Toon posts:

Multi station fm-modulator?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Sjoechem
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-03 22:47
Als men stopt met het uitzenden van fm via de ether zijn er hier in huis een stuk of vijf radio's/receivers werkloos. Van twee zou ik dat erg vinden. Ik ben aan die dingen gehecht.

Ik loop al een tijdje met het idee rond om een fm-modulator aan te schaffen, maar dan heb je één zender om weer te geven. Ik wil een apparaatje dat een zender of 4 (liever 8 natuurlijk) tegelijk de coax in pompt.

Mijn vraag

Wie kan me op weg helpen? Bijvoorbeeld met een link naar uitleg hoe ze dat doen (deden?) bij kabelmaatschappijen? Ik vind mezelf best goed in googlen, maar ik kan niks vinden.

Je ziet video's van mensen die een paar Raspberry Pi's nemen waarmee ze tv-signalen omzetten en via het netwerk beschikbaar maken voor alle computers in huis, maar ik zie nergens iets iemand die een Pi neemt en meer dan één signaal genereren die dan at random beschikbaar zijn.

Alle suggesties zijn welkom, want ik zou het echt cool vinden om mijn pre-receiver en mijn receiver te kunnen blijven gebruiken. Ik snap dat het omzetten van DAB+ of internetradio niet perfect zal klinken. Boeit me niet. Het is het idee dat telt.

Alvast bedankt voor de links.

Beste antwoord (via Sjoechem op 25-02-2021 16:07)

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:54
Koop een leuke kabel modulator waar een paar mw watt uit komt en zet er een fatsoenlijke audio processing voor met mpx uit. En zet er een klein sprietje aan. En je tuners ook een draadje voor ontvangst eraan. Dat is de makkelijkste oplossing.

Alle reacties

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:11
Roon! Moet je wel voor elke radio een streamertje plaatsen (bijvoorbeeld die raspberry pi) met dacje. Heb het roon topic een paar weken geleden op tweakers geplaatst en beschreven wat je hiervoor nodig hebt. Je radio werkt dan niet met FM maar met je netwerk.

[Voor 11% gewijzigd door aljooge op 24-02-2021 19:36]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:20
Sjoechem schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:08:

Mijn vraag

Wie kan me op weg helpen? Bijvoorbeeld met een link naar uitleg hoe ze dat doen (deden?) bij kabelmaatschappijen? Ik vind mezelf best goed in googlen, maar ik kan niks vinden.
https://www.soukacatv.com...l-cable-tv-system_p9.html

Wellicht dat een SDR transmitter wel iets kan als je met de software overweg kan, maar een eindversterker is wellicht nodig. Verwacht niet teveel van een raspberry, SDR kost serieus processorkracht.
https://www.rtl-sdr.com/r...ate-radio-fm-transmitter/
(dit lijkt wel FM, maar simpel single channel voor spraak)

[Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 24-02-2021 19:45]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

aljooge schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:35:
Roon! Moet je wel voor elke radio een streamertje plaatsen (bijvoorbeeld die raspberry pi) met dacje. Heb het roon topic een paar weken geleden op tweakers geplaatst en beschreven wat je hiervoor nodig hebt. Je radio werkt dan niet met FM maar met je netwerk.
Das volgens mij niet wat ie bedoelt :)
Als ik het goed lees wil ie gewoon zjn bestaande analoge tuner blijven gebruiken, maar moet het FM signaal op de coaxkabel komen. Om nou per station een losse pi te hebben gaat wat ver, en dan ben je ook meteen je tuner werklos aan het zetten.

Ik zou ook een oplossing willen als @Sjoechem wil, ik ben ook van de analoge radio op de kabel. Echter ben ik een beetje bang dat eea wmoeilijk gaat werken, omdat de bandbreedtedie de analoge radio nu gebruikt door een digitaal signaal gebruikt gaat worden. Dat gaat elkaar dwarszitten vrees ik. En daarom ben ik ook bang dat een ding als @jeroen3 hierboven meldt, niet gaat werken. Ziggo heeft de kabel ingedeeld, dus je moet dan je eigen indeling doen van radio en TV.
Immers: naar je wandcontactdoos loopt maar 1 enkele kabel.

Enige oplossing die k zelf zie is ergens een losse Fm antenne neerzetten en dan zorgen dat het analoge signaal niet op de digitale kabel komt.

[Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 24-02-2021 20:00]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sjoechem
Wat gaan de reacties hier geweldig snel. @The Eagle snapt wat ik bedoel. Ik zet gerust 4 Pi's aan het begin van de coax, maar ben bang dat ik het signaal uit de Pi's niet kan samenvoegen.

Btw: ik hoef me niet druk te maken over andere signalen op de coax. We hebben glasvezel. De tv's hangen aan een ip-kastje (https://www.caiway.nl/kla...ngers/amino/amino-aria-7x), dus dat is een zorg minder.

• The Eagle

The Eagle

Ah dat scheelt al. Ik heb wel ziggo, dus mijn situatie is nog complexer :(
Wat bij jou zou kunnen werken is zoiets: https://www.amazon.com/Ra...tor&qid=1614241338&sr=8-3
Alleen wil jij er dan hebben die meerdere frequenties aan kunnen. Of kunnen switchen.

Nou zit ik me te bedenken: als je _een_ internetradio apparaat hebt (bediening met app), de uitgang door die modulator haalt en dan op al je tuners opdat kanaal afstemmen, kun je iig je tuners blijven gebruiken. Met allemaal het zelfde signaal / zender en centraal switchen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sjoechem
Misschien moet ik eerst eens proberen om twee modulators op één kabel te zetten.

• The Eagle

The Eagle

Kun je doen. Aantal mogelijke frequenties van de modulator bepaalt hoeveel je er op kunt zetten natuurlijk :)

Even een zijstraak: je zegt dat je een stuk of 5 apparaten hebt staan waarvan je er aan 2 gehecht bent. Welke zijn dat (allemaal)?
En als die dingen een AUX ingang hebben, waarom dan moeilijk doen met een FM modulator en niet gewoon een Pi met je favo stations via internetradio op de aux hangen?
Ik weet het antwoord wel - omdat een tuner er gewoon mooi uitziet en je een apparaaat niet zomaar weg wilt gooien :) Maar tegelijk ben je op zoek naar bepaalde functionaliteit dus de vraag is hoe die geboden kan worden dat ie het beste aansluit bij jouw vraag en wensen :)

[Voor 25% gewijzigd door The Eagle op 25-02-2021 10:30]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• popie
Koop een leuke kabel modulator waar een paar mw watt uit komt en zet er een fatsoenlijke audio processing voor met mpx uit. En zet er een klein sprietje aan. En je tuners ook een draadje voor ontvangst eraan. Dat is de makkelijkste oplossing.

• Sjoechem
@popie Die kabelmodulator kende ik niet. Hij kwam ook niet bovendrijven tijdens het googlen. Het ziet er prijzig uit, maar als dit de oplossing is...

@The Eagle Ik heb een pre-receiver van NAD die ik ooit nieuw kocht toen ik 18 was. Vandaar het gehecht zijn. En ik gebruik een Beomaster 8000 tijdens mijn werk. De radio van Beomaster boeit me minder, maar de versterker is me dierbaar omdat ik hem gebruik bij het terugluisteren van bewerkingen. Ik snap best dat dat ook met iets anders kan, maar mijn werkkamer is ooit eens gemeten en ik weet precies hoe de boel klinkt. Zo kom ik niet voor verrassingen te staan. De radio van het ding is gewoon een aanvulling.

En verder heb ik nog een oude tafelradio etc. Hopelijk wordt het wat met die kabelmodulator.

• popie
Zo'n kabelmodulator is ook niet goedkoop, Maar het is gewoon een klein zendertje meer niet, De profline sfm heeft vaak een stereo Encoder aanboord maar die heeft geen clippers verder. Beter om een eigen processing ervoor te zetten met mpx output, Het is ook niet echt aan te raden, Als het agentschap telecom voor de deur staat dan kan het aardig wat centen kosten.

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:53
Leuk projectje,
De oude etherpiraat komt bij mij weer boven drijven :)

Ik ben ook aan het zoeken geslagen en kwam hier op uit.

Stereo, kompleet met RDS.

Zo te zien heb je wel een i2c bus nodig om dat ding aan te zetten / te houden.
Ik ga zelf ook een poging wagen hoe dat ding werkt.

[Voor 14% gewijzigd door _root op 25-02-2021 20:56]

PVoutput 3250 WP

• popie
_root schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:54:
Leuk projectje,
De oude etherpiraat komt bij mij weer boven drijven :)

Stereo, kompleet met RDS.

Zo te zien heb je wel een i2c bus nodig om dat ding aan te zetten / te houden.
Ik ga zelf ook een poging wagen hoe dat ding werkt.
Zou zoiets wel eens achter een spectrum analyzer willen zien, Filtering is vast niet geweldig, Net als de stereo gedeelte en rds.

Misschien wel eens leuk om mee te spelen, Maar kan er niet teveel van verwachten zoiets ja.

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:53
popie schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:19:
[...]

Zou zoiets wel eens achter een spectrum analyzer willen zien, Filtering is vast niet geweldig, Net als de stereo gedeelte en rds.

Misschien wel eens leuk om mee te spelen, Maar kan er niet teveel van verwachten zoiets ja.
Ik geloof ook niet dat je dit als basis voor de lokale omroep moet gaan gebruiken :)
Het zal op een analyzer ook niet al te fraai zijn, maar ik denk dat het de vraag van de TS prima zou kunnen invullen. Vermogen omlaag en op de kabel prikken

PVoutput 3250 WP

• Sjoechem
_root schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:54:

Voor 20 euro is dit interessanter dan dat mooie apparaat van @popie. De vraag blijft wat er gebeurt als je het signaal van twee (of meer) van deze boardjes door dezelfde coax wilt doorgeven. Ik ben echt blij met jullie reacties en bedenk me zojuist pas dat ik helemaal niet weet hoe het DAB+ signaal in Hoek van Holland is. Jaren geleden wel een keer zo'n RTL-SDR dongle aangeschaft. Ik zou er een keer een meer toepasselijke antenne voor moeten knutselen of bestellen om te meten of ik het signaal van het internet of uit de lucht moet halen. Ik zou het leuk(er) vinden als ik DAB+ zou omzetten.

• popie
Experimenteren kan wel, zolang die kabel maar dan niet verbonden is het met netwerk van ziggo hoop ik. Normaal gesproken zou je wel meerdere dingen kunnen combineren, maar dan wel rekening houden met de impedantie van de kabels, Maar gezien het vermogen van dit spul zou ik mij daar niet te druk over maken,

Zulke goedkope prul dingen zou je ook eigenlijk moeten inblikken, Zorg dat er niet teveel signaal uit straalt als je meerdere van die dingen wil aanzetten. Je weet niet zonder spectrum analyzer wat er allemaal gebeurd op andere frequenties, Als het stoort dan kan je in de problemen komen.

• Sjoechem
popie schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:11:
Experimenteren kan wel, zolang die kabel maar dan niet verbonden is het met netwerk van ziggo hoop ik.
Gelukkig hebben we geen Ziggo meer. Ik snap dat de arduino-achtige oplossingen niet de kwaliteit heeft van die prachtige apparatuur van jou, maar alles heeft een prijs. De fabrikant van jouw modulator stopt overigens met de productie. Op de website zijn de laatste exemplaren met korting te koop.

Het wordt een potje trail and error met kaartjes van AliExpress (zoals deze voor € 5,14 + € 1,78). Als het geluk nog steeds met de dommen is, dan komt het vast goed.

[Voor 5% gewijzigd door Sjoechem op 28-02-2021 22:51. Reden: Kaartje gevonden voor € 6,92 ipv de eerder genoemde twee tientjes.]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee