Het is inmiddels weer tijd om een nieuwe zakelijke laptop uit te zoeken. Hij moet weer een jaar of 3-4 mee gaan. Ik heb zelf een paar laptops op het oog, maar vind het moeilijk om de knoop door te hakken. Ik hoop dan ook op wat first-hand experience van de tweakers hier.
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt vooral gebruikt voor development werkzaamheden, gericht op data. Vaak door middel van tools als VS, VS Code en Docker. Daar is het eisen lijstje dan ook op toegespitst. Verder wordt hij prive gebruikt maar dat blijft bij browsen en een incidentele Netflix sessie, dus die eisen zijn verwaarloosbaar.
Wat is je budget?
Het maximum bedrag is €1500, exclusief btw. Minder is beter. Een hogere prijs moet wel meer toegevoegde waarde hebben.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Normaliter wordt de laptop toch 3-4x dagen per week meegenomen vanuit huis. Nu met corona is het nagenoeg niet, maar ik ga er even vanuit dat gedurende de levensduur van de laptop dit weer normaliseert.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen specifieke merkeisen, maar een lichte voorkeur voor Lenovo of Dell gezien mijn ervaringen in het verleden. Verder moet het een zakelijke laptop lijn betreffen.
Het lijstje met eisen
• Prijs: max. €1500, exclusief btw
• CPU: recente generatie i7 of Ryzen 7
• Memory: 16GB of meer
• SSD: 512GB of meer
• Scherm: 13.3"/14" met FHD of meer. Voorkeur voor 14" met anti-glare
• Koeling: Geen hittemonster of noisy fan
• Stroomadapter: USB-C
De kandidaten
Ik ben benieuwd wat jullie denken.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt vooral gebruikt voor development werkzaamheden, gericht op data. Vaak door middel van tools als VS, VS Code en Docker. Daar is het eisen lijstje dan ook op toegespitst. Verder wordt hij prive gebruikt maar dat blijft bij browsen en een incidentele Netflix sessie, dus die eisen zijn verwaarloosbaar.
Wat is je budget?
Het maximum bedrag is €1500, exclusief btw. Minder is beter. Een hogere prijs moet wel meer toegevoegde waarde hebben.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Normaliter wordt de laptop toch 3-4x dagen per week meegenomen vanuit huis. Nu met corona is het nagenoeg niet, maar ik ga er even vanuit dat gedurende de levensduur van de laptop dit weer normaliseert.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen specifieke merkeisen, maar een lichte voorkeur voor Lenovo of Dell gezien mijn ervaringen in het verleden. Verder moet het een zakelijke laptop lijn betreffen.
Het lijstje met eisen
• Prijs: max. €1500, exclusief btw
• CPU: recente generatie i7 of Ryzen 7
• Memory: 16GB of meer
• SSD: 512GB of meer
• Scherm: 13.3"/14" met FHD of meer. Voorkeur voor 14" met anti-glare
• Koeling: Geen hittemonster of noisy fan
• Stroomadapter: USB-C
De kandidaten
# | Category | Product | Prijs |
1 | Laptops | Dell XPS 13 9305 (NIET IN PRICEWATCH) | € 1488,- |
1 | Laptops | HP EliteBook 840 G8 (35T73EA) | € 1.476,20 |