Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinn1992
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 09:59
Goedemiddag allen,

Ik ben mij de laatste tijd aan het verdiepen in zonnepanelen. Welke omvormer voor onze situatie geschikt is, weet ik op dit moment nog niet.

De panelen kunnen op het schuine dak en/of op het platte dak geplaatst worden. Op het schuine dak hebben we panelen voor de zonneboiler, dakramen, dakkapellen en twee rookkanalen wat niet ideaal is als je het optisch mooi wilt leggen.

Het huidige gebruik ligt rond de 3900kWh en het dak ligt op het zuiden.

Op dit moment heb ik twee offertes binnen en verwacht ik er nog één:
13x Jinko Solar 350 WP Full Black
GoodWe GW D-NS (Watt is niet gedeeld) maar het is er een met 2 MPP trackers
Het grootste deel plaatsen ze op het schuine deel. Wat niet past komt op het platte dak. ClickFit Evo & FlatFix Fusion.
Incl. montage
€ 3995,- ex. BTW
- - - - -
12 Longi Solar Mono Full Black LR4-60HPB-360M
1 SolarEdge HD-Wave 5000H met Setapp
12 SolarEdge Power Optimizer P401
Incl. montage
€ 4730,- ex. BTW

De tweede vind ik best hoog uitvallen ten opzichte van de eerste offerte.
Totaal opbrengst op papier komt vrijwel overeen.

Het gaat om dit dak in NB:
Afmetingen van het platte dak tot aan de zwarte lijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_ScKO5LGxWzJ98ZmDLL1cnAyk8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d8anrT82TV7PFYDrLqsUkBeF.png?f=user_large

Rond 15:00u staat de zon zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2k-Rj1JWRxPWtYwn1asbY_PBgEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbejxH0wJqFFgoyrajWgf1nw.jpg?f=fotoalbum_large

Platte dak uitgetekend, maar ik weet niet wat de ideale afstanden en hellingshoeken zijn in deze situatie..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTr8gnmX0TInp1jm56UVzT92K2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZlJA0vorc5lsEk46X5khcCP4.png?f=user_large

Wat denken jullie wat in mijn situatie het beste past? Eén van deze twee offertes, een soortgelijk systeem of totaal iets anders met andere apparatuur?
Winkelman en Solar-Bouwmarkt zie ik regelmatig voorbij komen, maar met mijn kennis weet ik niet wat ik moet kiezen..
Zodra de derde offerte binnen is, zal ik hem delen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou kijken of je die 2 ventilatiepijpjes niet kan vervangen voor een klober ventilatiepan.

En dan nog eens nauwkeurig de maten vermelden van het schuine dak.

Eventueel gebruik je dual betonvoeten op het platte dak.
Maar zo het nu is kan ook.
Nog een mogelijkheid is de panelen richting het zuid westen te leggen op het platte dak.
Dan heb je meer spreiding.

En dan gewoon een SMA (heel eenvoudig zelf uit te lezen) of budget een goodwe (lastiger zelf uit te lezen)

Heb je 1 of 3-fase in huis?

Het dak ziet er allemaal heel toegankelijk uit.
Al eens over gedacht om het zelf aan te leggen?
Doet die zonnecollector nog iets? Anders gewoon weg ermee.

Waar ergens in NB? Woon zelf in R'daal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osqIPQyqhVmHbNDEfmHJkfwHqKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BurlCBKhU0iqUaqLziypA9AH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXza9JZ27zMwEmcee2dbKPOow70=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1EwgjYOWLUzbpV9hH5qeHcm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVq8Iv7Ps4bYeI9wGwjQQNCMuQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-02-2021 18:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinn1992
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:51:
Ik zou kijken of je die 2 ventilatiepijpjes niet kan vervangen voor een klober ventilatiepan.

En dan nog eens nauwkeurig de maten vermelden van het schuine dak.

Eventueel gebruik je dual betonvoeten op het platte dak.
Maar zo het nu is kan ook.
Nog een mogelijkheid is de panelen richting het zuid westen te leggen op het platte dak.
Dan heb je meer spreiding.

En dan gewoon een SMA (heel eenvoudig zelf uit te lezen) of budget een goodwe (lastiger zelf uit te lezen)

Heb je 1 of 3-fase in huis?

Het dak ziet er allemaal heel toegankelijk uit.
Al eens over gedacht om het zelf aan te leggen?
Doet die zonnecollector nog iets? Anders gewoon weg ermee.

Waar ergens in NB? Woon zelf in R'daal.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dank voor je reactie.
Het onderste ventilatiepijpje is overbodig geworden na de verbouwing. De andere kunnen we vervangen door een klober.

Ik zal het schuine dak eens goed opmeten.

De voeten waar je twee panelen op kwijt kunt is voor het platte dak een mooie oplossing waarbij we bij het stuk van 4m wellicht 3 panelen kwijt kunnen.

We hebben 1 fase
Aansluitcapaciteit elektriciteit: 1 x 35 ampère en er staat 230V op de meter.

De zonnecollectoren doen het nog dus die blijven nog even liggen.
Het dak is inderdaad heel toegankelijk. De pannen beginnen bij t platte dak dus met behulp van een ladder kun je er zo op lopen.
Zelf leggen op het platte dak wel, maar op het schuine deel niet.

Ik woon in Boxmeer.

• AUijtdehaag
  • Niet online
De klober steekt haaks door het dak, in tegen stelling tot je huidige doorvoer, welke recht naar beneden gaat.
Dus wellicht zal het gat door het dak iets naar boven moeten komen (groter dus, naar boven toe)

Ik heb ook een zonneboiler, echter geen collectoren en glycol wat kan gaan lekken.
Maar wel PV paneeltjes daar voor in de plaats.
450 ltr vat wordt alleen opgewarmd wanneer er stroom teruggeleverd word (instelbaar)
Is het vat op temperatuur, dan levert het wel terug.
https://www.ta.co.at/en/x...ement/aton-power-to-heat/
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4Nw-xV9C5dZ0KNQs3YSCGECQ9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSN7CYTQj3BCfQDC1XpbM0iW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anqe2OnKLBJKAu1n8UCHg_ukPiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmNYTCeY6PnbKlE8LshECwzY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dv2Y4SSYpZYnSl4N0XbyBcDFs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW0zvvc9RP0BdRZxGrcdt0iq.jpg?f=fotoalbum_tile

Boxmeer is niet in de buurt, anders kwam ik helpen.
Wellicht kun je eens informeren bij sun-solar in Oss (en vragen om een SMA omvormer ;) )
Of informeer bij Natuma Stevensbeek.

De boom geeft wat schaduw in de ochtend op je platte dak, dus vandaar dat ik daar de panelen de andere kant uit wil laten kijken.
Echter heb je dan later op de dag weer last van het huis vd buren.
Eventueel een optie om ze pal zuid te leggen.

[ Voor 84% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2021 09:09 ]

• Kevinn1992
Vanmiddag ben ik het dak op gegaan om de pannen op te meten en daar is onderstaande uit gekomen. Dan moeten we wel de ventilatiepijpen aanpassen. Morgen/in het weekend even naar kijken.
De rest van de panelen zal op het platte dak moeten.

Eerlijk gezegd heb ik mij nooit verdiept in de zonneboiler. Toen we het huis kochten stond ie er al. Hij was erg handig toen we aan het verbouwen waren en alle radiotoren er af lagen en de cv uit stond.
Hoe je jouw opstelling hebt ziet er goed uit en is zeker iets om over na te denken.

Ik zal eens informeren bij sun-solar. Gisteren het formulier ingevuld, maar die bleef hangen dus vraag me af of het is aan gekomen. De Yingli Solar Mono 470Wp en dan i.c.m. SMA als dat mogelijk is? De Growatt die ze in de set hebben zitten is niet echt iets voor onze situatie ivm schaduw.

340Wp is het max. voor zover ik op de site van Natuma heb gezien. Als ik panelen neem met meer Wp heb ik minder panelen nodig of kan ik het alsnog vol leggen en brengt het meer op dan we verbruiken.

Dat is inderdaad niet echt in de buurt, maar dat je wilt helpen waardeer ik!

We zijn bezig om de boom wat korter te maken, want naast schaduw geeft ie ook overlast. Als ik de panelen op het platte dak zet kan ik wellicht nog spelen met de richting; pal zuid - zuid west.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFzOHv39WOjg6V30FHmz4btQJe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sNbczlprdWHqz843D09uZM9S.png?f=fotoalbum_large

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
8 panelen van 2x1 meter (400Wp) passen er in landscape heel netjes op lijkt me. En een 9e ook wel, maar dan portrait. Kan er zelfs nog wel een 10e boven in landscape (niet getekend)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gw0byn5rQprPbEzcgWnYsNLR6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H7wX8Mnw0PEOxryTi663R2K2.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 25-02-2021 21:18 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Yingli 470 is weer net wat groter dan 2x 1 mtr.

Eventueel een iets kleiner paneel nemen?
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2021 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinn1992
hesselbeertje schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:06:
8 panelen van 2x1 meter (400Wp) passen er in landscape heel netjes op lijkt me. En een 9e ook wel, maar dan portrait. Kan er zelfs nog wel een 10e boven in landscape (niet getekend)

[Afbeelding]
Heb het nog een keer geteld en gemeten en denk dat ik voor een maatje kleiner moet gaan dus max. 1.8/1.9m. Dan komt het beter uit en heb ik nog wat speling.
Als ik onder het kleine dakraam ook wil leggen dan moet sowieso een maat kleiner nemen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4jR-8JKuJ-rLc7wSsgGnMiXefY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SnRZmLlMdJ2fR2flxYuE3Aeu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinn1992
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:38:
Yingli 470 is weer net wat groter dan 2x 1 mtr.

Eventueel een iets kleiner paneel nemen?
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html
Een maat kleiner lijkt mij inderdaad beter. Dan heb ik wat speling en op de rails zit waarschijnlijk nog 1/2 cm tussenruimte tussen de panelen
Zag ook deze voorbij komen:
https://www.winkelman-zon...85wp-mono-perc-zwart.html

Zat aan 6 op het dak te denken, misschien 7 en de rest op het platte da, zodat ik ons verbruik er uit heb. Wellicht nog ruimte over laten om in de toekomst nog panelen er bij de plaatsen.

We hebben nog een telefoonkabel van de meterkast naar de slaapkamer welke niet gebruik wordt. Die kan ik eventueel gebruiken om stroom naar het dak te krijgen mits de kabel er door past. Omvormer zou dan in de meterkast kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Kevinn1992 op 27-02-2021 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb zuid en noord vol en nog 1 op het terras...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOP6WiMAubcqCON2s3RGWPPoSGw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYnbDOsMKCrqw855mchOsvJT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soY38GqFmI_lIPesCxjWRbm9BVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87NW3gnKC7mCRMIo4gRL5zFp.jpg?f=fotoalbum_tile

Die paar panelen extra kosten niets, tegenover de installatie kosten en de omvormer.
Doe het gewoon meteen. Na 1 jaar vind je al niet meer dezelfde panelen.

Ik heb nog niemand horen klagen over teveel panelen. Te weinig wel. ;)

Omvormer meterkast is een slecht idee, vanwege warmte.
En de verzekering heeft weer een reden om niks te vergoeden als er brand uitbreekt.

Als je geen omvormer binnen kwijt kunt, kan je kijken naar micro omvormers van APS ef Enphase.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 18:59
Kevinn1992 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:34:

Het huidige gebruik ligt rond de 3900kWh en het dak ligt op het zuiden.

Op dit moment heb ik twee offertes binnen en verwacht ik er nog één:
13x Jinko Solar 350 WP Full Black
GoodWe GW D-NS (Watt is niet gedeeld) maar het is er een met 2 MPP trackers
Het grootste deel plaatsen ze op het schuine deel. Wat niet past komt op het platte dak. ClickFit Evo & FlatFix Fusion.
Incl. montage
€ 3995,- ex. BTW
- - - - -
12 Longi Solar Mono Full Black LR4-60HPB-360M
1 SolarEdge HD-Wave 5000H met Setapp
12 SolarEdge Power Optimizer P401
Incl. montage
€ 4730,- ex. BTW

De tweede vind ik best hoog uitvallen ten opzichte van de eerste offerte.
Totaal opbrengst op papier komt vrijwel overeen.

Wat denken jullie wat in mijn situatie het beste past? Eén van deze twee offertes, een soortgelijk systeem of totaal iets anders met andere apparatuur?
Winkelman en Solar-Bouwmarkt zie ik regelmatig voorbij komen, maar met mijn kennis weet ik niet wat ik moet kiezen..
Zodra de derde offerte binnen is, zal ik hem delen.

Alvast bedankt.
De prijs van die tweede offerte is hoger vanwege het Solaredge systeem met optimizers, je weet waarom die in de offerte zit? of heb je daar specifiek om gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinn1992
RobertV70 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:36:
[...]

De prijs van die tweede offerte is hoger vanwege het Solaredge systeem met optimizers, je weet waarom die in de offerte zit? of heb je daar specifiek om gevraagd?
Ik heb een offerte aangevraagd via de site. Daarbij onze situatie uitgelegd en foto's er bij van het dak. Verder niet naar een specifiek merk gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Kevinn1992 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:44:
[...]

Ik heb een offerte aangevraagd via de site. Daarbij onze situatie uitgelegd en foto's er bij van het dak. Verder niet naar een specifiek merk gevraagd.
Ok, Solaredge kost namelijk per paneel gemiddeld 50 euro extra vanwege de optimizer, en de omvormer van SE is doorgaans ook 400 tot 500 euro duurder dan een Growatt, vandaar het verschil in prijs.

Begrijp me niet verkeerd maar er zijn bedrijven die standaard Solaredge aanbieden omdat veel klanten er naar vragen, ongeacht of ze het nodig hebben of niet, dus bieden ze Solaredge voor het gemak maar aan iedereen aan.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertV70 op 01-03-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinn1992
RobertV70 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:16:
[...]

Ok, Solaredge kost namelijk per paneel gemiddeld 50 euro extra vanwege de optimizer, en de omvormer van SE is doorgaans ook 400 tot 500 euro duurder dan een Growatt, vandaar het verschil in prijs.

Begrijp me niet verkeerd maar er zijn bedrijven die standaard Solaredge aanbieden omdat veel klanten er naar vragen, ongeacht of ze het nodig hebben of niet, dus bieden ze Solaredge voor het gemak maar aan iedereen aan.
Dank voor de uitleg:) Heb mij niet heel erg verdiept in Solaredge. Zag wel dat Growatt en Goodwe wat vriendelijker geprijsd zijn.
Ik heb wat schaduw op het dak laat in de middag dus een omvormer die daar mee om kan gaan is wel handig. Bij SMA staat veel nuttige info op de site over schaduw management etc. Bij de andere staat er niet veel of ik zoek verkeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Kevinn1992 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:56:
[...]

Dank voor de uitleg:) Heb mij niet heel erg verdiept in Solaredge. Zag wel dat Growatt en Goodwe wat vriendelijker geprijsd zijn.
Ik heb wat schaduw op het dak laat in de middag dus een omvormer die daar mee om kan gaan is wel handig. Bij SMA staat veel nuttige info op de site over schaduw management etc. Bij de andere staat er niet veel of ik zoek verkeerd..
Je kan een schaduw berekening laten maken om er achter te komen of die schaduw laat in de middag je opbrengst dermate schaad dat het de meerprijs van SE verantwoord. Vaak is een beetje schaduw niet erg belastend voor de opbrengst dus is de meerprijs niet terug te verdienen, maar in sommige gevallen ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Beetje dakkapel schaduw kan een SMA prima mee omgaan.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Dat is een harde schaduw en daar kan de MPPT tracker prima mee omgaan.

Een heel verspreide boomschaduw is voor de meeste merken wel een probleem.
Dan moet je al aan micro omvormers gaan denken (per paneel een omvormer)
Maar daar hangt ook een hoger prijskaartje aan, en het is maar de vraag of je dat ooit nog terugverdiend tegenover een string omvormer. Schaduw is schaduw en een omvormer maakt er geen zon van.

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 18:42

geerttttt

Manisch positief

Meest belangrijke wat betreft schaduw is gewoon, zitten al je panelen tegelijk ongeveer in de schaduw? Of is het een enkeling.

Dan is een Solaredge handig, en verdient het zichzelf mogelijk ook wel terug. Stel dat je een hoge lantaarnpaal of boom hebt die langzaam over je zonnepanelen schaduw veroorzaakt dan kost dat je veel KW. Dan kan een solaredge helpen omdat de rest van je panelen daar geen last van hebben.

In mijn geval zijn er 2 panelen die in de middag wat schaduw krijgen, de rest heeft nooit schaduw. In mijn geval loont het om een Tiga optimizer op die 2 panelen te plaatsen en verder gewoon een 'normale' omvormer heb en geen andere optimizers. Solaredge zou hier niet echt voordeel geven.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Pagina: 1