Vraag

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-12-2022
Ik heb sinds kort een airco laten plaatsen van het merk Haier, met daarin een WiFi module.

Als ik de airco in een bepaalde modus zet, kan ik verbinding maken met de WiFi module. De Haier app ziet de airco, ik kies in de Haier app mijn WiFi netwerk en geef het wachtwoord in.
De WiFi module start dan opnieuw en meld zich aan op mijn WiFi netwerk via een Deco M5.
Dan gebeurt er even niets en tenslotte krijg ik een foutmelding op de app en is er geen communicatie.

Als ik in de Deco app kijk, ziet hij wel de Haier wel in de lijst van aangemelde apparaten, maar in de eigenschappen zie ik dat deze geen IP adres heeft.
Ik heb reeds een nieuwe WiFi module gehad om te zien of die wel werkt, maar geeft hetzelfde resultaat.
Ik heb ook al wat verschillende instellingen in de Deco geprobeert (alleen 2,5Ghz aan/MESH uit) maar helpt niet.

Wat kan dit zijn, wat kan ik nog proberen?

Dat dan weer wel......

Beste antwoord (via rens-br op 26-02-2021 08:12)

• Foxfire
Nou, inmiddels heb ik de modem een harde reset gegeven en werkt daar alles weer normaal. De DHCP staat nu ook volgens de interface gewoon aan en correct ingesteld.
Helaas krijg ik nog altijd geen verbinding met de airco.

Ik heb standaard de WiFi van Ziggo modem uit staan omdat ik de WiFi van de Deco's gebruik.
Nu de WiFi van de Ziggo ingeschakeld en de airco rechtstreeks daarmee verbonden. Dat werkt wel!
Daarna die WiFi weer uit en dan op de Deco's een netwerk opgezet met exact zelfde SSID en password, maar daar wil hij dan weer niet mee verbinden :(

Dan vooralsnog dus maar de workaround direct via de WiFi van de Ziggo modem.... maar liever had ik die uit staan....

[Voor 6% gewijzigd door Foxfire op 25-02-2021 21:49]

Dat dan weer wel......

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:56
Staat de deco in router of AP mode?

Router mode: wellicht omzetten naar AP mode en kijken of het via de modem/router wel lukt?

AP mode: ga naar je router en kijk wat er daar gebeurt

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Foxfire
Deco staat in AP mode.

In de router (Ziggo Connect Box) zie ik bij DHCP instellingen dat de DHCPv4 server is uitgeschakeld. Vreemd aangezien alle andere apparaten wel gewoon een IP krijgen.

Moet ik het hier zoeken?
De DHCPv4 server probeer ik in te schakelen maar dat lukt me niet.

Dat dan weer wel......

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:59
Foxfire schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:42:
Deco staat in AP mode.

In de router (Ziggo Connect Box) zie ik bij DHCP instellingen dat de DHCPv4 server is uitgeschakeld. Vreemd aangezien alle andere apparaten wel gewoon een IP krijgen.

Moet ik het hier zoeken?
De DHCPv4 server probeer ik in te schakelen maar dat lukt me niet.
Iets moet DHCP geven in je netwerk anders werkt het niet.
Als de Deco DHCP geeft, heb je hem in router staan. Als deze in AP staat moet de DHCP op je Ziggo aan, of je moet nog een andere router of DHCP-uitgifte-bron hebben.
Wat voor IP-adres krijgen je apparaten die je met WIFI verbindt?
Welk IP-adres heeft de Deco?
Welk IP heeft je Ziggo (Lan)?

[Voor 9% gewijzigd door Ora et Labora op 25-02-2021 10:46]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Eens met @Ora et Labora
Dat de andere apparatuur wel een Ip-adres hebben zal wel komen doordat hun leasetijd nog niet verstreken is.

Als je de dhcp server in je Connectbox niet aan kunt zetten dan heb je hem waarschijnlijk in Bridge mode staan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Foxfire
Dat is het rare, de deco geeft geen DHCP, staat echt in AP modus.
De Connect Box staat in router modus en niet in bridge.

Terwijl het dialoogvenster van de connect box zegt dat de DHCP server uit staat geeft hij wel nieuwe IP's uit want de man die hier vanmorgen was om de WiFi module te vervangen, verbond zijn telefoon met mijn WiFi zonder problemen...

Als ik probeer de DHCPv4 server te activeren krijg ik als reactie:
Het ingevoerde IP adres kan hiervoor niet gebruikt worden. Kies een ander.
Ik heb al diverse IP adressen geprobeert....
misschien de Connect Box maar eens factory reset doen kijken of dat helpen wil.

Dat dan weer wel......

• Ora et Labora
Foxfire schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:58:
Dat is het rare, de deco geeft geen DHCP, staat echt in AP modus.
De Connect Box staat in router modus en niet in bridge.

Terwijl het dialoogvenster van de connect box zegt dat de DHCP server uit staat geeft hij wel nieuwe IP's uit want de man die hier vanmorgen was om de WiFi module te vervangen, verbond zijn telefoon met mijn WiFi zonder problemen...

Als ik probeer de DHCPv4 server te activeren krijg ik als reactie:
Het ingevoerde IP adres kan hiervoor niet gebruikt worden. Kies een ander.
Ik heb al diverse IP adressen geprobeert....
misschien de Connect Box maar eens factory reset doen kijken of dat helpen wil.
Dan moet je nog een andere DHCP-server actief hebben, dat kan niet anders.
Daarom vroeg ik ook naar de IP-adressen, daar is mogelijk uit op te halen wie de DHCP-server is.

• Foxfire
Welk IP heeft je Ziggo (Lan)?

Alles zit in de 192.168.178.xxx reeks.
De Ziggo Connect Box heeft .1
Bij mijn beste weten heb ik nergens anders een netwerkapparaat met DHCP aan staan...
Op de Synology nas staat hij ook uit.... verder nergens een DHCP server in volgens mij

Dat dan weer wel......

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou eens een laptop aan je router hangen met een kabel en dan met wireshark filteren op BOOTP.

Zie je dan wel dat de Haier met een DHCP request komt?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Foxfire
Brahiewahiewa schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:00:
Zoals ik al aangaf, alles zit in de 192.168.178.xx reeks, waarbij de Ziggo modem 192.168.178.1 heeft. De Deco's zitten op .22 eentje op .54 en een op .68
Alles wat ik met WiFi of bekabelt verbind krijgt een IP in die reeks.

Dat dan weer wel......

• Foxfire
Glashelder schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:03:
Ik zou eens een laptop aan je router hangen met een kabel en dan met wireshark filteren op BOOTP.

Zie je dan wel dat de Haier met een DHCP request komt?
Ik vrees dat dit wat te technisch voor me wordt :)

Dat dan weer wel......

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:44
beetje zinloos om dhcp te analyseren denk ik... Als je geen werkende dhcp server zou hebben dan zou je nu ook geen internet hebben (tenzij je statische adressen gebruikt)

"iot" achtige apparaten hebben wel vaker moeite met mesh setjes. Ze kunnen dan niet overweg als ze meerdere BSSID vinden met hetzelfde SSID

Kun je eens:
- Alle andere DECO m5 uitzetten en alleen diegene verbonden laten die dichtbij de airco staat
- Bij de deco onder advanced "snelle roaming" uitzetten
- Bij het apparaat zelf in de deco app het roaming/mesh vinkje uitzetten

[Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 25-02-2021 12:35]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Ora et Labora
Daarnaast zou je ook kunnen proberen de WIFI op je Ziggo weer aan te zetten en de Deco compleet los te koppelen en stekkers eruit om te kijken of het dan wel werkt.
Werkt het dan wel weet je dat je moet zoeken in de Deco, werkt het dan nog niet ligt het of aan je Ziggo of aan de Airco

• Foxfire
Oke ik ga vanavond weer verder expirimenteren. Bedankt zover! Als ik eruit kom laat ik het hier weten

Dat dan weer wel......

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48

lier

MikroTik nerd

ipconfig /all

Vervolgens browsen naar het ip adres dat als DHCP server vermeld staat. Dan weet je in ieder geval wat IP adressen uitdeelt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Foxfire
Je hebt helemaal gelijk

DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1
dat is dus de Ziggo connect box

Maar zie ook de afbeelding. Ik ga die connect box factory resetten en dan kijken of dit iets veranderd.

Dat dan weer wel......

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:22
Foxfire schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:51:
Je hebt helemaal gelijk

DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1
dat is dus de Ziggo connect box

Maar zie ook de afbeelding. Ik ga die connect box factory resetten en dan kijken of dit iets veranderd.[Afbeelding]
Dat ziet er erg buggy uit, uitgeschakeld maar wel adressen, ik zou hem gewoon inschakelen. Misschien betekend uitgeschakeld hier wel geen adressen voor nieuwe clients en dan zou het issue ook verklaard zijn.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• Ben(V)
Als je een dhcp server uitschakelt is het natuurlijk niet zo dat de reeds uitgegeven ip adressen dan van je devices afgepakt worden, die houden gewoon hun ip adres.
Een dhcp server deelt alleen een nieuw ip-adres uit als een client daar om vraagt.

Gewoon die dhcp server weer aanzetten, maar dus niet vergeten om 192.168.178.xxx als startadres op te geven.
Die xxx mag je zelf kiezen als het maar tussen 2 en 254 zit.

[Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 25-02-2021 16:15]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:44
Ben(V) schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:14:
Als je een dhcp server uitschakelt is het natuurlijk niet zo dat de reeds uitgegeven ip adressen dan van je devices afgepakt worden, die houden gewoon hun ip adres.
Een dhcp server deelt alleen een nieuw ip-adres uit als een client daar om vraagt.

Gewoon die dhcp server weer aanzetten, maar dus niet vergeten om 192.168.178.xxx als startadres op te geven.
Die xxx mag je zelf kiezen als het maar tussen 2 en 254 zit.
De kans dat deze hypothese correct is is nagenoeg 0

Die dhcp server doet het gewoon nog. Goed om te factory resetten maar gaat 99.99 niets uitmaken

CISSP! Drop your encryption keys!

• Foxfire
Ik kan zelf geen start IP adres opgeven, zoals je op de afbeelding ziet zijn de eerste 2 cijfers van het start IP "0" en kan ik niet wijzigen....

Dat dan weer wel......

• Ben(V)
In dat geval Ziggo bellen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Foxfire
Nou, inmiddels heb ik de modem een harde reset gegeven en werkt daar alles weer normaal. De DHCP staat nu ook volgens de interface gewoon aan en correct ingesteld.

Ik heb standaard de WiFi van Ziggo modem uit staan omdat ik de WiFi van de Deco's gebruik.
Nu de WiFi van de Ziggo ingeschakeld en de airco rechtstreeks daarmee verbonden. Dat werkt wel!
Daarna die WiFi weer uit en dan op de Deco's een netwerk opgezet met exact zelfde SSID en password, maar daar wil hij dan weer niet mee verbinden :(

Dan vooralsnog dus maar de workaround direct via de WiFi van de Ziggo modem.... maar liever had ik die uit staan....

[Voor 6% gewijzigd door Foxfire op 25-02-2021 21:49]

Dat dan weer wel......

• Foxfire
laurens0619 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:32:
"iot" achtige apparaten hebben wel vaker moeite met mesh setjes. Ze kunnen dan niet overweg als ze meerdere BSSID vinden met hetzelfde SSID
Ik denk dus dat het hem hier in zit uiteindelijk.
Maar dat die Ziggo connect box zo vreemd deed vanmorgen hielp niet met de oplossing ;)
Mijn zoon was digitaal aan het scholieren vandaag dus kon de connect box niet eerder resetten....

Dat dan weer wel......

• Ora et Labora
Foxfire schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:46:

Je zou ook nog kunnen testen door de WIFI van je Ziggo uit te schakelen en slechts 1 Deco bekabeld aan te sluiten op de Connectbox en dan testen?
Als dat ook niet werkt zou ik de WIFI van Ziggo een andere naam en wachtwoord geven en daar je Airco mee verbinden. Dan weet je in elk geval zeker dat al je andere apparaten op je Deco zitten en niet op de Ziggo-Connectbox.

• V525
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-03 11:48
Zelfde probleem hier. Uitgaande dat alle overige instellingen staan zoals ziggo ze voorschrijft betreft de oplossing om snelle roming in de deco set uit te schakelen ;-)

• Gerrit1972
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-03 19:36
Goeden dag ik heb het zelfde probleem ziggo deco en hayer
Mag ik vragen hoe je het heb opgelost

• duffet1
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-03 15:26
Ik heb hetzelfde probleem. Ik kan de airco via de hon app koppelen, maar airco blijft daarna op offline staan. Ik gebruik geen decos, alleen de connect box.

Ik heb geprobeerd:
- meerdere malen ontkoppelen en dan weer koppelen
- harde reset Ziggo connect box.
- 5 ghz helemaal uitschakelen
- andere netwerk naam instellen in het modem

Etc. Ik word er echt gek van. Geen support ook van haier. Wie heeft de gouden tip? Zal je eeuwig dankbaar zijn…

• duffet1
Oh en gisteren heeft installateur ook al de WiFi module vervangen… zelfde verhaal.

• duffet1
Het is me gelukt door de airco met een WiFi hotspot (iPad) te verbinden en daarna op iPhone op de HoN app in te loggen en daar de WiFi instellingen van de airco aan te passen.

Wat een extreem rare omweg, maar het werkt.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:20
Goeie tip, die hotspot truc. Ga ik proberen als ik weer thuis ben. Krijg mijn Haier tot nu toe ook niet via een (UniFi) AP verbonden. Wel rechtstreeks aan de wifi van de Ziggo modem, maar die staat hier normaalgesproken uit. Had de moed al lang opgegeven.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee