• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben mijn studieschuld al jaren maandelijks aan het afbetalen. Ik zit nu op het punt dat ik het resterende bedrag met mijn spaargeld in een keer zou kunnen aflossen (ik hou dan nog wel zo'n 5K op mijn spaarrekening over). Dit zou dan puur voor het idee zijn dat ik geen schulden meer heb. Als ik dan rationeel eea op een rijtje zet ben ik er nog niet over uit of het echt handig is om dit te gaan doen:

- De rente is iig tot 2023 0%, dus het is een goedkope lening (van geld waar ik dan weer niks mee doe weliswaar)
- Het huidige maandbedrag van 200 euro per maand voelt als een etterende wond, maar al met al kan ik het prima opbrengen
- Heb (samen met mijn vriendin) een koophuis (boven NHG-grens) en geen last van hypotheekbeperkingen door deze studieschuld
- Als ik nu afbetaal heb ik relatief weinig spaargeld over voor onvoorziene zaken.
- Om mijn spaarrekening weer te spekken zal ik meer moeten gaan sparen, waardoor ik per saldo maandelijks alsnog die +- 200 euro opzij ga zetten

Dit samenvattend geeft eigenlijk alleen maar nadelen als ik nu ga aflossen, behalve het 'goede gevoel' dat je geen schuld meer hebt.

Er zullen vast meer mensen met een soortgelijke situatie zitten. Hoe doen jullie dit? Wat ik in andere topics vnl. lees is dat mensen bij het kopen van een huis problemen hebben met de studieschuld. Het enige wat ik in mijn situatie kan bedenken is dat als we nog eens gaan verhuizen, dat je dan eigen vermogen moet hebben. Het lijkt me dan juist handig om wel behoorlijk wat spaargeld op je rekening te hebben.

Ik neig er dus naar om die schuld gewoon te laten bestaan en langzaam af te betalen. Tenzij iemand nog goede redenen heeft om hem wel sneller af te betalen??

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-04 22:27
Je kan overwegen op je spaarrekening een spaarpotje aan te maken "afbetaling studieschuld" en die vol te storten. Op die manier parkeer je je geld, maar kan je er wel over beschikken, mocht er een keer iets onverwachts gebeuren.

Dan laat je 200 euro per maand uit die pot overboeken naar je betaalrekening en je spaarpotje daalt mee met je schuld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
Als je het niet fijn vindt (etterende wond, puur voor het idee, etc) dan meteen aflossen. Geen discussie, jouw gevoel is veel belangrijker dan die 1 of 2 euro winst.

Stel je betaald nu af en moet ineens 10k betalen aan huis (er vallen stukken van vliegtuig op je dak) . Zou je vriendin ook bij kunnen springen, gezien je samen het huis bezit?

Hoeveel is je auto waard? Wat is de kans dat dat 5k kost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:39
Zorg dat je een buffer houdt van een 10 /15K op spaarrekening. Daarboven zou ik extra aflossen als je geen plannen hebt die veel geld gaan kosten.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:26
Waarom niet nu 50%, de rest vh jaar bij-sparen, en volgend jaar de overige 50%?

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:48

PB-powell

Mr. Laziness

Hoe groot is je studieschuld nu? Je zou ook een deel kunnen betalen dat je enerzijds iets meer achter de hand houdt en na herberekening door de DUO je maandlasten wat naar beneden brengen.
Anderzijds zou je ook niks kunnen doen en het geld laten staan op je eigen spaarrekening. Ondanks de lage rente levert dat meer op dan aflossen van een lening tegen 0%.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een tijd in hetzelfde schuitje gezeten (al had ik 30+k restschuld en dat niet aan spaargeld) en wilde er ook zo snel mogelijk vanaf. Toen kwam er 75k overwaarde vrij bij de verkoop van mijn huis en heb ik besloten die 30k meteen af te lossen.

Ja, dat kost je een jaar (als je weer 30k aan je nieuwe woning verklust in dat jaar, anders langer) aan hypotheekrenteaftrek over die 30k, en ja de studieschuld aflossen tegen die rente is extreem gunstig, maar ik had hetzelfde gevoel als jij: Ik wil geen schulden. Ook telt de studieschuld pittig mee bij hypotheken, daar wilde ik eens vanaf zijn.

Financieel is het dus gunstiger om het geheel niet af te lossen, maar wil je ooit een hypotheek afsluiten dan kan het onhandig zijn. Omweg zou dan kunnen zijn om je spaargeld achter de hand te houden en de studieschuld in te lossen als dat aan de orde is, maar je hebt voor het kopen van een huis óók spaargeld nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 25-02-2021 10:34 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Palomar schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:24:
Er zullen vast meer mensen met een soortgelijke situatie zitten. Hoe doen jullie dit? Wat ik in andere topics vnl. lees is dat mensen bij het kopen van een huis problemen hebben met de studieschuld. Het enige wat ik in mijn situatie kan bedenken is dat als we nog eens gaan verhuizen, dat je dan eigen vermogen moet hebben. Het lijkt me dan juist handig om wel behoorlijk wat spaargeld op je rekening te hebben.

Ik neig er dus naar om die schuld gewoon te laten bestaan en langzaam af te betalen. Tenzij iemand nog goede redenen heeft om hem wel sneller af te betalen??
Ik heb een relatief kleine studieschuld en ik laat die ook gewoon staan. Elke euro die ik niet in mijn hypotheek hoef te laten zitten scheelt mij weer geld qua rente. En aangezien DUO mij een renteloze lening geeft tegen de allerbeste voorwaarden die je ooit van je leven zal krijgen, ga ik die niet direct afbetalen zonder goede reden.

Met je huis kun je er wel last van hebben. Maar dat hangt er vanaf hoe hoog je hypotheek is ten opzichte van je salaris. Als dat t.z.t. een probleem is, kan je altijd nog per direct de schuld aflossen met het geld wat je op een spaarrekening hebt staan.

Stel je hebt dan liever meer eigen geld wat je er in kan stoppen en je schuld is niet een probleem voor het hypotheekbedrag, je kan nooit meer terug naar die situatie.

Ik zou het lekker op zak houden, goed wegstoppen zodat je het zeker niet gaat gebruiken. Je kan altijd nog aflossen, maar terug naar de situatie waarbij je een renteloze lening hebt kan je niet meer.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 23:23
Lekker tot 2023 wachten met afbetalen. Je betaald tot die tijd 0% rente. Hoe goedkoop wil je een lening hebben.
Gevoel van een schuld, tja hoe erg is dat voor jezelf? Het is een schuld die als het goed is is opgebouwd voor iets waar je nu in je loopbaan plezier en profijt van heb. In die zin is het geen stomme investering geweest.

En als die schuld wel als een blok aan je been voelt dan lekker af betalen, maar anders zou ik mooi wachten.

• jvdben
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-04 12:28
Het is echt heel lekker als je studieschuld op 0 euro staat. Je zou ook de helft nu kunnen doen en een potje maken zoals hierboven is aangegeven, en als die vol zit, los je de andere helft af. Hoe eerder je er vanaf bent, hoe eerder je een ander potje met 200 euro per maand kan vullen voor vakanties o.i.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:25
Er is letterlijk geen enkele goede rationele reden om het nu af te lossen. Het is een renteloze lening. Tenzij de spaarrente straks negatief wordt, is het gewoon gratis, risicoloos geld als je het bedrag op je spaarrekening laat staan. En mocht de studieschuld in een toekomstig scenario alsnog een probleem worden (verhuizing, veranderde rente,...), kun je hem altijd nog aflossen.

Stel dat er straks iets gebeurt waardoor je opeens dringend liquide middelen nodig hebt. Bijvoorbeeld een dringende grote reparatie aan het dak. Als je nu je studieschuld aflost, dan moet je voor die dringende situatie straks een persoonlijke lening afsluiten met een behoorlijk hoge rente. Het kost niets om de studieschuld aan te houden en flexibiliteit te hebben. Zodra dat verandert en de lening wel nadelig gaat zijn kun je hem altijd nog aflossen.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zit in dezelfde spagaat, ware het niet dat ik op termijn nog wel een huis wil kopen en de schuld mee telt (itt wat ons destijds verteld was...).

Mijn keuzestress zorgde voor een 3-voudige aanpak: ik spaar een deel (buffer), ik beleg een deel, en ik los een deel af.

Geld wat je aflost op een renteloze lening kun je beter gewoon op een spaarrekening zetten, want als je het naar DUO overmaakt is het voorgoed weg.

Daarom vind ik:
- Als ik nu afbetaal heb ik relatief weinig spaargeld over voor onvoorziene zaken.
een grote rode vlag.

Wat nu als (bijvoorbeeld, ik hoop het niet voor je) er iets gebeurt waardoor je gedwongen wordt je huis te verkopen en je met een grote restschuld blijft zitten?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

pagani schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:31:
Ja, dat kost je een jaar aan hypotheekrenteaftrek over die 30k,
Je snapt toch wel dat als je van bijv. 2% hypotheekrente over 30k de HRA kan aftrekken, je nog steeds dik 1% aan de bank betaalt? Ja met de HRA krijg je een beetje terug, maar je krijgt altijd maar een deel terug van een groter deel wat je wel moet betalen.

Anders zou je de bank even moeten vragen of ze de hypotheekrente op 10% willen zetten voor je omdat je dan lekker veel HRA krijgt :p

@TS: Het is jouw emotie uiteindelijk, waarom stoort het je dat op de website van DUO staat "Je mag nog twee jaar gratis 5K houden"?

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 25-02-2021 11:43 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-04 15:10

CaDje

Framedrops for life

Je kunt kijken waar je met je spaargeld het meeste rendement haalt. Je betaald tot 2023 geen rente, dus ik zou voor die tijd zeker niet volledig aflossen. Ik weet niet of je verplicht die 200 euro per maand moet aflossen, anders zou je dit ook kunnen beleggen, dan krijg je er iig nog rendement op.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

- Het huidige maandbedrag van 200 euro per maand voelt als een etterende wond, maar al met al kan ik het prima opbrengen
Precies om deze reden heb ik mijn studieschuld ook voortijdig afgelost.
Als je veilig wilt zijn, moet je dit geld sowieso op je spaarrekening laten staan, waar je maar 0,05 tot 0,1% rente krijgt. Dan is €5000 is 2,50 per jaar. Daar hoeft je het ook niet voor te doen.

Dus als je na aflossen nog voldoende buffer hebt, zou ik het gewoon doen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:16
TMDC schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:41:
Ik zit in dezelfde spagaat, ware het niet dat ik op termijn nog wel een huis wil kopen en de schuld mee telt (itt wat ons destijds verteld was...).
Ik weet niet wie dat verteld heeft, maar een studieschuld heeft altijd meegeteld in de hoogte van je hypotheek. Dat er geen BKR aan gelinkt is zorg ervoor dat het vaakt niet wordt opgegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door CuBras op 25-02-2021 11:53 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:46
CuBras schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:47:
[...]

Ik weet niet wie dat verteld heeft, maar een studieschuld heeft altijd meegeteld in de hoogte van je hypotheek. Dat er geen actieve check op plaats vindt werkt het in de hand dat het vaakt niet wordt opgegeven.
Hangt van de adviseur af. Je hebt een verplichting het te melden echter. Sowieso zou ik vermijden zo dicht op je grens te kopen, een hypotheek is immers ook een lening.

Dat gezegd, een 0% lening is een lening die ik lekker zou laten staan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:16
Brent schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Hangt van de adviseur af. Je hebt een verplichting het te melden echter. Sowieso zou ik vermijden zo dicht op je grens te kopen, een hypotheek is immers ook een lening.

Dat gezegd, een 0% lening is een lening die ik lekker zou laten staan.
Niet helemaal afhankelijk van de adviseur. Deze is het verplicht om het te vragen en je moet tegenwoordig ook een uittreksel van DUO aanleveren.

https://www.eigenhuis.nl/...74dD_kfT8caAtIEEALw_wcB#/

Dat gezegd hebbende; in deze situatie is er eigenlijk geen slechte keuze. Persoonlijk zou ik zo snel mogelijk van alle schulden af zijn, maar aangezien het een 0% lening betreft waar je 10 jaar over mag doen om terug te betalen snap ik het wel dat je er mee wil wachten.

Waar je wel rekening mee moet houden en je over de streep kan trekken is dat je misschien over 4-5 jaar ander werk hebt of in de WW kan zitten waardoor je inkomen gedaald is.
In dat opzicht kan je beter nu alles aflossen want dan heb je in de toekomst deze lening niet als een strop om je nek hangen.
En zeg nooit nooit. Mijn vorige werkgever was razend enthousiast over mij maar ondanks een vaste aanstelling werd mij verteld dat ik op zoek mocht naar een andere baan.

[ Voor 34% gewijzigd door CuBras op 25-02-2021 11:57 ]

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
CuBras schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:47:
[...]

Ik weet niet wie dat verteld heeft, maar een studieschuld heeft altijd meegeteld in de hoogte van je hypotheek. Dat er geen actieve check op plaats vindt werkt het in de hand dat het vaakt niet wordt opgegeven.
Ik verwoordde het te kort door de bocht. Er is altijd voorgehouden dat het minder zwaar meewoog dan een regulier consumptief krediet. Wat ronduit oneerlijk is, is dat er gerekend wordt met het oorspronkelijke leenbedrag.

[ Voor 9% gewijzigd door TMDC op 25-02-2021 11:54 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2024

Cio

Niet doen. Zelfs als je rente betaalt en de economie er rooskleurig uitziet is het onverstandig je buffer te gebruiken. Eind 2022 nog eens overwegen.
TMDC schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:52:
[...]
Ik verwoordde het te kort door de bocht. Er is altijd voorgehouden dat het minder zwaar meewoog dan een regulier consumptief krediet. Wat ronduit oneerlijk is, is dat er gerekend wordt met het oorspronkelijke leenbedrag.
Logisch, want het oorspronkelijke bedrag bepaalt ook de reële maandlasten. Je mag het oorspronkelijke bedrag trouwens verminderen door extra af te lossen.

Enige kromme is de berekening bij een schuld die zo hoog is dat je 'm nooit gaat aflossen: de maandlasten stijgen dan niet meer mee met de schuld (ergens rond 80k bij het oude stelsel?). Je maximale hypotheek verminderd dan nog wel, terwijl je in de praktijk die schuld niet hoeft te betalen en dus geen impact heeft op je draagkracht.

[ Voor 59% gewijzigd door Cio op 25-02-2021 12:05 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 22:14
Je kan het ook zien als de maandelijkse afschrijving op je opleiding. Je opleiding is de eerste jaren van je carriere erg relevant, daarna meer ervaring en kwaliteiten.

Nu lijkt het er niet op dat de rente erg hard zal stijgen de komende jaren, en als ie dat doet gaat de rente op sparen vast ook weer omhoog (in mijn ervaring was de duo rente altijd lager dan de spaarrente).

Maar ik zou gewoon een extra incasso van 200 € ernaast doen, dan verdubbel je je aflossnelheid, maar heb je ook niet meteen de volledige dip in de spaarbalans. Dan kan je altijd nog schakelen als er zich een positieve of negatieve gebeurtenis voordoet.

En daarnaast, heeft aflossen op hypotheek waarschijnlijk meer effect, daar je daar vast wel netto rente over betaald. Vaak wel allemaal tientjes werk als je de opties netto/netto naast elkaar zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:51

LankHoar

Langharig tuig

Weet je hoe fijn het was toen ik mijn studieschuld in 1x heb afgelost? Heerlijk gevoel, schuldvrij zijn! Zou dat aanraden te doen, zeker indien je voldoende overhoud om financiële tegenvallers op te vangen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:31
Er is niet echt een reden om het direct af te betalen. Ik heb het desondanks wel gedaan, maar dat ging om een relatief klein bedrag en had ook een flinke buffer. Dat gaf overigens een goed gevoel, lekker 'schoon' het echte leven in. Volgens mij kun je op een later moment ook gewoon beslissen om het openstaande bedrag in één te voldoen, mocht je meer gaan verdienen of een financiële meevaller hebben.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:43

Zenix

BOE!

Als rente 0% zou ik inderdaad niks aflossen en inflatie zijn werk laten doen. Aflossen pauzeren lijkt mij de beste oplossing. Andere keuzes zijn op emoties gebaseerd, maar niet financieel verstandig.

Studieschuld is een goede schuld om te hebben. Door de mijne betaal ik minder VRH, omdat je de schuld kan aftrekken in box3.

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 25-02-2021 12:05 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:41:
[...]

Je snapt toch wel dat als je van bijv. 2% hypotheekrente over 30k de HRA kan aftrekken, je nog steeds dik 1% aan de bank betaalt? Ja met de HRA krijg je een beetje terug, maar je krijgt altijd maar een deel terug van een groter deel wat je wel moet betalen.

Anders zou je de bank even moeten vragen of ze de hypotheekrente op 10% willen zetten voor je omdat je dan lekker veel HRA krijgt :p

@TS: Het is jouw emotie uiteindelijk, waarom stoort het je dat op de website van DUO staat "Je mag nog twee jaar gratis 5K houden"?
Het was tientjeswerk aan HRA in een jaar, dus dat besef ik me zeker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:25

DropjesLover

Dit dus ->

TMDC schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:41:

Mijn keuzestress zorgde voor een 3-voudige aanpak: ik spaar een deel (buffer), ik beleg een deel, en ik los een deel af.

Geld wat je aflost op een renteloze lening kun je beter gewoon op een spaarrekening zetten, want als je het naar DUO overmaakt is het voorgoed weg.

Daarom vind ik:

[...]

een grote rode vlag.
Moah, TS geeft aan dan nog 5k te hebben.
Dat is meer dan wat veel gezinnen uberhaupt hebben :P

Met 5k kan je nog prima een kapotte auto, cv-ketel en wasmachine in 1 maand opvangen (en daarna weer die buffer opsparen).

Niet het meest finacieel rationele, maar het gevoel is in mijn ogen belangrijker.
Weg = weg

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Kun je niet je studieschuld tijdelijk stopzetten? Zet je het alsnog op de spaarekening om je buffer aan te vullen en heb je het geld bij nood beschikbaar. Kun je na de tijdelijke periode alsnog besluiten om alles in 1 keer te doen of daarna weer maandelijks aflossen. Resultaat blijft hetzelfde natuurlijk.

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Maak een lange termijnplanning van inkomsten en uitgaven en stel jezelf de vraag of je nu wel/geen geld nodig heb en wat je kansen/risico's zijn. Als je elke maand ruim geld over houdt en verwacht dat dat ook de komende jaren blijft, waarom zou je het dan niet gewoon gebruiken?

Zo lang de rente op 0% staat zou ik niet aflossen. Gewoon besteden aan zaken die je leuk vind en houdt een buffer aan van 10k+.

Ik voorzie bij mijzelf dat ik tegen mijn 50e levensjaar niet meer weet waar ik mijn geld aan moet uitgeven, maar dat ik nu de liquiditeit niet heb om mooie dingen te kopen. Ik koop liever nu een auto van 10k en over 10 jaar eentje van 20k, dan dat ik nu in een barrel van 1k rijd om over 10 jaar eentje van 30k te kunnen kopen.

Als je liquiditeit na aflossen maar 5k is zou ik zelf niet gaan aflossen.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:37

BTU_Natas

Superior dutchie

DropjesLover schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:12:
[...]

Moah, TS geeft aan dan nog 5k te hebben.
Dat is meer dan wat veel gezinnen uberhaupt hebben :P

Met 5k kan je nog prima een kapotte auto, cv-ketel en wasmachine in 1 maand opvangen (en daarna weer die buffer opsparen).

Niet het meest finacieel rationele, maar het gevoel is in mijn ogen belangrijker.
Weg = weg
De ironie van je handtekening met alle gebruikte afkortingen.....

Als je met gevoel financiële beslissingen gaat nemen, moet je iemand inhuren om je financiële beslissingen te nemen.

@TS
Een lening met 0% aflossen als er inflatie is, is pure kapitaal vernietiging. Daar boven op, is het een aftrek post voor vermogens belasting, en als het geen verder neven effecten heeft. lekker laten staan.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:46
CuBras schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Niet helemaal afhankelijk van de adviseur.
In praktijk wel. Of iig tot een paar jaar terug.
Waar je wel rekening mee moet houden en je over de streep kan trekken is dat je misschien over 4-5 jaar ander werk hebt of in de WW kan zitten waardoor je inkomen gedaald is.
En dat is het mooie van deze lening, de terugbetaling mag bij voldoende terugval gestopt worden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:12
Zet je zekerheden en wensen op een rij.
- vaste baan?
- goede gezondheid?
- onafhankelijk en handige handjes?
- relatie en kinderen of toekomstdromen?

Stel dat je inkomen sterk achteruitgaat, dan gaat de afbetaling aan DUO omlaag, ongeacht je vermogen. Waar vind je elders zo'n regeling.

gewaarwordingshorizon

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:25

DropjesLover

Dit dus ->

BTU_Natas schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:24:
[...]

De ironie van je handtekening met alle gebruikte afkortingen.....

Als je met gevoel financiële beslissingen gaat nemen, moet je iemand inhuren om je financiële beslissingen te nemen.

@TS
Een lening met 0% aflossen als er inflatie is, is pure kapitaal vernietiging. Daar boven op, is het een aftrek post voor vermogens belasting, en als het geen verder neven effecten heeft. lekker laten staan.
Onder de streep is creatief met geld bij dit soort bedragen om eerlijk te zijn tientjeswerk. Is het gedoe, of in dit geval het knagende gevoel, niet waard. TS zit er nog steeds prima warmpjes bij.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:44
Heb alles afbetaald in 1x omdat ik een hypotheek nodig had. daarvoor deed ik inderdaad het laagst mogelijke maandelijkse bedrag

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-04 11:47
Iedereen misschien even kalmeren met de optie van niks terugbetalen. TS zegt namelijk:
Tuurlijk is niks aflossen een optie. Maar je hebt maar een beperkt aantal aflosvrije maanden. Die zou ik zelf liever bewaren voor als je ze echt nodig hebt.

En het argument van niks aflossen omdat de rente momenteel 0% is snap ik niet, je wil toch juist minder schuld hebben als er weer rente op zou komen? Anders gaat het aflossen namelijk langzamer.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:20
Volgens mij heb je zelf al het antwoord gegeven: je houdt een relatief kleine buffer over. Dan zou ik nu (nog) niet aflossen. Je zou bijv. als richting eens de BufferBerekenaar van het Nibud kunnen invullen: https://bufferberekenaar.nibud.nl/#/panel/0. Dit is een prima eerste stap die allerlei variabelen meeneemt waaronder je auto, inkomen, woning, etc. Denk bijv. ook na over wat er gebeurt als je werkloos wordt: naar welk loon val jij (of je vrouw) dan terug? Moet je dan meteen je spaargeld "opeten" of kun je ook met een WW uitkering nog gewoon je "leven" blijven leven en moet je alleen je spaarpatroon aanpassen?

Wat natuurlijk van belang is als je wel besluit om direct alles af te lossen en je dus "maar" 5.000 euro overhoudt: hoe snel kun je het potje weer aanvullen? Dat is iets wat wij persoonlijk vaak meewegen als we een grote uitgave doen en bepaalde potjes aanboren. Kunnen we het snel weer aanvullen? Dan prima. Ik vind het voorstel wat hier wordt gedaan om het geld voor de aflossing alvast helemaal opzij te zetten in een apart potje en vanaf daar maandelijks 200 euro over te maken een hele mooie "compromis". Als je ergens toch snel liquide middelen nodig hebt, kun je erover beschikken.

Bij mij is met de paplepel ingegoten dat een keer iets lenen voor een grote aankoop an sich helemaal niet erg is, maar dat je dan wel moet proberen zo snel mogelijk af te lossen. Succes met je keuze!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:26

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat ik in andere topics vnl. lees is dat mensen bij het kopen van een huis problemen hebben met de studieschuld. Het enige wat ik in mijn situatie kan bedenken is dat als we nog eens gaan verhuizen, dat je dan eigen vermogen moet hebben. Het lijkt me dan juist handig om wel behoorlijk wat spaargeld op je rekening te hebben.
Met @Brent, zou ik de aankoop van een woning die zó op de bovengrens van je leencapaciteit zit dat de mogelijkheid van je studieschuld gaat afhangen, heroverwegen :) En het lijkt mij bij élke aanschaf van een woning wel handig om behoorlijk wat spaargeld op je rekening te hebben.
Een renteloze lening wordt door inflatie relatief gezien lager. Je euro's zijn over twee jaar meer waard dan nu. Maar goed, we leven in Nederland en niet in Argentinië, dus dit zal allemaal niet zo veel schelen.

Tegenover de renteloze lening staat echter ook gemist rendement. Als je nu zou afbetalen, had je de maandelijkse termijnen kunnen sparen (hoewel, rendement...) of beleggen. Dat rendement loop je mis als je de lening aanhoudt.

* Thijsmans zou aflossen en rendement opbouwen - mits je buffer daarvoor toereikend is.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:00
Zenix schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:04:
Als rente 0% zou ik inderdaad niks aflossen en inflatie zijn werk laten doen. Aflossen pauzeren lijkt mij de beste oplossing. Andere keuzes zijn op emoties gebaseerd, maar niet financieel verstandig.

Studieschuld is een goede schuld om te hebben. Door de mijne betaal ik minder VRH, omdat je de schuld kan aftrekken in box3.
Lekker inderdaad, toch ff dat halve procentje winst meepakken omdat het je wat VRH scheelt....

In veel gevallen is het allemaal tientjeswerk per jaar, we weten natuurlijk niet echt hoeveel geld het om gaat dus dat maakt het iets lastiger. Maar jouw VRH voorbeeldje komt neer op circa 100 euro voordeel bij schuld van 20k euro. Of dat nou echt de moeite is kun je je afvragen.

• Palomar
  • Niet online
Dank voor alle reacties :) . Wordt erg gewaardeerd :) De rode draad is toch wel om de schuld gewoon te laten staan als ik de reacties lees.

En ter verduidelijking van mijn situatie. Mijn vriendin heeft ook een goede baan en we hebben ook een gezamenlijke spaarrekening met voldoende buffer. Dat verhaal over 5K overhouden gaat dan alleen om mijn eigen spaarrekening. Maar geld blijft geld en ik vind het ook wel belangrijk om dat achter de hand te blijven houden voor onvoorziene zaken. We hebben overigens ook nog 2 kinderen en dat kost ook geld ;)

Qua auto heb ik een leaseauto van het werk. Dat is nog wel iets om over na te denken, want mocht ik ooit een andere baan krijgen zonder leaseauto dan moet er natuurlijk wel geld zijn voor de aanschaf van een redelijke auto.

De terugbetaling tijdelijk stopzetten vind ik geen goede optie, want ik wil wel van die schuld af. Waar ik dan meer voor voel is om ,zoals iemand aangaf, meer maandelijks te betalen. Echter kom je dan wel weer erop dat dat vnl. voor het idee is dat je van je schuld af wilt en het rationeel niet nodig is.

Spaarpotje aanmaken op je spaarrekening is ook iets wat ik ga bekijken. Dat geeft denk ik beter inzicht.

Aan beleggen e.d. met mijn spaargeld wil ik liever niet beginnen. Heb wel wat cryptovaluta en in het verleden wat belegd, maar resultaten zijn wisselend en ik ben van mening als je daar succes mee wilt hebben dan moet je daar ook echt zelf mee bezig zijn. Daar heb ik geen tijd voor/interesse in.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:17:
De terugbetaling tijdelijk stopzetten vind ik geen goede optie, want ik wil wel van die schuld af. Waar ik dan meer voor voel is om ,zoals iemand aangaf, meer maandelijks te betalen. Echter kom je dan wel weer erop dat dat vnl. voor het idee is dat je van je schuld af wilt en het rationeel niet nodig is.

Spaarpotje aanmaken op je spaarrekening is ook iets wat ik ga bekijken. Dat geeft denk ik beter inzicht.

Aan beleggen e.d. met mijn spaargeld wil ik liever niet beginnen. Heb wel wat cryptovaluta en in het verleden wat belegd, maar resultaten zijn wisselend en ik ben van mening als je daar succes mee wilt hebben dan moet je daar ook echt zelf mee bezig zijn. Daar heb ik geen tijd voor/interesse in.
Ik zou geen halve oplossing doen.

Je wilt óf maximaal gebruik maken van het financiële voordeel dat het geeft. Niet terugbetalen staat gelijk aan winst doordat inflatie wel door loopt.
Óf je wilt gewoon van de schuld af voor een stukje gemoedsrust. Dat is ook zeker wat waard!

Persoonlijk zou ik de betalingen stoppen, een spaarpotje maken waar je het volledige bedrag in 1x op zet, liefst iets met rente. En dan zodra je echt moet aflossen (over 5 jaar), dan zo langzaam mogelijk zo lang de rente lager is dan de inflatie, en dat betalen uit je spaarpotje. Als de rente forst stijgt, alleen dan in 1x aflossen.

Of nog beter: dat geld beleggen. Beleggen moet je natuurlijk zelf weten, want er is zeker meer risico dan gewoon op de rekening laten staan. Maar als je gaat beleggen en er geen/weinig tijd in wilt stoppen:
- Leg iedere maand x bedrag in
- Kijk niet iedere keer naar de stand van zaken, maar houd gewoon vast aan het inleggen

Historisch gezien gaat het op lange termijn altijd omhoog.
Dan moet je wel beleggen in indexfondsen of zo, niet in individuele aandelen. Of zelf heel veel spreiden. Gewoon iets wat de markt volgt. Dan loopt je m.i. op de lange termijn weinig tot geen risico, en hoef je er ook amper aandacht aan te besteden.
Kijk als de wereldeconomie inzakt, dan heeft iedereen een probleem, niet alleen beleggers, ook mensen die alleen spaargeld hebben. Dus met die situatie zou ik niet eens rekening houden.

Hooguit als je tegen je pensioen aan zit, en/of om een andere reden op korte termijn (< 5 jaar) wilt cashen, dan zou je wat conservatiever kunnen zijn. Dan kun je een 20-30% beurscrash natuurlijk minder goed hebben, want die herstelt mogelijk niet meer voordat je wilt cashen.

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-04 20:36
Ook mijn vrouw en ik hebben beide een (relatief kleine) studieschuld.
Aflossen is geen probleem, maar doet toch altijd een klein beetje pijn. Zolang
wij geen rente hoeven te betalen laten we het lekker staan. Ook met de achterliggende gedachte
dat de schuld ieder jaar minder waard wordt, en ons loon erop vooruit gaat.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:33

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

je bent er toch eigenlijk al uit?

het verder afbetalen van deze schuld heeft nu voor jou geen enkele merkbare meerwaarde...
je leenrisico is sowieso al laag, rente betaal je nu niet erover, en afbetalen van de schuld zou ten koste gaan van een direct bestedingsvermogen cq je buffer voor andere lasten-kosten.

een schuld is gewoon te zien als negatief vermogen, en al naar gelang omstandigheden prima draagbaar.
Wel zou ik het wel inplannen om op een redelijke termijn af te kunnen schrijven en dus aflossing wel als deel van de schuld in te plannen in stappen die ook bij je mogelijkheden of prioriteiten passen.

In jouw geval is de waarde van direkt beschikbaar (of investeerbaar) spaargeld eigenlijk hoger dan de last van die schuld..
wel zou ik ook goed kijken wat je ook verder met je spaargeld doet.... als dat een erg groot bedrag is dat nutteloos staat te wijzen op een gewone betaalrekening zonder rente, terwijl je het nooit werkelijk op de korte termijn nodig zult hebben, is dat niet zo nuttig:
Dan streept dat het gegeven dat je studielening je ook geen rente kost verder weg.

Ik zou echter juist dat zo uitnutten dat je aan een intelligente vvorm van vermogensopbouw kan doen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
De rente op zowel spaarrekening als op DUO is momenteel 0 euro.

Zo gauw de rente bij de bank onder de 0 gaat, zou ik gelijk Duo aflossen.
Tot die tijd kun je het beter op de bank laten staan, tenzij je spaargeld dadelijk weer tegen de max. begint te klonten of als je besluit een groter huis te willen komen.

Hou wel rekening mee, dat Duo officieel alleen in Januari studieschuld in hun systeem afboekt, echter kun je bij Duo gewoon om een verklaring vragen, waarbij hun bevestigen dat je studieschuld is afbetaald.

Mocht de bankrente stijgen of je besluit het te investeren of je wilt het als veiligheidspotje achter de hand houden kan dat nu, zou gauw je afbetaald hebt, kun je niet meer terug.

• Palomar
  • Niet online
RM-rf schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:37:
[...]

je bent er toch eigenlijk al uit?
Nou, nog niet helemaal ;) Sommige reacties zetten me toch weer aan het denken. Ik had eigenlijk hele andere reacties verwacht ('zo snel mogelijk afbetalen', 'waarom heb je uberhaupt zo'n schuld?', 'je kunt nu geen huis kopen' etc.), maar het gaat juist meer naar het tegenovergestelde, zoals voorlopig helemaal niet betalen. Gewoon door blijven betalen zoals ik al 10 jaar doe is natuurlijk het veiligst, maar het stopzetten en iets met het geld doen dat ik anders per maand kwijt ben, wat mogelijk meer oplevert (beleggen dus) is wel iets waar ik me toch weer eens in ga verdiepen! Het is alleen wel de vraag of je van 200 euro per maand in 5 jaar echt meer geld kan maken. Vooral als je even niet oplet en bijv. belasting moet gaat betalen over vermogen, waardoor het grapje toch weer niet zo leuk is. Daar moet ik me van te voren dan goed van op de hoogte stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:04
LankHoar schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:58:
Weet je hoe fijn het was toen ik mijn studieschuld in 1x heb afgelost? Heerlijk gevoel, schuldvrij zijn! Zou dat aanraden te doen, zeker indien je voldoende overhoud om financiële tegenvallers op te vangen.
Het enige wat je hier doet is je schuld verschuiven van een renteloze lening bij de staat naar een rentedragende lening bij de bank (TS heeft een hypotheek).

Ik heb zelf een studieschuld die ongeveer even groot is als mijn beleggingsrekening. Ieder jaar groeit m'n portefeuille met meer dan ik af hoef te betalen aan ome Duo. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om het afbetalen op pauze te zetten, dan maximeer je het rente-op-rente effect van beleggingsinkomsten (x*1.1^5).

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:22
LankHoar schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:58:
Kan ik mij echt niet voorstellen, maar dat zal wel persoonlijk zijn. Ik heb mijn studieschuld nog nooit als een last ervaren die ik kan verlichten door mijn spaargeld er in 1 keer in te dumpen. Ik vind het hebben van een grote buffer vele malen prettiger dan een renteloze studieschuld die ik ook nog voor een totaal van 60 maanden kan pauzeren.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:25
Thijsmans schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:58:
[...]
Tegenover de renteloze lening staat echter ook gemist rendement. Als je nu zou afbetalen, had je de maandelijkse termijnen kunnen sparen (hoewel, rendement...) of beleggen. Dat rendement loop je mis als je de lening aanhoudt.
Eh, die snap ik even niet :? Als je nu niet aflost heb je rendement over het volledige bedrag van de lening. Als je wel aflost heb je rendement over niks totdat je weer wat bij elkaar gespaard hebt van de termijnen die je anders zou hebben afgelost.

Stel dat TS €20k renteloze schuld heeft die hij in 100 termijnen van €200 mag aflossen óf in een keer aflost van zijn spaargeld en vervolgens €200 per maand overhoudt om te beleggen.

Met 1% rendement (heel conservatief voor beleggen) heb je zodra de studieschuld na 8,3 jaar is afgelost €21729 bij elkaar als je je spaargeld laat staan (en belegt) terwijl je €200 per maand aflost, en slechts €20843 als je meteen aflost en vervolgens €200 per maand belegt. Bij een rendement van 5% kom je in het ene geval op €30k uit, in het andere op €24,6k. Nu aflossen is ruim €5k door de WC spoelen.

• Zenix

Zenix

BOE!

Fr33z schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Lekker inderdaad, toch ff dat halve procentje winst meepakken omdat het je wat VRH scheelt....

In veel gevallen is het allemaal tientjeswerk per jaar, we weten natuurlijk niet echt hoeveel geld het om gaat dus dat maakt het iets lastiger. Maar jouw VRH voorbeeldje komt neer op circa 100 euro voordeel bij schuld van 20k euro. Of dat nou echt de moeite is kun je je afvragen.
Als je dat 5 jaar kan doen (zolang kan je het op pauzeren zetten) dan heb je het in combinatie met inflatie over een stuk meer geld.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:18
Zenix schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:04:

Op zich ben ik het helemaal eens met de strekking dat financieel gezien, niet aflossen de beste keuze is.

Maar die laatste zin kan ik niet helemaal volgen. Ja, je kan de schuld aftrekken in box 3, maar als je de schuld aflost daalt je vermogen in box 3 natuurlijk met hetzelfde bedrag. Dus vanuit VRH perspectief is dit neutraal.

Wat je wel mist door aflossen is flexibiliteit en potentieel rendement, dus de conclusie blijft hetzelfde.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Fulgora schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:24:
[...]

Het enige wat je hier doet is je schuld verschuiven van een renteloze lening bij de staat naar een rentedragende lening bij de bank (TS heeft een hypotheek).
Dit had ik even gemist in mijn advies, maar in dat geval zou het, als je risicoavers bent (en liever niet belegt) de beste keus zijn om de studieschuld niet aflossen / op pauze zetten en de hypotheek versneld af te lossen (scheelt je rente over de hypotheek).

De lening met de hoogste rente dus het snelst aflossen.

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:50
Als je heel risico avers bent kun je een spaarrekening zoeken met de hoogste rente of een spaardeposito (0.3-1.5% rendement). Als je iets meer risico aan durft kun je een deel wegzetten op een crypto "spaarrekening" met een stablecoin (USDC) of zelfs gewoon in euro's (3-8.5% rendement). Of je kunt het beleggen in een ETF (5-15% rendement). Of je kunt wat crypto kopen (?? rendement). Uiteraard betekend een hoger rendement een groter risico.

Ik heb mijn studieschuld snel afgelost en als ik het over kon doen had ik dat niet gedaan, maar had ik een combinatie gedaan van al het bovenstaande. Ik raad de TS aan om niet af te lossen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:00
Zenix schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:36:
[...]

Als je dat 5 jaar kan doen (zolang kan je het op pauzeren zetten) dan heb je het in combinatie met inflatie over een stuk meer geld.
Nee joh, inflatie maakt je schuld relatief kleiner, het vergroot niet je vermogen. Dankzij inflatie ga je mss wel 2% per jaar meer verdienen en is je schuld dus relatief kleiner. Maar nu 20k op de bank hebben en daar laten staan wordt niet door inflatie 21.000 in 2025. Het is nog erger: je kun sowieso minder kopen met je 20k in 2025 dan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Lapa schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:13:
[...]

Op zich ben ik het helemaal eens met de strekking dat financieel gezien, niet aflossen de beste keuze is.

Maar die laatste zin kan ik niet helemaal volgen. Ja, je kan de schuld aftrekken in box 3, maar als je de schuld aflost daalt je vermogen in box 3 natuurlijk met hetzelfde bedrag. Dus vanuit VRH perspectief is dit neutraal.

Wat je wel mist door aflossen is flexibiliteit en potentieel rendement, dus de conclusie blijft hetzelfde.
Dat laatste is inderdaad het belangrijkste. Voor mij is het voornamelijk het rendement. De schuld kan je wel aflossen in box3, maar ik kan dat geld niet gebruiken om af te lossen of te beleggen, waardoor het uiteindelijk toch geld gaat kosten. Waarom ik dit specifiek aangeef, is dat veel mensen ook niet weten dat je het kan aftrekken in box3 en je moet het ook altijd zelf invullen.

We weten ook niet wat er gaat gebeuren met de VRH en het nieuwe kabinet, misschien gaat een studieschuld aanhouden nog wel gunstiger worden. De nieuwe regels voor 2021 gingen niet door, maar daarbij was de studieschuld ook niet slecht om te hebben.

Sommige mensen zeggen, ja maar het gaat maar om enkele euro's die je misloopt als je nu aflost. Als je er voor kiest om bijvoorbeeld 10k niet af te lossen maar dat tien jaar te gaan beleggen (liever langer) dan zit je potentieel tegen de 18k aan (op basis van een gemiddeld rendement van 6%) dus dan gaat het om een stuk meer geld. Bij sparen is de rente nogal laag, dus dan maakt het inderdaad weinig uit.
Fr33z schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:53:
[...]

Nee joh, inflatie maakt je schuld relatief kleiner, het vergroot niet je vermogen. Dankzij inflatie ga je mss wel +2% per jaar meer verdienen en is je schuld dus relatief kleiner. Maar nu 20k op de bank hebben en daar laten staan wordt niet door inflatie 21.000 in 2025. Het is nog erger: je kun sowieso minder kopen met je 20k in 2025 dan nu.
Dat sowieso. Ik heb ook niet aangegeven dat het je vermogen vergroot. Maar als je kan kiezen tussen:
- aflossen hypotheek
- sparen
- beleggen
- aflossen studieschuld

Dan zijn alle opties beter dan het aflossen van de studieschuld, simpelweg om datgene wat jij ook aangeeft, je schuld is relatief kleiner. Cash is king is mijn mening, als je dingen gaat aflossen, terwijl de rente laag is heb je een stuk minder flexibiliteit en ben je ook minder weerbaar.

Daarnaast hoeft de studieschuld ook niet afgelost te worden bij een laag loon (vaak ook afhankelijk van het loon van de partner tegenwoordig) en ook niet bij overlijden. Een betere lening kan je niet krijgen.
Palomar schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:35:
[...]

Nou, nog niet helemaal ;) Sommige reacties zetten me toch weer aan het denken. Ik had eigenlijk hele andere reacties verwacht ('zo snel mogelijk afbetalen', 'waarom heb je uberhaupt zo'n schuld?', 'je kunt nu geen huis kopen' etc.), maar het gaat juist meer naar het tegenovergestelde, zoals voorlopig helemaal niet betalen. Gewoon door blijven betalen zoals ik al 10 jaar doe is natuurlijk het veiligst, maar het stopzetten en iets met het geld doen dat ik anders per maand kwijt ben, wat mogelijk meer oplevert (beleggen dus) is wel iets waar ik me toch weer eens in ga verdiepen! Het is alleen wel de vraag of je van 200 euro per maand in 5 jaar echt meer geld kan maken. Vooral als je even niet oplet en bijv. belasting moet gaat betalen over vermogen, waardoor het grapje toch weer niet zo leuk is. Daar moet ik me van te voren dan goed van op de hoogte stellen.
Ik zou zeggen, kom langs in het beleggerstopic! Veel verstand van beleggen heb je niet nodig als je voor indexfondsen gaat (NT via je bank bijvoorbeeld) https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ als je er een middag of twee voor gaat zitten, dan moet het wel goed komen. Hier staat ook wat informatie https://www.vanecketfs.nl/academy

Je zou denken, het is maar 200 euro inleg per maand, maar dat gaat uiteindelijk een stuk meer worden door het rente-op-rente effect. Als je uit gaat van een gemiddeld rendement van 6% (is meestal wat hoger 7-8% zie https://www.msci.com/docu...e6-47b9-82be-e1fc565ededb voor een Wereldwijd indexfonds) dan zit je met die 200 per maand over 5 jaar potentieel op 14k. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je dat vervolgens 20 jaar gaat doen, dan zit je rond de 91k. https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/eindkapitaal.html

Het heffingsvrije vermogen is 100k met een fiscaal partner, dus daarboven moet je VRH betalen. Maar jij hebt een studieschuld, stel je schuld is 20k, dan kan je die ook nog aftrekken in box3 met een drempel van zo'n 6k. Dus je kan dan 114k vermogen hebben zonder belasting te betalen. Ik weet niet over hoeveel geld het gaat, maar daar zit je niet zomaar op.

[ Voor 35% gewijzigd door Zenix op 26-02-2021 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-04 10:28
Heb de aflossing gestopt. Dit kan voor max 5 jaar. Zolang de rente 0% is gaat datzelfde bedrag gewoon mee in de beleggingen.

Of rente zal hoger worden dan 0% of 5 jaar loopt af en dan ga ik weer aflossen.

Fiat geld wordt steeds minder waard, en daardoor ook je schulden.
Als je een gegarandeerd rendement wil kun je het geld in o.a. zonnepanelen steken of je hypo aflossen. Is ook mogelijk.
(P.s. heb al een huis... dus aan een huis komen is voor mij geen probleem meer. Snap dus wel als dat je beweegreden is om hem af te lossen)

Ik ga absoluut niet emotioneel erover worden. Hij moet afgelost worden, maar wel op een voor mij zo voordelig mogelijke manier.

[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 26-02-2021 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:41
Een hypotheek is ook een schuld. Dus als het gaat om het gevoel van schuldenvrij te zijn kan je de studieschuld beter niet aflossen, immers je bent dan nog steeds niet schuldenvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 24-04 23:45
@Palomar misschien een idee om het weg te zetten op een spaarverzekering van Dela. Je krijgt nu 2% rente. Als je eenmalig 5k inlegt en elke maand 100 euro, kom je met een looptijd van 10 jaar uit op 19.376,55 euro exclusief winstuitkering.
Is een gegarandeerd rendement van 2.376,55 euro.

Nadeel:
-het valt niet onder het depositogarantiestelsel
- als je het geld eerder nodig hebt binnen de 10 jaar, kost het je 150 euro.

Zo heb ik geld voor mijn twee kinderen weggezet (in mijn geval nog voor 2.75%). Ik heb eigenlijk elke keer een winstdeling van ongeveer 15 euro per jaar. Is niet veel, maar alle kleine beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 106% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:23 ]

Pagina: 1