Toon posts:

MSI P67A-C45 vertoont AUX temperatuur van 126 graden

Pagina: 1
Acties:

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-03 15:23
Hey iedereen,

ik WEET dat dit een oud beestje is maar het doet nog uitstekend zijn werk met een i5 2500K er in; dus ik hoop eerlijk gezegd dat het nog een tijdje mee kan. (niet-overclocked btw)

Het was me opgevallen dat de GPU wel redelijk warm werd bij belasting dus ik dacht, ik vijs de kast eens open en haal het stof er uit. Twee dingen ontdekt: Ja, er zat best wel wat stof in + de CPU koeler draaide niet meer (lees: stuk) al viel dat eigenlijk niet op in gebruik, schijnbaar werkt die Mugen ook passief nog redelijk goed =)

Anyway, boel ontstoft (spelchecker wil er "ontstopt" van maken wat eigenlijk dicht bij de waarheid zit =), nieuwe koeler opgezet en opgestart. Meten is weten, dus ik ga kijken naar de temperaturen in bv OpenHardwareMonitor of HWInfo en dan zie ik dat bij belasting op het moederbord een AUX (?) temperatuur vermeld wordt die vlot naar de 126 graden gaat ! (CPU klimt tot 61, GPU tot 71)

Heb alles eens nachtje laten draaien en die temperaturen blijven netjes constant maar ik vind die ene toch wel aan de hoge kant. Na een paar minuten alles op idle zakt die AUX naar 55 graden. (CPU 35, GPU 35)

Iemand enig idee wat die AUX zou kunnen zijn? MSI Control Center vermeldt de sensor zelfs niet?!
Evt kan ik wel eens proberen om wat meer luchtstroming 'onder' de CPU te krijgen (die koeler blaast eigenlijk 5 centimeter boven het moederbord heen natuurlijk).

PS: alvast gevonden op het internet: https://www.hwinfo.com/fo...reaching-up-to-120c.1782/ (wel grappig dat de eerste 'oplossing' voorstelt om er gewoon niet naar te kijken =)

Alvast bedankt,
Roby

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-03 16:44
Vroeger had ik ook wel eens met speedfan verschillende temperaturen rond die waarden, allemaal van sensoren, die niet bestonden. Niks om je druk om te maken.

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-03 15:23
Mja, op zich vindt OpenHardwareMonitor soms wel een paar waardes die buiten de grenzen van het 'waarschijnlijke' liggen (negatief, of 0 of 128 ofzo), maar die zijn dan meestal herkenbaar en vooral: constant. Recentere versies van dat programma filteren die er schijnbaar best wel al goed uit.

Echter, als ik deze curve bekijk gaat die effectief netjes mee omhoog met de belasting .
Het rare is dat als ik het nu laat draaien het schijnbaar maar langzaam lijkt te stijgen; zit nu wel over een RDP sessie naar machine te kijken (ding staat hier 100km vandaan) maar dat zou eigenlijk toch geen verschil mogen geven lijkt me.

rond 0:17 Prime59 gelanceerd. CPU gaat onmiddellijk in 100% load CPU temp en #temperature1 gaat mee, ik vermoed dat dit een sensor is die vlak onder de cpu ligt. #Temperature2 gaat mee omhoog maar stabiliseert deze keer rond de 62 graden. Rond 0:09 Prime95 gestopt, CPU temp valt naar beneden, idem #Temperature1. #Temperature2 gaat langzaam richting 50 graden.
Uit interesse de GPU eens belast rond 0:06 maar het enige dat ik er uit afleid is dat #temperature2 de CPU belasting lijkt te volgen en niet de GPU.

'k Vind het maar raar allemaal maar kans is inderdaad groot dat het al 10 jaar zo werkt.
Toch eens kijken of ik mits enig creatief kartonwerk niet wat lucht over die VRMs etc kan forceren en of dat enig effect zou hebben... lukt wel niet via RDP =P

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee