Toon posts:

GND probleem met Wemos D1 mini

Pagina: 1
Acties:

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:39
Ik ben weer aan het knutselen geslagen met elektronica en loop tegen wat ik denk een GND probleem maar ik snap niet precies waarom.

Situatie:
- Wemos D1 mini gevoed via USB (telefoonlader)
- Op de pinnen GND en D4 (GPIO-2) de beveiliging van een drainagepomp. Deze beveiliging is een switch die vast aan een vlotter en is kortgesloten als het reservoir van de pomp 'leeg' is (en de drainagepomp dus werkt) en open als het reservoir dreigt over te lopen (drainagepomp is kapot). D4 heeft een interne pull-up dus als D4 laag is dan is alles OK, als D4 hoog wordt dan is de drainagepomp kapot
- Op de pinnen GND, 3.3V en D7 (GPIO-13) twee DS18b20 met tussen 3,3V en D7 een weerstand van 5K7. Deze twee temperatuursensoren zitten op de aanvoer en de retourleiding van de CV. Deze leidingen liggen aan de aarde.

Als ik alleen de sensoren aansluit, werkt alles prima. Als ik alleen de drainagepomp beveiliging aansluit is ook alles in orde maar als ik beide aansluit dan start de Wemos D1 mini niet meer op en soms blijft het blauwe lampje dan branden.

Mijn aanname is dat ik een GND probleem heb maar ik snap niet precies waarom? Ik heb beide pinnen van de drainagepomp gemeten en geen van beide hangt aan aarde. Ik zou verwachten dat deze aan een mechanische schakelaar hangen en gewoon 'zweven' qua GND. Als ik de sensoren aan de CV leiding vastmaak, dan forceer ik daarmee de GND van de WEMOS D1 mini naar aarde maar omdat de voeding geen aarde heeft zou dat ook geen probleem moeten zijn. Wat zie ik over het hoofd?

En dan natuurlijk de vraag, hoe los ik het op? Ik kan natuurlijk de sensoren 'ontkoppelen' van de aarde door een isolator tussen de sensor en de CV leiding te plaatsen bijv. isolatietape maar in hoeverre beïnvloed dat de warmtemeting? Andere suggesties?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22
GPIO-2 is een van de pennen waarmee je het ding in programmeer modus kunt zetten, ik gok zomaar eens dat het daar mis gaat.

Repareren doe je zo.

• mhaket
Even opgezocht:

"D4 GPIO2 pulled up HIGH at boot connected to on-board LED, boot fails if pulled LOW"

In mijn geval is wordt hij inderdaad naar 0 getrokken bij een boot terwijl hij aangesloten is aan de drainagepomp (normaal is de beveiliging van de pomp kortgesloten). Gevalletje design fout. Opzoek naar een andere pin om dit werkend te krijgen...

Wel raar dat ik daar bij het testen niet tegenaan gelopen ben, Heb hem toch regelmatig opnieuw opgestart terwijl ik GPIO-2 aan de GND had hangen doordat ik de twee draden tegen elkaar aan hield.

[Voor 21% gewijzigd door mhaket op 24-02-2021 18:59. Reden: Toevoeging test]

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 13:36
De RX pin is actief laag. Dus zolang je in bedrijfsmodus er niets serieel naar toe stuurt kun je die als schakelaar input gebruiken. Voor programmeren natuurlijk wel die flotter schakelaar afkoppelen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mhaket schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:52:
Opzoek naar een andere pin om dit werkend te krijgen...
Met alleen een thermometer en je vlotterschakelaar blijven er gelukkig meer dan genoeg pinnen over. ESP8266 Pinout Reference en dan even doorscrollen naar Best Pins to Use – ESP8266.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mhaket
Klopt, gebruik nu D5 met 10k pull-up naar 3,3V en nu werkt alles zoals bedoeld.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee