• Karroowte
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-02 08:52
Hi Tweakers,

Ik had graag eens gepolst bij jullie welke temperaturen jullie CPU halen ?

Dit bij;
1) Gewoon gebruik
2) Tijdens gamen
3) "Te hoog" (zonder overclocking)

Ik heb nu een I7-8700k, 32gb ram, RTX 3080 10g, Corsair Hydro Series H150i Pro RGB.

Alvast bedankt!
Karroowte

• Frank-MC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-05-2022
Hp-z800 2x xeon x5675 & nv 770gtx

idle: cpu: beide tussen de 40 en 45C gpu: 34C
gamen: cpu: 50 en 60C gpu: 60C na de modificati, voor de mod was dit 95C voor de afgelopen 4 jaar
Tehoog vind ik wat boven de cpu:80 gpu:95C komt. ik heb oudere hardware vooral de gpu dus push die hard met OC en undervolted bios mod.

Voor "tehoog" hou ik het zelfde aan voor stock en OC/modified. Ja thermal cycling is niet heel goed voor dingen. maar zolang je het niet letterlijk smelt of uit fikt maakt het voor de levensduur bijna geen verschil of het 60 of 95C is. boven de 100 wordt wel twijfel achtig want als er lage temperatuur soldering gebruikt is kan die smelten bij de ~150C.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:37
Vanwaar je vraag? Je denkt dat jou I7 een te hoge temperatuur heeft?

• Karroowte
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-02 08:52
@Frank-MC Bedankt voor je ervaring, ik zal het eens met mijn instellingen bekijken (zie hieronder).

@corporalnl Klopt, ik probeer het eens kort te schetsen.
Ik heb niet echt ervaring of maar een beperkte kennis van prestaties van PC's, daarmee bedoel ik CPU, GPU, airflow, wattage, overclocking,....

Op mijn cpu cooler staat een RBG, hier kan ik aan de hand van tempraturen een kleur aangeven.
nu staat hij groen (normaal), geel (verhoging) en rood (warm).
De basic graden dij de Corsair cooler meegeeft weet ik niet of dit een correct beeld meegeeft van tempraturen.
Tijdens het gamen van Valheim en CSGO (niet te zware games) gaat deze momenteel nu al op geel.

Groen: 30C
Geel: 40C
Rood: 50C

Hangt klein verhaaltje aan; maar deze kan misschien voor een nieuwe topic zijn.
Na het aanschaffen van mijn RTX 3080 10G en nieuwe RAM, kreeg ik ook te horen van een kennis, dat je via XMP je Ram kon boosten, dit heb ik ook geprobeerd, ik heb 2x 16gb 3200hz maar hij gebruikte maar 2666hz. ook had ik al gelezen/ gehoord dat de i7-8700k een goeie cpu is om te overclocken.
ik wil/wou niet extreem overclocken maar ik wou toch proberen dat tikkeltje meer eruit te halen, nu ik een RTX 3080 heb.
Na het verwisselen van mijn GPU en RAM, begon de miserie eigenlijk :D ik kreeg foutmelding tijden het gamen zoals bij PUBG kreeg ik na enkele seconden wanneer het spel startte 'corrupt memory'.
Ook na een eind wou mijn pc niet meer opstarten en kreeg ik een overclock error
bij het opstartte:

Begin
2 keer in 1 dag
The previous overclock settings have failed, system has been restored to it's default settings.
Press F1 to enter setup.
Press F2 to load default values and continue.

-Daarna
Blue screens van windows, geraakte niet meer herstelt.

- Resultaat
Windows heel opnieuw geïnstalleerd, Game boost en of XMP uitgezet.
Nu werkt alles weer normaal

Wat heb ik toen verkeerd gedaan ?
- Mocht ik de ram en GPU niet zomaar verwisselen ?
- Na het verwisselen had ik voor het eerst XMP uitgetest, maar daar ken ik niet veel van, was een vooringeteld profiel.

Ik merkte niet veel verschil tussen mijn 1060 en 3080 qua fps en dergelijke, maar ik had wel het gevoel dat ik iets mis gedaan had.

Vragen? stel ze gerust, anders begin ik wel een nieuwe Topic met nog eens alles duidelijk uitgelegd, want ik wil echt weten wat ik gedaan heb, wat ik verkeerd gedaan had en wat er allemaal gebeurd is ....
Mijn Setup heeft redelijk wat gekost, dus mijn verwachtingen zijn/waren groot!

Karroowte

• Frank-MC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-05-2022
XMP boost is eigenlijk gewoon overclocken van de ram. Dit kan bijna altijd want wordt gedaan met standaard profielen in de bios maar zal niet altijd stabiel wezen om meerdere mogelijk heden. teveel voltage ruis uit je voeding/moederbord, ram wordt te warm om stabiel te wezen op die frequenties. of je hebt de pech dat je "slechte" ram stick(s) hebt en daardoor niet verder kan dan waar ze eigenlijk voor gemaakt zijn.

De duurdere ramchips zijn speciaal daar voor gekozen tot een zeker punt natuurlijk. verder hangt die stabilitijd van meedere dingen af. echter heeft snellere ram vooral veel invroed op amd ryzen cpus en niet zozeer op die van intel naar mijn kennis.

Verder zijn eigenlijk alle ddr4 rams officieel 2666mhz totdat je xmp aanzet.

als je meer performance wil hebben begin eerste maar met overclocken en undervolten(afhankelijk van je limitaties temp/power/stabiliteit) van je cpu+gpu. daar valt denk ik meer te halen dan via xmp van je ram.

verder kan je ram en gpu gewoon uitwissen mits de stroom ed er af is. zolang je door de bios/POST komt zou dat gewoon moeten werken tenzij het instabiliteit geeft om onbekende redenen. helaas is dit altijd uitermate irritant om uit te sluiten zonder extra componenten te hebben om mee te kunnen testen. Dit was vooral een bekend probleem met amd ryzen eerste serie en ddr4 ram, het zou moeten werken volgens alle boxjes, maar toch niet helemaal.

[Voor 18% gewijzigd door Frank-MC op 25-02-2021 22:28]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee