Toon posts:

formule met als

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Peter Dreves
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-03-2021
Mijn vraag
...met de formule

als(A1=B1;"klopt";"klopt niet")

als ik in cel A1 een getal groter dan 7,77 in typ krijg ik de waarde vals terug ( cel B1 maak ik kloppend.)

Of ik moet een getal in A! groter dan 207,78 intypen dan krijg ik de waarde waar terug wederom maak ik cel
B1 kloppend.

waar ligt dat aan.

Relevante software en hardware die ik gebruik

EXEL

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via F_J_K op 25-02-2021 21:40)

• Peter Dreves
dank jullie wel ik gebruik nu de formule

=ALS(ABS(F1-L1)<0,001;"klopt";"klopt niet")

die werkt wel

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:17

g0tanks

Moderator CSA
Peter Dreves schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:32:
Mijn vraag
...met de formule

als(A1=B1;"klopt";"klopt niet")

als ik in cel A1 een getal groter dan 7,77 in typ krijg ik de waarde vals terug ( cel B1 maak ik kloppend.)

Of ik moet een getal in A! groter dan 207,78 intypen dan krijg ik de waarde waar terug wederom maak ik cel
B1 kloppend.

waar ligt dat aan.

Relevante software en hardware die ik gebruik

EXEL

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Welkom op Tweakers. :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je post niet begrijp. Het is onduidelijk wat je wil bereiken en wat nou de waarde van B1 is. Kan je het nog een keer proberen te formuleren?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Peter Dreves
€ 3,00 = cel A1

klopt niet als(A1=B1:"klopt;"klopt niet;)

€ 3,00 = cel B1

ik krijg de waarde vals (niet waar) maar het is waar

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Peter Dreves schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:48:
€ 3,00 = cel A1

klopt niet als(A1=B1:"klopt;"klopt niet;)

€ 3,00 = cel B1

ik krijg de waarde vals (niet waar) maar het is waar
Als beide cellen gelijk zijn zou je dat inderdaad niet moeten krijgen. Weet je zeker dat ze gelijk zijn? Krijg je het ook als je letterlijk B1 kopiëert naar A1? Kan je een screenshot van je Excelbestand plaatsen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet denk ik beter kijken naar de aanhalingstekens/puntkomma in plaats van dubbele punt.

Net even een test gedaan.
Cel A1 = 3
Cel B1 = 3
Cel C1 bevat deze formule:
code:
1
=ALS(A1=B1;"waar";"niet waar")

Hiermee krijg je 'm wel goed.

[Voor 11% gewijzigd door sypie op 24-02-2021 22:27]

• Peter Dreves
=ALS(F1=L1;"klopt";"klopt niet")

dit is de formule die ik gebruik

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij mij klopt die zoals je 'm hier geplakt hebt. Excel versie 16.46 (21021202) voor de Mac.

Doet die het bij jou ook of krijg je nog steeds gekke dingen?

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Peter Dreves schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:30:

Met de formule is niks mis. Het ligt dus aan de manier waarop je F1 en L1 invult. Zonder een screenshot te delen wordt het voor ons lastig om te zeggen wat er mis is.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:15
Peter Dreves schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:30:

Dit gebeurt soms in excel, heb ik ook nog gehad. Het komt omdat de getallen op een heleboel cijfers na de komma toch niet gelijk zijn. Waarschijnlijk is het getal in F1 of L1 een berekende waarde ofzo?

Doe eens
=ABS(F1-L1)*1000000
Er is een kans dat die uitkomst niet 0 is

Waarschijnlijk werkt dit wel:
=ALS(AFRONDEN(F1;2)=AFRONDEN(F1;2);"klopt";"klopt niet")

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Met screenshot trouwens ook lastig. Je zult zelf driedubbel moeten checken dat het inderdaad identiek is. Ook zonder afronding, zelfde datatype, etc. Er is bijv een kleine kans dat er afrondfoutjes ontstaan als je berekeningen doet. Excel rekent niet met (letterlijk) oneindige precisie.

In dergelijke gevallen wil je niet checken of A1=B1, maar bij. Of het minder dan één promille verschilt.

Edit: zeg ik een seconde te laat :P zie ook hierboven

[Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 24-02-2021 23:50]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Is één van de cellen de uitkomst van een berekening? Wellicht dat er dan in de decimalen nog een verschil zit. Als je slechts 2 decimalen laat zien (zoals bij bedragen), rekent Excel wel met de decimalen die daarna komen. Om je regel te laten kloppen, moeten beide waarden wel exact gelijk zijn.

Als dit het geval is, zou je dit kunnen voorkomen door de functie AFRONDEN te gebruiken. Zet daar als "getal" je oude berekening in, en na de ; het aantal decimalen (2 bij bedragen).

EDIT: Ik bedoelde dat je de oorspronkelijke berekening(en) zou laten afronden, zoals @D-Three het aangeeft, laat je de oorspronkelijke berekening intact en gebruik je afronden alleen voor de vergelijking. Dat is een charmantere oplossing (zeker als je later nog verder wilt rekenen met de bedragen).

[Voor 23% gewijzigd door Wild Chocolate op 24-02-2021 23:53]

iRacing Profiel

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:15
Bijna 3 dezelfde antwoorden binnen 1 minuut :P
F_J_K schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:49:
In dergelijke gevallen wil je niet checken of A1=B1, maar bij. Of het minder dan één promille verschilt.
Zoiets bedoel je dan?
Iets korter dan mijn formule, ik vind het beter ;)

[Voor 82% gewijzigd door D-Three op 24-02-2021 23:59]

• Wild Chocolate
  • Nu online
D-Three schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:55:
Bijna 3 dezelfde antwoorden binnen 1 minuut :P

[...]

Zoiets bedoel je dan?
Iets korter dan mijn formule, ik vind het beter ;)
Daar heb ik ook over nagedacht, maar typisch wil je dan ook weten of F1-L1 tussen 0,001 en -0,001 is. Dus dan moet je die formule alweer ingewikkelder maken. Met afronden doe je in feite hetzelfde wanneer je kiest om op 3 decimalen af te ronden.

[Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 25-02-2021 13:09]

iRacing Profiel

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-03 17:25
Wild Chocolate schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:08:
[...]

Daar heb ik ook over nagedacht, maar typisch wil je dan ook weten of F1-L1 tussen 0,001 en -0,001 is. Dus dan moet je die formule alweer ingewikkelder maken. Met afronden doe je in feite hetzelfde wanneer je kiest om op 3 decimalen af te ronden.
ABS resulteert altijd in een positief getal. Dus ABS(A1-B1)<0,001 detecteert of beide getallen maximaal minder dan 1 duizendste verschillen.

Dat is echter nog niet een promille zoals F_J_K voorstelt. Want dat is een relatief verhoudingsgetal. Dan zou het worden (ABS(A1/B1)-1)<0,001 . In andere woorden, tussen 99.9% en 100,1%

[Voor 3% gewijzigd door Valen_76 op 25-02-2021 15:18]

• Wild Chocolate
  • Nu online
Overigens lijkt een nauwkeurigheid op hele centen mij voldoende wanneer het zoals hier om bedragen gaat. Ga je op tiende centen afronden, dan houd je het probleem van TS in stand... Je ziet dezelfde bedragen maar de formule zegt dat ze niet gelijk zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Peter Dreves
dank jullie wel ik gebruik nu de formule

die werkt wel
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee