Toon posts:

7000KWh zonnepanelen installatie 4 aanbieders

Pagina: 1
Acties:

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:11
Ik ben nu serieus aan het verdiepen in zonnepanelen op een schuur achter de woonboerderij.
Schuur is totaal 20X9 met een open nok.

Kengetallen
Ligging: Zuid
Helling: 35°
Schaduw: Geen.
Verbruik 2020: 6565 KWh

Er is in deze schuur een krachtstroomaansluiting ivm 7,5PK motor.

Aanbieders

Vragen
- Zal ik als particulier gewoon de BTW terug vragen of als ondernemer aankopen?
- In mijn beleving is de terug verdientijd met het MastersInSolar voorbeeld 5522/878= 6,2 jaar
- De beste aanbieder, juiste spullen is denk ik MasterInSolar. Of denk ik nu te simpel?
- Er is ruimte voor meer panelen, maar wat kan een reden zijn om daar aan te beginnen?

Tot zover voor nu. Naar de toekomt toe verwacht ik wel meer op stroom te gaan doen maar of bv een hybride-CV wat is of een elektrische auto heb ik verder nog niet echt over nagedacht.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:05
heb je een bv? dan de btw als particulier terug vragen
Als je een eenmanszaak of gelijkwaardig hebt niet doen. en het op naam van je partner (als je die hebt) aanvragen.
dit zorgt ervoor dat je de kor kan aanvragen, zonder kor is het een beetje gehannis anders ( productie etc moet je dan opgeven en de btw moet je verrekenen gezien je bedrijf waarschijnlijk winst maakt zal je geen recht hebben op kwijtschelden. dus betaal je elk kwartaal een stukje van je btw teruggave
maar praat er een keer over met je boekhouder :)
- Er is ruimte voor meer panelen, maar wat kan een reden zijn om daar aan te beginnen?
grootste bedrag qua instalatie kosten is de overhead kosten, meer panelen , grotere omvormer etc is doorgaans veel goedkoper per WP paar paneeltjes extra is eigenlijk een nobrainer.
vaak is je extra tvt ook zeer beperkt en zodra salderen dan wordt afgebouwd heb jij meer eigenverbruik tov van je verbruik. (dus over dat deel ga je als het ware eeuwig salderen)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:11
Er gaat iets mis in de eerste berekening, de teruggave energiebelasting blijft namelijk overeind ook al reken je per saldo 0 kWh af. De rekening wordt dan (in de meeste gevallen, ligt even aan je vastrecht) zelfs negatief. Maximale besparing ligt dus boven de 1300 euro.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• the noise
Nee, mn vrouw een éénmanszaak. Maar ik hou van simpel, dan als particulier afrekenen en btw terug.

Prijs/paneel lager snap ik. Je uitleg erna eigenlijk niet.

Je krijgt energie teruggave als een vast gegeven en niet als variabel gegeven bedoel je?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:11
the noise schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:29:
...
Je krijgt energie teruggave als een vast gegeven en niet als variabel gegeven bedoel je?
Klopt, het is een vast bedrag per aansluiting (met woonfunctie) ongeacht verbruik of teruglevering.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:43
Kun je een rij in de tabel maken met het totaal aantal Wp?

En dan nog een rij met euro/Wp. Dat is de beste manier om bang/buck te vergelijken.

De omvormer van aanbieder E lijkt me erg licht voor een installatie in Nederland, of is het stiekem Belgie? (al zijn de btw vragen dan weer raar denk ik)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
Ik denk dat aanbieder E kijkt naar de invoer waarde van de omvormer, en niet zozeer naar de 7000 uitvoer, de nieuwe MOD versie bij aanbieder E (vervanger van de oudere driefase S (aanbieder M) sinds vorige week) heeft 10500w input, dus ik denk dat ze een aardig verlies hebben gerekend om tot die 7000 MOD te komen.

Ze zijn een stuk strakker en lichter dan de S-versie, en komen met AFCI beveiliging tegen vlambogen, dus zeker het overwegen waard t.o.v. de oudere S.

Overigens zou ik persoonlijk net zo lief er een 8000 of 10000 op gooien, qua prijs is dat verschil niet zo heel spannend maar kun je in de toekomst wel eenvoudiger uitbreiden mocht je dat nu niet in 1x willen doen.
the noise schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:00:
Vragen
- In mijn beleving is de terug verdientijd met het MastersInSolar voorbeeld 5522/878= 6,2 jaar
- De beste aanbieder, juiste spullen is denk ik MasterInSolar. Of denk ik nu te simpel?

Tot zover voor nu. Naar de toekomt toe verwacht ik wel meer op stroom te gaan doen maar of bv een hybride-CV wat is of een elektrische auto heb ik verder nog niet echt over nagedacht.
Een reden om meer panelen te nemen zou kunnen zijn dat (zoals de huidige saldering er nog ligt) er na 2023 er per jaar 9% van het salderen af gaat, wat in theorie betekend dat bv 6750wp productie, in 2024 ineens 6142wp is, een jaar later, 5535wp etc tot 2030/2031. Mocht je nu een aantal panelen meer neerleggen ondanks dat je de overschot zelf niet gebruikt, dan zal het eigen verbruik nog wel een paar jaar langer 100% gedekt blijven.

Voorbeeld; 8000wp aan panelen, wordt in 2024 een saldering van 7280, 2025, 6560wp etc. In dat opzicht wellicht de moeite waard wat meer panelen erop te leggen. (kant tekening, ik weet niet wat de regering gaat doen na de verkiezingen in maart betreffende die 10 jaar afbouw).

Een ander voordeel zou kunnen zijn (en dat heb ik thuis om die reden ook gedaan) is dat je de overproductie kunt verkopen aan je energie leverancier, thuis heb ik zo'n 6000kwh te veel per jaar waar ik een vergoeding voor krijg van 11 cent per kwh (tot max van 5000kwh). Op jaarbasis is dat toch een mooie 500-550 euro korting waardoor we per maand vrijwel niks meer betalen voor gas en licht.

[Voor 31% gewijzigd door HSA.Solar op 26-02-2021 02:32]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• busscherski
@HSA.Solar
Interessant ja, ik wist nog niet van die nieuwe generatie Growatt 3 fase. Mooi dat er nu ook een 'budget' merk is met AFCI (vlamboog detectie). Overigens ben ik al best fan van Growatt, de app is het best van de merken die ik ken.

Ik heb de datasheet bestudeerd en zie dat het maximale uitgangsvermogen 10% boven de waarde op de sticker is. Wel verwarrend, onder welke omstandigheden haalt de omvormer dat?
Bijvoorbeeld een 60 kW Goodwe haalt standaard 66 kW.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:59
HSA.Solar schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 02:13:

Een reden om meer panelen te nemen zou kunnen zijn dat (zoals de huidige saldering er nog ligt) er na 2023 er per jaar 9% van het salderen af gaat, wat in theorie betekend dat bv 6750wp productie, in 2024 ineens 6142wp is, een jaar later, 5535wp etc tot 2030/2031. Mocht je nu een aantal panelen meer neerleggen ondanks dat je de overschot zelf niet gebruikt, dan zal het eigen verbruik nog wel een paar jaar langer 100% gedekt blijven.

Voorbeeld; 8000wp aan panelen, wordt in 2024 een saldering van 7280, 2025, 6560wp etc. In dat opzicht wellicht de moeite waard wat meer panelen erop te leggen. (kant tekening, ik weet niet wat de regering gaat doen na de verkiezingen in maart betreffende die 10 jaar afbouw).
.
Hoe kom je op deze redenering? Ik lees nergens in het wetsvoorstel dat het afbouw percentage gebaseerd is op je geïnstalleerd Wp vermogen. Dat lijkt me ook administratief niet uitvoerbaar. Aangezien een slimme meter verplicht is lijkt het logisch dat je elk jaar je teruggeleverde stroom nog volgens het afbouwpercentage van je eigen verbruik vergoed krijgt voor de volle prijs de rest is dan enkel voor de terugleververgoeding.

Engineering

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:59
Nog even on topic, de aanbieding van M is natuurlijk erg scherp. Maar hou er wel rekening mee dat de omvormer maar 6kW kan leveren, terwijl je systeem van 7100 Wp hebt met een mooie ligging op het zuiden hebt zonder schaduw.

Engineering

• the noise
-We hebben beide een eigen bedrijf, zelfstandige. Bekijken wie er op papier komt te staan.
-Ik woon in provincie Utrecht.
-Ik ga toch gelijk voor 4(of meer?) panelen erbij. Wellicht vanaf 2024 een hybride CV installatie. Daarbij kan ik wel 200 panelen kwijt. (die komen niet ivm gestopt PostcodeRoos project.. waar al wel een 3x80A aansluiting voor gemaakt is..)
-Waarom zoveel terug verkopen als je waarschijnlijk ieder jaar minder gaat krijgen voor je terug-leverantie?
- Dank voor de tip inzake de Growatt. Pak ik op.
- M gaat er scherp in. Is betrokken geweest bij postcoderoos-project. Maar wel M aan de jas trekken over de Growatt.

Oh, en ik heb nog altijd een oude draaischijfmeter .. voor zo lang het mag.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Je hebt helemaal geen optimzers nodig in jouw situatie. Lekker voor de simpele string omvormer gaan. Heeft hij ook nog AFD (AFCI) dan zou ik zelf geen moment twijfelen en die kiezen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• HSA.Solar
busscherski schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:41:
Wel verwarrend, onder welke omstandigheden haalt de omvormer dat?
Bijvoorbeeld een 60 kW Goodwe haalt standaard 66 kW.
Goede vraag, ik ga hem eens voorleggen aan de engineers van Growatt als ik ze weer spreek. Ik weet van de MIN XE series dat ze ook regelmatig boven de aangegeven waardes komen, een 3600 tikt regelmatig boven de 3600 aan bij een volle zomer dag, als je de app mag geloven.
Tupolev schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:17:
[...]Hoe kom je op deze redenering? Ik lees nergens in het wetsvoorstel dat het afbouw percentage gebaseerd is op je geïnstalleerd Wp vermogen. Dat lijkt me ook administratief niet uitvoerbaar.
De exacte details weet ik (nog) niet, wat ik echter wel weet is dat ze lijken in te zetten op de teruglever website waar iedereen netjes en braaf zijn installatie 'moet' aanmelden. Inmiddels denk ik dat we er verstandiger aan doen om dat daar niet te vermelden :+ , wat overigens ook al vaak gebeurd bij nieuwbouw projecten (tot grote ergenis van energie leveranciers).
the noise schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:20:
-Waarom zoveel terug verkopen als je waarschijnlijk ieder jaar minder gaat krijgen voor je terug-leverantie?

Oh, en ik heb nog altijd een oude draaischijfmeter .. voor zo lang het mag.
[Afbeelding]
De oude draaimeter is nog steeds toegestaan, ze zijn wel bezig om hier een wetgeving op aan te passen waarin je verplicht wordt per 2023 een slimme meter te hebben.

Voor mij is de terugverdientijd een stuk lager dan vaak wordt gehanteerd, mede omdat we zelf panelen op grote schaal importeren en zelf installeren, ook de inkoop kanalen zijn iets anders dan normaal. de 500 euro op jaarbasis wat we krijgen voor de teruglevering helpt daarbij ook.

[Voor 22% gewijzigd door HSA.Solar op 26-02-2021 16:58]

• the noise
Dat snap ik HSA.

Overigens is het uitzoeken van zonnepanelen, warmtepomp, cv installatie, houtkachel en tapwater voorzien nog best iets om voor te gaan zitten.

Onze CV installatie is van 2006, de houtkachel verzorgt best veel van de warmte en dat maakt dat ik overweeg op termijn een hybride warmtepomp te plaatsen. Zonnepanelen voor de stroom en de houtkachel als het serieus kouder wordt.
Blijft warm tapwater nog over :)

• busscherski
3/4 van de Tweakers met een hybride opstelling willen een paar jaar later alsnog full electric.
In 95% van de gevallen is dat denk ik ook de beste oplossing.

• HSA.Solar
Ik ken het probleem :) ik ben ook al aan het kijken naar een watervat waar ik overtollig elektra naar toe kan sturen om het water op te warmen voor douchen e.d. Het is een leuke bezigheid, helaas niet altijd even veel tijd voor om echt in te duiken :)

• the noise
Warm water met een full electric lijkt me toch niet ideaal want een CV kan toch veel ebter even 'boosten' naar mijn idee.
Kijk, kou los ik dan op met de houtkachel, maar dat is nog geen tapwater.

Eigenlijk zou je een smart oplossing moeten maken. 'Overtollig' stroom een groot warmtevat mee verwarmen op het moment dat het kan. Primaire apparaten voorrang geven en reststroom modulair een boiler laten verwarmen en die als bron voor je tapwater.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:05
the noise schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:35:
Warm water met een full electric lijkt me toch niet ideaal want een CV kan toch veel ebter even 'boosten' naar mijn idee.

Eigenlijk zou je een smart oplossing moeten maken. 'Overtollig' stroom een groot warmtevat mee verwarmen op het moment dat het kan. Primaire apparaten voorrang geven en reststroom modulair een boiler laten verwarmen en die als bron voor je tapwater.
is traploos ook goed ;)

twain4me in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)"

modulair is wel goedkoper.

• busscherski
Range anxiety bestaat ook voor warm tapwater.
Hier heb ik het vat op de laagste temperatuur en nog nooit koud water gehad.
99% van nieuwbouw heeft geen boostende CV ketel, ik hoor weinig klachten

• the noise
HSA.Solar schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 02:13:
Ik denk dat aanbieder E kijkt naar de invoer waarde van de omvormer, en niet zozeer naar de 7000 uitvoer, de nieuwe MOD versie bij aanbieder E (vervanger van de oudere driefase S (aanbieder M) sinds vorige week) heeft 10500w input, dus ik denk dat ze een aardig verlies hebben gerekend om tot die 7000 MOD te komen.
Ik kan de MOD bestellen ipv de 7000MTL3-S
Dat dus doen begrijp ik?

• busscherski
Aanbieding E is 10 kWp.
Richting zuid zou ik in Nederland kiezen voor een omvormer van 85%. Dus 8.5 kW

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In Belgie krijgen ze er subsidie voor.
https://solarmagazine.nl/...se-eigenaren-zonnepanelen

Ik woon 5 km van de Belgische grens af. Jammer..
AUijtdehaag in "Slimme temperatuur meter voor buffervat" ;)

@busscherski Weer slapeloze nachten met aftoppen?

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2021 08:59]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• the noise
busscherski schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:31:
Aanbieding E is 10 kWp.
Richting zuid zou ik in Nederland kiezen voor een omvormer van 85%. Dus 8.5 kW
[quote]
Meestal haalt hij de piek namelijk niet en een kleinere omvormer doet t beter bij weinig instraling. Wat meestal aan de hand is in nl
[/quote]

Dit is wat ik ontvangen heb als reactie van de leverancier M..

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je hebt doorstroomverwarmers voor warmwater, zijn niet eens zo duur(€200-300). Je kunt tegenwoordig al overtollige stroom van je PV (of goedkope nachtstroom) richting een (warmtepomp)boiler sturen.

Vergeet niet dat die gasaansluiting per jaar ruim €200 kost voor je de eerste kuub hebt verbruikt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• the noise
Erasmo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:39:
[...]

Je hebt doorstroomverwarmers voor warmwater, zijn niet eens zo duur(€200-300). Je kunt tegenwoordig al overtollige stroom van je PV (of goedkope nachtstroom) richting een (warmtepomp)boiler sturen.

Vergeet niet dat die gasaansluiting per jaar ruim €200 kost voor je de eerste kuub hebt verbruikt.
Dank je.
M'n situatie is iets anders.
Propaantank naar CV van 2006. (huur tank 75,-/jaar)
Houtkachel waar ik eigen hout in gooi, iets van 10m3 / jaar. Waardoor CV alleen bij T<5°C meedoet voor verwarming. Op termijn termijn wil ik houtkachel minder stoken. (minder werk aan)
Vloerverwarming, isolatie in 2012( dak, spouw, glas) en gas koken.
Kantoor met warmwater van CV
Showroom met gaskachel.

Kies ik dan:
- Hybride met ventilatiewarmte-terugwinning.
- All electric en houtkachel voor de koude dagen.
- Warmtepomp met dakunit.
- Boiler erbij voor warmte opslag.

Hoe meer ik lees hoe meer twijfels tot nu toe. Zonnepanelen komen in ieder geval. Daarna weet ik het nog even niet...

• busscherski
the noise schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:19:
[...]

[quote]
Meestal haalt hij de piek namelijk niet en een kleinere omvormer doet t beter bij weinig instraling. Wat meestal aan de hand is in nl
[/quote]

Dit is wat ik ontvangen heb als reactie van de leverancier M..
O, leverancier M met 7.1 kWp. Dan kan een 6 of 7 kW omvormer prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HSA.Solar
the noise schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:27:
[...]

Ik kan de MOD bestellen ipv de 7000MTL3-S
Dat dus doen begrijp ik?
Als de MOD een optie is, dan zou ik die zeker kiezen boven de MTL-3. Qua prijs zijn ze vrijwel identiek, rond de 925.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee