Toon posts:

Vijver/put opvullen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Buntu
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-04-2022
Hey tweakers

Tijdje geleden verhuisd naar een woning waarbij er in de tuin, meer bepaald in het terras gedeelte, een put zit (wat vermoedelijk ooit een vijver was). Nu zouden we deze graag opvullen, eventueel afmaken met bangkirai zoals de rest van het terras maar dit hoeft niet.
Het idee is om hier een lounge te plaatsen dus liefst wel iets stevigs.

Deze klus zouden we graag zelf klaren. Deze put is 2,9m lang, 1,8m breed en 50cm diep. Zie foto hieronder, de put loopt verder uit onder de trap. Volgens de eerste opzoekingen zijn er verschillende mogelijkheden om deze op te vullen:
- met opvulzand
- met betonpuin
- stenen

Graag hadden we tevens jullie advies hoe we dit beste kunnen aanpakken?
De tuin is helaas niet bereikbaar van de straatkant dus we zouden eventueel zand kunnen laten storten en deze via binnen naar de tuin brengen.

Hierbij ook een foto van de put.

Alvast bedankt voor jullie advies! 8)

Alle reacties

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:57
Lekker zo laten en de vlonderplanken doortrekken. Ik zie daar een mooie regenwateropslag die niet volgestort hoeft te worden met allemaal meuk maar die nuttig kan worden ingezet.

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-03 11:53
Ik zou hem verwijderen en vullen met zand, want dit ligt waarschijnlijk ook verder onder de vlonder.
Hem laten zitten is een broeinest voor muggen aankomende zomer, die zijn dol op stilstaand water.

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
leecher schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:19:
Lekker zo laten en de vlonderplanken doortrekken. Ik zie daar een mooie regenwateropslag die niet volgestort hoeft te worden met allemaal meuk maar die nuttig kan worden ingezet.
Heerlijk voor al die muggen die je dan in de zomer mag verwelkomen :D

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-04 19:40
Zou er wat gaten in hakken/boren dat het geen natte boel wordt. En dan vullen met zand. Vullen met puin is ellende later als je het ooit eens wil weg scheppen. Gebroken puin kopen is goedkoper dan vulzand, maar schept voor geen meter met de hand.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

leecher schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:19:
Maar:
Buntu schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:17:
[...]
Deze put is 2,9m lang, 1,8m breed en 50cm diep.
Ik zou in ieder geval (los van de muggen) niet de vlonderplanken over dat gat doortrekken. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat min. 2 meter vrij overspannen in combinatie met een loungeset met 2 personen erop nèt niet zal gaan :+

Lastig als je er via achterom niet bij kunt want de afmeting die beschrijft is ongeveer 3 kuub zand, dat zijn aardig wat kruiwagens door je huis heen, vraag me dan ook af hoe de vorige bewoners dat bewerkstelligd hebben. Zo te zien is de rand van die vijver van beton of cement?

Als er een betonwagen bij kan komen met de slang dan zou ik persoonlijk voor een honderdje of 4 dat gat vol laten gooien met beton. Misschien zit je trouwens wel dichtgenoeg aan de straat dat een knijperauto of een bakwagen met een kraantje een paar bigbags zand in je tuin kan zetten?

[Voor 6% gewijzigd door Harrie_ op 25-02-2021 20:42]

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:57
Harrie_ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:40:

Ik zou in ieder geval (los van de muggen) niet de vlonderplanken over dat gat doortrekken. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat min. 2 meter vrij overspannen in combinatie met een loungeset met 2 personen erop nèt niet zal gaan :+
Ja daar zat ik ook nog aan te denken maar een extra balkje is zo gedaan. Wat betreft de muggen, ja daar moet je dan ook wel wat mee :P Gaas/plastic erover of bijv een klein pompje met een zonnepaneeltje in de tuin. Moet je wel zin in hebben al lijkt me dat nog steeds minder werk dan dat gat helemaal vullen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:15
Hoe gemakkelijk is dat ding te verwijderen? Ga er eens een zaterdag met een breekhamer en kijk hoe ver en hoe gemakkelijk je hem eruit kunt breken. Als je hem opvult, moet je er toch gaten in maken om water kwijt te raken.

@Harrie_ vol storten met beton zou ik nooit doen. Als hij echt in de weg komt liggen, dan wordt het een echt grote uitdaging om hem eruit te breken.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Joris748 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:56:
@Harrie_ vol storten met beton zou ik nooit doen. Als hij echt in de weg komt liggen, dan wordt het een echt grote uitdaging om hem eruit te breken.
Klopt, maar hoe vaak verander je je tuin? TS geeft aan op te zien tegen de hoeveelheid werk en 'netjes' afwerken met bankirai is ook nog optioneel. Door deze attitude (no offense) neem ik maar aan dat dit niet de woning is waar TS de komende 30 jaar gaat slijten dus dan is die klomp beton het probleem van 'de volgende'...

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
Of je legt er een paar platen EPS in, bovenste laag afwerken met wat zand en je terras eroverheen doorleggen. Wel even wat gaten in de put maken zodat er geen water in staan blijft, zie de eerdere opmerkingen over muggen.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:16
Gaten in slaan en daarna een frame bouwen voor je bankirai.

Gewoon dik genoeg frame 'emen (kan je berekenen) en dan terug bankirai leggen.

Volstorten met zand zou ik niet doen, je geeft jezelf enkel veel werk wat je ook met iets dikkere balken kan oplossen.

Gaten tegen stilstaand water idd

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Waar hebben we het over.. 3 kuub zand.. dat sjouw je er zo in met een paar man. Afgelopen zomer ook gedaan bij iemand, ook door het huis, en vervolgens 30 meter naar achter de tuin in. Zou er echt niet moeilijk over doen.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:16
decipherer schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:36:
Waar hebben we het over.. 3 kuub zand.. dat sjouw je er zo in met een paar man. Afgelopen zomer ook gedaan bij iemand, ook door het huis, en vervolgens 30 meter naar achter de tuin in. Zou er echt niet moeilijk over doen.
Tja, waarom zou je het doen als het toch niet nodig is? Er komt een terras over.

Of het zand er nu in ligt of kier, er gaat altijd een balkenstructuur over moeten voor de bankirai.

Laat het de volgende dan maar zijn die 3kuub zand verschept voor zijn plezier.

Just my 2cts
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee