Toon posts:

Hoe verplaats ik software omgeving naar nieuwe PC?

Pagina: 1
Acties:

• ignavusvon
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-01 19:14
Dag allen,

Ik heb een vraagstuk waarvan ik niet weet of er een antwoord is.

Ik heb in het verleden wel eens de HDD van mijn laptop vervangen voor een SSD. Samsung had een mooi programma waarmee ik de C: schijf in zijn geheel kon kopiëren van de HDD, door een usd-naar-SATA kabel, op de SSD. Dan verwissel je de schijven en bam, je bent geupgrade. tamelijk simpel.

Nu wil ik iets soortgelijks doen, maar dan ingewikkelder.

Ik ben een nieuwe PC aan het bouwen. Mijn huidige PC heeft een 256Gb C: SATA SSD en een 1Tb E: HDD. Het besturingsprogramma en andere programma's/games staan op C: en het gros van de bestanden en een paar andere programma's staan op E:. In mijn nieuwe PC wil ik een 2Tb M.2 SSD. Nu komt dus de vraag:

Kan ik mijn C: en E: schijf op één M.2 kopiëren en dat de PC dan gewoon werkt zoals in mijn oude PC?

Er zijn meerdere redenen waarom ik niet alles opnieuw wil installeren, dit zou mij gewoon heel goed uitkomen.

Dit is de SSD die ik wil gaan gebruiken:
pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB

Ik draai windows 10.

Is dit uberhaupt mogelijk, zo ja, hoe?

Groetjes, Jan

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-03 17:50

sHELL

VR "connoisseur"

Tussen niet mogelijk en wel mogelijk zit het groot gat genaamd "hoeveel tijd en ellende wil je er insteken?".

Ja het is mogelijk, maar je zult door bergen configuratie bestanden, snelkoppelingen en registry entries moeten spitten en alles om moeten zetten. (realistisch gezien ben je hier echt wel een paar uur, tot enkele dagen mee bezig) En zelfs al denk je dat alles goed hebt gedaan dan nog zul je tegen problemen aanlopen die niet direct te verklaren zijn.

Dus mijn advies is: Door de zure appel heen bijten en met een schone lei beginnen.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• ignavusvon
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-01 19:14
Hmmm, dat is wel minder...

Denk je dat het makkelijker zou kunnen als ik 2 schijven in mijn nieuwe PC stop? een C: en een E: en dan de oude schijven daarop kopiëer?

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:26

Baggeraar

Wat een gebagger..

Gewoon de C: schijf met een 1-op-1 kopie kopieren naar de nieuwe SSD
dan de C: partitie gewoon uitbreiden (of kan zelfs samen met de eerste stap met minitool bijvoorbeeld)

daarna gewoon de harde schijf met je bestanden manueel even overzetten; lijkt mij niet dat dat zo veel werk is om die bestanden een plaatsje te geven op je nieuwe SSD.

Op zich echt niet veel werk. Kan gewoon even duren afhankelijk van de diskspeed/aansluitmanier/grootte

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:32

Croga

The Unreasonable Man

Wat @Baggeraar zegt!

Ik had een desktop systeem, heb daarvan de SSD uitgebouwd en in m'n nieuwe laptop ingebouwd. Windows klaagt even over drivers, 2 uur later draait alles als een zonnetje. Windows installaties interesseren zich niet zo heel erg voor de hardware. Die drivers trekken ze later wel bij (wellicht dat hij nog over licentie gaat klagen. Nummertje overtypen en klaar).

Als je meteen naar een grotere SSD wilt dan zou je eerst je 256GB moeten klonen naar je nieuwe 2TB. Idealiter maak je op die 2TB SSD dan een partitie van 1TB waar je je oude E schijf naartoe kopieert. Op die manier weet je zeker dat je programmas hun data ook nog kunnen vinden.

Yup, je bent even bezig maar echte problemen verwacht ik niet. Zo doe ik het sinds mijn eerste Windows 10 installatie en die gaat al een tijdje mee....

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:45

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Ja dat kan.
Dan moet je op je nieuwe schijf 2 partities maken.
Een partitie is C: en een partitie E:

De ruimte delen ze echter niet dus je moet elke partitie een deel van de ruimte op je nieuwe harddisk/SSD/M2 geven.

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Wat is er mis met de (kleine) oude SSD smart clonen naar de nieuwe (grotere) SSD, daarop ruimte vrij houden en een D:-partitie aanmaken en de inhoud van je oude harddisk "als partitie" clonen naar de de D:-partitie op de nieuwe grote SSD?

Dan zou je doel op een gemakkelijke manier zijn bereikt, met als nadeel dat je nog steeds twee separate partities op de SSD hebt, waarvan je de grootte van beide partities t.o.v. elkaar moet managen zodat niet een van beide voortijdig volloopt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee