• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Beste lezers,

Ik heb afgelopen week een werknemersverklaring aangevraagd. Ik wist van te voren natuurlijk al hoe deze er uit zou zien. Ik wist ook al dat een bedrag gelijk aan ongeveer 10% van mijn brutosalaris onder een kopje individueel keuzebudget zou staan. Nu zie ik leuk alle loonsoorten in de verklaring staan. Waar onder dus een flink bedrag in IKB en een iets kleiner bedrag in overwerk. Het IKB is geen vakantiegeld/dertiende maand/vaste winstuitkering, die staan onder andere kopjes vermeld.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is dit IKB ondanks alles toch (deels) te laten meetellen voor mijn hypotheek. Afgelopen jaren heb ik het overgrote deel laten uitbetalen, alleen niet alles en ook niet maandelijks. Ik laat het meestal gewoon aan het eind van het jaar storten. Het liefst zou ik het volledige IKB willen laten meetellen voor mijn hypotheek maar ik lees dat veel hypotheekverstrekkers hier moeilijk over doen en dit niet willen. Dat snap ik ook wel maar ik heb gewoon iedere cent hypotheek nodig, risico voor verandering in salaris bij andere baas en de hogere hypotheek neem ik voor lief.

Ik heb de extra hypotheek gewoon keihard nodig. Ik ben een single starter ik wil graag weten waar ik aan toe ben, pakweg 30k meer hypotheek zou voor mij namelijk een wereld van verschil betekenen (eigenlijk niks kunnen kopen - > vrij goede kans op succesvolle bieding).

Van het overwerk vermoed ik wel dat dit meetelt maar daar ben ik ook niet zeker van. Afgelopen jaar viel het relatief nog mee, ik verwacht dit jaar flink meer overuren.

Graag hoor ik jullie ervaringen.

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:13
De meeste hypotheekverstrekkers nemen het IKB budget niet mee. Dit omdat -zoals je zelf ook al zegt- je het ook in kan zetten voor andere zaken ipv uitbetaling. Ik weet van een collega (wij hebben ook een IKB-budget) dat zij (lees: haar adviseur) uiteindelijk wel een verstrekker vond die dit mee wilde nemen. Het verschilt dus per verstrekker. Ik zou gewoon bij een hoop verstrekkers opvragen of zij dit meenemen of niet, en dan je keuze maken.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Zoals je zelf al aangeeft; veel hypotheekverstrekkers doen daar moeilijk over. Ook v.w.b. overwerk; je geeft zelf aan dat afgelopen jaar relatief mee viel maar dat je dit jaar flink meer overuren verwacht. En volgend jaar? En het jaar erop? Allemaal onzekere factoren voor een hypotheekverstrekker, misschien maak je na de zomer geen enkel overuur meer. Er zijn hypotheekverstrekkers die (een gedeelte van) het IKB en/of overwerk meetellen maar dan zul je moeten kunnen aantonen dat het structureel van aard is, m.a.w. je moet kunnen aantonen dat je de afgelopen X jaar een bedrag Y hebt uitgekeerd gekregen aan IKB en/of overwerk.

Wat zeg je hypotheekadviseur hierover? Ben je daar al geweest? Het eerste gesprek is meestal gratis en die kan je ongetwijfeld in een eerste gesprek al e.e.a. vertellen over de mogelijkheden...

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:46
Zou dat echt even aan een adviseur vragen, maar je hebt het in feite over een aantal onzekerheden (ik verwacht dit...), ik denk dat de banken daar niet zo happig op zullen zijn.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22
Ik vermoed dat een heleboel hypotheekverstrekkers er niet aan mee willen werken omdat het geen vast gegeven is op je loonstrook, maar een "variabele".
Zo ook bijvoorbeeld met verkoop ADV dagen. Je zou dat kunnen zien als vast inkomen, maar een werkgever kan op ieder moment besluiten dat dat niet meer kan en dan heb je dat stukje inkomen dus niet meer.
Zo ook met overwerk: wordt het niet meer toegestaan door werkgever, of het valt geheel weg door ontbreken werkaanbod = dat stukje inkomen mist.

Daar zitten banken niet op te wachten want het is een extra risico. En als er iets is wat banken haten dan is het risico :)

Maar zoals hierboven al genoemd: leg het even voor aan een hypotheek adviseur, het eerste gesprek is vaak gratis.

Join het GoT Pulse-Team!

• ikbengeenvis
Harrie_ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:20:
Zoals je zelf al aangeeft; veel hypotheekverstrekkers doen daar moeilijk over. Ook v.w.b. overwerk; je geeft zelf aan dat afgelopen jaar relatief mee viel maar dat je dit jaar flink meer overuren verwacht. En volgend jaar? En het jaar erop? Allemaal onzekere factoren voor een hypotheekverstrekker, misschien maak je na de zomer geen enkel overuur meer. Er zijn hypotheekverstrekkers die (een gedeelte van) het IKB en/of overwerk meetellen maar dan zul je moeten kunnen aantonen dat het structureel van aard is, m.a.w. je moet kunnen aantonen dat je de afgelopen X jaar een bedrag Y hebt uitgekeerd gekregen aan IKB en/of overwerk.

Wat zeg je hypotheekadviseur hierover? Ben je daar al geweest? Het eerste gesprek is meestal gratis en die kan je ongetwijfeld in een eerste gesprek al e.e.a. vertellen over de mogelijkheden...
Ik ben nog in een vroeg stadium en heb mede daardoor ook nog geen hypotheekadviseur. Ik verwacht dat als ik straks een volgende stap neem ik niet van plan om daar een extra bemiddelende hypotheekadviseur voor in de hand te nemen. De adviseur bij de standaard verstrekkers (banken en andere bekende namen) kunnen mij waarschijnlijk wel in een een eerste adviesgesprek vertellen of het bij hun meetelt.

Een echt advies zie ik niet zitten. Kost al snel 2 a 4 duizend euro en ik kan mij in tegenstelling tot een aankoopmakelaar niet voorstellen dat de geleverde diensten dit bedrag mij kunnen uitsparen. Misschien denk ik hier te makkelijk over. Zonder hypotheekadviseur of met beperkte hulp is het natuurlijk wat meer moeite om documenten aan te leveren en op orde te krijgen.

Ik wil het best als vraag neerleggen bij een adviseur van grote hypotheekverstrekker maar als ik vervolgens zeg van "ah oke bedankt voor de moeite maar toch niet, ik had gehoopt dat het bij jullie meetelde" vind ik dat ook zo sneu. Graag hoor ik gewoon namen van verstrekkers die daar minder moeilijk over doen, liefst wat grotere spelers in de markt.

[Voor 13% gewijzigd door ikbengeenvis op 25-02-2021 15:41]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar @ikbengeenvis
Ik heb de extra hypotheek gewoon keihard nodig. Ik ben een single starter ik wil graag weten waar ik aan toe ben, pakweg 30k meer hypotheek zou voor mij namelijk een wereld van verschil betekenen (eigenlijk niks kunnen kopen - > vrij goede kans op succesvolle bieding).
Die 30k meer kan je niet zomaar inzetten in je hypotheek als de woning niet 30k meer waard is.

Ze mogen maar 100% financieren en maximaal 9% extra geven voor verduurzaming/energiebespaarbudgetten.

Daarnaast kan je in sommige gevallen beter uitkomen als er gemiddeld wordt over de afgelopen 3 jaar aan inkomsten wordt gerekend, niet elke wil daar in mee, maar soms komt dat veel beter uit :)

• ikbengeenvis
Vorkie schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:41:
Maar @ikbengeenvis

[...]

Die 30k meer kan je niet zomaar inzetten in je hypotheek als de woning niet 30k meer waard is.

Ze mogen maar 100% financieren en maximaal 9% extra geven voor verduurzaming/energiebespaarbudgetten.

Daarnaast kan je in sommige gevallen beter uitkomen als er gemiddeld wordt over de afgelopen 3 jaar aan inkomsten wordt gerekend, niet elke wil daar in mee, maar soms komt dat veel beter uit :)
Ja maar als ik nu bijvoorbeeld 200k zou kunnen lenen en wil overbieden op een huis dat voor 230k waard is volgens een taxateur kan ik maar tot 260 bieden door 60k eigen geld mee te nemen. In theorie zou ik met een hypotheek van 230k tot 290k kunnen bieden of in ieder geval meer eigen geld over te houden (altijd mijn voorkeur, liever een hogere hypotheek dan minder spaargeld). Ik krijg sterk de indruk dat zonder overbieden er gewoon nul kans is om een woning te bemachtigen in mijn prijsklasse, bij taxatie worden veel huizen in de lagere klasse (200-350k) naar mijn weet nog steeds te laag ingeschat en voor veel meer verkocht.

[Voor 11% gewijzigd door ikbengeenvis op 25-02-2021 15:46]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

ikbengeenvis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:37:
[...]

Ik ben nog in een vroeg stadium en heb mede daardoor ook nog geen hypotheekadviseur. Ik verwacht dat als ik straks een volgende stap neem ik niet van plan om daar een extra bemiddelende hypotheekadviseur voor in de hand te nemen. De adviseur bij de standaard verstrekkers (banken en andere bekende namen) kunnen mij waarschijnlijk wel in een een eerste adviesgesprek vertellen of het bij hun meetelt. Een echt advies zie ik niet zitten. Kost al snel 2 a 4 duizend euro en ik kan mij in tegenstelling tot een aankoopmakelaar niet voorstellen dat de geleverde diensten dit bedrag mij kunnen uitsparen. Misschien denk ik hier te makkelijk over.
Je hoeft van mij geen hypotheekadviseur in de arm te nemen, maar let wel oven op de volgende zaken:
• Prijzen lopen inderdaad uiteen, maar vergeet niet dat je deze kunt aftrekken van de belasting, je zult dus zo'n 40% terugkrijgen.
• Anno 2021 heb je natuurlijk niet meer de keuze uit 30 verschillende hypotheekvormen, dat maakt het wat makkelijker, maar ook bij de verschillende hypotheekverstrekkers heb je een heel scala aan voorwaarden die wel of niet belangrijk voor je kunnen zijn, heb je hier zelf zicht op?
• Hypotheekadviseurs hebben vaak een korte lijn met de hypotheekverstrekkers dus kunnen nog weleens in bijzondere situaties (telt dit inkomen wel of niet mee?) een potje breken bij de hypotheekverstrekker of juist op een slimme gebruik maken van de mazen in de regels die door de hypotheekverstrekker zelf gesteld worden waardoor er wat meer uit te halen valt.

Op het moment dat je echt het máximale uit je hypotheek wil halen zou ik altijd adviseren om naar een adviseur te gaan ;) En dan wel een onafhankelijke en geen adviseur van "wij van [willekeurige bank] adviseren een hypotheek van [willekeurige bank]"

• ikbengeenvis
Harrie_ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:46:
[...]

Je hoeft van mij geen hypotheekadviseur in de arm te nemen, maar let wel oven op de volgende zaken:
• Prijzen lopen inderdaad uiteen, maar vergeet niet dat je deze kunt aftrekken van de belasting, je zult dus zo'n 40% terugkrijgen.
• Anno 2021 heb je natuurlijk niet meer de keuze uit 30 verschillende hypotheekvormen, dat maakt het wat makkelijker, maar ook bij de verschillende hypotheekverstrekkers heb je een heel scala aan voorwaarden die wel of niet belangrijk voor je kunnen zijn, heb je hier zelf zicht op?
• Hypotheekadviseurs hebben vaak een korte lijn met de hypotheekverstrekkers dus kunnen nog weleens in bijzondere situaties (telt dit inkomen wel of niet mee?) een potje breken bij de hypotheekverstrekker of juist op een slimme gebruik maken van de mazen in de regels die door de hypotheekverstrekker zelf gesteld worden waardoor er wat meer uit te halen valt.

Op het moment dat je echt het máximale uit je hypotheek wil halen zou ik altijd adviseren om naar een adviseur te gaan ;) En dan wel een onafhankelijke en geen adviseur van "wij van [willekeurige bank] adviseren een hypotheek van [willekeurige bank]"
Ik neem je advies zeker mee. Punt is dat ik ook twijvel of ik nu wel de huizenmarkt op wil. Ik heb wel een sterke drang naar een eigen plek maar ik heb ook het idee dat als huizen een jaartje of twee minder dan 10% per jaar stijgen ik een stuk verder kom met mijn spaargeld en stijgend inkomen. Dat blijft natuurlijk altijd een onzekerheid. Ik verwacht met het huidige woningtekort dat de gekte nog wel even aanhoud, vandaar dat ik nu toch al een inschatting probeer te maken of het voor mij zinnig is om een hypotheekadviseur in de hand te nemen. Zou het erg zonde vinden om na een jaar zoeken tot de conclusie te komen dat ik gewoon te weinig verdien om binnen mijn zoekgebied wat te vinden.

[Voor 22% gewijzigd door ikbengeenvis op 25-02-2021 15:50]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
ikbengeenvis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:57:
Beste lezers,

Ik heb afgelopen week een werknemersverklaring aangevraagd. Ik wist van te voren natuurlijk al hoe deze er uit zou zien. Ik wist ook al dat een bedrag gelijk aan ongeveer 10% van mijn brutosalaris onder een kopje individueel keuzebudget zou staan. Nu zie ik leuk alle loonsoorten in de verklaring staan. Waar onder dus een flink bedrag in IKB en een iets kleiner bedrag in overwerk. Het IKB is geen vakantiegeld/dertiende maand/vaste winstuitkering, die staan onder andere kopjes vermeld.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is dit IKB ondanks alles toch (deels) te laten meetellen voor mijn hypotheek. Afgelopen jaren heb ik het overgrote deel laten uitbetalen, alleen niet alles en ook niet maandelijks. Ik laat het meestal gewoon aan het eind van het jaar storten. Het liefst zou ik het volledige IKB willen laten meetellen voor mijn hypotheek maar ik lees dat veel hypotheekverstrekkers hier moeilijk over doen en dit niet willen. Dat snap ik ook wel maar ik heb gewoon iedere cent hypotheek nodig, risico voor verandering in salaris bij andere baas en de hogere hypotheek neem ik voor lief.

Van het overwerk vermoed ik wel dat dit meetelt maar daar ben ik ook niet zeker van. Afgelopen jaar viel het relatief nog mee, ik verwacht dit jaar flink meer overuren.

Je moet gewoon je arbeidscontract/CAO erbij pakken. Dat bepaalt de aard van jouw IKB.

In heel veel gevallen is een keuzebudget gewoon een combinatie van vakantiegeld, oude ADV-rechten, 13e maand, etc. gecombineerd. Als het vast is en er geen posten uit betaald hoeven te worden (bv mobiliteit) dan is het bruto salaris en kan het meetellen.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 17:34
Ja dat kan meegeteld worden, mits je dit al langdurig ontvangt. Ik heb dit zelf aan de hand gehad. De hypotheek kan berekend worden aan een lijst van inkomen over de laatste 3 jaar wat bij het UWV op te vragen is. (online via digid geloof ik)
Ik zou even uit moeten zoeken hoe het precies zat, maar zowel de medewerker bij de hypotheker als de uiteindelijke financieel adviseur die alles voor ons heeft geregeld heeft naar deze lijst gekeken. (Zelf heb ik een IKB van 21.75% dus scheelde behoorlijk)

[Voor 3% gewijzigd door MisterEagle op 25-02-2021 16:00]

• Tazzios
  • Laatst online: 19:27
een zoekopdracht naar 'hypotheek IKB' levert het antwoord toch al op?

https://www.ikbenfrits.nl...-afsluiten/ikb-hypotheek/
https://www.weassist.nl/m...tievoorwaarden-3-2019.pdf (pagina 7)

• ikbengeenvis
Zegt mij niks want ik lees overal wat anders. Ik lees ook verhalen van mensen die hun volledige IKB (dus ook gewoon extra geld dat niet per se 13 maand/vakantiegeld is) ingezet hebben voor hun hpyotheek. Ik lees alleen nergens welke aanbieders dit wel/niet doen. Dat zou al iets schelen voor mij. Ik heb liever een bevestiging dat dit bij x aanbieder wel meetelt, dan weet ik in ieder geval 100% zeker dat er ten minste een aanbieder is die het wel laat meetellen.

• ikbengeenvis
Rukapul schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:56:
[...]

Je moet gewoon je arbeidscontract/CAO erbij pakken. Dat bepaalt de aard van jouw IKB.

In heel veel gevallen is een keuzebudget gewoon een combinatie van vakantiegeld, oude ADV-rechten, 13e maand, etc. gecombineerd. Als het vast is en er geen posten uit betaald hoeven te worden (bv mobiliteit) dan is het bruto salaris en kan het meetellen.
In mijn geval is het gewoon IKB overig en "werkgeverspremie" bedoeld om maar mee te doen wat je wilt (dus vrije dagen of geld). Ik had liever gewoon altijd geld gehad want dan had ik dit uitzoekklusje niet. Het gaat hier niet om vakantiegeld en 13 maand, die staan ook individueel vermeld, net als mijn storingsdienstvergoeding.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:34
Ik kan niet veel toevoegen aan wat anderen zeggen, het verschilt per aanbieder.

Bij de Rabo mocht ik dit soort 'incidentele' bedragen mee laten tellen voor mijn hypotheek, maar dan moest het 3 jaar uitgekeerd zijn en werd het laagste bedrag van die 3 jaar meegenomen.

Dat gold dan voor alle overige posten als winstdeling, bonus, overwerk etc..

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• ikbengeenvis
evleerdam schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:14:
Ik kan niet veel toevoegen aan wat anderen zeggen, het verschilt per aanbieder.

Bij de Rabo mocht ik dit soort 'incidentele' bedragen mee laten tellen voor mijn hypotheek, maar dan moest het 3 jaar uitgekeerd zijn en werd het laagste bedrag van die 3 jaar meegenomen.

Dat gold dan voor alle overige posten als winstdeling, bonus, overwerk etc..
Winstdeling staat gewoon in de CAO. Willen ze dat dan ook al niet volwaardig meenemen?

Overwerk in eerste jaar was zo goed als nul omdat ik toen in opleiding was, nu ik meer als medior in plaats van junior werk is dit toch behoorlijk toegenomen.

Achja ik zie het wel. In ieder geval goed om te weten dat ik van mijn "huisbank" niet te veel hoef te verwachten.

Had zelf gehoopt dat ze ook gewoon realiseerden dat als dit alles in mijn CAO staat de kans op wegbezuinigen vrij nihil is, zeker gezien de vrij extreme personeels tekorten in mijn werkgebied. Snap ook wel dat ze daar geen rekening mee willen houden.

[Voor 13% gewijzigd door ikbengeenvis op 25-02-2021 16:21]

• Sethro
  • Laatst online: 22:02
Bij veel hypotheeknemers kun je ook met een werkgeversverklaring van het UWV aankomen. UWV telt dit soort posten vaak gewoon onder salaris. Ik zou zeggen kijk daar even.

Verder is een goede adviseur keihard nodig om maximale eruit te halen. Recentelijk heb ik een hypotheek afgesloten die door de ING adviseurs als absoluut onmogelijk werd bestempeld, terwijl mijn onafhankelijke adviseur deze gewoon bij de ING kon afsluiten voor me.

• ikbengeenvis
Sethro schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:19:
Bij veel hypotheeknemers kun je ook met een werkgeversverklaring van het UWV aankomen. UWV telt dit soort posten vaak gewoon onder salaris. Ik zou zeggen kijk daar even.

Verder is een goede adviseur keihard nodig om maximale eruit te halen. Recentelijk heb ik een hypotheek afgesloten die door de ING adviseurs als absoluut onmogelijk werd bestempeld, terwijl mijn onafhankelijke adviseur deze gewoon bij de ING kon afsluiten voor me.
Goed om te horen. Dit soort reacties neem ik zeker mee in mijn besluitvorming _/-\o_

Bij de gegevens van het UWV lijkt mijn inkomen in ieder geval hoger dan zonder IKB, of het exact gelijk is aan totaal op mijn werkgeversverklaring zie ik zo 123 niet maar het lijkt er wel aardig op.

[Voor 13% gewijzigd door ikbengeenvis op 25-02-2021 16:29]

• Tazzios
  • Laatst online: 19:27
ikbengeenvis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:06:
[...]
Zegt mij niks want ik lees overal wat anders. Ik lees ook verhalen van mensen die hun volledige IKB (dus ook gewoon extra geld dat niet per se 13 maand/vakantiegeld is) ingezet hebben voor hun hpyotheek. Ik lees alleen nergens welke aanbieders dit wel/niet doen. Dat zou al iets schelen voor mij. Ik heb liever een bevestiging dat dit bij x aanbieder wel meetelt, dan weet ik in ieder geval 100% zeker dat er ten minste een aanbieder is die het wel laat meetellen.
Dat je al had gevonden dat sommige banken het wel deels meetellen en dat je wilt weten welke bank het volledig meetelt staat niet vermeld in je TS.

In het ergste geval moet je de voorwaarde van de aanbieders downloaden en doorspitten.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 21:57
Ook nog even wat advies van mijn kant: een adviseur kan je ook helpen met het in kaart brengen van risico's op basis van arbeidsongeschiktheid, overlijden, etc. Onze adviseur deed dit standaard bij onze hypotheek die we anderhalf jaar geleden hebben afgesloten, dat heeft ons geholpen om ook keuzes te maken voor levensverzekeringen ja/nee. Dit speelt bij jou mogelijk niet omdat, als ik je post goed lees, je alleen wil kopen. Maar als je te maken hebt met een partner en/of kinderen, dan zou ik dat zeker meenemen.

Wat dat betreft begrijp ik je wens, maar overwerk meenemen is echt onverstandig. Het is geen vast gegeven waar je rechten aan kan ontlenen, waardoor je een groter risico hebt op een te hoge hypotheek t.o.v. je inkomen. Daar wil je echt niet in verzanden.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-03 15:21
MisterEagle schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:00:
Ja dat kan meegeteld worden, mits je dit al langdurig ontvangt. Ik heb dit zelf aan de hand gehad. De hypotheek kan berekend worden aan een lijst van inkomen over de laatste 3 jaar wat bij het UWV op te vragen is. (online via digid geloof ik)
Dit heb ik ook gedaan, reisurenvergoeding en eigenautovergoeding werden gewoon meegenomen. Let er wel op dat je je maandelijkse hypotheek wel kunt betalen als die vergoedingen wegvallen.

En een adviseur (in mjin geval van De Hypotheker) gaat echt z'n beste doen om een hypotheek voor elkaar te krijgen.

• TacoTaco
Arjan90 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:26:
Wat dat betreft begrijp ik je wens, maar overwerk meenemen is echt onverstandig. Het is geen vast gegeven waar je rechten aan kan ontlenen, waardoor je een groter risico hebt op een te hoge hypotheek t.o.v. je inkomen. Daar wil je echt niet in verzanden.
Dit is zeker belangrijk om in de gaten te houden, hoewel je vreemd genoeg als je geen hypotheek kan krijgen wel voor een hoger bedrag mag huren...

• ikbengeenvis
Arjan90 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:26:
Ook nog even wat advies van mijn kant: een adviseur kan je ook helpen met het in kaart brengen van risico's op basis van arbeidsongeschiktheid, overlijden, etc. Onze adviseur deed dit standaard bij onze hypotheek die we anderhalf jaar geleden hebben afgesloten, dat heeft ons geholpen om ook keuzes te maken voor levensverzekeringen ja/nee. Dit speelt bij jou mogelijk niet omdat, als ik je post goed lees, je alleen wil kopen. Maar als je te maken hebt met een partner en/of kinderen, dan zou ik dat zeker meenemen.

Het gaat niet om een groot bedrag aan overwerk, misschien 3% van mijn inkomen. Toch is die 3% toch al snel 10k potentiële hypotheek meer. Stel ik kan gewoon blijven werken dan ga ik er de aankomende jaren naar verwachting toch zeker 6% per jaar op vooruit, als ik mijn eigen carrièreontwikkeling vergelijk met het gemiddelde van mijn collega's en hun salarisschalen. Dan maak ik mij niet druk om een tientje meer per maand in het eerste jaar.

Te hoge hypotheek maak ik mij ook niet druk om. Tuurlijk als ik arbeidsongeschikt raak is dat altijd een probleem maar dan maakt dat tientje meer of minder ook niet uit.

Kans op werkloosheid acht ik verwaarloosbaar, sector telt een enorm tekort aan mensen, vele malen groter tekort dan in andere sectoren. Ik verwacht dat dit alleen maar gekker wordt. Nu overstappen zou me waarschijnlijk ook al wat geld opleveren al zit ik qua werk en privé balans hier prima. Als blijkt dat ik met mijn inkomen hier prima kan kopen doe ik dat, als dit niet zo is kijk ik wel verder.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beste lezers,

Het lijkt me dat je teveel hypotheek wilt aanvragen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ikbengeenvis
TacoTaco schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Dit heb ik ook gedaan, reisurenvergoeding en eigenautovergoeding werden gewoon meegenomen. Let er wel op dat je je maandelijkse hypotheek wel kunt betalen als die vergoedingen wegvallen.

En een adviseur (in mjin geval van De Hypotheker) gaat echt z'n beste doen om een hypotheek voor elkaar te krijgen.
Staat wel mijn waardegebruik priveauto (leaseauto van werk met privégebruik) op voor 166 euro, komt neer op nog geen 85 euro. Hopelijk is dat dan geen zeurpunt voor een hypotheekverstrekker als ik met het UWV overzicht aankom. Lijkt mij geen issue. Ik rij voor een appel en een ei, denk dat je voor dat geld nog geen 15 jaar oud 3e handsje kan rijden en ik heb er gewoon een hypermoderne elektrische auto voor met onbeperkte privé kilometers (bij 50k privékilometers zullen ze het bij mijn baas niet leuk vinden denk maar daar kom ik niet aan). Daarom maak ik mij ook niet druk over mijn koopkracht. Ik heb verder geen reiskosten en mijn salaris stijgt de afgelopen jaren meer dan prima.

• hmartino
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-11-2022
ikbengeenvis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:40:
[...]

Staat wel mijn waardegebruik priveauto (leaseauto van werk met privégebruik) op voor 166 euro, komt neer op nog geen 85 euro. Hopelijk is dat dan geen zeurpunt voor een hypotheekverstrekker als ik met het UWV overzicht aankom. Lijkt mij geen issue. Ik rij voor een appel en een ei, denk dat je voor dat geld nog geen 15 jaar oud 3e handsje kan rijden en ik heb er gewoon een hypermoderne elektrische auto voor met onbeperkte privé kilometers (bij 50k privékilometers zullen ze het bij mijn baas niet leuk vinden denk maar daar kom ik niet aan). Daarom maak ik mij ook niet druk over mijn koopkracht. Ik heb verder geen reiskosten en mijn salaris stijgt de afgelopen jaren meer dan prima.
Naast je eigen bijdrage voor prive gebruik van de auto betaal je ook extra belasting via de fiscale bijtelling. Je houdt hierdoor minder netto over dan zonder de auto. (Eigen bijdrage + fiscale bijtelling). * behalve als je eigen bijdrage zo hoog is dat er geen fiscale bijtelling meer is

[Voor 3% gewijzigd door hmartino op 25-02-2021 16:44]

• Sethro
  • Laatst online: 22:02
ikbengeenvis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:40:
[...]

Daarom maak ik mij ook niet druk over mijn koopkracht. Ik heb verder geen reiskosten en mijn salaris stijgt de afgelopen jaren meer dan prima.
Grootste risico is imho waardedaling van de woning icm gedwongen verkoop door inkomstendaling (vb bij werkeloosheid of door scheiding).

Dan kun je in situatie komen dat je flinke restschuld hebt en ook geen ander (huur) huis meer kunt krijgen.

En vaak gaan hoge werkeloosheid en waardedaling hand in hand tijdens recessies.

[Voor 19% gewijzigd door Sethro op 25-02-2021 16:50]

• ikbengeenvis
Hackus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:40:
[...]

Het lijkt me dat je teveel hypotheek wilt aanvragen.
Te veel zeg je . Ik kom niet in aanmerking voor een sociale huurwoning. De woningmarkt is oververhit. Ik heb al twee nettojaarsalarissen opgespaard. Het lijkt mij dat ik dan met een bovenmodaal inkomen toch zou kunnen proberen om een zo hoog mogelijke hypotheek te krijgen. Ik had ook liever een sociaal huurhuis gekregen met een uurtje van 600 euro. Ik kom echter niet in aanmerking voor een vrijsector huurhuis want die huren starten tegenwoordig bij de 1100 euro + 150 euro servicekosten en dan nog even 3x netto dat loon, daar kom ik niet aan en ik zou het niet eens willen, iemand anders pensioen of luxe levensstijl betalen met mijn welverdiende geld.

Als ik had verwacht dat ik voor mijn kale inkomen met niet te veel moeite een woning of appartement had kunnen vinden had ik deze vraag niet gesteld.

Ik kan natuurlijk ook een hokje in Verweggistan kunnen gaan wonen. Ik werk vooral in de Randstad en woon daar nu al niet. Dan lijkt het mij redelijk om te stellen dat ik niet nog veel verder kan gaan wonen, 3 uur reistijd per dag vind ik niet redelijk. Verder zie ik het niet zitten om naar een oord als Stadskanaal te verhuizen, misschien dat ik daar mijn salaris ook wel kan verdienen maar dan woon ik wel leuk op 2 uur rijden van mijn familie, clubs en vrienden. Doe maar niet.

Ik had dit liever ook niet gewild maar met de huidige woningmarkt zie ik geen andere opties.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-03 14:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is dit IKB ondanks alles toch (deels) te laten meetellen voor mijn hypotheek.
Heb je al een reactie terug van een hypotheeksomverstrekker of adviseur? Het lijkt mij dat je je hypotheekaanvraag moet gaan indienen bij een partij die dit mee wil nemen.

Een eerste orietnterend gesprek bij bv. de hypotheker is kosteloos. De adviseur zou je dan zo moeten kunnen vertellen óf er partijen zijn die het bedrag mee willen nemen, en wat dan je evt. uitendelijke hypotheek zal gaan worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ikbengeenvis
Sethro schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:46:
[...]

Grootste risico is waardedaling van de woning icm gedwongen verkoop door inkomstendaling (vb bij werkeloosheid of door scheiding).
Werkeloosheid zit er voorlopig dus niet in, in ieder geval niet bij mijn huidige werkgever. werk en privé balans in top. Zelfs als ik exact hetzelfde als nu blijf doen verdien ik over 10 jaar 30% meer dan nu, dat is zonder CAO verhogingen meegerekend. Ik verwacht over 2 jaar toch wel een promotie, dan hoef ik me helemaal geen zorgen meer te maken.

Scheiding is geen probleem want ik koop alleen. Verwacht dat als ik wel zou gaan samenwonen in een huis dat ik gekocht heb dat ook niet een gemeenschap van goederen zal zijn.

Als ik om wat voor andere reden arbeidsongeschikt raakt is dat jammer maar zoals ik al zei, dan maakt een tientje meer of minder ook niet uit, dan is het toch de sociale huur in met een urgentieverklaring.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ikbengeenvis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:47:
[...]

Te veel zeg je . Ik kom niet in aanmerking voor een sociale huurwoning. De woningmarkt is oververhit. Ik heb al twee nettojaarsalarissen opgespaard. Het lijkt mij dat ik dan met een bovenmodaal inkomen toch zou kunnen proberen om een zo hoog mogelijke hypotheek te krijgen. Ik had ook liever een sociaal huurhuis gekregen met een uurtje van 600 euro. Ik kom echter niet in aanmerking voor een vrijsector huurhuis want die huren starten tegenwoordig bij de 1100 euro + 150 euro servicekosten en dan nog even 3x netto dat loon, daar kom ik niet aan en ik zou het niet eens willen, iemand anders pensioen of luxe levensstijl betalen met mijn welverdiende geld.

Als ik had verwacht dat ik voor mijn kale inkomen met niet te veel moeite een woning of appartement had kunnen vinden had ik deze vraag niet gesteld.

Ik kan natuurlijk ook een hokje in Verweggistan kunnen gaan wonen. Ik werk vooral in de Randstad en woon daar nu al niet. Dan lijkt het mij redelijk om te stellen dat ik niet nog veel verder kan gaan wonen, 3 uur reistijd per dag vind ik niet redelijk. Verder zie ik het niet zitten om naar een oord als Stadskanaal te verhuizen, misschien dat ik daar mijn salaris ook wel kan verdienen maar dan woon ik wel leuk op 2 uur rijden van mijn familie, clubs en vrienden. Doe maar niet.

Ik had dit liever ook niet gewild maar met de huidige woningmarkt zie ik geen andere opties.
Het gaat mij er om dat je niet teveel aanvraagt, en misschien krijgt. Tegenwoordig liggen de bedragen te hoog, en kun je eerder in de problemen komen(met welke reden ook) met voldoende eigen vermogen, hoef je ook niet teveel hypotheek aan te vragen. (helaas is de markt tegenwoordig ook te verhit, vernacheld)
Dit komt mede door vreemde hypotheekconstructies. Ik begrijp goed je situatie. (mijn oudste zoon zat vorig jaar in zelfde situatie) gelukkig kon ik hem financieel helpen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ikbengeenvis
Hackus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:56:
[...]

Het gaat mij er om dat je niet teveel aanvraagt, en misschien krijgt. Tegenwoordig liggen de bedragen te hoog, en kun je eerder in de problemen komen(met welke reden ook) met voldoende eigen vermogen, hoef je ook niet teveel hypotheek aan te vragen. (helaas is de markt tegenwoordig ook te verhit, vernacheld)
Dit komt mede door vreemde hypotheekconstructies. Ik begrijp goed je situatie. (mijn oudste zoon zat vorig jaar in zelfde situatie) gelukkig kon ik hem financieel helpen
Ik heb gescheiden ouders. Beiden met wel wat geld maar niet voldoende om mij en daarmee mijn zusje te helpen met een hypotheek. Mijn vader heeft een WAO/WIA uitkering die vrij magertjes is (aangeboren aandoening die steeds heviger werd, heb ik zelf geen last van), hij teert nu al in op zijn spaargeld. Hij heeft wel gezegd dat hij wilt bijdragen maar dat vind ik uit ethische overwegingen niet oké. Als hij nou een goed inkomen en straks een goed pensioen zou hebben zou ik het wel doen maar nu vind ik dat gewoon niet kunnen.

Mijn moeder heeft een stuk minder spaargeld maar als ik haar zou vragen zou dit betekenen dat mijn zusje hier logischerwijs ook recht op zou hebben. Dat feit in combinatie met vrij kostbaar achterstallig onderhoud dat ze ooit toch zal moeten oppakken maakt het dat ik het ook niet netjes vind om haar te vragen.

Daar houd het wel een beetje mee op. Zoals we beiden al hebben beaamt: ik heb gewoon geen keus, ik zal wel (veel) moeten lenen om een kans te maken in de bodem van de huizenmarkt. Een huis dat onder de 200k verkoopt zul je tegenwoordig op minder dan een uur rijden van de randstad niet meer vinden. De rente mag dan wel laag zijn de woningprijzen zijn zeker de afgelopen jaren ook onevenredig hard gestegen.

Combinatie van immigratie, gebrek aan bouw nieuwe woningen, steeds meer singles en gescheiden mensen overtuigd mij er van dat deze stijgende lijn nog wel zeker 10 jaar zal doorzetten.

[Voor 11% gewijzigd door ikbengeenvis op 25-02-2021 17:18]

• TacoTaco
Ik heb met dezelfde instelling een appartement gekocht 15 jaar geleden (2006, vlak voor de grote bubbel). Het is een inschatting die je het beste zelf kan maken, omdat je zelf het beste weet wat de kansen en risico's zijn van het inspelen op meer salaris.

Een hypotheekadviseur kan je vertellen wat je nog mist aan je inschattingen. Ik zou vooral met de info die je al hebt verzameld een keer bij een adviseur het eerste (gratis) gesprek gaan voeren.

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-03 14:46
IKB is in mijn geval bij mijn nieuwe hypotheekverstrekker gewoon meegenomen, al heb ik niet tot het max. van ons kunnen hoeven lenen. Het is een vaste toelage ter vervanging van vakantiegeld en/of eindejaarsuitkering. Hypotheekverstrekker was Obvion, for the record.

Ouderschapsverlof deden ze een stuk lastiger over. Daar voor moest er een begeleidend schrijven van personeelszaken bij om de lucht te klaren |:(

• hmartino
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-11-2022
Dakillerbean schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:39:
IKB is in mijn geval bij mijn nieuwe hypotheekverstrekker gewoon meegenomen, al heb ik niet tot het max. van ons kunnen hoeven lenen. Het is een vaste toelage ter vervanging van vakantiegeld en/of eindejaarsuitkering. Hypotheekverstrekker was Obvion, for the record.

Ouderschapsverlof deden ze een stuk lastiger over. Daar voor moest er een begeleidend schrijven van personeelszaken bij om de lucht te klaren |:(
IKB kan ter vervanging van een hele hoop zaken aangeboden worden. Vandaar de verschillen. Als het vakantiegeld en eindejaarsuitkering vervangt dan zal dit in de regel vaker worden meegenomen in het inkomen van de aanvrager.

Ouderschapsverlof is een ander verhaal. De hypotheekverstrekker weet niet hoeveel verlof je gaat opnemen, ook al is een gedeelte betaald. Dit heeft invloed op je maandelijks te besteden inkomen, en verlaagt ook weer je IKB budget. Omdat je over de opgenomen uren geen IKB budget krijgt. En je salaris (bruto en maar vooral) netto wordt hierdoor natuurlijk een stuk minder.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

ikbengeenvis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:47:
[...]
Ik neem je advies zeker mee. Punt is dat ik ook twijvel of ik nu wel de huizenmarkt op wil. Ik heb wel een sterke drang naar een eigen plek maar ik heb ook het idee dat als huizen een jaartje of twee minder dan 10% per jaar stijgen ik een stuk verder kom met mijn spaargeld en stijgend inkomen. Dat blijft natuurlijk altijd een onzekerheid. Ik verwacht met het huidige woningtekort dat de gekte nog wel even aanhoud, vandaar dat ik nu toch al een inschatting probeer te maken of het voor mij zinnig is om een hypotheekadviseur in de hand te nemen. Zou het erg zonde vinden om na een jaar zoeken tot de conclusie te komen dat ik gewoon te weinig verdien om binnen mijn zoekgebied wat te vinden.
Helder, maar vervolgens zeg je dit:
ikbengeenvis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:47:
[...]

[...]

.. en daarna dit:
ikbengeenvis schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:35:
[...]

Het gaat niet om een groot bedrag aan overwerk, misschien 3% van mijn inkomen. Toch is die 3% toch al snel 10k potentiële hypotheek meer. Stel ik kan gewoon blijven werken dan ga ik er de aankomende jaren naar verwachting toch zeker 6% per jaar op vooruit, als ik mijn eigen carrièreontwikkeling vergelijk met het gemiddelde van mijn collega's en hun salarisschalen. Dan maak ik mij niet druk om een tientje meer per maand in het eerste jaar.

Te hoge hypotheek maak ik mij ook niet druk om. Tuurlijk als ik arbeidsongeschikt raak is dat altijd een probleem maar dan maakt dat tientje meer of minder ook niet uit.

Kans op werkloosheid acht ik verwaarloosbaar, sector telt een enorm tekort aan mensen, vele malen groter tekort dan in andere sectoren. Ik verwacht dat dit alleen maar gekker wordt. Nu overstappen zou me waarschijnlijk ook al wat geld opleveren al zit ik qua werk en privé balans hier prima. Als blijkt dat ik met mijn inkomen hier prima kan kopen doe ik dat, als dit niet zo is kijk ik wel verder.
Verschillende users hebben geopperd dat je wellicht teveel hypotheek wil nemen en hebben al dan niet direct gehint naar de onverstandigheid daarvan. Het lijkt erop dat je voor jezelf een vrij duidelijke risico-inschatting maakt en, zoals je zelf eigenlijk ook aangeeft in andere woorden, een sociale huurwoning of een vrije sector huurwoning zijn geen haalbare alternatieven.

Een aantal jaar geleden hebben we hier in WVB heftig discussie gevoerd over de stelling 'of het slim is om voor het absolute maximale hypotheekbedrag te gaan'. Hoewel er hier een aantal users zijn die dat afraden alsof we praten over autorijden met 15 bier achter de kiezen ben ik zelf iets minder risicomijdend aangelegd en zal ik je dat zeker niet per definitie afraden. De tijden van 125% LTV aflossingsvrije hypotheken liggen lang achter ons en als je nu een hypotheek afsluit dan ga je in ieder geval niet meer lenen dan 100% van de woningwaarde en ben je vanaf dag 1 aan het aflossen waarbij het openstaande hypotheekbedrag steeds lager wordt.Het is vooral belangrijk dat je nadenkt over mogelijke risico’s; wat als je werkloos raakt, wat als je arbeidsongeschikt raakt, etc. Hoeveel besteedbaar inkomen hou je dan over en is dat haalbaar; dat heeft natuurlijk ook een hoop te maken met hoe je zelf in elkaar steekt. Misschien ben je een huismus die toch wel iedere maand flink z’n spaarrekening spekt en ga je bij financiële tegenslag tijdelijk niet of minder sparen. Of ben je ieder weekend bij elk feestje te vinden en zul je bij financiële tegenslag je leven heftig om moeten gooien, en ben je ook bereid om dat te doen?

Daarom nogmaals het advies om gewoon bij een adviseur langs te gaan (inmiddels al door meerdere users geopperd). Een adviseur kan enerzijds de wegen bewandelen om het máximale eruit te trekken en daarnaast alle scenario’s voor rekenen zodat je daadwerkelijk beeld hebt bij mogelijke financiële implicaties. Ten slotte heb je ook beeld bij de verschillende voorwaarden die hypotheekverstrekkers stellen zoals boeterentes, extra aflossen en (met de huidige rente niet geheel onbelangrijk) of je op termijn je hypotheek mee mag verhuizen. Niemand heeft een glazen bol en uiteindelijk is het leven ook gewoon een kwestie van gewogen risico’s nemen dus laat je goed informeren door iemand met kennis van zaken en maak daarna de afweging of je het nog steeds haalbaar acht.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen maar voor zover ik weet (en zo is het bij mij gegaan) kijkt je hypotheekverstrekker alleen maar naar de inkomsten op basis van je huidige werkgeversverklaring. Dus je kan er eigenlijk vrij weinig druk op uitoefenen of je IKB wel of niet wordt meegenomen, je vraagt bij je werkgever namelijk die verklaring op en zij vullen de benodigde vaste inkomsten in en daarmee moet je naar de bank.

Als jij structureel kan aantonen dat je iedere maand overwerkt of andere toeslagen krijgt zal dat op je werkgeversverklaring staan, zoiets als dit:
1 ) Bruto Jaar Salaris (excl overwerk, toeslagen, etc)
2 ) Vakantietoeslag
3 ) Onregelmatigheidstoeslag (bedrag over de laatste 12maanden)
4 ) 13e maand
5 ) Provisie
6 ) Eindejaarsuitkering
7 ) Overwerk (bedrag over de laatste 12maanden)
8 ) Persoonlijke en andere vaste toeslagen

Dat bij elkaar op tellen is je vaste inkomsten waar de bank mee werkt.

-edit-
Ik kan me overigens niet voorstellen dat een bank het IKB meeneemt als vaste inkomsten, je kan hier immers ook (een deel van) vrije dagen van opnemen bv.

[Voor 7% gewijzigd door Enforcer op 26-02-2021 18:17]

• ikbengeenvis
Enforcer schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:13:
-edit-
Ik kan me overigens niet voorstellen dat een bank het IKB meeneemt als vaste inkomsten, je kan hier immers ook (een deel van) vrije dagen van opnemen bv.
Dat snap ik maar mijn vakantiegeld wordt ook in dat ikb potje gestort. Die zou ik in principe dus ook niet hoeven op te nemen als geld. Daat houd ik dus vrolijk mijn mond over tegenover een hypotheekverstrekker. Ik snap wel dat ze zich zorg maken over een adv/overig ikb, al betaal ik het al sinds ik begonnen ben met werken voor meer dan 80% uit in geld.

Mijn CAO zou deze arbeidsvoorwaarde kunnen intrekken maar ik verwacht dat de vakbond en werknemers daar vrij fel over zouden zijn. Er is al een extreem tekort in mijn sector, dan verwacht ik niet dat er gesneden wordt in deze voorwaarden. Kan in theorie wel maar ik snap dat de verstrekker dat niks kan schelen, alles om risico te beperken.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ikbengeenvis schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:38:
Dat snap ik maar mijn vakantiegeld wordt ook in dat ikb potje gestort. Die zou ik in principe dus ook niet hoeven op te nemen als geld.
Heh? Maar je zegt zelf dat vakantiegeld daar niet onder valt in je OP:
Het IKB is geen vakantiegeld/dertiende maand/vaste winstuitkering, die staan onder andere kopjes vermeld.
Ik weet dan ook niet onder welke CAO je valt maar ik val onder Sociaal Werk en heb ook een IKB, maar dit zijn vaste inkomsten en afspraken die in de CAO staan en voor iedere medewerker geldt, kortom, dit wordt wel meegenomen door de bank (bij ons is IKB namelijk vakantiegeld/13e maand/bovenwettelijk vakantieverlof en vergoeding premie ziektekostenverzekering). Alles wat vast staat in een CAO moet meegenomen worden, dus ook als je bijv. over 2maanden een vaste salarisverhoging krijgt van een bepaald percentage.

Bedoel je niet een ander "potje" zoals een loopbaanbudget die je normaliter voor studies gebruikt?

[Voor 19% gewijzigd door Enforcer op 26-02-2021 20:02]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze past beter in pfsl, ik doe dit topic die kant op.

Tweakers Discord

• Eckmeisterr
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-02-2022
TL;DR: ja een flexibel budget / keuze budget / employee benefit budget wordt (deels) meegenomen door de hypotheekverstrekker. Welke verstrekkers het wel / niet meenemen dat weet ik niet, behalve dat Argenta het in ieder geval deels meeneemt op basis van recente ervaring (in mijn geval: voor 8% van de 11% budget).

Op zich zijn er hier veel goede comments geplaatst die ook behulpzaam zijn. Echter zitten er ook een aantal tussen in de trant van "je wil teveel hypotheek lenen". Dit is natuurlijk een volledig onzinnige uitspraak die je niet kunt doen op basis van een paar forum post. Of het teveel is is volledig afhankelijk van de levensstijl van de persoon in kwestie. M.a.w. kijk eens op je rekening en zie wat je gemiddeld uitgeeft aan verschillende zaken (boodschappen, vrije tijd, vaste lasten, ...). Hanteer je een dure/luxe levensstijl en je neemt een maximale hypotheek, dan kan het best zijn dat het minder aangenaam leven wordt voor je.

Wat betreft de hypotheek: ik heb deze zonder een adviseur afgesloten (via independer) en kwam uit bij Argenta vanwege de rente en bijbehorende hypotheekvoorwaarden. Contactpersoon bij independer zei al snel dat mijn zgn. employee benefit budget (ik werk bij ABN Amro) uitgesplitst moest worden in bijv. vakantiegeld, dertiende maand etc. Deze laatst genoemde componenten worden namelijk sowieso meegenomen, terwijl andere componenten onzeker zijn. Bij mij was het 'probleem' dat het budget niet verder op te splitsen valt. Het is namelijk een budget dat bovenop het loon komt en dat volledig als loon kan worden uitgekeerd, maar waar je ook vakantiedagen mee kan kopen of fiscale voordelen kunt behalen (denk aan een fiets tot een bepaald bedrag). Ik heb toen uiteindelijk het CAO doorgestuurd met de betreffende pagina over het budget. Overigens was op de werkgeversverklaring al volgens de NHG normen aangegeven dat dit budget vast en onvoorwaardelijk is (dat is belangrijk; i.t.t. een flexibel budget kan een bonus kan bijv afhankelijk zijn van de prestaties).

Het benefit budget is 11% boven op het loon en Argenta nam uiteindelijk 8% mee (dus 8% van de 11%). Deze 8% is geen toeval; het is het vakantiegeld percentage. Logisch is het niet, aangezien op de werkgeversverklaring duidelijk staat dat mijn brutoloon inclusief vakantiegeld is. De bank, Argenta, hanteert deze regel echter en daar kun je (denk ik) weinig aan veranderen.

Ten slotte: mocht je zelf ook afhankelijk zijn van een dergelijk budget voor je hypotheek, dan zou ik persoonlijk een financieel adviseur aanraden. Zoals gezegd had ik dit niet gedaan, maar ik ging naïef dit proces in dat het budget sowieso voor 100% mee werd genomen (maar uiteindelijk dus ca. voor 72% -> 8%/11%). Een adviseur heeft nu eenmaal meer ervaring met dergelijk budgetten en heeft een netwerk - dus kan ook makkelijker bij de verschillende verstrekkers polsen of je budget meegenomen kan worden en voor hoeveel.

Ik realiseer me dat het wellicht niet meer relevant is voor de OP, maar mogelijk wel voor anderen.

• Eckmeisterr
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-02-2022
Overigens jammer dat @ikbengeenvis niet (meer) heeft laten weten hoe het voor hem/haar heeft uigepakt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee