Toon posts:

Soundbar met radio via afstandsbediening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-04 17:25
Ik zoek een?
Bij voorkeur zoek ik een soundbar voor bij onze enigzins oude Panasonic Viera TX-L32G20E TV. We willen dat de soundbar onze receiver gaat vervangen. (Marantz 1504).
De Marantz staat bijna de gehele dag aan op normale radio. Meestal gaat hij s'avonds uit en kijken we TV via de speakers van de TV. Heel soms gaat de PS4 (onze Netflix machine) aan en wordt hij ook daarvoor gebruikt. De belangrijkste reden waarom we over willen stappen is ruimte. We willen een nieuw meubel en dan is kleinere apparatuur fijner.
Wanneer we de receiver weg kunnen strepen, dan blijft er een TV, soundbar en een PS4 over.
Maar.....de Marantz is vooral onze radio. Bestaan er soundbars die autonoom radio (via internet mag ook) kunnen spelen? Gewoon met een afstandbediening, zonder apps die over 3 jaar niet meer werken.
Gewoon een ethernet aansluiting is ook een pre. WiFi mag eventueel wel als het echt moet.

Wat is je budget?
ca 500 Euro.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb nog niets gevonden als het op autonomie gaat. Radio "kijken" via de TV is een no go.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:48
Sommige hebben Tune in ondersteuning (bv. Sonos Beam), er zijn er met Google Chromecast - dan kun je via de telefoon de radio via bv. de Tune in app radio streamen, vrijwel allen hebben Bluetooth- ook streaming via de app op je telefoon maar meestal iets lagere geluidskwaliteit. Zoek eens in Pricewatch. Wat is je budget?

• pk128934
@martyw Ik wil niet een oplossing zoals Sonos of Google. Daar heb ik apps voor nodig, en dat wil ik absoluut niet voor zoiets simpels als radio. Streamen vanaf een telefoon is ook waanzin, dan moet mijn ttelefoon de hele dag aan de lader....totdat Sonos de stekker uit de app trek. Ik wil er minstens zo lang mee kunnen doen als bijvoorbeeld mijn tv. Die is na 11 jaar ook nog prima.
Zoals aangegeven is mijn budget rond de 500 Euro.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:29
Luister je radio via de kabel? Dan moet je sowieso op zoek naar een alternatief:

nieuws: Ziggo bevestigt met analoge radio via de kabel te stoppen

Ziggo komt zelf ook met een aantal mogelijke alternatieven:
https://www.ziggo.nl/klan...ie-radio/alles-over-radio

[Voor 22% gewijzigd door NESFreak op 25-02-2021 08:24]

• pk128934
@NESFreak Klopt. Nog via de kabel. Dat weegt ook mee om de Marantz kwijt te raken.
De alternatieven (een losse ontvanger) zijn minder netjes. We kijken nu met een CI interface.
Dus dan moet er voor de radio een stroomvretende ontvanger bij komen. Ik heb ze zelf niet, maar de kastjes van Ziggo zijn niet erg milieubewust.

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-03 15:04
Ik heb geen oplossing voor je soundbar, maar wil wel even aangeven dat Sonos iets anders werkt dan je denkt. Ja je zet hem via app aan, maar kan daarna gewoon je app afsluiten op je telefoon en de radio gaat via de Sonos.

Ik heb zelf het volgende apparaatje aan een set PC speakers in mijn schuur staan, misschien werkt dat voor je, super klein ding en heeft FM, DAB+ en internetradio.
https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-05 19:23
Het nadeel van het gebruiken van een Spotify- of Deezer account op de internetradio is de beperking om op 1 plek / apparaat tegelijk te spelen. Of je moet natuurlijk een familie abonnement hebben.

Ik wil zelf graag een internetradio. Dan kan ik met veel plezier naar allerlei streams van over de wereld luisteren. Maar ik vind alleen losse apparaten, en ik heb voor het geluid liever een paar goede boxen. Volgens mij heb ik dezelfde vraag als @pk128934 maar dan precies andersom.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

pk128934 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:16:
@martyw Ik wil niet een oplossing zoals Sonos of Google. Daar heb ik apps voor nodig, en dat wil ik absoluut niet voor zoiets simpels als radio. Streamen vanaf een telefoon is ook waanzin, dan moet mijn ttelefoon de hele dag aan de lader....totdat Sonos de stekker uit de app trek. Ik wil er minstens zo lang mee kunnen doen als bijvoorbeeld mijn tv. Die is na 11 jaar ook nog prima.
Zoals aangegeven is mijn budget rond de 500 Euro.
Ik denk dat kiezen voor een radio-signaal via de kabel een groter risico is dan Sonos die de stekker uit een app trekt. Radio via de kabel bestaat over een aantal jaar niet meer.
Of je moet gaat denken aan een DAB+ ontvangertje o.i.d.

En zoals al aangegeven hoef je met Sonos niet constant te streamen.

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

robertnld schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:37:
Het nadeel van het gebruiken van een Spotify- of Deezer account op de internetradio is de beperking om op 1 plek / apparaat tegelijk te spelen. Of je moet natuurlijk een familie abonnement hebben.

Ik wil zelf graag een internetradio. Dan kan ik met veel plezier naar allerlei streams van over de wereld luisteren. Maar ik vind alleen losse apparaten, en ik heb voor het geluid liever een paar goede boxen. Volgens mij heb ik dezelfde vraag als @pk128934 maar dan precies andersom.
Ik gebruik op mijn Sonos TuneIn radio en Radio.net. Kan je vrijwel alle bestaande radio-stations mee beluisteren en staat geheel los van mijn Spotify abonnement.

• pk128934
Tsja. Die apps. Ik wil er niet aan.
Het is gewoon waanzin dat ik mijn telefoon of tablet nodig heb om radio te kunnen luisteren in de nabije toekomst. Is er geen enkel merk die bv een webservertje host op een device, ik daar dan alle settings mbt streams kan doen, en vervolgens via een simpele afstandsbediening dat ding bedien?
Volgens mij begin ik ouderwets te worden.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:48
Volgens mij begin ik ouderwets te worden.
Dat is inderdaad de kern hier :) Kabel radio verdwijnt, FM verdwijnt ook, DAB+ in huis is matig, dus is er voor het ouderwets radio luisteren binnenshuis het internet de oplossing. De meest voor de hand liggende oplossing is een apparaat zoals @jeroen... heeft op je Marantz aansluiten - die is toch jonger dan je TV, en kan vast ook nog wel even mee?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eh, heeft jouw ziggo decoder niet gewoon een audio uitgang? Desnoods via een HDMI extractor?
Het kastje voor digitale radio heb je namelijk al. Enige ding is dat je je TV niet altijd aanwilt hebben.
Maar dikke kans dat je toch altijd de zelfde zender luistert.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pk128934
@The Eagle Ik kijk tv met een CI module in de TV.
@martyw De Marantz wil ik ook weghebben omwille van de ruimte die hij inneemt in het meubel.

Volgens mij is dit precies wat ik zoek:
https://raspberrytips.nl/...o-luisteren-raspberry-pi/
Nou ja, bijna dan. Het is klein: CHECK. Het is geintegreerd in de soundbar: NOT
Zou ermee kunnen leven.

Gewoon vrij te gebruiken MP3 streams van de reeds door mij betaalde omroepen.

TV op een soundbar en de Pi ook op een aux ingang van die soundbar.

[Voor 11% gewijzigd door pk128934 op 25-02-2021 09:24]

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-03 15:04
Het apparaatje dat ik hierboven linkte doet out of the box hetzelfde als je raspberry zonder dat je daar zelf mee aan de gang hoeft om het werkend te krijgen (inclusief afstandsbediening), maar als je dat leuk vind is het misschien een leuk projectje.
Let wel even op dat je een soundbar met AUX uitzoekt dan, de mijne heeft alleen nog 1 HDMI (arc) ingang en volgens mij is dit vaker het geval bij nieuwere modellen.

[Voor 0% gewijzigd door jeroen... op 25-02-2021 09:38. Reden: typefout]

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

pk128934 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:56:
Het is gewoon waanzin dat ik mijn telefoon of tablet nodig heb om radio te kunnen luisteren in de nabije toekomst.
Wel grappig dat je het waanzin vindt om een gratis app zoals TuneIn op je telefoon te zetten om radio te luisteren, maar het kopen van een raspberry-pie en een paar uur prutsen met scriptjes wel tot de oplossingen behoort :p

[Voor 5% gewijzigd door Wootism op 25-02-2021 09:42]

• pk128934
@Wootism De user interface om die bronnen aan te roepen is anders.

@jeroen... Dat apparaatje is inderdaad redelijk geschikt. Ik kijk daar ook nog even naar. Op zoek naar een variant met ethernet.

[Voor 49% gewijzigd door pk128934 op 25-02-2021 09:48]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Als je via internet wil gaan streamen, ontkom je niet aan apps. Dat is eigenlijk gewoon de interface om daar te komen. Met Pioneer receivers had je ook internetradio via streams die je moet configureren, maar als het format van de stream veranderde was je ook gewoon klaar. Dan kun je beter een app hebben: die kan aangepast worden om de stream juist te coderen, dat kan een receiver vaak niet óf er wordt geen tijd meer in gestoken. Of het over 10 jaar nog werkt kan niemand natuurlijk voorspellen, maar TuneIn lijkt een redelijk veilige keuze als provider hiervoor. Ik herken je zoektocht wel: wij zien ook veel mensen die bijv. de TV aanzetten om dan via internet radio te kunnen luisteren. Zonde van de stroom wat ons betreft (en zonde van de levensduur van de TV).

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een soundbar die voor de TV is en niet voor radio, maar ons budget was ruimer. Daarnaast hebben we Google Nest Audio speakers staan in huis, zodat we in meerdere ruimtes in het huis de radio kunnen luisteren: zo hebben we in de eetkamer en in de woonkamer radio (of Spotify, net waar we zin in hebben). We kunnen via Google Assistant gewoon vragen om bijv. Skyradio af te spelen. Wij vinden het veel fijner werken dan met afstandsbediening (dan moet je wisselen naar het juiste kanaal, ipv dat je nu gewoon exact de radiozender kan benoemen). In jouw geval zou je mogelijk ook kunnen kijken naar een soundbar met een Google Assistant erin voor besturing en natuurlijk TuneIn ondersteuning (volgens mij heeft JBL een soundbar voor 400 of 500 euro met die ondersteuning). Ik weet niet of hij ook met afstandsbediening bestuurd kan worden. Je kan dan natuurlijk ook altijd via je telefoon of tablet TuneIn aanzetten, maar het hoeft niet.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat spraakbediening niet per sé iets is waar je gelijk naar zocht, maar ik wilde de optie toch benoemd hebben omdat ik hem hier nog niet voorbij had zien komen. Je moet er wel even aan wennen om in je huis te gaan praten tegen je apparatuur, maar gezien wij het ook voor verlichting en verwarming gebruiken zijn wij er al aardig aan gewend. Het liefst wil ik nog een centrale "hub" in huis zoals een tablet aan de muur om het gemakkelijk te kunnen bedienen (de Google Nest Hub is hiervoor, maar vind ik te klein en tegelijkertijd te beperkt), maar dat is voor later.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 20:58
Er zijn ook sounbars waarbij je via de Ab een preset kunt starten. Bijvoorbeeld een bepaald kanaal in TuneIn of een playlist van Spotify. Ik heb zelf de Teufel CinebarLux en die kan 3 presets oproepen via de AB. Je hebt de app dan alleen nodig als je een preset wil wijzigen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-05 19:23
Wootism schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:45:
[...]

Ik gebruik op mijn Sonos TuneIn radio en Radio.net. Kan je vrijwel alle bestaande radio-stations mee beluisteren en staat geheel los van mijn Spotify abonnement.
Sorry, ik was hier niet duidelijk. Dat bedoelde ik juist. Ik wil geen apparaat dat mijn Spotify of Deezer account gebruikt. Ik wil een "echte" internetradio voor de streams.

Bij werk of prive stream ik via telefoon of laptop. Vanuit het gebruikersgemak - en om de telefoon en laptop niet in de buurt te hebben :) - wil ik dus graag een los, en onafhankelijk apparaat. Overigens ben ik al jaren jaloers op de satelliet radio in de USA. Maar ik hoorde deze week bij Space Cowboys dat deze dienst door het toegenomen internetbereik, minder klanten krijgt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee