Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mount van lens onbekend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ComSpider
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 03-04 16:48
Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat voor mount dit is? En welke adapter ik nodig heb om aan een EOS te koppelen?

[Voor 94% gewijzigd door ComSpider op 24-02-2021 20:06]

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je wat zoekt op "Chinon 801070" kom je uit op een M42 Mount..... Waar dat dát spul dan weer op moet gaan passen is dan de volgende vraag (EF waarschijnlijk?).

[Voor 7% gewijzigd door Will_M op 24-02-2021 20:11]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• ComSpider
Ik heb een Canon met een EF / EF-S vatting.

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-06 09:53

keur0000

-------- N O N E --------

Praktica M42 mount 😉 = analoog
Heb mijn complete set nog steeds, alhoewel al vele jaren niet meer gebruikt 😬

[Voor 4% gewijzigd door keur0000 op 24-02-2021 20:35]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• ComSpider
Zijn daar adapters voor?

• roches
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15-06 11:33
https://www.bol.com/nl/p/...-camera/9200000046072129/

Zo moeilijk was het nu ook niet.... die 10 seconden google search...

[Voor 10% gewijzigd door roches op 24-02-2021 20:47]

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:38
Dit is geen M42 mount, want dat is een schroefdraad. Dit is een bajonet.
De foto's geven geen goed beeld, de onscherpe foto is totaal nutteloos.

Geef een scherpe foto recht van boven zonder reflecties, en als je toch bezig bent van 3 richtingen schuin van boven. De hele bajonet moet goed zichtbaar zijn.

Het is geen Canon.
De lensdop met N impliceert Nikon - ik wist niet dat Chinon die maakte, maar alles kan.
Pentax, Minolta MD en Olympus zijn meer voor de hand liggend, maar ik zou hem echt goed moeten zien om het zeker te zeggen.

Je gaat deze lens niet op je EOS zetten, dat kan niet.
Hij kan wel op elke mirrorless camera, van Olympus tot Sony. dat komt omdat er bij mirrorless ruimte is voor de adapter en op een spiegelreflex niet.

Ik ging schrijven dat hij 2e hands niets doet, maar de zoomrange én het constante diafragma zijn ongebruikelijk. Leuk exemplaar (al kun je er niet van met vervroegd pensioen).

[Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 24-02-2021 20:58]

• ComSpider

[Voor 31% gewijzigd door ComSpider op 24-02-2021 22:05]

• ComSpider
Ik heb er 9 euro voor betaald.

• Tarquin
Meest waarschijnlijk een Pentax K bajonet.
Adapters voor alle mirrorless zijn makkelijk te vinden. Ze hebben 'PK' in de naam.
Maar niet voor jouw Eos, zoals al gezegd.

[Voor 8% gewijzigd door Tarquin op 24-02-2021 22:38]

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:35

bobcom

Dedicated dabbler

Voor wat ik kan zien is het een Nikon mount: 3 flenssegmenten op de vatting, en de meeneemlip van het diafragma ter hoogte van het midden van één de segmenten. Past ook bij de N op het deksel.Zou een diameter van 45mm moeten hebben, en met een Nikon-Eos adapter op een Canon moeten passen.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• Tarquin
bobcom schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:40:
Voor wat ik kan zien is het een Nikon mount: 3 flenssegmenten op de vatting, en de meeneemlip van het diafragma ter hoogte van het midden van één de segmenten. Past ook bij de N op het deksel.Zou een diameter van 45mm moeten hebben, en met een Nikon-Eos adapter op een Canon moeten passen.
Yep dat dacht ik ook, maar de inkeping waar de pin van de camera de lens vastklikt zit bij Nikon aan de overkant van de vatting tegenover de diafragma-lip; en bij Pentax zit die inkeping vlak bij de diafragma-lip.
Hij heeft ook niet die typische Nikkon rabbit-ears.
Statistisch gezien is het ook niet raar; pentax-lenzen (en 3rd party variaties) zijn er meer dan nikon.

En eens dat de lensdop een 'N' heeft, maar de vattingen lijken erg veel op elkaar - als het idd een Pentax is, heeft iemand een keer doppen geprobeerd tot er ééntje paste.

• ComSpider
Bedankt! Waarschijnlijk is het ook niet veel waard.

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:35

bobcom

Dedicated dabbler

@Tarquin je hebt inderdaad gelijk: - had niet naar pentax-k gekeken, maar zie nu ook de sleuf tegenover de diafragmapin die Nikon niet heeft. Hier staat een hele discussie over de lens, ook in PK-mount. @ComSpider Er is voor 2 tientjes een adapter voor te krijgen om hem op een Eos te zetten. Met de adapter mee nog altijd een van de goedkopere Eos-lenzen.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• ComSpider
bobcom schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:32:
@Tarquin je hebt inderdaad gelijk: - had niet naar pentax-k gekeken, maar zie nu ook de sleuf tegenover de diafragmapin die Nikon niet heeft. Hier staat een hele discussie over de lens, ook in PK-mount. @ComSpider Er is voor 2 tientjes een adapter voor te krijgen om hem op een Eos te zetten. Met de adapter mee nog altijd een van de goedkopere Eos-lenzen.
Bedankt! Ik heb via Aliexpress voor 8 euro precies dezelfde besteld met 10-daagse levering

• Archer_VC10
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 09:00
Pentax-K inderdaad. De uitstekende pen is diafragma sluiten (springloaded), de meterpen zit flush aan de andere kant, met een langere slag. Belangrijk om even te controleren dat het diafragma meteen reageert als je die lange pen tegen de veerdruk in indrukt en loslaat. Ik had ooit een 28mm die er heel mooi uitzag, tot ik er achter kwam dat het diafragma met vertraging sloot en opende.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik zou er echt geen cent aan uitgeven is het niet waard zoek liever passends tweede hands er is genoeg. Deze lenzen waren niet echt geweldig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True