Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• nemesis09
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11-06 09:39
Ik heb een gevalletje bomen, bos en misschien kan iemand mij helpen.

Ik ben in loondienst bij een bedrijf, maar doe soms wat nevenactiviteiten in mijn eigen tijd.

Hiervoor heb ik een ZZP geregistreerd en dus een BTW nummer. Ik heb mij niet aangemeld voor KOR.

Echter doe ik als ZZP enkel zaken met Amerika (diensten), waar geen btw gerekend wordt,

Zoals ik het begrijp kan ik, omdat ik 0 aan btw reken, ook geen btw terugvragen.

Nu ben ik ook bezig met zonnepanelen?

Klopt het dat dit dan een gevalletje "vette pech" is voor mij?

PS ik heb geen partner waar ik een goocheltruc mee kan doen.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Bij zonnepanelen gaat het erom dat je de BTW over de aanschaf/installatie terugkrijgt. De leverancier is verplicht dit te rekenen, en jij kan het weer terugvragen.

• nemesis09
  • Laatst online: 11-06 09:39
Ook als mijn btw aangifte over de rest van het jaar EUR0 is?

• badboyqxy
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 12:27
voor zonnepanelen geldt een speciale uitzonderingsituatie waarbij je middels een verklaring de stap, 1 dag bedrijf starten en sluit kan overslaan. .

[Voor 18% gewijzigd door badboyqxy op 24-02-2021 23:04]

• Thrilled
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 28-03 10:43
Als jij kwartaalaangifte doet voor je eigen ZZP-onderneming kan je de zonnepanelen gewoon als kostenpost opvoeren en krijg je de BTW teruggestort. Je hebt toch nergens moeten opgeven / aangeven dat je alleen zaken doet met Amerika? Alsof je dan nooit klanten uit andere landen mag hebben..

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 07:47
Waarom koop je ze niet privé? Dan kan je de BTW gewoon terugvragen

https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

• mouse86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23-06 12:20
HEA220 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 01:26:
Waarom koop je ze niet privé? Dan kan je de BTW gewoon terugvragen

https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier
Omdat hij al een bedrijf heeft, dan gaat deze regeling niet op.

Staat ook in je eigen link met koeieletters >:) :9

"
Let op!
Bent u zzp'er of hebt u een eenmanszaak? Dan geldt dit stappenplan niet voor u. Ook niet als u de zonnepanelen ook privé gebruikt, zoals zonnepanelen op het dak van uw woning of garage. Vraag de btw dan terug in uw periodieke aangifte.
"

[Voor 29% gewijzigd door mouse86 op 27-02-2021 03:51]

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
In aanvulling: als je als zzp-er de btw aftrekt bij aankoop, dien je ook de btw van je opgewekte energie op te geven. Particulieren en kleine zzp-ers kunnen die omzeilen met de kleine-ondernemers-regel.

Het zou als zzp-er wel eens voordeliger kunnen zijn om de btw niet terug te vragen.

• ThinkPad
  • Laatst online: 08:55

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Geen partner die ze kan aanschaffen?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• prof
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 23-06 08:20
ThinkPad schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:27:
Geen partner die ze kan aanschaffen?
Dan moet het energiecontract ook op naam van de partner staan.

• ThinkPad
  • Laatst online: 08:55

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Als dat een hoop administratieve rompslomp bij de Belastingdienst voorkomt is dat niet zo'n punt toch? Zodra het contract afloopt stap je over en doe je het dan op naam partner. Tenzij TS net een nieuw contract heeft afgesloten en nog een jaar (of wellicht zelfs nog langer) er aan vast zit, dan duurt het nog even voor er panelen op het dak kunnen :X

[Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2021 12:15]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• OttiglioM
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:31
nemesis09 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:33:
Echter doe ik als ZZP enkel zaken met Amerika (diensten), waar geen btw gerekend wordt,
Een antwoord op je vraag heb ik niet, maar dit klinkt zo krom dat ik er toch even (enigszins OT) op reageer.

Op elke (internet) dienst vanuit Amerika geleverd wordt sinds een paar jaar klakkeloos het BTW tarief uit het (Europese) land van de koper toegepast. De Amerikaanse retailers zijn hierbij verplicht de geïnde BTW af te dragen aan de desbetreffende belastingdienst. Een forse boete bij verzaak dreigt. Dit lijkt op een constructie waarin niet op de toegevoegde waarde maar op de gehele waarde wordt geïncasseerd. Maar mogelijk maak ik een denkfout.

Overigens heeft deze gang van zaken er al toe geleid dat je bij vele kleine aanbieders met een Europees IP adres al bij voorbaat geblokt wordt. (met excuses voor het inbreken op je topic)

• Peeters1
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 27-02 18:40
Lijkt me allemaal niet zo moeilijk:
Je hebt een actief BTWnummer, zonder de nieuwe KOR erop.
Dus:
Mogelijkheid 1. Op je huidig BTWnummer de BTW van de zonnepanelen terugvragen, wellicht vanaf 1-1-2021 de nieuwe KOR in laten gaan. Ik kan niet beoordelen in hoeverre de activiteiten in US of voor US gevolgen hebben voor je BTW en/of je er goed mee omgaat.
Mogelijkheid 2 wanneer je een samenwonende partner hebt: Eventueel op naam partner de BTW van de zonnepanelen terugvragen, harde eis: factuur en energiecontract moet (mede) op naam van partner staan. De meeste energiebedrijven willen de naam van partner toevoegen aan het contract.

• Rensjuh
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 06:59
Heb hier verder geen verstand van, maar...
nemesis09 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:33:
PS ik heb geen partner waar ik een goocheltruc mee kan doen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True