Toon posts:

Parkeervergunning voor nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

• Appie008
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-03-2021
Goedenavond,

Na 20 jaar ingeschreven te staan bij WoningNet, heb ik eindelijk een woning gekregen. We waren zo blij, maar Ik hoorde van de gemeente dat er bij nieuwbouwwoningen in Amsterdam geen Parkeervergunning worden verstrekt. Ze zeggen dat de aut’s in de garage moeten parkeren. Die zijn op dit moment helemaal vol.
Naast de woningen zijn er genoeg parkeer gelegenheden. Zeker meer dan duizend. Naast de mooie woning in ontvangst te nemen is toch dat parkeren een lastig iets. Zelf vind ik het niet erg om een parkeervergunning voor de deur te hebben. Weet even niet wat ik moet doen. Ik werk buiten Amsterdam en gebruik de auto dagelijks om naar werk te gaan.

Zou graag een advies of een idee willen krijgen om dit het beste op te lossen.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heb je al gebeld naar de gemeente en gevraagd naar welke parkeer mogelijkheden er zijn in jouw situatie?

Als ik je post goed lees dan is er parkeergelegeneheid, maar betaald en geen vergunning verkrijgbaar? (en dus erg duur)?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:39

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat veel mensen doen, is parkeren in een commerciële parkeergarage vlakbij. Dat kost je dan elke dag een tiental minuten lopen en een paar honderd euro per maand.

Het klopt wel dat als er privé parkeerruimte bij je woning hoort, dat je dan geen recht hebt op een parkeervergunning. Daar is niets aan te doen. Misschien wil de huisbaas je die parkeerruimte apart verhuren?

Het klinkt een beetje of je niks hebt aan deze woning, als je niet in de buurt kunt parkeren. Het zou wel heel erg jammer zijn als je nu weer 20 jaar moet gaan wachten op een tweede kans.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je hebt een aantal opties:

- Overstappen op alternatieve manieren van vervoer. Lijkt me typisch de beste optie als je in de stad woont.
- Parkeerplaats kopen.
- Commerciële plek huren. Kost wel wat.
- Plek huren buiten het centrum en daar heen fietsen. Kost minder, is soms wel wat onpraktisch.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het lijkt erop dat je verhuurder heeft besloten dat deze huurwoning geen parkeerplek nodig heeft. Je bent dus aangewezen op publiek beschikbare parkeerplekken.

Wellicht kun je contact opnemen met de verhuurder om te vragen of er nog parkeerplek beschikbaar voor verhuur zodat je een plek dichtbij je huis hebt.

Wel echt weer malafide randstad praktijken dit 8)7

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:06
marowi schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:25:
Het lijkt erop dat je verhuurder heeft besloten dat deze huurwoning geen parkeerplek nodig heeft. Je bent dus aangewezen op publiek beschikbare parkeerplekken.

Wellicht kun je contact opnemen met de verhuurder om te vragen of er nog parkeerplek beschikbaar voor verhuur zodat je een plek dichtbij je huis hebt.

Wel echt weer malafide randstad praktijken dit 8)7
Dit zijn geen malafide praktijken. Parkeerplaatsen nemen veel ruimte in, en zeker in steden waar de prijs per vierkante meter hoog is, kan je afvragen of het nuttig is om zo'n groot gedeelte van de publieke ruimte te besteden aan het huisvesten van op dat moment ongebruikte auto's. Je kan prima buiten Amsterdam wonen en makkelijk je auto parkeren, maarja, dan heb je niet de vele voorzieningen binnen 10 minuten fietsen waar men in Amsterdam zo graag gebruik van maakt. Alles heeft z'n prijs.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dit gaat over sociale huur denk ik? Ik denk dat de gemeente Amsterdam liever wil dat deze huizen gaan naar mensen met sociaal-economische binding met de stad. Iemand die onder de sociale huurgrens verdient, maar wel nodig is in de stad. Dus de wijkagent, verpleger, postbode etc. Lijkt mij ook goed beleid, maarja het is makkelijk praten als je er zelf geen last van hebt.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03 18:07
De gemeente Amsterdam is een echte Bananen Republiek: bij het uitgeven van vergunningen volgen ze vaak juist niet de regels.

Ik raad je daarom aan de regelgeving heel goed te lezen. In mijn situatie stond duidelijk dat ik recht had op een vergunning (er is ook echt extreem veel plek hier) zolang je geen eigen garage plek hebt.
En er stond dat als je 2 auto's hebt en 1 garage plek, je recht hebt op 1 vergunning.

Toch wilde de gemeente mij geen vergunning geven. Ik heb wel 3x een aanvraag moeten indienen simpelweg omdat ze mijn aanvraag als foutief beschouwden waardoor ik geen bezwaar kon tekenen.
Uiteindelijk wel bezwaar kunnen maken en (via rechtsbijstand) hulp gezocht.

Uiteindelijk kreeg ik de vergunning maar in dezelfde brief stond dat ze de regels zouden wijzigen zodat deze aan het door hun gewenste beleid zou voldoen en de vergunning een jaar later zouden intrekken (dat stond dus is de brief waarin vergunning werd verstrekt).

Om die reden liet ik mijn bezwaar staan, immers ging mijn bezwaar om het feit dat ik volgens de regels een vergunning mag en een wijziging van verstrekkingsregels kan geen vergunning intrekken (dat is echt zo).

Gemeente super geïrriteerd dat ik mijn bezwaar niet inttok, hebben ze mijn specifieke huisnummer (ik woon in een complex met 25 appartementen in een plantsoen met nog 2 andere gebouwen) op de lijst "uitzonderingen" gezet die ongeacht regels geen vergunning krijgen.

Dit ontdekte ik pas tijdens de rechtszitting (via Skype) en heb ik direct aan de rechter gemeld.

Uiteindelijk was zelfs de rechter zwaar gefrustreerd door de gemeente. Er kwam geen enkel duidelijk argument, een vaag verhaal dat mijn specifieke huisnummer inmiddels aan een ander vergunningsgebied was geplaatst waardoor ik sowieso niet meer in mijn gebied mocht parkeren(!!).

Uiteindelijk hebben ze moeten uitspreken dat ik in mijn parkeergebied mag parkeren en de vergunning niet wordt uitgetrokken.

Die info staat dus vast. Ook in de uitspraak van de rechter waarin mijn bezwaar wel ongegrond werd verklaard omdat ik een vergunning had en de gemeente tijdens de zitting bovenstaande 2 zaken had verklaard.

Oftewel:
1 In haar communicatie zal de gemeente jou niet over de regels informeren. Dat hoor je zelf te doen.
2. Maak je de regels eigen.
3. Bepaal of jij wel of niet recht hebt op een vergunning. Waarschijnlijk wel, de garage is namelijk niet "vol", jij hebt simpelweg geen garage plek (die is alleen voor eigenaren ofzo). Maar check dit ZELF volgens de regels.
4. Maak bezwaar en schakel direct rechtsbijstand in.
5. Verzoek bij de project ontwikkelaar van je gebouw welke afspraken zijn gemaakt. Want in mijn geval werd juist gecommuniceerd tijdens de verkoopfase dat degenen die geen plek hadden gekocht zeker een vergunning konden krijgen.

Overigens heb ik moeite gedaan om dit alles samen te doen met andere bewoners en veel info met ze gedeeld maar niemand had veel interesse.. Nu merk ik dat meerdere buren echt bot vangen bij de gemeente.

[Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 25-02-2021 21:44]

• Appie008
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-03-2021
Bedankt voor de informatie. Maar bij mijn woning stond bij het reageren wel duidelijk dat je geen recht hebt op een parkeervergunning bij deze woningen en toen ik de gemeente had gebeld zeiden ze dat de enige optie is dat ik bij een dichtbijgelegen parkeer garage moest parkeren, maar ja die zit vol en is ook klein.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:14
aawe mwan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:16:
Wat veel mensen doen, is parkeren in een commerciële parkeergarage vlakbij. Dat kost je dan elke dag een tiental minuten lopen en een paar honderd euro per maand.
Maar hoe dan? Amsterdam is al niet de goedkoopste plek om te kopen/huren, en dan ga je ook nog eens voor een paar honderd euro per maand uitgeven aan een commerciële parkeerplaats? :X

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-03 21:19
Ik heb een simpele verklaring van mijn VvE overlegd waarin staat dat er geen mogelijkheid is om als bewoner in de parkeergarage te parkeren. Dat was 7 jaar geleden voldoende voor een vergunning in Centrum-2, zonder wachtlijst.

Verklaring geen eigen parkeergelegenheid
https://kanadocumenten.am...en-parkeergelegenheid.pdf

[Voor 32% gewijzigd door Spiller op 25-02-2021 22:42]

Ioniq 5 P45 | QuickNode.com

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:06
Remy!!!! schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:32:
[...]

Maar hoe dan? Amsterdam is al niet de goedkoopste plek om te kopen/huren, en dan ga je ook nog eens voor een paar honderd euro per maand uitgeven aan een commerciële parkeerplaats? :X
Ruimte is in Amsterdam duurder en schaarser dan in andere steden. Je hoeft natuurlijk niet in Amsterdam te wonen als je dit te kostbaar vindt :) .

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03 18:07
Appie008 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:28:
Bedankt voor de informatie. Maar bij mijn woning stond bij het reageren wel duidelijk dat je geen recht hebt op een parkeervergunning bij deze woningen en toen ik de gemeente had gebeld zeiden ze dat de enige optie is dat ik bij een dichtbijgelegen parkeer garage moest parkeren, maar ja die zit vol en is ook klein.
Dat kan er staan en dat kunnen ze zeggen, maar dat is vaak vanuit gewenst beleid. Heb je, ipv horen zeggen & folders, ook de regels voor jouw vergunningsgebied opgezocht en ze gelezen? Lijkt me dat dat de eerste stap is.
De regels staan heel duidelijk op amsterdam.nl

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jazco2nd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:42:
De gemeente Amsterdam is een echte Bananen Republiek: bij het uitgeven van vergunningen volgen ze vaak juist niet de regels.
Dit, ik heb een soort gelijke ervaring met de uitgifte van parkeervergunningen. Kort gezegd ging het over de huisnummer toevoeging in de KvK die volgens de gemeente niet kon bestaan. Ik heb het gelukkig niet voor de rechter hoeven brengen, ik kreeg gelijk bij de mondelingen behandeling van de mijn bezwaar. Nadat ik aangaf dat ik met alle soorten van genoegen het wilde voor laten komen omdat we niet dichter bij elkaar kwamen. Het ging over een fucking streepje in de toevoeging 8)7

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:32
MarcoC schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:28:
[...]
Dit zijn geen malafide praktijken. Parkeerplaatsen nemen veel ruimte in, en zeker in steden waar de prijs per vierkante meter hoog is, kan je afvragen of het nuttig is om zo'n groot gedeelte van de publieke ruimte te besteden aan het huisvesten van op dat moment ongebruikte auto's. Je kan prima buiten Amsterdam wonen en makkelijk je auto parkeren, maarja, dan heb je niet de vele voorzieningen binnen 10 minuten fietsen waar men in Amsterdam zo graag gebruik van maakt. Alles heeft z'n prijs.
Als ik de andere reacties lees zijn het juist wel malafide praktijken. Regels niet uitleggen etc |:(

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-03 21:32
moet je je ook niet even afvragen of je wel echt in amsterdam wil wonen? Belachelijke prijzen, geen parkeerplaats en nog wat andere zaken die offtopic zijn.

10 of 20 min van amsterdam af wonen en de prijzen zijn vele procenten lager en je auto kan gratis voor de deur staan. Die winkelstraat kan je altijd op opzoeken als je op dat moment daar behoefte aan hebt toch?

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01
Bij (veel?) nieuwbouw in Amsterdam worden er inderdaad geen vergunningen afgegeven voor parkeren op straat. Of je kan parkeren op eigen terrein of je neemt een parkeerplek in een garage. Of je doet je auto weg en maakt gebruik van OV en deel auto. Als dat niet bij je past zou ik de woning niet nemen en op zoek gaan naar een andere woning.

[Voor 6% gewijzigd door Torgo op 26-02-2021 22:24]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Niet dat ik dit topic weer wil laten verzanden in een Amsterdam-vs-de-rest-van-Nederland topic, maar 20 jaar wachten op een woning zonder parkeerplek?

Ik ben in september 2015 gaan rondkijken naar een huisje, in oktober een koop appartement bekeken, en in december had ik de sleutel.... 320 euro per maand hypotheek voor 85m2 én een parkeerplek. Goed het is 1.5 uur rijden van Amsterdam, maar ik werk dan ook niet in Amsterdam :P

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:02
FastFred schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:27:
Niet dat ik dit topic weer wil laten verzanden in een Amsterdam-vs-de-rest-van-Nederland topic, maar 20 jaar wachten op een woning zonder parkeerplek?

Ik ben in september 2015 gaan rondkijken naar een huisje, in oktober een koop appartement bekeken, en in december had ik de sleutel.... 320 euro per maand hypotheek voor 85m2 én een parkeerplek. Goed het is 1.5 uur rijden van Amsterdam, maar ik werk dan ook niet in Amsterdam :P
In veel delen van het land moet je al gauw zo'n 15 jaar wachten op een sociale huurwoning tegenwoordig. Na 15 jaar wachten is het ook te begrijpen dat men niet genoegen neemt met de eerste de beste woning aangezien je pas waarschijnlijk na nog 15 jaar pas mag verhuizen. Dus je komt al gauw op 20 jaar :)

Regio Purmerend schijnt de langste wachttijd van het land te hebben van 22 jaar.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee