Toon posts:

Buitendouche: keukengeiser zonder afvoer mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou graag een buitendouche willen maken, met behulp van een elektrische keukenboiler (bv. Daalderop Close-in). Volgens het aansluitschema moet deze met een "inlaatcombinatie" worden aangesloten op de koud-water leiding:
"De inlaatcombinatie is bedoeld als beveiliging voor
warmwatertoestellen en beperkt de overdruk die ontstaat
wanneer water wordt verwarmd in een afgesloten vat. Het
overtollige water wordt via de expansie-uitloop van de
inlaatcombinatie afgevoerd."

Nu heb ik op de plek waar ik de boiler wil plaatsen geen afvoer in de buurt. Omdat we de buitendouche maar relatief beperkt gebruiken zou ik wellicht met een bak onder de uitloop kunnen werken.

Heeft iemand enig idee of er veel water wordt afgevoerd via deze uitloop?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Wat doe je met vorst? Gaat 's winters alles naar binnen? Laat het dan gewoon in de aarde lopen zou ik denken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• dijkmans
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-03 09:48
Heb hetzelfde gedaan afgelopen zomer. Wat ik toen heb gedaan is afvoer van de douche via een flexbile 40 mm slang naar de straat gelegd, en de oude douchebak gebruikt. De inlaatcombinatie heb ik weer laten lekken in de douchebak via een kleiner slangetje. Had een 15 liter Close up, en kon hier ongeveer 10 min mee douchen.

Maar inderdaad het is alleen voor tijdelijk natuurlijk. Als t definitief moet worden, zul je de boiler ergens anders moeten zetten, of verwarmen

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-03 08:45
Ik laat het zelf de grond inlopen, is ook maar weinig water trouwens.

Met vorst staat de boiler leeg in de schuur.

Life ain't nothin' but hoes, cash and root.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-04 19:17
Als je een groter rendement wilt halen dan kun je het systeem aanvullen met een douche WTW. Of zelf construeren of een kant en klaar systeem kopen.

• tollo71
  • Niet online
De geiser komt (permanent) in de garage te hangen, de douche komt ~4m verder, naast het overdekte en betegelde terras. De koudwaterleiding naar de geiser wordt in de garage afgetapt van de leiding naar het buitenkraantje.
De warm+koud leidingen moeten door de buitenmuur heen naar de douche en worden in de winter leeggemaakt om kapotvriezen te voorkomen.
sMoKeFiSh schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:35:
Ik laat het zelf de grond inlopen, is ook maar weinig water trouwens.

Met vorst staat de boiler leeg in de schuur.
Ik kan het niet makkelijk ergens weg laten lopen, maar als er inderdaad maar weinig water uit de overloop komt lijkt het best OK dit in een bak/emmer op te vangen en periodiek te legen.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:21
neem wel een 10 liter emmer ik kan je uit ervaring zeggen dat je je aan de rest gaat ergeren.

als je het echt perfect wilt doen neem een condens pompje.
dan kan je er een lange slang aan hangen en deze ergens in een afvoer droppen.
let wel op voor winter etc.

• tollo71
  • Niet online
miciel schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 06:17:
neem wel een 10 liter emmer ik kan je uit ervaring zeggen dat je je aan de rest gaat ergeren.

als je het echt perfect wilt doen neem een condens pompje.
dan kan je er een lange slang aan hangen en deze ergens in een afvoer droppen.
let wel op voor winter etc.
Goede tip: met emmer beginnen en, indien alsnog nodig, met een condenspompje naar een (wat verder weggelegen) afvoer.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:27
.

[Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:44]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-04 18:43
tollo71 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:29:
Ik zou graag een buitendouche willen maken, met behulp van een elektrische keukenboiler (bv. Daalderop Close-in)....[/i]
Nu heb ik op de plek waar ik de boiler wil plaatsen geen afvoer in de buurt. Omdat we de buitendouche maar relatief beperkt gebruiken zou ik wellicht met een bak onder de uitloop kunnen werken.
Geiser, boiler, boiler, geiser? Welke van de twee?

Hou er rekening mee dat een keukenboiler maar een paar liter heeft en onvoldoende vermogen heeft langere tijd warm water te leveren. Een grotere boiler lost dit probleem voor een deel op, maar neemt veel meer ruimte in. Tevens is het bij het incidentele karakter van de warmtevraag een inefficiënte manier van verwarmen.

Doorstroomboiler is een optie, maar dan moet je wel een 3x25A aansluiting hebben. En aangezien een afvoerbuisje je al te veel werk lijkt te zijn, doe ik een dappere aanname dat je geen 3x 25A in de buurt hebt, en hier ook niet voor wil gaan graven.

Met diezelfde aanname valt de kosten efficiënte manier van een gasgestookte geiser ook af.

Blijven er twee praktische opties over:
1. met een tuinslang vanuit de keuken.
2. Mobiele buitendouche op campinggas.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee