Vraag

• Wekko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05-2022
Momenteel heb ik 2 oude 24 inch Dell Ultrasharp bakbeestjes staan. Type weet ik even niet meer, maar ze zijn meer dan 10 jaar oud en hebben een resolutie van 1920*1200. Nu wil ik deze graag vervangen voor een enkele monitor. Ik gebruik ze voornamelijk (99%) voor werk. Daarbij heb ik vaak 2 of 3 vensters tegelijk open, soms 4. Gaat om combinatie van webdevelopment, office-toepassingen, Teams, Mail, je kent het wel.

Ik heb ooit voor de Ultrasharp's gekozen vanwege de kleur-echtheid. Ik fotografeer als hobby en vond dat erg belangrijk. Tegenwoordig doe ik dat een stuk minder en heb ik ook wat minder harde eisen op dat gebied. Desalniettemin ben ik wel gewend aan de kleur-echtheid en vooral uniformiteit. Dus geheel onbelangrijk vind ik het ook niet.

Een belangrijke eis voor mij is USB-C met voeding voor mijn 2017 macbook pro (en opvolgers). Hoewel de originele voeding dacht ik 89 watt is, heb ik er ook vaak een 61 watt in zitten die ook nog steeds oplaadt, zelfs met een Teams sessie met te veel mensen. Dus schermen die 65watt bieden doen het ook prima volgens mij. Ik wil in ieder geval klaar zijn met 1 stroomkabel en 1 USB-C kabel. Muis/toetsenbord zijn al draadloze versies van Apple.

Een andere eis is dat ik mijn vensters er op kwijt wil kunnen. Een 4K resolutie is ideaal wat dat betreft (4xfull HD). Ik zit nu alleen op kantoor met een 27inch 4K scherm en dat is toch wel erg klein. Scaling haalt het voordeel van 4K er dan weer uit, dus dat wil ik niet. Hierdoor kom je al snel op 32 inch of groter uit.

Refresh rates en response times interesseren mij niet.

Mijn budget is maximaal 1000 euro. Maar daar twijfel ik heel erg over. Als iets voor 500 euro ook voldoet dan zeg ik er geen nee tegen. Het geld hoeft niet per se op.

Ik zit momenteel toch weer naar een Dell te neigen gezien de kwaliteit en ook het strakke uiterlijk. Waar ik tussen twijfel:

* U3219Q - 32inch 4K, wel al wat langer op de markt (maakt dat verschil?) en vooral duur. Zit net binnen het budget.
* U4320Q - 43inch 4K, is net wat goedkoper en groter. Verder ook Ultrasharp. Waarom deze goedkoper is, is mij een raadsel. Maar dat is eigenlijk de enige reden voor de overweging. Ik denk dat 43 inch wel erg groot wordt. Zie niet zitten om steeds omhoog te moeten kijken.
* P3421W - 34inch widescreen. Heeft wat minder pixels waardoor je eigenlijk wel tot 3 vensters beperkt bent. Scheelt wel weer een bak geld. Is ook geen Ultrasharp, maar daarvan vraag ik mij ook af wat het verschil maakt in kwaliteit (zie ik dat?).

Dan zijn er nog widescreens met grotere resolutie, maar die worden al snel prijziger (mits een beetje kwaliteit).

Ik houd me aanbevolen voor alternatieven uiteraard.

Internetbureau Typify

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:15
Ik zou een 32 inch UHD en IPS scherm nemen met power delivery en goede kleuren. Beperk jezelf niet tot Dell, maar kijk ook zeker naar schermen van Benq en LG.

• Wekko
Djarune schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:54:
Ik zou een 32 inch UHD en IPS scherm nemen met power delivery en goede kleuren. Beperk jezelf niet tot Dell, maar kijk ook zeker naar schermen van Benq en LG.
Bedankt voor de tip.

Dan komt er bij mij dit naar boven in de pricewatch:

Benq EW3280U - deze is niet in hoogte verstelbaar en ziet er erg basic uit. Benq is in mijn gevoel ook een budgetmerk, of zie ik dat verkeerd?
LG Ergo 32UN880 - krijgt gemengde reviews over de beeldkwaliteit
LG Ergo 32UN88a - weet niet wat het verschil is met de andere LG? Alleen de kleur en prijs?

Dat geeft dus niet veel meer keuze :). Met (M)VA panelen er bij komt er wel iets meer, ik weet alleen niet of ik mij daar aan ga storen.

Internetbureau Typify

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:15
Wekko schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:06:
[...]
Bedankt voor de tip.

Dan komt er bij mij dit naar boven in de pricewatch:

Benq EW3280U - deze is niet in hoogte verstelbaar en ziet er erg basic uit.
Veel schermen zijn niet hoogte verstelbaar, maar bieden wel een VESA mount. Op zich is dit scherm wel prima, maar daar komt dus wel nog 60 euro bij voor een monitor arm. Met zo’n arm heb je trouwens gelijk meer bewegingsvrijheid dan een veratelbare voet.
Benq is in mijn gevoel ook een budgetmerk, of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je verkeerd. Bijvoorbeeld de pricewatch: BenQ SW321C Grijs is volgens kenners het beste 4k 32inch scherm onder de 2000 euro. Ik ken zat fotografen met BenQ schermen.
LG Ergo 32UN880 - krijgt gemengde reviews over de beeldkwaliteit
LG Ergo 32UN88a - weet niet wat het verschil is met de andere LG? Alleen de kleur en prijs?
ik ken beide schermen niet.
Met (M)VA panelen er bij komt er wel iets meer, ik weet alleen niet of ik mij daar aan ga storen.
Ik zou geen VA scherm nemen. Enkel voor gaming en video interessant. Voor thuiswerk en fotografie neem je een IPS

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb de U4320Q sinds afgelopen zomer. Je hoeft helemaal niet omhoog te kijken. Maar ik heb 'm danook in de laagste stand, zodat de monitor zich op slechts 5cm van m'n bureaublad bevindt. Alle andere oplossingen die je opnoemt geven je niet de extra fysieke ruimte waarnaar je zoekt als je nu al 2x 3840x1600 pixels ruimte hebt, verdeeld over 2x24".

Oh kleine opmerking: de U4320Q is weliswaar 'UltraSharp', maar de kleuren zijn niet zo mooi als op bijvoorbeeld een U2713HM. Ook komt de U4320Q niet gecalibreerd uit de fabriek. Vandaar waarschijnlijk die 'minderprijs'.

[Voor 24% gewijzigd door Varienaja op 26-02-2021 11:58]

Gras groeit niet door eraan te trekken.

• Wekko
Uiteindelijk getwijfeld tussen LG Ergo 32UN880 en de Dell U3219Q. De LG heeft wel gemixte reviews, maar dat is met calibratie op te lossen begreep ik. De Dell was bij Azerty ineens 900 euro, dus daarom de knoop doorgehakt. Het is een net wat beter scherm en het prijs verschil werd zo weer een stuk kleiner. Scherm komt als het goed is vanmiddag binnen.

Dank voor de adviezen!

Internetbureau Typify

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee