Toon posts:

Constant gepruttel harddisk (Barracuda 2.5")

Pagina: 1
Acties:

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een vraag in het kader van derde-wereld-problemen :)

Ik heb een super stil en krachtig small form factor systeem gebouwd in een CM NR200. Een Asus ROG B550i met 3700x, Kingston A2000 1TB M2 schijf, 32gb ram, MSI 3080 Gaming Trio X etc. Ik heb de kast op mijn in hoogte verstelbare thuiswerkbureau staan en heb daarom bij ontwerp en bouw stille componenten gekozen, de GPU nu deshrouded en Noctua PWM fans etc. De fans zijn met kantoorwerk volledig onhoorbaar en alles is stil.

In mijn systeem zat altijd een 4TB 3,5" schijf die voor de opslag van niet veel gebruikte data wordt gebruikt zoals films, series, foto's, oude videoprojecten e.d. Die staan allemaal niet op mijn cloud back-up, maar nog wel als back-up op een andere schijf ergens in een kast. Deze 3.5" schijf pastte echter niet goed in de NR200 dus heb ik deze vervangen voor een Seagate Barracude 4TB 5400RPM 128GB 2.5" schijf.

Deze schijf is nu een uitdaging want eigenlijk maakt deze continu een zacht pruttelend geluid. Het is mild, maar goed te horen. Ik heb lang gedacht dat het fans waren of wellicht coilwhine achtig geluid, maar na verwijderen en terugzetten van componenten was het helder; het is de schijf. Mijn vorige schijf was ook hoorbaar, máár eigenlijk alleen wanneer hij gebruikt wordt (en dat is beperkt het geval).

De volgende acties heb ik genomen:
  • In de energie-instellingen heb ik de harddisk ingesteld op "uitschakelen na 15 minuten". Maar dat heeft geen effect. Het continue pruttel geluidje blijft gek genoeg.
  • Ik heb mijn persoonlijke onedrive profiel volledig naar de M2 schijf verplaatst. Omdat daar nu ook allerlei zaken van profielen worden opgeslagen dacht ik; misschien wordt de schijf te vaak aangesproken > Maakt dus geen verschil
Beide hebben dus geen impact. Ondertussen overweeg ik haast om een tweede M2 schijf erbij te halen, maar ik vind een bulk data op kunnen slaan toch wel prettig. Ik wil alleen niet dat die schijf de hele dag staat te pruttelen. Kom het soms omdat het een SMR schijf is dat dit ding gewoon continu banen data aan het herschrijven is? Of is de schijf misschien gewoon niet goed? De SMART data en temperatuur van de schijf is uitstekend.

De schijf is in kleine rubbers opgehangen maar ik overweeg hem dan wellicht nog in te pakken in isolerend materiaal, maar dan krijg je natuurlijk automatisch weer dat hij ook warmer gaat worden..

Help :)

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-03 15:23
Kan het zo zijn dat je er iets aan het indexeren is op de achtergrond? Of zaken zoals een virusscanner die bezig blijven op de achtergrond?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ja daar heb ik aan gedacht maar de schijf zit er al sinds 2 februari in. Dus zo lang lijkt mij dat niet reëel en overdag staat hij veel idle terwijl ik licht kantoor werk doe dus tijd zat in dat af te ronden. Heb geen third party virusscanner oid alleen wat standaard in Windows 10 zit.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee