Toon posts:

Macbook ter reparatie ingeleverd, erger terug gekregen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• H-Smit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-02-2021
Hallo iedereen,

Ik heb gisteren mijn macbook ter reparatie ingeleverd bij apple store Amsterdam. Een knop van mijn toetsenbord (de caps lock) werkt al 2 jaar zeer slecht en apple heeft voor deze serie MacBooks een speciaal programma uitgerold omdat de toetsenborden met deze "vlinder" systeem vaker slecht werken. Via deze programma kan je kosteloos je laptop inleveren bij apple en gaan ze kosteloos voor je kijken wat ze voor je kunnen doen. Ik ben pas vorige week achtergekomen dat Apple een speciale programma hiervoor heeft uitgerold. Vandaag kreeg ik dus een telefoontje van Apple dat ik 3 maanden te laat ben om van deze speciale programma gebruik te maken en ondanks dat maar 1 toets slecht functioneert moet de gehele toetsenbord vervangen worden. Kosten, ongeveer 700 euro... Ik heb ervoor gekozen om dit niet te doen omdat ik niet 700 euro wil betalen om 1 toets te vervangen die ik toch al weinig gebruik. Ik heb de laptop vandaag weer opgehaald.

Nu kom ik thuis aan en merk ik dat mijn caps lock niet meer klikt en dat deze knop naar beneden hangt. Voordat ik mijn laptop had gebracht klikte de caps lock nog wel maar reageerde hij niet na 1 keer klikken. Je moest een aantal keer klikken totdat de deze knop reageerde. Het grootste probleem is dat als ik nu ga werken dat de caps lock vanzelf nu steeds aan gaat. De caps lock gaat dan ook heel moeilijk weer uit omdat deze toets gewoon slecht werkt. Ik heb apple hierover gecontacteerd en zij stellen als oplossing voor op de toets weg te halen. Hierdoor mis ik 1 toets in mijn toetsenbord en kan ik deze ook niet meer gebruiken. Ik heb aangegeven dat ik dit geen goede oplossing vind omdat een missende toets gewoon niet mooi staat. De dame achter de telefoon bij Apple (die vanaf het begin al helemaal geen zin had om te praten omdat ik 15 minuten voor sluitingstijd belde) gaf aan dat het verwijderen van de caps lock de enige oplossing is en dat ik het er maar mee moet doen. Mijn vraag is nu, is Apple niet verplicht om mijn laptop in dezelfde staat terug te geven als hoe ik mijn laptop heb ingeleverd? Zij hebben het eigenlijk erger gemaakt want mijn caps lock klikt niet meer en gaat nu vanzelf aan. Een missende toets vind ik geen gezicht en vandaar vind ik dit geen goede oplossing. Aan de andere kant is het buitengewoon vervelend dat de caps lock nu steeds vanzelf aan gaat en dat de knop nu niet meer klikt en daar beneden blijft zitten. Wat ik wil is dat mijn laptop in dezelfde staat terug gegeven wordt als hoe ik hem gegeven heb. Wat adviseren jullie mij om te doen? Heb ik geen poot om op te staan of moet ik iets van juridische stappen nemen?

Bedankt voor jullie tijd en moeite!

Groetjes,

Smit.

Alle reacties

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:38
Heb je foto’s gemaakt van voordat je de MacBook hebt ingeleverd? Dat zou kunnen helpen. En ik denk dat je verder - als je die hebt - een rechtsbijstandsverzekering kan inschakelen.

Maar als je het toetsenbord niet wilt laten vervangen, heb je inderdaad weinig opties. Waar heb je de MacBook trouwens gekocht? Als dat online via Apple.nl was, kun je Apple Online eens vragen om te bemiddelen. Dat zijn namelijk twee andere winkels (heb ik in 2016 en 2017 ook gehad). Mijn MacBook Pro had ik via Apple.nl gekocht. Apple Amsterdam wilde wel een nieuwe MacBook geven, maar dat mocht van Apple.nl niet. Dat was trouwens ook in verband met brak toetsenbord.

Als je ‘m elders hebt gekocht (bijvoorbeeld Amac), kun je daar eens aankloppen.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Lastig. Door lang te wachten met klagen verspeel je garantierechten. Als je de laptop zonder garantie inlevert voor onderzoek, accepteer je dat er bij het onderzoek dingen kapot kunnen gaan. Dat wordt pas anders als Apple erg onvoorzichtig met de laptop is omgesprongen of de toets expres kapot heeft gemaakt, maar misschien heeft Apple de toets alleen even losgewipt om eronder te kijken. Kortom, helaas, je moet hopen op coulance.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties passen beter in het Shoppin Forum, dus een move die kant op.

MS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@GlowMouse Misschien dat jij dit weet of kunt onderbouwen danwel weerleggen. Ik meen eens begrepen te hebben dat op een known issue wat feitelijk een design of fabricage fout is ook buiten een garantietermijn verholpen dienen te worden.

Apple heeft feitelijk door het prgramma dat zij hebben aangeboden, toegegeven dat dit type toetsenbord een design fout bevat. Zou dan het toestenbord van TS niet gewoon kostenloos vervangen moeten worden?

Daarnaast is het natuurlijk nooit verstandig om 2 jaar te wachten met het melden van iets dergelijks, zeker niet met een dergelijk (duur) product.

[Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 25-02-2021 22:21]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05:38
De toets functioneerde slecht, en functioneert nu nog steeds slecht. Ik denk niet dat je hier iets mee kan.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:28

Jaap-Jan

Geen IPv6- ready check meer :(

WEBGAMING schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:12:
De toets functioneerde slecht, en functioneert nu nog steeds slecht. Ik denk niet dat je hier iets mee kan.
Niet goed gelezen. Eerst functioneerde alleen de Escape- toets slecht en nadat de laptop terug is van onderzoek werkt ook Caps Lock niet goed meer.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Miljanair
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:40
De toets loshalen met een setje wat je via internet kan bestellen. Vervolgens online een losse toets bestellen en deze er zelf inklikken. Zo heb ik zelf ook 3 toetsen vervangen. Kosten waren voor mij zo’n 15 euro voor een setje tools en 1 toets.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05:38
Jaap-Jan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:21:
[...]
Niet goed gelezen. Eerst functioneerde alleen de Escape- toets slecht en nadat de laptop terug is van onderzoek werkt ook Caps Lock niet goed meer.
Jij hebt niet goed gelezen bedoel je? Iemand beschuldigen van slecht lezen maar het zelf totaal fout hebben. |:(
H-Smit schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:21:

Ik heb gisteren mijn macbook ter reparatie ingeleverd bij apple store Amsterdam. Een knop van mijn toetsenbord (de caps lock) werkt al 2 jaar zeer slecht

[Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 25-02-2021 22:42]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:28

Jaap-Jan

Geen IPv6- ready check meer :(

WEBGAMING schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:38:
[...]

Jij hebt niet goed gelezen bedoel je? Iemand beschuldigen van slecht lezen maar het zelf totaal fout hebben. |:(

[...]
:X Sorry

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:03
_Dune_ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:05:
@GlowMouse Misschien dat jij dit weet of kunt onderbouwen danwel weerleggen. Ik meen eens begrepen te hebben dat op een known issue wat feitelijk een design of fabricage fout is ook buiten een garantietermijn verholpen dienen te worden.
7:23 BW. Je dient een gebrek binnen een bekwame tijd na ontdekking te melden. In de regel is dat twee maanden. Als TS dus al twee jaar met een brakke capslock rond loopt is hij rijkelijk te laat, ongeacht of dat binnen de garantietermijn is, er sprake is van een erkend gebrek of wat dan ook. Apple heeft een reparatieprogramma aangeboden. Ze hoeven dat niet tot het einde der dagen te blijven doen.

Wat je hebt begrepen klopt overigens maar het doet er voor TS niet toe. In Nederland is de verkoper tot het einde der dagen aansprakelijk voor tekortkomingen aan het product, dus als er een "known issue" is kan je de verkoper daar ook buiten de garantieperiode op aanspreken.

[Voor 14% gewijzigd door Tom-Z op 25-02-2021 23:29]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
_Dune_ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:05:
Ter aanvulling op Tom-Z: als een paar jaar na verkoop en buiten de garantietermijn blijkt dat een product een fabricagefout bevat, moet de winkelier kosteloos voor reparatie zorgen. Dat is het recht van een consument op een conform product. Dat neemt niet weg dat de consument tijdig bij de winkelier moet klagen (klachtplicht). Als de consument te lang wacht met klagen, verspeelt hij zijn rechten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee