bovenvermelde webserver voor de huidige load (zijnde 40000 hits/maand en 15 gieg), en zit er dan nog een ruime groeimarge op, zodat we wanneer we net wat meer hits krijgen niet direct aan een nieuwe server moeten beginnen.
2) Welk OS'en zijn haalbaar???
Win 2k ken ik vrij goed, maar linux ken ik weinig of niets van, dus dit kan wel een probleem worden om de server dan remote te beheren. Ik ben wel bereid om eventueel te leren werken met windows (maar waarmee moet ik dan beginnen)
3) welke services zou je buiten apache, PHP, en mysql nog laten draaien op de server?!? FTP is ook en vereiste, en nog iets van mail-software?!? Verder nog iets noodzakelijk of handig ???

airco

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Meer geheugen.. zo min mogelijk swappen.. Liefste meer dan een gig

O/s: FreeBSD of Linux Debian (toch linux)

3 schijven? ik zou 4 nemen RAID 0+1

maar dit is mijn persoonlijke mening

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 15 augustus 2001 02:23 schreef RIP-airco het volgende:
1) voldoet bovenvermelde webserver voor de huidige load (zijnde 40000 hits/maand en 15 gieg), en zit er dan nog een ruime groeimarge op, zodat we wanneer we net wat meer hits krijgen niet direct aan een nieuwe server moeten beginnen.
Makkelijk, tenzij je hele zware pages wilt serveren...
Waarschijnlijk kan je setup 40000 hits/dag nog met gemak trekken.

Aangezien ram nu vrij goedkoop is zou ik dat wel gelijk uitbreiden, kan nooit weg.
Disks in raid5 is geen gek idee.
raid 0+1 met 4 disks is zinloos, de 20Gig haal je toch niet, laat staan 40Gig...
2) Welk OS'en zijn haalbaar???
Win 2k ken ik vrij goed, maar linux ken ik weinig of niets van, dus dit kan wel een probleem worden om de server dan remote te beheren. Ik ben wel bereid om eventueel te leren werken met windows (maar waarmee moet ik dan beginnen)
Win2k laat zich niet zo makkelijk (als je weinig bandbreedte hebt) remote beheren als vrijwel alle unices.
Linux (redhat/debian/slackware/suse) is met een beetje moeite en een goed boek zeker wel te leren.
Daarnaast draaien zowel mysql als php een stuk beter/stabieler op linux/*bsd icm apache dan op windows.
3) welke services zou je buiten apache, PHP, en mysql nog laten draaien op de server?!? FTP is ook en vereiste, en nog iets van mail-software?!? Verder nog iets noodzakelijk of handig ???
Apache+php, mysql, eventueel postgresql als je es een geavanceerdere DB nodig denkt te hebben maar die kan je altijd later toevoegen.
ftp, mail (smtp (sendmail/qmail/en er zijn er nog wel meer en pop3)
ssh (remote login)
eventueel een speciaal, beveiligd geconfigged, telnet (liefst ssh gebruiken in plaats van telnet voor remote logins)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Die dells zijn echt super, ik spreek uit ervaring. Vraag er van dell RedHat bij, koop een boek en dat lukt wel.

Je krijgt van dell/RH bij je eerste server meteen een upgrade contractje voor patches enzo, en je hebt mooie documentatie pagina's :)

Gaat echt wel lukken.

Succes ermee!!

Verwijderd

Veels te overkill :) Ik kan dat met gemak draaien op een P2-233 mhz met 128 mb geheugen. 15 gigabyte is echt niets voor een server.

Ik draai zelf een aantal websites en dat is ongeveer 4-8 gigabyte per dag op een compaq p3 - 500 met 256 mb geheugen. En dat ding zit nog uit zijn neus te eten. En dat zijn php/sql gerelateerde sites.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik kan niet meepraten met de linux freaks, maar heb een pentium III 500 met 512Mb RAM, draaien 80 websites op die bij elkaar voor 40GB dataverkeer per maand zorgen.

Windows 2000, IIS5 (HTTP+FTP) MSSQLServer en Sendmail for NT 3.2.1.

Sendmail for NT is trouwens wel aardig als je alleen maar SMTP en POP3 support wil hebben, heel licht programma, en toch er professioneel.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Sterker nog.. we hebben hier een AMD K6 FreeBSD doos met 64 MB RAM staan die voor zo'n 70 GBytes per maand goed is (het meeste lokaal)... zonder problemen.. dat ding doet gewoon al onze interne mail en intranet pages (inclusief mySQL..), niemand die 'm tot op heden wil vervangen aangezien alles gewoon lekker doorhobbelt ;)

Daarnaast staat nog een locale webcache (vooral voor als hier trainingen e.d. worden gegeven), een PII 450 met 1 gieg RAM.. die pompt ook wel heel wat giegjes per maand rond...

Zoveel server heb je niet nodig als je gewone webpages wilt serven.

Verwijderd

hoe ken je nou ooit hem aanraden linux erop te zetten? hij zegt dat ie het niet kan, iemand die nog geen linux kan kan geen webserver beheren, en dit ook niet leren in een paar weken... of hij met dedictated doen, of hij moet gewoon winnt nemen, of hij moet eerst flink oefenen met linux

• Paul_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11-2021
Op woensdag 15 augustus 2001 12:04 schreef Kertje het volgende:
hoe ken je nou ooit hem aanraden linux erop te zetten? hij zegt dat ie het niet kan, iemand die nog geen linux kan kan geen webserver beheren, en dit ook niet leren in een paar weken... of hij met dedictated doen, of hij moet gewoon winnt nemen, of hij moet eerst flink oefenen met linux
IDD, en voor 1.300hits per dag met 500mb traffic per dag hoeft ie ook niet zo'n vette bak te nemen. Zoals NewAgePerformance zei "Veels te veel overkill".

Dus RIP-airco ga je het zaakje deze maand nog afronden dan.
1.) Genoeg power.
2.) Win2k
3.) Apache, PHP, Mysql, FTP, SSH (ipv telnet) Mail.
Maar das eigenlijk al een paar keer gezegd

Voor in de toekomst misschien al oefenen met Linux of FreeBSD ofzo.

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Ben het niet helemaal met je eens Paul_ .

Als ik het zo lees kan ie omgaan met win2k echter nog nooit aan serverbeheer met win2k gedaan.

Als hij onder win2k apache wil draaien zal hij dezelfde config moeten aanpassen als onder linux. Met het gebruik van bv Debian is apache erg eenvoudig te installeren:
apt-get apache (niet precies die naamzo..)

Het instaleren van deze services is niet zo'n gek grote klus, echter het naar jou zin configureren is het meeste werk.

Dit zal bij win2k ook veel leeswerk zijn. Dus waarom dan niet gelijk voor linux lezen?

De server wordt goed onderhoudbaar en de persoon weet ook meer van dingen die gebeuren of zijn webserver. Door een goed boek aan te schaffen (goedkoper dan win2k licentie) leert hij veel meer en weet hij ook hoe die dingen eventueel moet veranderen.

Kortom het leereffect is groter en ik denk dat de tijd die er in gestoken moet worden (dus ook onderhoud) over een tijdsbestek van een jaar gelijk is ofwel in het voordeel van Linux.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• RIP-airco
hmmmzzzzz nu ben ik helemaal aan het twijfelen geslagen!!!

enerzijds ken ik al het een en het ander van win2k (prob nog niet genoeg, maar toch al een stuk) en ken ik iemand die win2k echt als zen broekzak kent, en me ook wel kan helpen.

anderzijds spreekt het meer inzicht krijgen in wat er op men server gebeurt me wel aan!!

Als ik dan toch aan linux zou beginnen, hoe pak ik het dan best aan ?!? een boek ??? zo ja welk boek vinden jullie aanraders!! eventueel sites die je als naslagwerk kan gebruiken?!?

airco

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Als je aan linux/BSD begint zijn er een aantal keuze's die je moet maken.
Persoonlijk zou ik gaan voor debian of FreeBSD (daarom ook alleen ff de verschillen tussen deze twee).

Debian:
Goed installatie (apps "apt-get") systeem werkt erg goed.
Linux Stabilteit.
Behoorlijk hardware ondersteunig.
Goede SMP (dual cpu) faciliteiten

FreeBSD
Goed installatie systeem . make install doet bijna alles compileert op de server.
BSD stabiliteit
zeer goede TCP/Ip stack
iets mindere SMP i.c.m. bv Mysql

Firewall ed is bij allebei zeer goed te regelen.
Persoonlijk heb ik meer voorkeur voor FreeBSD, omdat ik ook geen dual cpu heb.

documentatie freebsd vind ik ook goed en je leert snel

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 15:16 schreef RIP-airco het volgende:
hmmmzzzzz nu ben ik helemaal aan het twijfelen geslagen!!!

enerzijds ken ik al het een en het ander van win2k (prob nog niet genoeg, maar toch al een stuk) en ken ik iemand die win2k echt als zen broekzak kent, en me ook wel kan helpen.

anderzijds spreekt het meer inzicht krijgen in wat er op men server gebeurt me wel aan!!

Als ik dan toch aan linux zou beginnen, hoe pak ik het dan best aan ?!? een boek ??? zo ja welk boek vinden jullie aanraders!! eventueel sites die je als naslagwerk kan gebruiken?!?

airco
als je wilt leren hoe een webserver te beheren zou ik idd linux aanraden (redhat kun je goed mee beginnen), maar ga aub niet een webserver ergens neerplanten als je net weet hoe je linuyx installeerd uit een boekje, als je geen linux bikkel kent die je kan helpen moet je toch echt aan de win2k gaan als je daar wel iemand kent die je goed kan helpen...evt stap je gewoon tzt als je linux beter onder de knie hebt over

Verwijderd

15 GB per maand kun je ook gewoon krijgen als virtual host pakket ;)

• fulgore
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-03 11:01

fulgore

goud

Op woensdag 15 augustus 2001 17:55 schreef sproggle het volgende:
Hij zegt dit: 'Deze firma genereert momenteel 15 gieg aan verkeer per maand, en dit met 40.000 hits/maand!!! '

Let op het woord 'momenteel'
Met dit soort dingen moet je aan de toekomst denken. Waarschijnlijk wordt het dus alleen maar MEER. :)

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op woensdag 15 augustus 2001 17:55 schreef sproggle het volgende:
Ze verwachten nog een zekere groei blijkbaar.

• RIP-airco
mja,

das idd wel waar, maar als je de kans krijgt om je server gratis bij te hangen in een rack op level 3, waar je rustig mee da bandbreedte kan aftappen.

Nu hoef ik enkel mijn serverconfig te betalen, en die is ook gesponserd, dus wat dat betreft zit ik lekker relaxed.

• RIP-airco
mja ik durf stellen dat we ons verkeer binnen dit en een jaar met een factor 2 mogen vermenigvuldigen!!

dus daar moesten we ook rekening mee houden

• Raymond v/d H
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-01 16:54
Hm.. die config kan dat _makkelijk_ trekken..

Maar waarom ik eigenlijk reageer.. die verhouding hè... 15 GB / 40.000 hits..
Die is best wel scheef... hoe kan dit ? :)
Bij ons ligt de verhouding ongeveer op 100k hits per GB

Ben ik toch wel benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt ? :)

Verwijderd

Downloads he ;)

Nee.. maar als je veel downloads op je page hebt staan (die de mensen ook nog eens interessant genoeg vinden) dan trek je best snel heel veel lijn dicht, dat snapt iedereen denk ik wel...

Vaak genoeg mensen gehad die bij ons "plotseling" warez gingen aanbieden.. goh.. wat flikkert dat lampje op die router toch zo nerveus ;)
Pagina: 1