Toon posts:

Grens duidelijk krijgen - geen ervaring, tips nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
We hebben in april een gekochte woning betrokken. Het perceel is een vrij simpele rechthoek, geen ingewikkelde bochten of hoeken. Bij de overdracht krijg je dan zo'n vierkantje te zien met een cijfer erin, en dat stelt dan jouw perceel voor. Prima.

In de periode na de aanschaf en voor de daadwerkelijke overdracht van de woning ben ik af en toe op en neer gereden om alvast spullen over te hevelen (ze hadden de garage al voor ons vrijgemaakt). De buren aan één zijde waren toen een hek aan het plaatsen, en gaven aan dat ze dit deden vanwege hun vijver (omdat wij kinderen hebben). Ook prima, niks achter gezocht.

De buren aan de ándere zijde hebben op het eerste gedeelte van het terrein (net achter de huizen) een schutting met aan onze zijde van die schutting een klein stenen paadje. Ze hebben altijd aangegeven dat dit paadje ook nog tot hun grond behoort en dient om de ramen te kunnen zemen. Ook prima, niks achter gezocht.

Maar nu is de schutting versleten, en ze willen hem vervangen. Ze hebben mij niet gevraagd hieraan bij te dragen en willen hem op eigen grond zetten. Ze willen echter wél de schutting nu aan de andere zijde van het paadje plaatsen. Plaatje bij het praatje:

Ze geven aan dat de erfgrens precies ligt op de hoek van die stenen pilaar aan mij kant van het paadje, met andere woorden, die stenen muur staat precies op mijn grond, aldus de buren. De buurvrouw kwam later nog langs met het kadasterplaatje dat ze in haar documentatie heeft, maar dat ondersteunt haar verhaal niet echt:

De zijgevel aan de achterzijde van hun woning lijkt wel precies op de erfgrens te staan. Nu besef ik me wel dat een paadje van krap een halve meter breed erg lastig weer te geven is en op deze schaal kun je op basis hiervan eigenlijk geen duidelijkheid geven.

Ik heb dus aangeboden om zelf onderzoek te doen naar de juiste erfgrens. De buurman gaf aan dit te begrijpen en steunen, hij wil graag goeie vrienden blijven (het contact is dikke prima, ik help zelf af en toe met zware klussen omdat hij met zijn gezondheid worstelt) en de schutting op de juiste plaats hebben. Er bekruipt me wel een klein beetje het gevoel van opportunisme aan de kant van de buurvrouwen van beide buren: nieuwe eigenaren, dus de kans om het terrein even opnieuw vorm te geven en wellicht een metertje te winnen. Dat hoeft natuurlijk totaal niet zo te zijn, maar alhoewel ik zeker geen plannen heb nu iets met de situatie te doen (ook niet als blijkt dat hun paadje op mijn grond ligt) wil ik wel bewijs hebben als bij nieuwe buren over tien jaar (bij wijze van spreken) alsnog onduidelijkheid ontstaat. Er is immers een 20 jaar verjaringstermijn op zulke zaken.

Dus ik heb contact gezocht met het kadaster. Het advies van een onafhankelijk landmeter die ik heb gebeld was om eerst het 'veldwerk' op te vragen. Kadaster geeft daarover vreemde informatie:
Geachte heer Htt-thalan,

Bedankt voor uw aanvraag voor een Veldwerk (landmeetkundige schets met maten).

Naar aanleiding van uw aanvraag hebben wij onderzoek gedaan in ons archief naar het Veldwerk waarop de grens op het moment van ontstaan is geregistreerd. De resultaten van dit onderzoek staan hieronder weergegeven.
-------------------------------------------------------
Grens tussen de percelen: EMNXX E XXXX en XXXX (buren met paadje)
Archiefnummer Veldwerk: XXX
Uit het jaar: 1909
Helaas beoordelen wij dit Veldwerk als niet bruikbaar, omdat het Veldwerk onvoldoende maatvoering bevat waarmee u de grens zou kunnen uitzetten.
Grens tussen de percelen: EMNXX E XXXX en XXXX (buren met vijver)

Archiefnummer Veldwerk: XXX
Uit het jaar: 1907

Helaas beoordelen wij dit Veldwerk als niet bruikbaar, omdat het Veldwerk onvoldoende maatvoering bevat waarmee u de grens zou kunnen uitzetten.
Op basis van de uitkomst van dit onderzoek zijn er tot nu toe geen kosten verbonden aan uw aanvraag. Wilt u een Veldwerk toch ontvangen, dan is dit natuurlijk mogelijk. U kunt dit aangeven in een reactie op deze e-mail. Noem hierbij het gewenste archiefnummer en uw akkoord voor de kosten van € 44,00 per grens.
Wij adviseren u een vrijblijvende offerte aan te vragen voor een Grensreconstructie. Bij een Grensreconstructie zet het Kadaster de richting van een eerder ingemeten definitieve kadastrale grens opnieuw uit in het terrein. Wilt u eerst meer informatie? Bekijkt u dan de productbeschrijving op onze website.
Ik had eerder aangegeven in mijn aanvraag dat ik niet per definitie akkoord wilde gaan met 44 euro per grens met als reden de AVG/GDPR wetgeving die aangeeft dat ze alleen de nodige kosten mogen verrekenen die nodig zijn om mij mijn eigen eigendomsinfo te verstrekken. Ik heb het vermoeden dat ze deze op die manier proberen te omzeilen, door te zeggen dat de info er niet is en dat ik alsnog per grens moet dokken om dit te reconstrueren. Maar dat vind ik vreemd: hoe kunnen ze iets reconstrueren als ze geen info hebben? En waar komt de basis voor die getekende rechthoek op de kadasterplaatjes dan vandaan?

Ik heb weinig kennis over dit soort zaken... en hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen over hoe ik tot die grens info kom. Ik heb o.a. een prijsopgave van 649 van een bedrijf genaamd 'kadasterdata' die claimen voor dit bedrag de hele boel uit te komen meten (met paaltjes en al). De onafhankelijk landmeter die ik daarna sprak zegt dat je met hen geen zaken moet doen omdat ze hun werk niet goed zouden doen. Maar hij geeft óók aan dat elke meting buiten die uitgevoerd door het kadaster zélf geen enkele juridische waarde hebben als het ooit puntje bij paaltje mocht komen. En het kadaster rekent 485 per grens, en nog een paar honderd euro extra als je ook wil weten waar de lijn begint en eindigt 8)7 echt compleet bezopen. 649 zou ik nog durven betalen voor duidelijkheid (je hebt er de rest van je leven wat aan immers, we willen hier in principe niet meer weg) maar als het richting de 1000 of meer gaat bedank ik ervoor.

Een kaart met maatgeving zou al heel nuttig zijn, dan kan ik zelf een simpele meting opzetten. Ik heb een retourmail gestuurd aan het kadaster aangevend dat ik de feedback niet begrijp en om meer uitleg vraag. Ik heb geen plannen iets met het perceel te doen. Als blijkt dat hun paadje op mijn grond ligt vind ik dat prima en mogen ze dat blijven gebruiken om hun ramen te doen enzo, en ik zal ze ook gewoon helpen met het in de grond zetten van de schutting (vanwege zijn gezondheid).

Wat zouden jullie doen?

[Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-02-2021 11:13]

Alle reacties

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:11

Koekfabriek

King Billy on the wall

Kadaster bellen en betalen voor een complete meting langs de grens met de buren.
Ben je in 1 keer van het hele gedoe af en is er duidelijkheid over de erfgrens.

Misschien willen de buren bijdragen (of bied je aan het volledige bedrag te betalen als zij correct zijn).

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-03 13:25
Even voor het eerste nattevingerwerk: als je op kadastralekaart.com jouw perceel opzoekt krijg je als het goed is het oppervlak en de omtrek te zien. De status is dan misschien wel "niet vastgesteld", maar geeft misschien toch een idee van wat het zou moeten zijn. Aangezien je perceel vierkant is zou het redelijk makkelijk moeten zijn om al een ballpark idee te krijgen van waar die grens moet liggen.

Wat ik alleen niet helemaal begrijp: je hebt het eerst over 44 euro/grens en daarna 485/grens. Wat doen ze dan voor die bedragen?

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Ik zou met de buren bespreken om het kadaster (de echte) te laten komen meten, en de kosten delen. De buren willen natuurlijk ook niet ongemerkt/per ongeluk grond van de nieuwe buren (=jij) gebruiken toch?

Dat lijkt me de enige manier om echt duidelijkheid te krijgen. Als ik je buurman was, en jouw meting zou er op uitkomen dat het hele pad eigenlijk 'jouw' grond is, zou ik het vervolgens ook niet zonder meer geloven.

Zeker met het op het oog schuine muurtje op de tekening, kun je het zelf bijna niet doen.

prutsert

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-03 21:56
De inspringing in de woning van de buren is ook op het kadaster printje prima zichtbaar. De breedte van dit pad is dus op dat printje ook prima af te lezen. Conclusie: het paadje ligt op jouw grond.

Het is wel opvallend dat de gemetselde afscheiding op deze wijze gebouwd is. Wellicht weten de buren zelf ook niet beter en hebben zij het ook zo gekocht in het verleden.

Ik zou in ieder geval niet de schutting laten verplaatsen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Den_S85 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:13:
De inspringing in de woning van de buren is ook op het kadaster printje prima zichtbaar. De breedte van dit pad is dus op dat printje ook prima af te lezen. Conclusie: het paadje ligt op jouw grond.

Het is wel opvallend dat de gemetselde afscheiding op deze wijze gebouwd is. Wellicht weten de buren zelf ook niet beter en hebben zij het ook zo gekocht in het verleden.

Ik zou in ieder geval niet de schutting laten verplaatsen.
Die achterzijde van de woning hebben zij niet zelf gebouwd, ze hebben de woning zo betrokken. Midden in het paadje zie je een stuk fundering liggen dat van aan oude varkensstal is geweest. Het zou dus ook nog zo kunnen zijn dat het paadje precies óp de grens ligt (aan weerszijden ervan dus).

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Koekfabriek schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Kadaster bellen en betalen voor een complete meting langs de grens met de buren.

Misschien willen de buren bijdragen (of bied je aan het volledige bedrag te betalen als zij correct zijn).
Dat zou ik normaal ook gedaan hebben, maar ik weet dat ze dat geld niet (makkelijk) hebben, ze zijn nu al aan het sparen om de schutting zelf van hun AOW te kunnen betalen. Kans bestaat dat ze als ik daarmee scherm het hele plan laten vallen, en dat zou de relatie wellicht beschadigen. Ik wil eerst kijken welke opties er allemaal zijn.

• 1x3xc-12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03-2021
Stalensnuitje schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:13:
Even voor het eerste nattevingerwerk: als je op kadastralekaart.com jouw perceel opzoekt krijg je als het goed is het oppervlak en de omtrek te zien. De status is dan misschien wel "niet vastgesteld", maar geeft misschien toch een idee van wat het zou moeten zijn. Aangezien je perceel vierkant is zou het redelijk makkelijk moeten zijn om al een ballpark idee te krijgen van waar die grens moet liggen.

Wat ik alleen niet helemaal begrijp: je hebt het eerst over 44 euro/grens en daarna 485/grens. Wat doen ze dan voor die bedragen?
Verschil tussen het papierwerk ontvangen en daadwerkelijk het kadaster uitnodigen om te komen meten.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-03 21:56
HTT-Thalan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:15:
[...]

Die achterzijde van de woning hebben zij niet zelf gebouwd, ze hebben de woning zo betrokken. Midden in het paadje zie je een stuk fundering liggen dat van aan oude varkensstal is geweest. Het zou dus ook nog zo kunnen zijn dat het paadje precies óp de grens ligt (aan weerszijden ervan dus).
Right, dan zou het om max. twee klinkers gaan en wordt het inderdaad een heel andere interpretatie van het printje.

Als de kadasterdata inderdaad >100 jaar oud is zou die fundering wel eens heel goed de perceelgrens kunnen zijn. In dat geval heb ik niets gezegd :X

• 1x3xc-12
HTT-Thalan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Dat zou ik normaal ook gedaan hebben, maar ik weet dat ze dat geld niet (makkelijk) hebben, ze zijn nu al aan het sparen om de schutting zelf van hun AOW te kunnen betalen. Kans bestaat dat ze als ik daarmee scherm het hele plan laten vallen, en dat zou de relatie wellicht beschadigen. Ik wil eerst kijken welke opties er allemaal zijn.
Ik zou ervoor kiezen om de grens uit te laten zetten en dan maar zelf betalen. Zoveel is het nu ook weer niet.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
[...]

Uiteindelijk is dat toch de enige juiste oplossing. Ik zou zeggen maak er een gezamenlijk plan van; kadaster langs laten komen meteen laten controleren of de grenspaaltjes wel op de goeie plek staan (bij mijn ouders scheelde dat een halve meter t.o.v. de nieuwe meting dus hebben ze die nog moeten verplaatsen), schutting precies op de grens laten plaatsen, beide partijen delen de kosten 50/50.

Je raakt wellicht een stukje bruikbare tuin kwijt, maar dit wil je gewoon zeker weten en goed opgelost hebben. Je moet nooit willen riskeren dat er iets op jouw grond geplaatst wordt en jij mogelijk een deel van je tuin permanent kwijtraakt.

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

[...]

Dan zou ik het toch echt volledig uit eigen zak betalen.
Voor de goede relatie met de buren lijkt mij duidelijkheid het belangrijkst. Als het kadaster heeft ingemeten is de discussie klaar.
Volgens mij is dit de enige optie waarbij recht gedaan wordt aan beide eigenaren.

• 1x3xc-12
Hoe oud is die schuur?? En hoe breed het pad??

[Voor 33% gewijzigd door 1x3xc-12 op 25-02-2021 11:22]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:47
Koekfabriek schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:20:
[...]

Dan zou ik het toch echt volledig uit eigen zak betalen.
Voor de goede relatie met de buren lijkt mij duidelijkheid het belangrijkst. Als het kadaster heeft ingemeten is de discussie klaar.
Volgens mij is dit de enige optie waarbij recht gedaan wordt aan beide eigenaren.
Als het kadaster heeft ingemeten is de discussie klaar.

Helaas is de discussie dan niet klaar als blijkt dat al 20+ jaar de grens anders is toegepast dan volgens de kaart van kadaster.
Dan kan de grens anders zijn geworden door verjaring.
https://www.kadaster.nl/s...%20zijn%20van%20verjaring.

Dan kan je dus een discussie krijgen hoe lang de schutting/padje/enz enz al verkeerd staat.

• 1x3xc-12
leonbong schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Helaas is de discussie dan niet klaar als blijkt dat al 20+ jaar de grens anders is toegepast dan volgens de kaart van kadaster.

Dan kan je dus een discussie krijgen hoe lang de schutting/padje/enz enz al verkeerd staat.
Daarvoor is wel wat meer nodig. Het stuk grond moet voor iedereen zichtbaar in gebruik genomen zijn en het liefst omheind, 3/4 keer per jaar over het pad wandelen om de ramen te wassen behoort daar niet toe.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:14
Koekfabriek schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Wat kost zoiets ongeveer?

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:24
[...]

Dit kan het Kadaster meenemen met de meting. Punt is wel dat je verjaring zelf moet aantonen, het is niet genoeg om te zeggen dat iets al tig jaar zo staat. Je hebt daar wel foto's oid van nodig. Daarbij kan een pad ook nog een vorm van recht van overpad geven.

En dan nog, je hebt een objectief uitgangspunt om het gesprek met de buren mee te beginnen. Ik lees ook dat er sprake is van een AOW, dus wellicht kan je dan ook nog voorstellen om die schutting op gedeelde grond te zetten en allebei de helft te betalen in dat geval. Scheelt ze toch behoorlijk in de kosten en zal ook beter zijn voor de relatie kan ik me zo voorstellen.

Nee, merp!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-03 12:03
[...]

Klopt, maar volgens mij zijn er twee scenario's mogelijk;
- de grens is de rand van de schuur. Geen probleem; huidige schutting staat al correct en buren kunnen er voor kiezen een nieuwe schutting te plaatsen.
- de grens ligt op of aan de andere kant van het pad; de buren hebben dan jarenlang een stuk tuin "gedoneerd" aan TS. Of dat 20 jaar of meer is, en of daar discussie over ontstaat zal in dat geval 100% aan TS zelf liggen. Als hij toestaat dat de buren op de werkelijke grens een schutting plaatsen is het probleem opgelost.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
XyritZz schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:29:
[...]

Klopt, maar volgens mij zijn er twee scenario's mogelijk;
- de grens is de rand van de schuur. Geen probleem; huidige schutting staat al correct en buren kunnen er voor kiezen een nieuwe schutting te plaatsen.
- de grens ligt op of aan de andere kant van het pad; de buren hebben dan jarenlang een stuk tuin "gedoneerd" aan TS. Of dat 20 jaar of meer is, en of daar discussie over ontstaat zal in dat geval 100% aan TS zelf liggen. Als hij toestaat dat de buren op de werkelijke grens een schutting plaatsen is het probleem opgelost.
Als blijkt dat de huidige schutting op de echte erfgrens staat, vervangen ze hem in situ. Ik laat het paadje liggen en ze mogen het blijven benutten voor hun woningonderhoud, ik kan verder zelf ook niks nuttigs met dat stuk en het is ook wel handig om de klimop op mijn stenen muur aan hun zijde bij te houden als zij er te oud voor worden (ze willen het nu nog zelf doen).

Als blijkt dat de grens ligt waar zij zeggen (aan mijn zijde van het pad) sla ik de dag na vaststelling zelf nog de eerste paal voor ze de grond in, geen enkel probleem.

Als blijkt dat de grens in het midden ligt (op die varkensstalfundering dus) - zie antwoord één. Heb net opnieuw gesproken met de buurman en als dat het geval is gaat hij de moeite niet doen, dan komt de nieuwe schutting op de plek van de oude en laten we het zo.

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

Volgens TS 1k, ik zou het wel weten. Die grond die je "weggeeft" krijg je nooit meer terug.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:06
Als ze zo weinig budget hebben kan hij het beter uberhaupt zo laten, want dat scheelt een paar meter schutting.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 16:28

Paitor

rages doen :P

HTT-Thalan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:41:
[...]

Als blijkt dat de huidige schutting op de echte erfgrens staat, vervangen ze hem in situ. Ik laat het paadje liggen en ze mogen het blijven benutten voor hun woningonderhoud, ik kan verder zelf ook niks nuttigs met dat stuk en het is ook wel handig om de klimop op mijn stenen muur aan hun zijde bij te houden als zij er te oud voor worden (ze willen het nu nog zelf doen).

Als blijkt dat de grens ligt waar zij zeggen (aan mijn zijde van het pad) sla ik de dag na vaststelling zelf nog de eerste paal voor ze de grond in, geen enkel probleem.

Als blijkt dat de grens in het midden ligt (op die varkensstalfundering dus) - zie antwoord één. Heb net opnieuw gesproken met de buurman en als dat het geval is gaat hij de moeite niet doen, dan komt de nieuwe schutting op de plek van de oude en laten we het zo.
Neem dan de investering van de Kadaster kosten op je en laat het in een keer goed uitzoeken. Als je buren een AOW hebben, dan is de kans groot dat jij in de komende 20 jaar nieuwe buren krijgt. Als je dan alsnog een rechtsgeldige meting moet laten doen, heb je dubbel betaald.

Het is nu even een zure appel, maar daarna weet je wel levenslang de juiste situatie. Dat lijkt me de extra 500 euro wel waard?

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

ik heb dit ook gehad toen we ons huidige huis kochten. Hoop gezeik en gedoe en uiteindelijk met een sisser afgelopen, niks aangepast. Dat had vooral te maken met het feit dat de bestaande situatie al heel lang bestond. Na een bepaald aantal jaar verloopt de mogelijkheid om dan alsnog op de oude kaart te wijzen. Ik had via via een advocaat die gespecialiseerd was in dit soort zaken, dat is best handig.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, ik heb het kadaster maar even gebeld voor opheldering.

Het oude veldwerk is onbruikbaar voor mij als particulier omdat er referenties zijn gebruikt die voor mij niet zicht/bruikbaar zijn. De woning stamt uit 1956 maar de grond uit 1907, dus waarschijnlijk was er toen nog geen woning of gevel aanwezig om het kavel uit te meten.

De enige duidelijkheid gaat dus een grensreconstructie geven. Omdat de voorkant straat is en de achterkant geen discussie is (de achterburen laten het stuk verwilderen en er staat een enorme heg, dat laat ik zo) ga ik dus gewoon alleen de officiele grensreconstructie van het kadaster aanvragen á 485 euro. De zijde met de andere buren is nú geen discussie maar ik ga geen prijsvoordeel behalen het nu samen te doen, dus laat ze dan maar twee keer rijden mocht het ooit voorkomen.

De schutting-buren hebben zelf een oud grenspaaltje teruggevonden aan de andere zijde (dus hun andere buren) en hebben daar de 21 meter uitgemeten die zij destijds zeggen te hebben gekocht, en als je dat uitmeet kom je wel ongeveer op de fundering van de genoemde varkensstal uit. Het kan dus zijn dat de waarheid quite literally in het midden ligt :).

Kadaster geeft aan dat hun meting de enige rechtsgeldige is. De voornaamste twijfel die ik vooral heb komt bij de buurvrouw vandaan. Ze is behoorlijk aan het pushen - eerste was het een maand voor ze wilde beginnen, en nu liefst binnen een week om dat ze haar bloembakken anders niet op tijd kan inplanten voor de lente. Ik krijg er het gevoel van dat ze haar winst nu wil pakken voordat een meting iets anders zegt en ze haar plannen moet aanpassen.

[Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-02-2021 12:17]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Och, als zij graag een bloemperk zaait op jullie grond, prima toch? En zolang het geen gemetselde bloembak is haal je het zo weer weg :)

verder: oude mensen hebben soms oogkleppen op omdat ze iets al heel lang zo doen en zijn daarin soms ook wat koppig. Lijkt er op dat jij een buurvrouw hebt die daar aan voldoet.
Zo te horen gaat het besje voorlopig nog niet dood en dus zul je er nog heel lang mee door een deur moeten - relatie goed houden is dus een van de belangrijkste dingen.
Als zij graag in wil zaaien: prima. Als die bakken uiteindleijk moeten verhuizen sjouw jij wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:24:
Och, als zij graag een bloemperk zaait op jullie grond, prima toch? En zolang het geen gemetselde bloembak is haal je het zo weer weg :)

verder: oude mensen hebben soms oogkleppen op omdat ze iets al heel lang zo doen en zijn daarin soms ook wat koppig. Lijkt er op dat jij een buurvrouw hebt die daar aan voldoet.
Zo te horen gaat het besje voorlopig nog niet dood en dus zul je er nog heel lang mee door een deur moeten - relatie goed houden is dus een van de belangrijkste dingen.
Als zij graag in wil zaaien: prima. Als die bakken uiteindleijk moeten verhuizen sjouw jij wel.
Dat is het eerste wat ik aanbood maar het moeten blijkbaar vaste bakken worden :P.

We hebben net afgesproken dat zij alvast het hout enzo gaan regelen, en ik ga een grensreconstructie bestellen van de grens in kwestie. 100% duidelijkheid.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:31
HTT-Thalan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:26:
[...]

Dat is het eerste wat ik aanbood maar het moeten blijkbaar vaste bakken worden :P.
Dat is niet voor niks natuurlijk. Reken erop dat als het in jouw voordeel uitvalt, de verstandhouding wel even (tijdelijk) anders wordt want deze mevrouw heeft duidelijk al iets in haar hoofd. Ik zou zelf ook net als jij een grensmeting bestellen. Maak vooraf wel duidelijk, ik betaal, geen probleem maar *dit is het wat er ook uitkomt. Anders is het zeker van, ja kadaster kan wel dit en dat zeggen maar wij wonen hier al 150 jaar.

[Voor 10% gewijzigd door NimRod1337 op 25-02-2021 12:40]

• NimRod1337
MrAngry schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:44:
Als ze zo weinig budget hebben kan hij het beter uberhaupt zo laten, want dat scheelt een paar meter schutting.
Dat is eigenlijk ook wat ik meteen dacht, schutting argument wordt gebruikt om de grens te verleggen.

• NimRod1337
PauseBreak schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:29:
[...]
Daarbij kan een pad ook nog een vorm van recht van overpad geven.
Recht van overpad is *altijd notarieel vastgelegd. Anders is het een onderlinge afspraak welke van 1 op andere dag ingetrokken kan worden.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
NimRod1337 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:38:
[...]

Dat is niet voor niks natuurlijk. Reken erop dat als het in jouw voordeel uitvalt, de verstandhouding wel even (tijdelijk) anders wordt want deze mevrouw heeft duidelijk al iets in haar hoofd. Ik zou zelf ook net als jij een grensmeting bestellen. Maak vooraf wel duidelijk, ik betaal, geen probleem maar *dit is het wat er ook uitkomt. Anders is het zeker van, ja kadaster kan wel dit en dat zeggen maar wij wonen hier al 150 jaar.
Ze wonen hier ongeveer 14 jaar en ze hebben zelf niks aan de gevel veranderd. De muur die is gemetseld direct tussen de woningen (waar je de achterzijde van ziet op de foto) hebben ze wel samen met de vorige bewoners gemetseld en zou naar hun zeggen helemaal op mijn grond staan. Deze muur loopt vanaf de straat (waar hij laag begint) tot op de achterzijde die je hier ziet, en dan een stukje mijn kant op. De muur is gemaakt in secties met torentjes en daartussen metalen hekken waar klimop tussen groeit. Hij is voor zover ik kan nagaan perfect recht, perfect vlak en perfect waterpas. Ik ben dus vooral ook heel benieuwd of hij ook mooi parallel met de erfgrens loopt.

[Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-02-2021 12:51]

• NimRod1337
HTT-Thalan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:48:
[...]

Ze wonen hier ongeveer 14 jaar
Dat maakt verjaring al een stuk lastiger aan te tonen. Zowel in jouw voor- als nadeel.

• NimRod1337
HTT-Thalan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:48:
[...]
Ik ben dus vooral ook heel benieuwd of hij ook mooi parallel met de erfgrens loopt.
Als destijds het Kadaster er ook bij is geweest zou dat kunnen, anders is de kans daarop wel erg klein.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
NimRod1337 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Als destijds het Kadaster er ook bij is geweest zou dat kunnen, anders is de kans daarop wel erg klein.
Zeker gezien de manier van redeneren van de buurvrouw zou ze dat 100% genoemd hebben als dat zou geweest was, ze hebben die muur samen gezet en argumenteert in hun voordeel.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:48
Even in GIS systeem nagezocht voor TS:

afstand tot grens bovenkant schuur / aanbouw
verwijderd

afstand tot grens onderkant schuur / aanbouw
verwijderd

Luchtfoto is iets minder duidelijk (let op, deze s niet van recht boven, onderkant gevel zit iets links t.o.v dak.:
verwijderd

Komt er op neer dat er inderdaad iets van ruimte naast de schuur bij perceel buren hoort. gaat enkel over 30 tot 20 cm volgens onze topo en kadaster kaart.

je kan hier overigens geen rechten aan ontlenen, dan moet je echt bij kadaster zijn en ze het laten uitzetten. Maar de info uit ons systeem klopt toch behoorlijk over algemeen :)

[Voor 52% gewijzigd door Cyriel85 op 25-02-2021 13:58. Reden: privacy?]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Cyriel85 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Luchtfoto is iets minder duidelijk (let op, deze s niet van recht boven, onderkant gevel zit iets links t.o.v dak.:
[Afbeelding]

Komt er op neer dat er inderdaad iets van ruimte naast de schuur bij perceel buren hoort. gaat enkel over 30 tot 20 cm volgens onze topo en kadaster kaart.

je kan hier overigens geen rechten aan ontlenen, dan moet je echt bij kadaster zijn en ze het laten uitzetten. Maar de info uit ons systeem klopt toch behoorlijk over algemeen :)
Echt supertof dat je deze moeite hebt genomen, ik ga gelijk even meten, thanks!!!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Zo te zien is het paadje nu 80cm breed? 2x30xm tegels +2x10 aan de randen nog. Dus je buurvrouw heeft wel gelijk, maar niet voor de gehele breedte

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Motrax schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:44:
Zo te zien is het paadje nu 80cm breed? 2x30xm tegels +2x10 aan de randen nog. Dus je buurvrouw heeft wel gelijk, maar niet voor de gehele breedte
Ik heb de genoemde 20 centimeter bij de achterste hoek van hun gevel even uitgemeten, en dan kom je nog niet eens halverwege de eerste 30x30 tegel uit. Een schutting is toch al gauw 10cm breed als het niet meer is, dus dan hou je precies geen ruimte meer over om tussen gevel en schutting te lopen voor onderhoud. In dat geval zouden ze beter af zijn de huidige situatie te houden.

• Oon
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Ik heb de genoemde 20 centimeter bij de achterste hoek van hun gevel even uitgemeten, en dan kom je nog niet eens halverwege de eerste 30x30 tegel uit. Een schutting is toch al gauw 10cm breed als het niet meer is, dus dan hou je precies geen ruimte meer over om tussen gevel en schutting te lopen voor onderhoud. In dat geval zouden ze beter af zijn de huidige situatie te houden.
Aan de andere kant, zij hebben de beerput opengetrokken, als het erop aan komt dan hebben ze dus nu gewoon officiëel pech. Wel goed om het zwart op wit te hebben, want dan is er ook zeker geen twijfel aan.

Ben wel benieuwd wat ze gaan zeggen als de grensreconstructie het daarmee eens blijkt te zijn, want die 20-30 centimeter lijkt me niet genoeg om een grote vaste plantenbak op te zetten. Dan hebben ze geluk dat jij ze nog toegang tot het paadje wil blijven geven maar daar houdt het dan ook mee op..

• NimRod1337

Verwijderd

Verwijderd

Verwijderd

Ik heb hier wat privacy vraagtekens bij.. Goed bedoeld en hulpvaardig als het is.

[Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2021 18:54. Reden: Quote aangepast: afbeeldingen verwijderd]

• NimRod1337
HTT-Thalan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Dan zou ik ze dit nu eerst voor leggen, voor je die 500 uit moet gaan geven. Zo van, dit gaat er voor 99% uitkomen.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:48
NimRod1337 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Ik heb hier wat privacy vraagtekens bij.. Goed bedoeld en hulpvaardig als het is.
Ik denk dat het in principe allemaal vrij opvraagbare info is, maar goed, zeker voor het onzekere, heb ze weggehaald.

Zal het 1 op 1 met TS delen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• NimRod1337
Cyriel85 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Ik denk dat het in principe allemaal vrij opvraagbare info is, maar goed, zeker voor het onzekere, heb ze weggehaald.

Zal het 1 op 1 met TS delen.
Ik heb er geen verstand van, ik vroeg het me alleen af. GIS kan ik niet zomaar bij, jij (overduidelijk) wel. Beter om het even te DMen +1.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
NimRod1337 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Ik heb de buurman de print laten zien, maar er eerlijk bij gezegd dat dit geen kadastertekeningen zijn en ik er geen rechten aan mag ontlenen. Hij reageerde daarop niet met 'ja, maar het zal vast wel kloppen' dus die meting zal nog steeds nodig zijn, ook omdat ik verwacht dat de buurvrouw de moeilijkste zal zijn om te overtuigen.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 21:46
Aangezien je een goede relatie met de buren hebt en al enigszins in de week heb gelegd dat hun aanname niet klopt zou ik proberen of je hun de kadaster kosten kan laten betalen. Mochten ze namelijk de schutting bouwen en jij laat daarna kadaster komen en die geven aan dat de schutting op jouw erg staat dan mogen ze hem weer afbreken.

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:43
De kaartjes zoals getoond zijn niet representatief/rechtsgeldig. De GIS systemen zijn gevuld aan de hand van de veldwerken en interpretaties. Voor de daadwerkelijke grens dien je altijd een grensreconstructie aan te vragen. Deze is in geval van juridische problemen alleen rechtsgeldig als deze door het kadaster zelf wordt uitgevoerd.

Het is wel zo dat hoe recenter de grens hoe hoger de kwaliteit van de openbare kaarten, maar blijven niet representatief/rechtsgeldig.

Tevens zijn de kaarten die getoond zijn open data. Alles is beschikbaar via pdok.nl. Zijn wel wat gratis GIS pakketten waar je dit dan onder elkaar kan hangen zoals QGIS

[Voor 7% gewijzigd door Breaker op 25-02-2021 14:22]

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:34
Heb je hiervoor de BRK en de luchtfoto's van PDOK over elkaar gelegd?
Zo ja dan is het goed om te noemen dat beide bestanden een bepaalde nauwkeurigheid hebben. Zeker de BRK kan in de pre-digitale gebieden aanzienlijke verschuivingen kennen. Ben in mijn werk gevallen al meerdere keren afwijkingen van meer dan een meter tegengekomen. Wij zeggen altijd: "De BRK geeft een illustratieve weergave van de werkelijke situatie." Op de luchtfoto die je deelde, zag je bijvoorbeeld aan de wegzijde dat de hoeken van de percelen op de luchtfoto niet exact op de BRK-hoekpunten liggen.

@HTT-Thalan. Zoals al eerder genoemd: Kadaster laten komen en hopen dat ze de grens nog met zekerheid kunnen uitzetten, gezien hun mededeling dat de veldwerken onvoldoende maatvoering bevatten. In dat geval kan je namelijk in de situatie terecht komen dat er een nieuwe grens moet worden bepaald waar beide buren dan akkoord mee moeten gaan.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Scoutertje schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:21:
Heb je hiervoor de BRK en de luchtfoto's van PDOK over elkaar gelegd?
Zo ja dan is het goed om te noemen dat beide bestanden een bepaalde nauwkeurigheid hebben. Zeker de BRK kan in de pre-digitale gebieden aanzienlijke verschuivingen kennen. Ben in mijn werk gevallen al meerdere keren afwijkingen van meer dan een meter tegengekomen. Wij zeggen altijd: "De BRK geeft een illustratieve weergave van de werkelijke situatie." Op de luchtfoto die je deelde, zag je bijvoorbeeld aan de wegzijde dat de hoeken van de percelen op de luchtfoto niet exact op de BRK-hoekpunten liggen.

@HTT-Thalan. Zoals al eerder genoemd: Kadaster laten komen en hopen dat ze de grens nog met zekerheid kunnen uitzetten, gezien hun mededeling dat de veldwerken onvoldoende maatvoering bevatten. In dat geval kan je namelijk in de situatie terecht komen dat er een nieuwe grens moet worden bepaald waar beide buren dan akkoord mee moeten gaan.
Maar dan komt de andere grens ook 'in play' want als ik de foto's zo zie klopt daar ook e.e.a. niet en kom ik momenteel niet aan de gekochte 2080m2.

• The Eagle
  • Laatst online: 17:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HTT-Thalan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:26:
[...]

We hebben net afgesproken dat zij alvast het hout enzo gaan regelen, en ik ga een grensreconstructie bestellen van de grens in kwestie. 100% duidelijkheid.
Goed bezig. En vaste bakken: je kunt ook een vaste bak met wieltjes hebben natuurlijk. Zie je niks van :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• NimRod1337
HTT-Thalan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:35:
[...]

Maar dan komt de andere grens ook 'in play' want als ik de foto's zo zie klopt daar ook e.e.a. niet en kom ik momenteel niet aan de gekochte 2080m2.
Daar begin je dan hetzelfde verhaal mee als nu, wie betaalt Kadaster en wat zij bepalen geldt vanaf nu. Maar als daar geen issue met is met schuttingen of bloembakken, mooi zo laten. De m2 wat hebt gekocht kan door de nieuwe grens veranderen helaas.

[Voor 15% gewijzigd door NimRod1337 op 25-02-2021 14:48]

Anoniem: 224360

Even zijdelings, dat van de AVG heb je verkeerd begrepen.
Als die grens al als persoonsgegeven gezien wordt hoeft die club je enkel te informeren over de persoonsgegevens in een overzicht. Kopieën van relevante stukken behoren niet zonder meer tot het inzagerecht en jij wil ook helemaal geen inzage in je persoonsgegevens. Die route zou ik dus laten rusten wil ik enkel aangeven.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
NimRod1337 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:46:
[...]

Daar begin je dan hetzelfde verhaal mee als nu, wie betaalt Kadaster en wat zij bepalen geldt vanaf nu. Maar als daar geen issue met is met schuttingen of bloembakken, mooi zo laten. De m2 wat hebt gekocht kan door de nieuwe grens veranderen helaas.
Ik heb ook info ontvangen van de afstand garage-grens. Volgens de GIS info zou het hek dat zij in de overgangsfase geplaatst hebben aan de achterzijde bijna aan halve meter op mijn grond staan. De tuin is echter 100 meter lang, dus dat gaat (zeker als het hek schuin loopt) potentieel om best veel ruimte.

We moeten de schutting aan de voorzijde zelf ook gaan vervangen mettertijd dus dat is een prima aanleiding om dan ook daar een meting te laten doen.

Als beide metingen tot gevolg hebben dat ik minder heb dan is dat zo, het is niet alsof ik op 2000 meter stuk zal lopen op een paar meter, ik wil gewoon dat het klopt en duidelijk is voor nu en later. We hebben grote plannen om de tuin (vooral het achtergedeelte) opnieuw in te richten en ik zou het jammer vinden als ik dat later moet aanpassen.

[Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-02-2021 15:12]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-03 10:44
Suggestie: Meten = weten, doe het meteen goed en laat kadaster komen.

Ik lees al over erg veel heen-en-weer communicatie - niet per definitie slecht maar ook niet soepel want niemand weet er het fijne van - met de buren waarbij een stevige burenruzie (moeilijke buurvrouw) op de loer ligt. Wees tot het kadaster langs geweest is goede buren en parkeer het issue. Zodra je feiten hebt kun je dan in 1 keer afhandelen.

• NimRod1337
DjoeC schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:12:
Suggestie: Meten = weten, doe het meteen goed en laat kadaster komen.
Eens inderdaad. Mooi even afwachten eerst nu.

[Voor 12% gewijzigd door NimRod1337 op 25-02-2021 15:20]

Anoniem: 567735

Veen, jenever en achterdocht, en het veen is 't enigst wat verdween - Kadaster laten aanrukken dus.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:51

Part

Helemaal niets.....

Buren ook uitnodigen om mee te kijken met de meting van het kadaster.

NB in de PDF kaart van het kadaster kun je ook afstanden meten. Echter zijn deze kaarten niet exact maar het geeft vaak wel een indicatie.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:18

LankHoar

Langharig tuig

HTT-Thalan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:07:
[...]

Ik heb de buurman de print laten zien, maar er eerlijk bij gezegd dat dit geen kadastertekeningen zijn en ik er geen rechten aan mag ontlenen. Hij reageerde daarop niet met 'ja, maar het zal vast wel kloppen' dus die meting zal nog steeds nodig zijn, ook omdat ik verwacht dat de buurvrouw de moeilijkste zal zijn om te overtuigen.
Dit klinkt alsof die goede verstandhouding nog wel eens op scherp kan komen te staan wanneer de officiële meting in hun nadeel blijkt uit te vallen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
LankHoar schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:32:
[...]

Dit klinkt alsof die goede verstandhouding nog wel eens op scherp kan komen te staan wanneer de officiële meting in hun nadeel blijkt uit te vallen.
Mijn inschatting is dat hij probeert rekening te houden met zijn vrouw. Zij is de felle van de twee, en ik denk niet dat hij er echt mee kan zitten als het niet in hun voordeel uitpakt, hij heeft genoeg te doen en is al niet de gezondste meer.

Maar ik ben echt extreem beleefd en behulpzaam naar ze, ik vind niet dat ze me kwalijk kunnen nemen dat ik ze niet op hun woord geloof als zelfs de tekening die ze zelf ter onderbouwing kwam brengen het verhaal niet ondersteunt. Ik heb ze ook aangegeven dat er voor mij niks veranderd als het toch mijn grond blijkt te zijn, ze mogen het stuk blijven gebruiken om bij die kant van de woning te komen.

• krullebol1987
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:01
Toevallig afgelopen week een grensreconstructie laten doen door een landmeter. In vergelijking met de PDF waar de grenzen op ingetekend staan wijkt de grens ook daadwerkelijk wel tot een halve meter af (hij loopt scheef waar die op de PDF simpel recht getekend is).

wat de landmeter doet:
1. hij koopt de digitale data in bij het kadaster. en deze kan dus afwijken tov de pdf.
2. hij meet een x aantal huizen op als referentiemeting. het idee is dat de huizen na het bouwen nooit meer verplaatsen, dus aan de hand van bouwwerken die het kadaster ingemeten heeft kun je dus exact bepalen waar de grens hoort te lopen.
3. aan de hand van die huizen kan hij de grenzen digitaal "reconstrueren"
4. de landmeter komt met een gps aparaat en zet een x aantal paaltjes neer op de grens, op 2 cm nauwkeurig.

ik heb ook contact gehad met het kadaster om het in te meten, maar deze is 2 keer zo duur, en geeft na akkoord van de offerte een termijn van 40 werkdagen om de grens uit te zetten, waar de landmeter er maar 5 nodig heeft.

Acties:
  • +16Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De kadastermedewerker is er :). Hij wist al gelijk te melden dat het paaltje dat de buurman (aan de ándere zijde van zijn terrein) inderdaad terugkomt op zijn tekeningen (dus het is daar inderdaad bij de meting in 2006 gezet, of het daarna met de hand verplaatst is kan hij niet zien maar dat gaat hij controleren adhv de meting) maar dat de bewering van de buurman over het 'gekocht hebben van 21 meter' niet kán kloppen, volgens het kadaster zijn alle percelen 20 meter breed uitgemeten.

We gaan het zien :).

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28

Bezulba

Formerly known as Eendje

HTT-Thalan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:28:
De kadastermedewerker is er :). Hij wist al gelijk te melden dat het paaltje dat de buurman (aan de ándere zijde van zijn terrein) inderdaad terugkomt op zijn tekeningen (dus het is daar inderdaad bij de meting in 2006 gezet, of het daarna met de hand verplaatst is kan hij niet zien maar dat gaat hij controleren adhv de meting) maar dat de bewering van de buurman over het 'gekocht hebben van 21 meter' niet kán kloppen, volgens het kadaster zijn alle percelen 20 meter breed uitgemeten.

We gaan het zien :).
Altijd tof als TS'ers de moeite nemen om updates te plaatsen! Erg handig voor anderen die vergelijkbare problemen hebben in de toekomst :)

blup

Acties:
  • +12Henk 'm!
  • Pinned

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De uitslag is er :).

In de foto in de TS zie je ongeveer in het midden van het stenen paadje een langgerekt stuk beton liggen, dat is de genoemde fundering van de oude varkensstal. De erfgrens ligt daar een haartje langs, met andere woorden, de stal heeft origineel precies tegen de erfgrens aan gestaan.

De buurman mag dus zeker zijn schutting onze kant op verplaatsen (zal ik hem straks gaan vertellen) maar dat laat niet genoeg ruimte om tussen schutting en geven te wandelen (zoals zij van plan waren).

Bijkomende conlcusie: de schutting naar onze ándere buren (en het hekwerk dat zij in de overdrachtsfase hebben geplaatst) staat een halve meter op onze grond....

dus voor mij verandert er qua oppervlakte niks, maar alles schuift een halve meter op _O-.

Buurman schutting is nu gelijk demonstratief een touw gaan halen, hij wil de schuttingpalen er vandaag nog in hebben geloof ik :P.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:27
klinkt als een gezellige boel. En dat voor een meter grond op tuinen van 2000m2?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:36
HTT-Thalan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:32:

In de foto in de TS zie je ongeveer in het midden van het stenen paadje een langgerekt stuk beton liggen, dat is de genoemde fundering van de oude varkensstal. De erfgrens ligt daar een haartje langs, met andere woorden, de stal heeft origineel precies tegen de erfgrens aan gestaan.

De buurman mag dus zeker zijn schutting onze kant op verplaatsen (zal ik hem straks gaan vertellen) maar dat laat niet genoeg ruimte om tussen schutting en geven te wandelen (zoals zij van plan waren).

Bijkomende conlcusie: de schutting naar onze ándere buren (en het hekwerk dat zij in de overdrachtsfase hebben geplaatst) staat een halve meter op onze grond....

dus voor mij verandert er qua oppervlakte niks, maar alles schuift een halve meter op _O-.

Buurman schutting is nu gelijk demonstratief een touw gaan halen, hij wil de schuttingpalen er vandaag nog in hebben geloof ik :P.
Volgens mij heeft die buurman, jij (en eventuele toekomstige bewoners) meer aan een geregistreerd stukje recht van overpad.
Zet je een hekje of haagje aan jouw kant van het pad, beide 50/60cm inleveren voor het gezamenlijke pad.
En dan heb je een normale poort constructie zoals in elke willekeurige woonwijk.

Door 60 cm kom je met een fiets of kruiwagen nooit heen, een poort van 1m20 kun je nog met een Harley of graafmachine heen als het moet.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:36

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Cf. burenrecht mag de buurman daar altijd al onderhoud plegen. Een recht van overpad moet je dus nooit zomaar geven, want je komt er ook weer heel moeilijk vanaf. Het is ook totaal onnodig aangezien aan de andere kant van de buurman meer dan genoeg ruimte is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-03 20:35

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

....
....
Laat je dit zo?
Snap dat het praktisch weinig uitmaakt, maar het is wel jouw grond.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Valorian
  • Laatst online: 16:44

Mooi dat er duidelijkheid is. Alleen wat ga jij doen met de ándere buren? Ga je die halve meter 'claimen' en de schutting verplaatsen? Of laat je het lekker voor wat het is?

• Oon
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Mooi dat er duidelijkheid is. Alleen wat ga jij doen met de ándere buren? Ga je die halve meter 'claimen' en de schutting verplaatsen? Of laat je het lekker voor wat het is?
Lijkt me wel, anders dan ben je over 15 jaar een halve meter tuin aan die kant kwijt

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Okay, we zijn eruit :). Allereerst weet ik nu waarom de buren chagrijnig waren :). Ik heb nooit expliciet tegen ze gezegd dat ik hier op tweakers een topic heb geopend om advies in te winnen. Ze hebben het topic echter wel gelezen, omdat ze er via vrienden op werden gewezen. De voornaamste ergernis zat erin dat er dingen geschreven zijn die zij als kwetsend hebben ervaren. En alhoewel ik hier met de beste intenties aan ben begonnen, kan ik me goed voorstellen dat zij reacties zoals dit:
The Eagle schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:24:
(...)

(...)
ondanks dat ik ze niet heb geschreven, als vervelend ervaren. Ik heb dan ook aangegeven dat ik het hiermee eens ben, sommige reacties hadden echt anders gekund maar dat is nu een gedane zaak :).

Zoals ik óók heb aangegeven zou ik geen probleem maken van de uitkomst van de meting. De buurman heeft een touw gespannen tussen de gezette piketpalen en die laat zien dat de schutting nét langs de varkensstal fundering komt. Er blijft dan van het pad een rand stenen over aan mijn zijde die ik later weg kan halen. We hebben foto's van de gezette lijn gemaakt en afgesproken hoe de schutting aan de voor- en achterzijde bevestigd en afgewerkt word.

De hele kwestie (met het topic) is nu water onder de brug.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mooi :)

Het oorspronkelijke idee van de buren - dat de erfgrens bij de hoek van die pilaar begint - blijkt dus ook gewoon te kloppen? Zo te zien staat die in de lijn van de rand van het stuk beton, maar waaiert het paadje zelf wat uit op jouw terrein.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Valorian schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Mijn schutting aan die zijde staat zelf ook op instorten, dus die moet ik gaan vervangen binnenkort.
Ik zal dan ook aangeven aan die buren dat ik vanuit de huidige meting heb meegekregen dat deze een stukje verplaatst zou moeten worden. Mijn huidige gedachte is dat ik daar an sich niet mee zit, zolang ik er op de lange baan maar niet slechter van word. Als zou blijken dat de grens inderdaad een halve meter op mijn grond staat zou het dus best zo kunnen zijn dat ik dat vast wil laten leggen met een tijdelijk overpad ofzo, zodat ik niet over zoveel jaar een verjaring te pakken heb. Ik vind het ook weer wat om het hek nu ook op te moeten schuiven.

Een alternatief zou voor mij zijn om ín het hek een haag te planten. Die zal dan uitwijden en dezelfde ruimte innemen zonder dat hij op hun grond komt.

Maar goed, dat is allemaal nog speculatie tot er een officiele meting is geweest.

[Voor 37% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-03-2021 12:53]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
eamelink schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:40:
Mooi :)

Het oorspronkelijke idee van de buren - dat de erfgrens bij de hoek van die pilaar begint - blijkt dus ook gewoon te kloppen? Zo te zien staat die in de lijn van de rand van het stuk beton, maar waaiert het paadje zelf wat uit op jouw terrein.
Aan de stenen pilaar zaten ze enkele centimeters 'te positief' (in mijn nadeel dus) maar dat is een hele kleine afwijking. De verwarrende factor met die methode zou zijn geweest dat mijn stenen muurtje (zoals verwacht) niet goed parallel loopt met de erfgrens. De schutting begint dus wel daar, maar loopt lichtjes diagonaal over het nu aanwezige stenen paadje.

De schutting gaat nu eindigen ruwweg tussen hun huidige schutting en mijn fietsenschuurtje. Voldoende voor mij om er nog tussen te kunnen lopen voor onkruid wieden en dergelijke.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee