el Cheapo waterkoelblok

Pagina: 1
Acties:

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 18:16

Servowire

prutser:~#

Topicstarter
hoi :P
ik ben op zoek naar een goedkoop waterblok, eventueel zelf maken. Ik ben bezig geweest met zo'n plexiglas ding, maar dat lekte soms nog wel eens..

Ik zat zelf te denken; kun je niet gewoon een koperen buisje op een plaatje solderen, en die op de CPU drukken? en dan water door het buisje laten stromen?
(vage uitleg)

btw:
het gaat om een Duron700@900 (het gaat er meer om het geluid wat naar beneden te halen, want het lijkt nu wel een straaljager)

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 01:21 schreef Servowire het volgende:
Ik zat zelf te denken; kun je niet gewoon een koperen buisje op een plaatje solderen, en die op de CPU drukken? en dan water door het buisje laten stromen?
(vage uitleg)
Volgens mij heb je dat wel genoeg koeling om je processor te onthouden van het doorbranden of vastlopen ja =) als je er een peltier of iets dergelijk mee wilt gaan koelen heb je misschien een "echt" of zwaarder waterblok nodig...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54
Het systeem wat jij beschrijft gaat niet echt werken.. Je hebt namelijk zeer weinig contactoppervlak met het water, en bovendien voeg je door te solderen nog extra warmte-weerstand toe..

De goedkoopste manier is waarschijnlijk gewoon een oude luchtkoeler te nemen, en deze dicht te lijmen (met epoxylijm) of te solderen (als het een koperen blok is). een bovenplaatje erop met de water invoer en uitvoer, en je bent al klaar..
En het werkt nog vrij aardig ook!

Verwijderd

Een oude luchtkoeler (ik gebruikte een socket7 koelertje) dichtlijmen is waarschijnlijk de beste optie. Wel degelijke 2-componentenlijm gebruiken; niet van die kleuterhobbylijm.

Verder werkt het solderen van een pijpje op een koperen plaat ook ruim voldoende. Zo koelde ik vroeger mijn versterkers ('k was te arm om een koelblok te kopen), en ik deed het nog met messing ook nog.

Tip: schuur het pijpje wat vlak aan de ene kant, zodanig dat je net niet door 't materiaal heen bent. Dat vergroot je contactoppervlak enorm.

Maak je niet al te druk over de toegevoegde warmteweerstand door 't solderen. Het warmtegeleidend vermogen van 60/40 lood/tin soldeer is nog altijd 6x zo hoog als dat van Arctic Silver II. (thermische geleiding soldeer: 50W/(mK), geleiding AS2: 8W/(mK)). Als alles goed vlak is, dan is het effect verwaarloosbaar.

Verwijderd

Ik heb er nog 1tje voor je liggen. Het is van koper. Alleen een clip moet je zelf maken.
Mail me maar: kwitterick@hotmail.com

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 14:49
Da's wel een heel erg kleintje!

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Kunt net die temperaturen nie goed aflezen waar ze van zijn, jammer

Verwijderd

voor diegene die het willen weten hoe goed dit werkt:
Afbeeldingslocatie: http://www.insanewb.com/WBLUNASIO/Lunasino/TestLunasino.jpg
Duron 800@800 50graden :9

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 11:10 schreef Mr_Hiney het volgende:
Kunt net die temperaturen nie goed aflezen waar ze van zijn, jammer
denk dat die 43C van de cpu is... lijkt me logisch.. beetje hoog voor kast temp.. :)

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 11:17 schreef limp_bizkit het volgende:

[..]

denk dat die 43C van de cpu is... lijkt me logisch.. beetje hoog voor kast temp.. :)
Ok dat snap ik maar er staan meerdere temp die voor van alles kunnen mbt procesor en moederplankje :) :9

Verwijderd

edit:

ken progje nie en btw brakke resultaten dan

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 11:17 schreef limp_bizkit het volgende:

[..]

Mhhh ja *Gaaaaap*

Net iets beter als m'n swiftje,
als ik de ventilator er af laat...
:+

Verwijderd

Ik zie dat ik op een verkeerd knopje heb geklikt. Ik zal ff fixen als da kan :)

• Servowire
  • Laatst online: 18-05 18:16

Servowire

prutser:~#

Topicstarter
Op woensdag 15 augustus 2001 11:17 schreef pdb het volgende:

[..]

voor diegene die het willen weten hoe goed dit werkt:
[afbeelding]
Duron 800@800 50graden :9
50 graden? Full load? dat is best hoog.. toch ?

edit: wat vraag je er voor? voor dat blok.
:)

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

die vent heeft een dikker koelblok op zn chipset dan op zn cpu... :D

• Nicap
  • Laatst online: 23:00

Nicap

Tsssk....

Dus zo'n kleintje werkt net zo goed. Volgens kan zo'n kleintje nog wel beter werken. Als je het contact met de core nou miniem laat. Bijvoorveeld een halve millimeter koper ertussen ofzo(of nog minder). Volgens mij is dat nog beter. Moet je wel voldoende koel water hebben uiteraard.

Verwijderd

Nou moe,
dat ding werkt toch juist voor geen meter Nicap ? Zelfs een Coolermastertje van 21 piekens doet het beter.

:?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.insanewb.com/WBLUNASIO/Lunasino/Lunasino6.jpg

Dit was meer als een grapje bedoeld, toch?

Als je hierbij nou de toevoeropening en de afvoeropening iets ten opzichte van elkaar verplaatst, zodat de waterstroom tegen een 'koper-rand' stroomt, zal dan de koeling niet drastisch toenemen?

(ramp plaatje)
..._____________
...|in__________|__
__|__|rand________ --->
__________|uit |
...|____________|

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 11:46
Op donderdag 16 augustus 2001 11:05 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]

Als je hierbij nou de toevoeropening en de afvoeropening iets ten opzichte van elkaar verplaatst, zodat de waterstroom tegen een 'koper-rand' stroomt, zal dan de koeling niet drastisch toenemen?

(ramp plaatje)
..._____________
...|in__________|__
__|__|rand________ --->
__________|uit |
...|____________|
of je laat het water 180 graden draaien?

Verwijderd

Op donderdag 16 augustus 2001 11:05 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]

(ramp plaatje)
..._____________
...|in__________|__
__|__|rand________ --->
__________|uit |
...|____________|
Daar heb je gelijk in omdat het oppervlak tussen het koper en het water veel groter word, dus het water zal meer raakoppervlak met het koper hebben. Daarom zal er meer warmteuitwisseling plaatsvinden.

Verwijderd

Maar dan is het waterblok niet meer zo klein he
Pagina: 1