Vraag

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:20
Mijn vraag
Ik sta op het punt om deze monitor aan te schaffen. Ik heb vorige maand een Dell S3221QS gekocht, maar die had ghosting en dat irriteerde me enorm. Alleen is dat wel een 4k scherm en dit een 1440P scherm. Ga ik dat verschil merken qua gamen van 4k naar 1440P? En ik hoor verhalen over slechte kleuren en ips glow. Kan iemand mij daar meer over vertellen. Ik lees verschillende verhalen dat iemand het wel heeft en de ander niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware:
Ryzen 2600X
MSI x470 Gaming plus
16GB corsiar ddr4 2666mhz
vega 56 reference
corsair rmx650

Ook de PS4 slim voor warzone/Coldwar, maar het is even wachten op de PS5.

Software:
Voornamelijk Forza Horizon 4, CarX drift, assetto corsa (VR), BeamNG.Drive

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De verschillende reviews gelezen die bij het product staan, daarom wil ik hem juist aanschaffen. Alleen het IPS glow gedeelte en slechte zwart waardes laten me twijfelen.

Als iemand mij deze kan aan of afraden of misschien een alternatief weet?

Alle reacties

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-02 20:34
Kleuren zijn naar mijn beleving prima. IPS glow is aanwezig, maar niet zeer storend voor mij. Het helpt om de helderheid wat te verlagen, verder van het scherm te zitten en het scherm een beetje naar boven te kantelen. Ik vind de backlight bleed irritanter. Die is wat duidelijker aanwezig en zit in alle vier de hoeken, vooral onderin. Het gaat weg als ik op de schermrand druk. Overigens merk ik dat alleen maar in donkere scenes, eigenlijk helemaal niet in heldere.

Ik heb geen vergelijking voor zwartwaardes. Volgens reviews valt het contrast best mee vergeleken met andere IPS-schermen. Ik heb een keer een VA-scherm geprobeerd en de "black crush" hinderde me. Dat heb ik bij dit scherm niet meegemaakt.

Een punt om op te merken is dat het scherm gebruik maakt van BGR in plaats van RGB subpixels. Dat betekent dat sommige tekst er wat waziger/fonkelend uit kan zien. Dat merk ik vooral bij screenshots die andere mensen gemaakt hebben. Je kan dit oplossen door het scherm op zijn kop te zetten, dit levert volgens men echter problemen op met gsync en freesync. Ik kan dat helaas niet uitproberen omdat mijn videokaart geen van beide ondersteunt. Ook staat je BIOS en OSD ondersteboven. Het is dus geen ideale oplossing.

Responstijden zijn erg goed. Nul overshoot bij verschillende verversingsfrequenties, en geen ghosting. Ik denk dat schermen zoals de LG850 snellere responstijden hebben maar hier tegenover ook wat overshoot geven. Dus ik ben tevreden met het compromis van de gigabyte.

Overgang van 4k naar 1440p zal je wel merken, maar als pluspuntje kan het scherm tot 170 Hz.

• rominick
gevulde koek schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:14:
Kleuren zijn naar mijn beleving prima. IPS glow is aanwezig, maar niet zeer storend voor mij. Het helpt om de helderheid wat te verlagen, verder van het scherm te zitten en het scherm een beetje naar boven te kantelen. Ik vind de backlight bleed irritanter. Die is wat duidelijker aanwezig en zit in alle vier de hoeken, vooral onderin. Het gaat weg als ik op de schermrand druk. Overigens merk ik dat alleen maar in donkere scenes, eigenlijk helemaal niet in heldere.

Ik heb geen vergelijking voor zwartwaardes. Volgens reviews valt het contrast best mee vergeleken met andere IPS-schermen. Ik heb een keer een VA-scherm geprobeerd en de "black crush" hinderde me. Dat heb ik bij dit scherm niet meegemaakt.

Een punt om op te merken is dat het scherm gebruik maakt van BGR in plaats van RGB subpixels. Dat betekent dat sommige tekst er wat waziger/fonkelend uit kan zien. Dat merk ik vooral bij screenshots die andere mensen gemaakt hebben. Je kan dit oplossen door het scherm op zijn kop te zetten, dit levert volgens men echter problemen op met gsync en freesync. Ik kan dat helaas niet uitproberen omdat mijn videokaart geen van beide ondersteunt. Ook staat je BIOS en OSD ondersteboven. Het is dus geen ideale oplossing.

Responstijden zijn erg goed. Nul overshoot bij verschillende verversingsfrequenties, en geen ghosting. Ik denk dat schermen zoals de LG850 snellere responstijden hebben maar hier tegenover ook wat overshoot geven. Dus ik ben tevreden met het compromis van de gigabyte.

Overgang van 4k naar 1440p zal je wel merken, maar als pluspuntje kan het scherm tot 170 Hz.
Bedankt voor je bericht, Dus wat ik kan opmaken is dat de ips glow meevalt (en zou misschien per scherm verschillend zijn). Maar de backlight bleeding dus niet meevalt. Black crush ken ik niet en heb gekeken wat dat inhoud, dat zou dat het plaatje wat donkerder is waardoor de details wegvallen?

Weet niet hoe het in warzone of andere games is, maar is de backlight bleeding ook geen monitor lottery?

Als ik de specs lees van deze en de LG zou deze 0.5ms zijn en de lg 1ms. Dan zou de Gigabite toch sneller moeten zijn?

• gevulde koek
Specs voor responstijden moet je niet lezen. Ieder bedrijf heeft zijn eigen methodes om die te "berekenen". Je kan beter kijken op sites zoals https://www.rtings.com/. Black crush zit vaak op VA-schermen zoals jouw oude Dell en eigenlijk niet op IPS. Mijn punt is dat IPS en VA voors- en tegens hebben qua donkere scenes en dat de M27Q wel o.k. is op dit gebied. Backlight bleeding en IPS glow is in feite deel van de loterij, al heb ik zelf weinig voorbeelden gezien van mensen die heel weinig bleeding of glow hadden op hun scherm. Als het je echt stoort kan je het scherm alsnog terugsturen.

• rominick
gevulde koek schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:34:
Specs voor responstijden moet je niet lezen. Ieder bedrijf heeft zijn eigen methodes om die te "berekenen". Je kan beter kijken op sites zoals https://www.rtings.com/. Black crush zit vaak op VA-schermen zoals jouw oude Dell en eigenlijk niet op IPS. Mijn punt is dat IPS en VA voors- en tegens hebben qua donkere scenes en dat de M27Q wel o.k. is op dit gebied. Backlight bleeding en IPS glow is in feite deel van de loterij, al heb ik zelf weinig voorbeelden gezien van mensen die heel weinig bleeding of glow hadden op hun scherm. Als het je echt stoort kan je het scherm alsnog terugsturen.
Gelukkig speel ik niet veel donkere games, dus dan zou het een topscherm moeten zijn. Met die dell zag ik in carx mn auto 3x en dat stoorde me heel erg.

• gevulde koek
Ik kon de ghosting van de G32QC ook totaal niet uitstaan. Ben echt dik tevreden met deze. Houd wel de responstijden op "picture quality" want de andere instelling geven veel inverse ghosting.

• rominick
gevulde koek schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:40:
Ik kon de ghosting van de G32QC ook totaal niet uitstaan. Ben echt dik tevreden met deze. Houd wel de responstijden op "picture quality" want de andere instelling geven veel inverse ghosting.
Ik reageer even via telefoon. Dus als ik het goed begrijp zijn de negatieve factoren niet echt een probleem zoals ips glow / backlight bleeding? Ik hoor verhalen van als je het scherm dag of 2 a 3 op een witte achtergrond zet, dat de bleeding een stuk minder is. Hoe kalibreer je eigeblijk de kleuren? Doe je dat via het osd van de monitor?

Als alles wel meevalt bij deze monitor ga ik hem vanavond aanschaffen. En als het dan niks is dan stuur ik hem retour.

• gevulde koek
IPS glow en backlight bleed zul je altijd hebben bij IPS. Of het een probleem is is vooral persoonlijke smaak. Ik vind het wel meevallen na alles wat ik erover gelezen heb.

Kleuren kan je beperkt kalibreren met het OSD. Professionele kalibratie doe je met een softwareprofiel. De kleuren van de M27Q zijn standaard wat verzadigd, op mijn scherm vooral rood en groen. Er is een RGB-modus die de verzadiging weghaalt maar dat vond ik te grauw worden dus gebruik ik die niet.

• rominick
gevulde koek schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:36:
IPS glow en backlight bleed zul je altijd hebben bij IPS. Of het een probleem is is vooral persoonlijke smaak. Ik vind het wel meevallen na alles wat ik erover gelezen heb.

Kleuren kan je beperkt kalibreren met het OSD. Professionele kalibratie doe je met een softwareprofiel. De kleuren van de M27Q zijn standaard wat verzadigd, op mijn scherm vooral rood en groen. Er is een RGB-modus die de verzadiging weghaalt maar dat vond ik te grauw worden dus gebruik ik die niet.
Ik weet niet of je een foto van het scherm kan maken op een donkere achtergrond waarop de bleed te zien is? Zou me enorm helpen met de keuze voor aanschaf.

• gevulde koek
Aan een foto heb je heel weinig omdat het er in het echt totaal anders uitziet en ik heb bovendien mijn scherm op zijn kop gezet. De IPS glow aan de bovenkant is nauwelijks merkbaar. De backlight bleed onderaan geeft helaas een lichte grijze gloed in donkere scenes. Niet ideaal maar 90% van de tijd niet storend. Helaas zul je dit soort oneffenheden op alle schermen tegenkomen.

• rominick
gevulde koek schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:46:
Aan een foto heb je heel weinig omdat het er in het echt totaal anders uitziet en ik heb bovendien mijn scherm op zijn kop gezet. De IPS glow aan de bovenkant is nauwelijks merkbaar. De backlight bleed onderaan geeft helaas een lichte grijze gloed in donkere scenes. Niet ideaal maar 90% van de tijd niet storend. Helaas zul je dit soort oneffenheden op alle schermen tegenkomen.

[Afbeelding]
Heel erg bedankt voor je foto. Neem aan dat je in een donkere ruimte bevind? Gelukkig is assetto corsa/ horizon 4/ carx niet donker, dus ga er denk ik niet veel van merken. Ik neem aan dat het niet opvalt bij normaal gebruik met bijvoorbeeld netflix/youtube/office?

• gevulde koek
Dit is het donker genomen. Je ziet dit alleen met een zwarte achtergrond. Ik heb voor de lol wat screenshots van horrorgames bekeken en daar valt dit een beetje op. Als ik een lampje aandoe dan is het niet meer op te merken. In de games die ik speel valt de glow/bleed alleen op tijdens zwarte laadschermen.

• rominick
gevulde koek schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:11:
Dit is het donker genomen. Je ziet dit alleen met een zwarte achtergrond. Ik heb voor de lol wat screenshots van horrorgames bekeken en daar valt dit een beetje op. Als ik een lampje aandoe dan is het niet meer op te merken. In de games die ik speel valt de glow/bleed alleen op tijdens zwarte laadschermen.
Bedankt, ik speel inderdaad vaak met het licht aan of met een lamp ernaast. Wat ik dan opmaak is dat je vrij weinig dan de punten ziet zoals die backlight bleeding of ips glow. Want dan ga ik hem denk ik wel bestellen vanavond. En vind ik het niks stuur ik hem binnen 14 dagen retour.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MaartenKlap
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-03 18:10
Je hoeft je monitor niet op zijn kop te hangen als je Windows 10 hebt. In de registry kun je vertellen dat je systeem gebruik maak van een een BGR scherm en geen RGB scherm. Daarvoor kun in de registry de ClearType settings aanpassen en de volgende waarde van 1 (RBG) naar 2 (BGR) veranderen.

Computer\HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\FontSmoothingOrientation

Bron : https://tweaks.com/window...-tune-cleartype-settings/

Deze setting lijkt een generieke setting te zijn die bij een multi-monitor set-up niet de ideale oplossing zal zijn. Voor multi-monitor setup kun je eens naar het volgende artikel kijken. https://docs.microsoft.co...w=netframeworkdesktop-4.8

Dan heb ik een vraagje voor jullie als eigenaar/gebruiker.
Kan iemand van jullie testen of me vertellen of hoe de KVM switch precies werkt. Ik heb nu een losse KVM switch en die werkt prima als ik alle twee de computer aan heb staan (in mijn geval zakelijk en privé). Maar deze switch schakelt slecht als er maar één van de twee computers aan staat. Dan moet ik vaker de USB uit kabel uit één van de PC's trekken om te switchen.

Mijn vraag is dus of deze switch goed schakelt als er maar 1 PC aan staat?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb eerst ook naar dit scherm gekeken maar uiteindelijk toch een scherm van Dell gekocht, de S2721DFGA, vergelijkbare specs maar met een beter QA en een ingebouwde voeding.

Zeer weinig backlight bleeding en ook de ips glow is zeer minimaal, verder vind ik het uiterlijk van de dell er een stuk mooier uitzien en heeft hij minder last van reflecties.

• Captain_Code
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:07
Brilsmurfffje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:13:
Heb eerst ook naar dit scherm gekeken maar uiteindelijk toch een scherm van Dell gekocht, de S2721DFGA, vergelijkbare specs maar met een beter QA en een ingebouwde voeding.

Zeer weinig backlight bleeding en ook de ips glow is zeer minimaal, verder vind ik het uiterlijk van de dell er een stuk mooier uitzien en heeft hij minder last van reflecties.
Dit is volgens mij hetzelfde paneel als de LG 27GL850. Kijk ook daar naar en de Gigabyte G27Q.

Back light bleed is inderdaad onderdeel van de loterij, verschilt per paneel.

Zou inderdaad vooral rtings bekijken, hebben helaas niet alle monitoren getest, maar de gestandaardiseerde manier van testen is vooral voor echte response tijden interessant. Vergeet ook niet naar andere eisen te kijken (ergonomie bv)

• rominick
Brilsmurfffje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:13:

Bedankt voor je reactie, kan je me meer info vertellen over de backlight bleeding en de ips glow? Helaas weet ik van mezelf dat ik altijd zeer hard over dingen twijfel bij aankoop. En zou graag een keuze willen maken. Tot nu toe heb ik de keuze uit de Dell S2721DGFA, de LG Ultragear 27GL850 (wat is het verschil tussen de 27GL83A-B?) en de Gigabyte M27Q. Ik zoek eigenlijk een mooi scherm, met mooie kleuren en gelieve bijna geen backlightbleed(geen?), maar wel minimaal 1ms en 144hz (vanwege cod vooral).
Captain_Code schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Dit is volgens mij hetzelfde paneel als de LG 27GL850. Kijk ook daar naar en de Gigabyte G27Q.

Back light bleed is inderdaad onderdeel van de loterij, verschilt per paneel.

Zou inderdaad vooral rtings bekijken, hebben helaas niet alle monitoren getest, maar de gestandaardiseerde manier van testen is vooral voor echte response tijden interessant. Vergeet ook niet naar andere eisen te kijken (ergonomie bv)
Ik ga eens een kijkje nemen in die rtings site, hopelijk kan ik van mijn twijfel afkomen welk scherm ik zou nemen.

• Captain_Code
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:07
Lees deze review eens van een mede Tweakers, geeft goed antwoord op je vragen over de LG.

productreview: LG UltraGear 27GL850 Zwart review door TrainedFTW

Helaas kun je je niet inlezen of een goede keuze maken wat betreft backlight bleed aangezien dat echt per stuk verschilt, ene m27q zal een beetje hebben, andere m27q kan het heel erg hebben, zelfde geldt voor de LG, enz. vandaar dat we het de loterij noemen.

Maak de keuze, zet hem in het donker op maximale helderheid en zwart beeld voor worst case effect. Maar je moet ook gewoon je usecase pakken en kijken of je er ook echt last van hebt.

Ken het twijfel probleem heel goed dus succes ermee!

• rominick
Captain_Code schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:29:
Lees deze review eens van een mede Tweakers, geeft goed antwoord op je vragen over de LG.

productreview: LG UltraGear 27GL850 Zwart review door TrainedFTW

Helaas kun je je niet inlezen of een goede keuze maken wat betreft backlight bleed aangezien dat echt per stuk verschilt, ene m27q zal een beetje hebben, andere m27q kan het heel erg hebben, zelfde geldt voor de LG, enz. vandaar dat we het de loterij noemen.

Maak de keuze, zet hem in het donker op maximale helderheid en zwart beeld voor worst case effect. Maar je moet ook gewoon je usecase pakken en kijken of je er ook echt last van hebt.

Ken het twijfel probleem heel goed dus succes ermee!
Dus daarom noemen ze het de lottery haha, Zou een samsung g7 model ook een goede keuze zijn? Omdat hij maar 100 euro duurder is en ik heel erg kieskeurig ben over de kleuren/bleeding/zwartwaardes/ghosting.
https://tweakers.net/pric...inch-zwart/specificaties/ Ik weet niet heel veel over deze monitor maar op de rtings site word deze als een van de beste uit de test qua kleuren/hdr/verversings.

• gevulde koek
@MaartenKlap geen idee, KVM nog niet gebruikt

De G7 die ik in de winkel zag had helaas aardig wat backlight bleed. En het is ook moeilijk in te schatten hoeveel IPS glow/backlight bleed aanwezig is vanuit een review omdat de reviewer ook gewoon geluk gehad kan hebben met zijn/haar exemplaar. Ik raad toch aan gewoon eentje te bestellen en dan zien hoeveel last je er zelf van ondervindt. Grote kans dat het meevalt.

De G7 is verder een mooi scherm. De prijs en de curve waren het enige dat mij tegenstond.

[Voor 9% gewijzigd door gevulde koek op 01-03-2021 21:31]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

rominick schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:03:
[...]

Dus daarom noemen ze het de lottery haha, Zou een samsung g7 model ook een goede keuze zijn? Omdat hij maar 100 euro duurder is en ik heel erg kieskeurig ben over de kleuren/bleeding/zwartwaardes/ghosting.
https://tweakers.net/pric...inch-zwart/specificaties/ Ik weet niet heel veel over deze monitor maar op de rtings site word deze als een van de beste uit de test qua kleuren/hdr/verversings.
Dell heeft een redelijk strenge QC vanuit het bedrijf dus daar heb je iets minder last van de ips loterij. Mede daarom biedt Dell ook een 1 pixel garantie, dus is er 1 pixel die niet naar behoren functioneert dan komen ze hem thuis binnen 3 jaar na aankoop omruilen de volgende dag nadat je melding hebt gemaakt.

Dit tezamen met de betere anti reflectie laag heeft mij toen over de streep getrokken om de Dell te halen. Hiervoor had ik ook een Dell scherm, de u2711.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee